IJsland 2023

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 10:50

Ik zou in ieder geval een waterdichte jas meenemen en een broek van een beetje technische stof is met wandelen wel handig. Maar over het algemeen moet het wel voldoende zijn ja. Als je maar droog blijft. Nat regenen in je spijkerbroek is wellicht minder aan te raden.

Ik had aan (lange) waterdichte zomerjas mee toen wij in mei gingen, met een dik vest voor eronder. Zo kon ik mooi variëren. Ik vond dat wel handig.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 11:02

xLisaa schreef:
Ik ga volgende week naar Ijsland. Ik zag dat het dan zo'n 12 graden is. Is een winterjas en spijkerbroek dan gewoon voldoende?

Haha, nee. Het is volgende week niet "zo'n 12 graden" hier.
Dat is maar een voorspelling, en de voorspelling voor een week in de toekomst is zéér onbetrouwbaar.
Wees voorbereid voor alles tussen ongeveer nul en twintig graden.

musiqolog
Berichten: 3352
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 12:13

xLisaa schreef:
Ik ga volgende week naar Ijsland. Ik zag dat het dan zo'n 12 graden is. Is een winterjas en spijkerbroek dan gewoon voldoende?

Bij goed weer is dat voldoende - als je geen zware inspanningen doet. Maar zoals hierboven al gezegd wordt: ik zou daar niet op rekenen. Regenkleding spreekt voor zich, laagjes ook. Thermo is absoluut noodzakelijk als je gaat wandelen, fietsen of rijden. Katoen kan bij zonnig weer aan de zuidkust - als je gewoon door Reykjavík loopt of met auto of bus naar de grote attracties gaat. Anders is het zeer af te raden.

O ja, en ik ben dus alweer een tijdje terug. Voor wie wel dit topic volgt maar niet mijn eigen topic: zie onder voor een hoop mooie foto's. :D

Dorine92
Berichten: 5339
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 16:08

musiqolog schreef:
xLisaa schreef:
Ik ga volgende week naar Ijsland. Ik zag dat het dan zo'n 12 graden is. Is een winterjas en spijkerbroek dan gewoon voldoende?

Bij goed weer is dat voldoende - als je geen zware inspanningen doet. Maar zoals hierboven al gezegd wordt: ik zou daar niet op rekenen. Regenkleding spreekt voor zich, laagjes ook. Thermo is absoluut noodzakelijk als je gaat wandelen, fietsen of rijden. Katoen kan bij zonnig weer aan de zuidkust - als je gewoon door Reykjavík loopt of met auto of bus naar de grote attracties gaat. Anders is het zeer af te raden.

O ja, en ik ben dus alweer een tijdje terug. Voor wie wel dit topic volgt maar niet mijn eigen topic: zie onder voor een hoop mooie foto's. :D

Leuk hoor! Hoop bekende plekken

shadowstar

Berichten: 342
Geregistreerd: 13-12-14

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 18:53

Wij vliegen zaterdag ook, echt weer zin in!

NinetyFour

Berichten: 258
Geregistreerd: 12-04-10

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 21:12

Wat leuk om jullie ervaringen zo te lezen & wat een mooie plaatjes! Wij vliegen volgende week naar IJsland en ik heb eigenlijk even jullie hulp nodig. Ik las op internet dat je niet echt kronen nodig hebt. Maar hoe gaat dat dan met betalen? Kan je op veel plekken met je Nederlandse pinpas terecht of heb je toch wel vaak je creditcard nodig?

DieL_Zor

Berichten: 3886
Geregistreerd: 04-04-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 21:40

Had toevallig van de week het topic opgezocht en nu leeft het ineens weer, leuk :D

Veel plezier alvast allemaal! M’n ouders zijn binnenkort 30 jaar getrouwd en gaan dit vieren op IJsland in maart voor een week met het gezin. Vliegtickets zijn geboekt, nu de rest uitstippelen :) Dus ik ben inspiratie en tips en tricks aan het op doen. Prop zelf m’n reizen altijd vrij vol en zou het liefst elke dag doorreizen naar een nieuwe plek, maar dat wordt een beetje geven en nemen met de rest van de gezinsleden want niet iedereen wordt daar blij van O:)

musiqolog
Berichten: 3352
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 23:12

NinetyFour schreef:
Wat leuk om jullie ervaringen zo te lezen & wat een mooie plaatjes! Wij vliegen volgende week naar IJsland en ik heb eigenlijk even jullie hulp nodig. Ik las op internet dat je niet echt kronen nodig hebt. Maar hoe gaat dat dan met betalen? Kan je op veel plekken met je Nederlandse pinpas terecht of heb je toch wel vaak je creditcard nodig?

