[VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Monique1963

Berichten: 8661
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 12:40

Goed plan. En mogelijk nu ze alles begrazen, is het in de lente ook niet meer nodig als ze het kort kunnen bijhouden.

JudithO

Berichten: 7067
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-23 14:01

Nee het zal altijd nodig zijn helaas in het zomerseizoen. Vanwege de PPID bij Punette en Jolly, anders heb ik ze binnen no-time hoefbevangen staan. En Miracle heeft eczeem, dus om die reden moet hij ook beperkt worden. Plus het gewicht van de pony's, anders kan ik ze echt de berg af rollen. Strookbegrazing of niet.

Ze mogen niet alles begrazen, ik heb natuurland waar ze in de winter niet op mogen. Dat gaat om het stuk waar ze nu lopen en het stuk onderaan de weg, met de beek in het hoekje van het land. Naast en voor het huis zijn de enige stukken waar ze in de winter op mogen. Plus dat het weiland moet herstellen. Kort, constant afgegraasd gras is gestresst gras, is meer suiker en dus recipe for disaster met oog op hoefbevangenheid.

Ze hebben geen last van de maskers hoor, ze lopen er al jaaaaaaren mee en zijn er super handig mee. Ook elkaar kriebelen doen ze gewoon met masker op.

Tinka

Berichten: 3789
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 16:25

Hier is er alleen voor vrijdag sneeuw voorspeld, hoewel de voorspelling steeds veranderd, ze geven nu al weer hogere temperaturen op.
Fijn dat je een voorraad hooi hebt staan nu.

JudithO

Berichten: 7067
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-23 10:31

Hierbij nog het filmpje van de moeflons. Prachtige beesten blijven het :j

Monique1963

Berichten: 8661
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 10:56


JudithO

Berichten: 7067
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-23 14:00

Leuk artikel! Een heel aantal hebben we hier al gezien.

JudithO

Berichten: 7067
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-23 15:19

Denk je dat je alles gehad hebt :')
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

4 fazanten in de tuin! Ze zijn nu scharrelkipje aan het uithangen. Geen haast, ondanks dat we 2 meter van hen af achter het raam staan te kijken. Prachtig!

De eerste 2 foto's zat er een direct voor het raam.

We zien deze fazanten heel erg vaak, maar meestal zijn het er maar 3. Meestal zitten ze bij de pony's in en rond het land, al liepen ze vorige week ook al in de moestuin.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37298
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 15:21

<3 ah nieuwe huisdieren.

Leuk die moeflons, komen die van oorsprong er ook voor in het wild of ooit aan de wandel gegaan?

JudithO

Berichten: 7067
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-23 15:24

Nee, oorspronkelijk kwamen zelfs de reeën en herten hier niet voor. Alles is een eeuw of langer geleden uitgezet voor de jacht. Maar ze doen het ontzettend goed! De moeflons lopen altijd hier in het winterseizoen. Altijd deze kudde, echt ontzettend gaaf.

Monique1963

Berichten: 8661
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 18:13

Ik vind die vogels prima in mijn voortuin, maar hij moet niet gaan zitten schreeuwen, je schrikt je te pletter!

Prairy
Berichten: 9125
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 18:37

Wij hebben hier 1x per jaar ofzo een mannetjes fazant op bezoek, super tam. Hij volgt ook nog gewoon als je vraagt of ie komt :')

JudithO

Berichten: 7067
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-23 18:58

Haha briljant! Schreeuwen kunnen ze inderdaad als de beste. De buren hebben een paar in een voliere.
De man hebben we vorig jaar ook eens op bezoek gehad, die kwam opeens op 5 m voorbij gewandeld op zijn dooie gemakje. Heerlijk die beesten :D

JudithO

Berichten: 7067
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-23 18:53

De pony's lopen nu weer naast het huis, in het stukje waar ze toen ze hier kwamen, ook in gezet waren. Wel een derde ofzo afgezet want er staat nog heel veel gras op.

Vandaag zou het sneeuwen, maar het bleef maar regenen helaas. Uiteindelijk ben ik rond 11 uur vanochtend toch maar naar buiten gegaan. De pony's wisten gelijk wat er ging gebeuren en waarheen. Miracle kwam vol gas naar me toe, gevolgd door Punette. Beide braaf het halster om. Jolly ging alvast vooruit naar de poort :')

Punette heeft een hekel aan water. Echt enorm. Maar vandaag bleek dat ze voor de beek echt serieus bang is. Jolly was er al overheen gesprongen. Miracle sprong ook, maar Punette bleef staan. Ik gooide het halstertouw maar bij Miracle over zijn hals, hij zou toch naar Jolly gaan die al bij de poort stond te wachten. Dan kon ik me mooi focussen op Punette. Ze stond daar te dribbelen en probeerde het wel, maar ze durfde echt niet. Ze stond oprecht de hele tijd zachtjes te hinniken, de schat. Miracle kwam teruggelopen en sprong nog een paar keer heen en weer over de beek, echt om het voor te doen. Ik deed niks he, ik stond er alleen bij!
Er is een tweede plek waar ze de beek over kunnen, daar hoeven ze niet te springen maar kunnen ze er doorheen waden. Daar nam ik Punette mee naartoe. Zelfde resultaat. Bang en zacht hinniken. Held Miracle kwam weer en deed het ook hier een paar keer voor. Ik vond dat zo vreselijk ontroerend, echt jammer dat het niet gefilmd is.

