Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43526
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 18:31

Ik hoop trouwens dat die zakken pellets blijven liggen. Daar ligt voor heeeeeeeel veel geld. Dat zou zo gaaf zijn! Hout ook natuurlijk.

Poosje81
Berichten: 21213
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 18:35

Elektrisch bijverwarmen wil ik je ook afraden, heb een mooie energierekening ter bewijs, moest over 2020 namelijk ruim 2k bij betalen :+
Nu alles op hout (advies van Pien is echt een goede, bewaar je pellets, die krengen zijn zo duur. Vorig jaar gebruikte ik het nog als stalbedekking, nu komt niet in mijn hoofd op).

Als oud medewerker UWV, ook de nieuwe arbeidsongeschiktheidsuitkeringen mag je meenemen.

Ga je op papier permanent daar wonen TS? Dan wel even goed kijken qua belasting (je moet dan ook aangifte doen) en zorgverzekering.

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 18:36

Wat een leuk huis! En die formica tafel en eetstoelen (jeugdsentiment en nu weer hip), alleen daar zou je het al voor kopen _/-\o_ ). Ik hoop dat het allemaal door gaat en wens je alle geluk op je nieuwe stek.

En: stap voor stap: kom je toch stiekem een heel eind.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 18:42

Wat tof voor je Karuna.
Gefeliciteerd :)


Poosje81 schreef:
Als oud medewerker UWV, ook de nieuwe arbeidsongeschiktheidsuitkeringen mag je meenemen..


Laatst heb ik dat ook geleerd in een topic over emigratie naar Zweden waarbij de TS een WIA heeft.

Ik vind dat goed nieuws voor iedereen die niet perse gebonden is aan duur Nederland en niet in de knoei komt met complexe zorg (zorgverzekering wisselen is een risico). Dan zijn er ineens best een hoop opties om het maximale eruit te halen :)

Hannanas
Berichten: 13026
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 18:43

Tenzij je een (levenslang) Wajong hebt, dan is het bizar genoeg weer niet mee te nemen naar het buitenland..

Succes karuna! Hopelijk breekt vooral de afstand tussen Frankrijk en je vader niet op.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37294
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-22 18:45

Mando zo denk ik er ook over, ik moest nu iets en dan is dit de beste meest betaalbare oplossing die eruit kwam rollen :j en lukt het fysiek niet dan is daar of wel een oplossing voor of regelt het zich op een andere manier wel. Ik weiger me daar nu druk over te makenl het loopt zoals het loopt. :j

Pien alles wat er nu staat blijft ook staan. En is goed op foto vastgelegd ook. De huidige eigenaar wil er niet meer heen en de makelaar heeft alle sleutels. 84 zakken pellets wat we zo vlugjes geteld hebben. En aan gewoon stookhout binnen in bruikbare stukken is denk ik 30 m3 en buiten liggen nog droge stammen die verkleind moeten worden. Dat is denk ik 2,5 3 meter hoog opgestapeld over aardig wat meters in de breedte.

Ik weet dat deze gemeente aan perceeltjes toewijzen doet om zelf te kappen stukken voor de stook. En achterin zit nog een mini strookje boompjes/struiken die bij mij horen en dringend gesnoeid moet worden.

De reden van electrisch bijstoken is bij afwezigheid, dikke mist of s nachts boven om het vorstvrij te houden als het nodig. Of als ik fysiek minder fit ben en geen fut heb om met hout te slepen. Echt als achter de hand optie dus als hout of pellets om welke reden dan ook niet kan. Maar dan moet ik ook de elctriciteit ervoor op orde hebben. En daarom ook zonnepanelen en als het ooit genoeg doorontwikkeld is en mijn financien het toelaten een windwokkel.

Ik heb eerder op hout gestookt en ik vind het een fijne manier van verwarmen. En iidd een stuk goedkoper ook als je netjes aan kaphout kunt komen

Hannanas dat is inderdaad idioot wajongers kunnen en mogen niks en zitten verplicht klem.

De afstand tussen daar en mijn papa is 510 km en op 8 km na alleen maar snelweg. Te doen. En onderweg naar nederland en frankrijk kom ik langs hem heen, hij ligt echt op de route gelukkig

Sizzle ik ga dadelijk alles bij elkaar aan nog geen 200 euro per maand vaste lasten komen voor wonen, verzekering, gemeentebelasting, vuil, water, stroom (zolang ik geen continue electrisch verwarm zonder zonnepanelen) daar heb je in nederland nu net je gas en stroom voor zo ongeveer -O-

Renee klopt. Nu kan ik niet meer terug. Alleen een boer uit de regio kan het nog door de war schoppen. En dan zoek ik wel weer verder. Er staan een paar huisjes nog in de wacht voor het geval dat. Wel kleinere schattige huisjes met een normaal lapje grond. :P