Je kunt bijna overal wel met je pinpas betalen. Ik geloof dat ik het in mijn drie weken in IJsland één keer anders heb meegemaakt. Douches op de camping werken op contant geld maar ook die munten kun je bij de receptie gewoon kopen.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30252
Geregistreerd: 08-10-05

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 23:32

Ik kan me niet herinneren dat we echt kronen in onze handen hebben gehad, en dat was al tien jaar geleden... bijna alles met pin betaald.

Mariska_vD

Berichten: 133
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Callantsoog

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 09:05

Wij gaan begin oktober naar IJsland toe! Voor mij de tweede keer dat ik heen ga, heel veel zin in! Wij gaan begin oktober heen en blijven 10 dagen. Weet iemand of over het algemeen het noorden dan ook nog toegankelijk is? Ik weet dat het per dag kan verschillen maar wat kunnen wij verwachten?

Skessa_
Berichten: 10678
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 10:01

De ringweg is gewoon open, alleen de binnenwegen zijn dan al dicht.

JorineV
Berichten: 1097
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 11:02

Wij hebben alles kunnen pinnen tijdens ons verblijf. Geen kroon gezien.

Wel hadden we de meeste grote bedragen (overnachtingen, autohuur, excursies) van te voren al betaald. Anders even de limiet van je pinpas checken.

boeflover

Berichten: 6048
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 13:03

IJslanders pinnen nog meer als Nederlanders, dus je hebt alleen wat muntgeld nodig voor sommige campings om een douche of wasmachine te activeren. Zelfs op campings zonder receptie komt de eigenaar met een pinautomaat langs

NinetyFour

Berichten: 258
Geregistreerd: 12-04-10

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 08:25

Hartstikke bedankt allemaal!

veertje99

Berichten: 1184
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 08:29

Ik ga 30 september weer die kant op! Dit keer voor een reis puur in het zuiden. Net als de vorige keer een fotografie reis. Kan mijn polarstep tegen die tijd wel weer delen :D

Hanneke137

Berichten: 392
Geregistreerd: 19-10-15
Woonplaats: Bakel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 16:54

Hi Allemaal,

ik kom even binnen vallen. Wij zijn ons aan het orienteren om volgend jaar naar Ijsland te gaan. Maar ik schrik toch wel beetje van de prijzen als je kijkt wat je kwijt gaat zijn voor 2,5 week Ijsland met een camper. Vorig jaar zijn we 4 weken naar Canada gegaan met camper en 6 daagse toch met de kajak. Dit alles hebben we met een budget van 10.000 gedaan. Als ik nu Ijsland kijk dan komen we al makkelijk aan 5 tot 7.000 Euro voor de camper huur en vliegtickets.

We zouden graag een rondreis maken met een camper / pickup met bak er op. Het hoeft helemaal niet te groot en luxe te zijn.

Hebben jullie goede tips waar ik het beste kan kijken voor een reis? En wat zou dan realistisch zijn voor een trip van 2 a 3 weken Ijsland. Periode rond aug.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 21:15

Ik heb wel eens gekeken dat t haast goedkoper is om je auto op de boot te zetten als je voor langere tijd wilt gaan. Maar ja dan moet je wel een geschikt vervoermiddel hebben en t leuk vinden om een paar dagen op een boot te zitten.

boeflover

Berichten: 6048
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 22:21

Hanneke137 schreef:
Hi Allemaal,

ik kom even binnen vallen. Wij zijn ons aan het orienteren om volgend jaar naar Ijsland te gaan. Maar ik schrik toch wel beetje van de prijzen als je kijkt wat je kwijt gaat zijn voor 2,5 week Ijsland met een camper. Vorig jaar zijn we 4 weken naar Canada gegaan met camper en 6 daagse toch met de kajak. Dit alles hebben we met een budget van 10.000 gedaan. Als ik nu Ijsland kijk dan komen we al makkelijk aan 5 tot 7.000 Euro voor de camper huur en vliegtickets.

We zouden graag een rondreis maken met een camper / pickup met bak er op. Het hoeft helemaal niet te groot en luxe te zijn.

Hebben jullie goede tips waar ik het beste kan kijken voor een reis? En wat zou dan realistisch zijn voor een trip van 2 a 3 weken Ijsland. Periode rond aug.