Na een kwartier werden er dan toch kleine stapjes richting en in het water gezet. Ik heb haar de hemel in geprezen en ineens stond ze aan de andere kant. De opluchting bij haar was duidelijk, ze was zo trots op zichzelf!

Goed, Miracle bij de poort weer aan zijn touw gepakt. Jolly stond daar nog steeds zonder halster. Steeds als ik een stap in zijn richting zette ging hij een stap opzij. Hij keek me aan en als hij kon praten had hij gezegd: "yo, ik weet waar we naartoe gaan! Ik kan dat heel goed zelluf!"
Nadat we dat spelletje 5 minuten hadden gespeeld liet ik hem even staan, waarna hij zuchtte en ik hem gewoon kon pakken. Zijn kop sprak boekdelen, ik moest zijn oren naar voren halen om het kopstuk om te kunnen doen _O-

Zo gingen we alsnog op pad. Eenmaal los gingen ze helemaal uit hun dak! Echt bizar hoe blij ze waren haha. Ik heb geen idee waarom ze zo fan zijn van precies dit stukje, maar goed vanaf nu mogen ze daar weer een maand of 3 staan.
Met strookbegrazing krijgen ze dan uiteindelijk het hele stuk, plus het land voor het huis er nog bij.
Voor water heb ik een stukje extra gepakt wat officieel niet in de huur zit inbegrepen, maar dan kunnen ze mooi zelf water uit de beek drinken. Dat bevriest niet zoals in een emmer of tuinslang, dus ideaal!

En ik heb mijn favoriete uitzicht weer terug :D
Afbeelding

Uiteindelijk begon het om 15 uur alsnog te sneeuwen, dus inmiddels leven we weer in een witte wereld.

Tinka

Berichten: 3789
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 19:21

Wat schattig dat Miracle zo kwam helpen. Ben benieuwd naar de sneeuw foto's. Hier nog steeds alleen maar regen.

Monique1963

Berichten: 8661
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 21:07

O wat lief, ik zie het helemaal voor me. Had je nou niet ff kunnen filmen voor ons met je foon?

JudithO

Berichten: 7067
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-23 21:59

Nee helaas niet. Het goot dus de telefoon had ik niet bij me. Volgend jaar weer een poging ;)

Prairy
Berichten: 9125
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 10:23

Wat lief!

JudithO

Berichten: 7067
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-23 21:51

Als ik mijn topic op moet graven is er te lang niks gebeurd :')

Tijd voor een snelle update!

Begin december stopte de regen even en kregen we een klein beetje sneeuw. In de zon dooide dat snel weg. De pony's waren blij met de zon!
Afbeelding

We hebben weer erg veel mooie zonsondergangen en zonsopkomsten.
Afbeelding

Op de pas was het 2 weken geleden een heerlijke ijsbaan. Maar zo ontzettend mooi!
Afbeelding

Jolly zag me door het raam. Hij moest wat van me :')
Afbeelding

Maandag was ik ziekjes maar het was prachtig weer, dus ben ik met Jolly achter het huis omhoog gelopen. Het was 15 graden :oo
Afbeelding

Meneer zweethoofd, hij had enorm adhd
Afbeelding

Jolly en Miracle demonstreren dat ze prima met 2 tegelijk in de stal passen, ondanks dat de helft nog vol ligt met hooi. Ze kregen even alleen hooi, vanwege de koude nachten en warme, zonnige dagen. Even iets te veel fructaan in het gras.
Afbeelding

Vandaag was de warmte voorbij en we gaan weer wat regen tegemoet de komende dagen. Tijd voor het laatste stuk gras van dit jaar! Dit is het stuk wat we in juli gehooid hebben. Je ziet niet het steilste stuk maar het geeft wel een goed beeld ;)
Afbeelding

Afbeelding

Monique1963

Berichten: 8661
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 10:14

Prachtige plaatjes!

Tinka

Berichten: 3789
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 14:35

Prachtig die zonsondergang, en wat een berg sneeuw op de weg. Hier is nog steeds geen vlokje gevallen, ondanks dat de weerradar/app aangaf van wel. Wel heel veel regen weer.