Wat betreft inschrijving, voorlopig blijf ik een nederlands adres houden. Ik ga er een zachte landing van maken. Eerst aan deze toch vrij onverwachte situatie wennen. En mijn auto en zorgverzekering kunnen even normaal blijven doorlopen. Wat betreft belasting door de wao bliijf ik belastingtechnisch aan nederland verbonden en zal daar zoals het er nu uitziet dan hier moeten blijven betalen. Ik weet dat er een belastingovereenkomst is tussen beide landen. En voor zover ok nu heb uitgevist en wat ik van de belastinginspecteur heb begrepen zou ik bij voledig frans mogen kiezen in welk land ik aangifte ga doen. Zorgverzekering zou via de buitenland optie kunnen of rechstreeks in frankrijk. En ook rijbewijs en mijn bus overzetten op frans kenteken zou dan moeten. Daarvoor wil ik zeker komend jaar gebruiken om rustig en grondig uit te vissen hoe het zit.
Laatst bijgewerkt door karuna op 22-11-22 18:54, in het totaal 2 keer bewerkt

sterregoud
Berichten: 1867
Geregistreerd: 09-05-10

Re: Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 18:50

Veel geluk op je nieuwe plek !

Hannanas
Berichten: 13026
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 19:10

En hoe is je Frans :Y)

Tinka

Berichten: 3782
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 19:12

Wat een leuk huis, veel succes in Frankrijk. Wij zijn vorig jaar geëmigreerd, kregen ook een bod op ons huis wat we niet af konden slaan.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37294
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-22 19:18

Hannanas, goed genoeg, ik red me vrij aardig in het normale dagelijkse leven. De technische raporten was even harder nadenken en lang leve het woordenboek soms. Woorden zoals rioolpuntdeksel tsja die gwbruik je niet echt dagelijks. Tenminste ik niet _O-

Ik heb wel een hoop nieuwe technische woorden geleerd. Bij de notaris was er geen vertaler bij maar je moet echt elke bladzijde en elk onderdeel van de lange lijst verplichte keuringen begrijpen. Alle garanties die nog gelden van aanleg eerder moet bladzijde voor bladzijde voor getekend worden ook :list: Deze dame verontschuldigde zich voor haar corsicaanse accent wat soms wat lastig te verstaan was. Maar ondanks de lange zit heb ik kunnen aantonen dat ik begrijp waar ik voor getekend heb. Alleen het toiture torture uitspraakverhaal was al erg comisch. Al is het een torture als het toiture niet goed is. :)) oftewel een marteling als je dak niet goed is. :')

O ja de bakker stopt iedere dag behalve de maandag dan zijn ze vrij precies voor de deur. :Y) De groenteboer een tot twee keer per week en de kaas/melk meneer ook. De laatste heb ik niet veel aan maar voor anderem of bezoek wel handig. Eerste supermarkt, arts, tandarts apotheek en dierenarts is 5 km verderop via een doorgaande weg. Grotere plaatsen met bouwmarkt kliniek en meer is 15/20 km. Zo n beetje wat ik nu ook heb.
Laatst bijgewerkt door karuna op 22-11-22 19:22, in het totaal 2 keer bewerkt

rocymax

Berichten: 6485
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 19:21

Hartstikke gaaf, Karuna. Ik vind het een lief huisje met een fijne keuken en woonkamer. Heel veel geluk hier!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101917
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 19:32

Wow, wat een avontuur zeg. Heel erg veel succes met alles en hou ons maar op de hoogte. :D

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37294
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-22 19:33

O ja die formica tafel en stoelen was ook de plek waar ik bij de tweede bezichtiging de makelaar bijna aan het wegkijken was. Het is ook nog een uitschuifbare tafel ook. En de stoelen zitten heerlijk <3 die blijft dus mooi staan waar hij staat. :D

De bijpassende lage kast in de kamer is ook al zo gaaf, de salontafel (mijn vader vindt hem schitterend ik tjsa ehh :P ) zullen vast liefhebbers voor zijn.

Ook ben ik al tegen gekomen twee petroleum kookstellen en een sap extractor/steriliseerder? om fruitsappen gepasturiseerd in fles te krijgen. Een die op die perteoleum stelletjes past of electrisch of op gas. Fruit aan de bovenkant. Water aan de onderkant. De stoom die omhooggaat zorgt voor het loskomen van het sap van het fruit. Dat zakt via een buisje naar en uitstroom opening waar je het sap kunt opvangen in flessen. Een oud besje lijkt het maar wel een in goede conditie. Schoonmaken en hij kan weer gebruikt worden.