Wij kwamen ook tot de conclusie dat 3 weken Nieuw Zeeland vrijwel net zo duur (en ms. zelfs nog iets goedkoper!) was als 2 weken IJsland. Niet enkel de camperhuur is prijzig, boodschappen en entrees zijn ook hoger als hier. Qua reisduur kun je in +- 10 dagen prima het eiland rondrijden.
Wij hadden een pick up met bak erop gehuurd via GoNorth. Achteraf hebben we maar 2 situaties gehad waarbij we echt de 4x4 nodig hadden, verder hadden we ook met een gewone camper prima uit de voeten gekund. Die pick up was overigens niet basic te noemen, hele fijne auto en camper om mee rond te toeren! Veel meer basic zag je bv. omgebouwde busjes en auto's met een daktent rondrijden, wij waren blij dat we die niet hadden overigens want we hebben helaas veel regen gehad dus dat we binnenin onze camper konden zitten én een kachel hadden heeft ons heel erg geholpen om op temperatuur te blijven en de camper nog een beetje te ontvochtigen.

Hanneke137

Berichten: 392
Geregistreerd: 19-10-15
Woonplaats: Bakel

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 10:13

Dankjewel beide voor jullie antwoord.
@boeflover, ik heb wel even de site bekeken welke je aangeeft; GoNorth. Zij hebben wel al betere pakketen dan wat ik tot nu toe heb gevonden. Wil hier wel contact mee gaan leggen om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Nu mijn partner nog overtuigen!

Flygill
Berichten: 8045
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-23 10:29

Wellicht ook de moeite waard maar kijk eens voor camperhuur bij https://www.lavacarrental.is/

Wij hebben daar onze auto gehuurd en dat was aanzienlijk goedkoper dan de reguliere aanbieders. Wij hebben afgelopen voorjaar 2 weken door ijsland getrokken maar dan met een 4x4 auto en huisjes welke we gehuurd hadden en wij waren per persoon 2000,- euro kwijt inclusief vlucht, auto, verblijf, toegang/parkeren en eten. We hebben ongeveer de helft zelf gekookt en de rest zijn we uit eten geweest. Mij viel het echt alles mee qua prijs.

Hanneke137

Berichten: 392
Geregistreerd: 19-10-15
Woonplaats: Bakel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 10:44

Flygill schreef:
Wellicht ook de moeite waard maar kijk eens voor camperhuur bij https://www.lavacarrental.is/

Wij hebben daar onze auto gehuurd en dat was aanzienlijk goedkoper dan de reguliere aanbieders. Wij hebben afgelopen voorjaar 2 weken door ijsland getrokken maar dan met een 4x4 auto en huisjes welke we gehuurd hadden en wij waren per persoon 2000,- euro kwijt inclusief vlucht, auto, verblijf, toegang/parkeren en eten. We hebben ongeveer de helft zelf gekookt en de rest zijn we uit eten geweest. Mij viel het echt alles mee qua prijs.


Oh dat klinkt ook heel netjes inderdaad! Dankjewel voor de tip!

Flygill
Berichten: 8045
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-23 11:02

Overigens was ik heel blij dat we voor tiny houses zijn gegaan en niet voor campers. Het was echt grafweer en meerdere campers waren omgewaaid toen wij er waren. De IJslanders zelf gaven ook aan dat het grootste deel van het jaar kamperen heftig kan zijn. Het weer is zo onvoorspelbaar en wij (toeristen) zijn dat niet gewend. Ik wilde namelijk ook graag kamperen, en was eerst teleurgesteld dat we huisjes hebben gehuurd maar achteraf gezien was het erg fijn om in een warm huisje binnen te stappen nadat je de hele dag buiten in de kou/sneeuw/regen/storm hebt gelopen.

Mariska_vD

Berichten: 133
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Callantsoog

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 19:02

Wij zijn op dit moment in IJsland en het is echt fantastisch! 3 jaar geleden heb ik alleen gehiked maar nu met de auto op pad en wat zie je dan veel mooie plekken!

Nu ben ik een beetje aan het rondkijken voor zaterdag, dan zou ik op de laatste dag nog heel graag willen paardrijden. Wat kunnen jullie aanraden in de buurt van Reykjavik (max 1 a 1,5 uur er vanaf)? Ik wil echt wel een rit waarbij een hoop wordt gedaan en niet alleen een staprit om de omgeving te bekijken.

Skessa_
Berichten: 10678
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 20:26

Wij hebben bij solhestar gereden, vond ik een aanrader! Maar wij hadden ook wel extreem veel geluk dat we de enige waren voor een rit haha

Flygill
Berichten: 8045
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-23 21:19

Probeer eens bij Akurgerði, dat zijn ritten op maat soms zelfs privé. Je kan haar mailen op sabine@saleshorses.is ze spreekt Duits en Engels. Wij hebben er gelogeerd en heb er echt een geweldige rit gehad.