JudithO

Berichten: 7067
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-23 15:15

Die sneeuw is helaas alweer weg. Ik mis de winter zo! Echte sneeuw ipv steeds dat gezeik (=regen).
Ik hoop echt dat het eindelijk eens winter gaat worden. Met veel sneeuw!

JudithO

Berichten: 7067
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-23 11:30

Het is alweer 31 december!
Even een korte terugblik op de plannen die we begin dit jaar hadden, en wat we daarvan hebben gerealiseerd.

Citaat:
Klussen op de planning:
-vloer aanbouw vlakken (eerst opsporen waar in de vrede die levering gebleven is)
-constructie onder vloer van de aanbouw tegen het huis aan, vervangen (waar de schoorsteen gelekt heeft)
-dak aanbouw vervangen
-badkamer in huis vervangen
-verwarmingssysteem aanleggen


-De vloer is nog niet gevlakt, plannen en volgordes veranderen :D Maar het gaat wel binnen 3 maanden gebeuren, afhankelijk van wanneer we weer verder kunnen met de verbouw.
-Niet alleen die vloerconstructie van onder de schoorsteen is vervangen, maar het stookhok heeft een volledig nieuwe verdiepingsvloer gekregen. That is, de draagconstructie. De vloerplaten moeten nog gelegd worden, nu schuiven we heen en weer op losse platen ;)
-Dak is vervangen! *\o/* Alleen nog de golfplaten leggen. Inmiddels is de aanvraag voor het plaatsen van grotere dakramen goedgekeurd, dus binnenkort gaan we die bestellen en dan na de winter plaatsen.
-Badkamer in huis is niet vervangen haha, wel diverse onderdelen van de wc (die nog steeds lekt) en het raam in de badkamer wat uitkwam in het stookhok, is eruit en dichtgemetseld. Aan de aanbouwkant. In de badkamer hebben we een stuk osb plaat waar het raam zat :')
-Verwarmingssysteem ook niet gelukt. Wel een nieuwe houtkachel, jippie!!! Zooooveel zuiniger stoken.


Dan, de planning voor komend jaar:
-Dak aanbouw afmaken, incl plaatsen nieuwe dakramen
-Kozijnen en deur van de aanbouw vervangen
-Voorzetwand plaatsen bij alle buitenmuren van de aanbouw
-Nieuwe verdiepingsvloer boven het woongedeelte van de aanbouw
-De hele merde isoleren (aanbouw)
-Nieuwe trap plaatsen (aanbouw)
-Stookhok inrichten als stookhok, dus boiler daarheen, waterfilter, en dan ook gelijk gemeentewater aansluiten aanvullend op bronwater, zodat we kunnen switchen indien nodig (met oog op toekomstige verhuur)
-Nieuwe elektra laten aansluiten zodat de merde bij de buurman in de schuur afgesloten kan worden
-Aanbouw voorzien van badkamer en keuken
-Verhuizen naar de aanbouw
-Huis leegtrekken
-Kippen beginnen
-Bijen beginnen
-Groooot watervat plaatsen (5000L) achter het huis voor bewatering moestuin
-Evt houthok vervangen (materialen zijn nu beschikbaar, hergebruik van vloeren en dak aanbouw)

Ennnn dan komen we lijkt me al een heel eind!
As we speak sneeuwt het nu, het begint langzaam wit te worden. Morgen sneeuwt het ook, en daarna gaan we helaas weer over naar die eeuwige regen... Laat de echte winter maar snel komen!

De moestuinzaden die ik nog moest hebben, zijn besteld. Dus ook daarin kunnen we ons komend jaar weer heerlijk uitleven!

Voor nu wens ik alle meelezers een goede jaarwisseling, op naar een mooi 2024!

Monique1963

Berichten: 8661
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 14:20

Ha! Je hebt eenzelfde terugblik geschreven als ik vandaag ik mijn filmpje. Toch heel goed bezig geweest dit jaar! Jammer dat je in 2020 mij niet kende, want toen hebben we alles weggegeven aan de plaatselijk imker, kasten, materiaal. ik heb alleen mijn imkerpakken gehouden. Maar leuke plannen en al veel bereikt!

JudithO

Berichten: 7067
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-23 16:37

In 2020 waren we aan de andere kant van de oceaan :')

Net even de pony's gaan voeren. Ik heb kleine paddockjes gemaakt zodat ik niet steeds hoef op te letten dat ze elkaars voer niet jatten. Zeker uit Punettes emmer omdat zij medicatie krijgt tegen ppid.
Afbeelding

Er ligt nu al een goede laag sneeuw, ik gok zo'n 10 cm. En daar vinden mijn monsters wat van:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nu is hooi toch wel lekker. Maar alleen buiten de stal hoor!
In de stal hangt nog een groot net, maar wie in de stal gaat staan is een mietje ;)
Afbeelding

Prairy
Berichten: 9125
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 16:41

Niks mis met die pensionada's van je :D