En aardig op leeftijd gevulde weckpotten in de cave. :Y)

cissy

Berichten: 19840
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 19:38

Ooohhhh!! Ik ben jaloers!
Wat fijn dat je dit kunt doen zo en er dan op bijna alle fronten op vooruit gaat.
Lijkt me een enorm avontuur maar ook heel erg leuk avontuur!
Ik ga duimen voor je dat er geen boer komt die het ook wil hebben.
Wanneer heb je zekerheid?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37294
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-22 19:39

Ergens vanaf over 6 weken tot ? Het was geschat op een week of 8 tot 10 na tekenen van de tweede fase en dat is alweer ruim 3 weken geleden. Ik ga uit van volgend jaar dan kan het alleen maar meevallen, mocht het eerder worden dan zie ik dan wel weer en een interessante uitdaging erbij. :P

Femke_Tweety

Berichten: 12009
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 19:47

Ha super,

Ik volg, maar dat snap je! :D

DuoPenotti

Berichten: 29826
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 19:48

Oh wauw wat een gaaf avontuur!
Ik hoop dat we over 6 weken gefeliciteerd mogen zeggen :j

Ik hoop ook dat het je gaat lukken lichamelijk.
Ik hoop dat het door gaat en wens je vast alle geluk

Prairy
Berichten: 9120
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 19:56

Gaaf hoor. Wij gaan half december een weekend naar een chalet bij een etang in de buurt van Colmar, regio onderzoek doen. Voor nu lijkt het erop dat je een beetje in ons zoekgebied zit :)

Ik ben echt zo benieuwd wat je schatgraver gaat opleveren :))

Ik snap alleen niet zo goed waarom boeren uit de omgeving nog recht van koop oid zouden hebben, dacht dat dat alleen met land van >1 hectare was via de Safer? Wat is daar het verhaal van?

Siers83

Berichten: 7371
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 19:58

Gaaf Karuna! Ik ga je volgen, net als ik al deed met je tuintopic

JudithO

Berichten: 7066
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 20:25

Gaaf karuna, ik ga je topic ook volgen :)

Prairy, dat is in elke provincie anders. Bij ons in de Cantal is het vanaf 2500 m2. Bij karuna wellicht al vanaf 1000 m2?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37294
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-22 20:27

Prairy schreef:
Gaaf hoor. Wij gaan half december een weekend naar een chalet bij een etang in de buurt van Colmar, regio onderzoek doen. Voor nu lijkt het erop dat je een beetje in ons zoekgebied zit :)

Ik ben echt zo benieuwd wat je schatgraver gaat opleveren :))

Ik snap alleen niet zo goed waarom boeren uit de omgeving nog recht van koop oid zouden hebben, dacht dat dat alleen met land van >1 hectare was via de Safer? Wat is daar het verhaal van?


Safer is het inderdaad. Deze regio is daar heel erg Precies in. Gewoon alles net buiten de bebouwde kom wat ooit boerderij is geweest valt daar onder. Huis heeft ooit veel meer grond gehad, is in stukken gehakt voor de nabestaanden ooit en dat is daarna weer opgehakt. Nu blijven er voor mij twee percelen over een van de garage en een van huis en schuur. De moestuin rechts op de foto strak tegen het huis aan is bij de laatste ophakkking er vanaf gehaald en nu van iemand anders. Niet zijnde de buurman aan de andere kant. Achter zit ook een beetje merkwaardige uitstulping met een iniminimini minibosje erop en weiland eromheen dat nu al jaren niet is onderhouden tussen alle heiningen inligt ook.

Het weiland achter en stukje ernaast is voor weer iemand anders destijds. En daarna weer doorverpacht aan de zijburen. Daar lopen nu paarden op zag ik.

Maar omdat het ooit een actieve boerderij is geweest (de schuur heeft daar echt ook de restanten van <3 ) moet daar dus ook de hele procedure op losgelaten worden. Colmar valt dacht ik ook nog net onder de grand est.

Op andere plekken kun je bijvoorbeeld wat tijd afkopen maar hier niet kan. Gewoon de volle periode uitzitten.

Colmar ligt wat zuidoostelijker. Dat is al echt de bergen. Ik zit echt op het randje van het departement dadelijk. Colmar was me te bergachtig en net te ruig voor mijn lijf om daar permanent te zijn. Een gebied waar het wat vlakker is en beter gestrooid is wel fijner. Zeker omdat ik er deels alleen zit.

Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Re: Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 21:28

Wat leuk karuna!
Veel geluk :)

Whizz
Berichten: 1056
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 21:33

Wat een avontuur! Gefeliciteerd en heel veel geluk in je nieuwe huis. Ga je ons op de hoogte houden van al je belevenissen.

tones

Berichten: 5286
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Re: Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 21:37

Wat een prachtige plek!
Gefeliciteerd en veel geluk.

Prairy
Berichten: 9120
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 22:04

Dank voor de uitleg. Klinkt wel als een complex stukje grond bij jou haha.