Auschwitz met kleine kinderen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tancreda4

Berichten: 24086
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 21:56

Ik zou het niet doen... Het besef is er nog niet, de impact is anders ook nog eens te groot misschien, om maar te zwijgen over de andere gasten. Ik ben er pas geweest en vond het echt heftig en hing aan de lippen van mijn gids. zouden er kids rondlopen 'mama, kijk', of gewoon met (logische!) desinteresse en niet het nodige respect, had ik dat waarschijnlijk echt storend gevonden.

xniieeenke

Berichten: 4605
Geregistreerd: 22-03-15
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 22:11

Ik denk dat je inderdaad een goede keuze hebt gemaakt, als ouder kan je je kind vast wel peilen, of hij of zij dit aan kan, ik denk dat ik het momenteel nog niet aan kan. Met 10 jaar ben ik even in Westerbork geweest daar en ik smeekte m'n moeder om gewoon naar het restaurantje te gaan. Westerbork kan ik nu denk ik prima, maar zelfs met m'n bijna 15 wordt Auschwitz me vast te gek, ik denk ook dat die hele sfeer daar, de energie en zo dat dat niet heel gezond is voor een kind, bewust of onbewust zal 't vast niet heel lekker zijn.

StalNollie

Berichten: 9159
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 13:01

gisteren op npo een stukje hierover,

https://www.npo.nl
van herdenkingsplek naar toeristische actratie

Supervixen

Berichten: 12905
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Auschwitz met kleine kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 13:03

Ik heb dit gekeken. Bizar wat mensen soms doen op zo'n plek..

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 13:16

Ik ben op zeer jonge leeftijd al naar Kamp Vught geweest omdat dat er dichtbij is, met school ook vaak heen geweest. Zelfs basisschool! Nu moet ik zeggen dat ik kamp Vught eerder interessant en indrukwekkend vond dan ingrijpend. Dat komt misschien omdat Kamp Vught ook wel zo gemaakt is.
Ik ben op mijn 14e in Tsjechie in Terezin geweest, en ik vind oorlog gerelateerde plekken en dingen altijd erg interessant, maar dit heeft ook zeker op die leeftijd nog veel indruk op mij gemaakt! En ik ben niet iemand die snel ergens van impressed is, maar dat kamp daar zweefde gewoon een sombere, nare sfeer wat echt een beetje een verdrietig gevoel bij mij achter liet.

Dus ik denk dat het inderdaad slim is om de kids niet mee te nemen, er zit erg veel verschil tussen kampen en de sferen ervan!

IHN
Berichten: 2334
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Re: Auschwitz met kleine kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 14:34

Pff...nou echt...ik had het lef niet om daar überhaupt foto's te maken laat staan selfies...dat voelde respectloos naar de mensen toe die er gestorven zijn..maar gewoon ook nog lachend op een selfie of in een oven gaan liggen?

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 14:40

IHN schreef:
Pff...nou echt...ik had het lef niet om daar überhaupt foto's te maken laat staan selfies...dat voelde respectloos naar de mensen toe die er gestorven zijn..maar gewoon ook nog lachend op een selfie of in een oven gaan liggen?


Om misselijk van te worden! Je zou toch haast even de oven weer aanzetten

_kajo_
Berichten: 739
Geregistreerd: 21-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 14:52

Ik ben een paar maanden terug in Auschwitz geweest. Bij het zien van die documentaire komt meteen het beklemmende gevoel weer boven.

Ik meen mij te herinneren dat je op bepaalde plaatsen (bv in de kamer met haar) geen foto's mocht maken. Onze gids gaf dit tenminste steeds aan, maar het kan ook zijn dat zij het zelf respectloos vond om op bepaalde plaatsen foto's te maken.

Urbanus

Berichten: 44956
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 15:01

antje_vip schreef:
IHN schreef:
Pff...nou echt...ik had het lef niet om daar überhaupt foto's te maken laat staan selfies...dat voelde respectloos naar de mensen toe die er gestorven zijn..maar gewoon ook nog lachend op een selfie of in een oven gaan liggen?


Om misselijk van te worden! Je zou toch haast even de oven weer aanzetten


Nou dit vind ik net zo'n stuitende opmerking als een selfie maken. Je bent er vast niet geweest of wel?
_kajo_ schreef:
Ik ben een paar maanden terug in Auschwitz geweest. Bij het zien van die documentaire komt meteen het beklemmende gevoel weer boven.

Ik meen mij te herinneren dat je op bepaalde plaatsen (bv in de kamer met haar) geen foto's mocht maken. Onze gids gaf dit tenminste steeds aan, maar het kan ook zijn dat zij het zelf respectloos vond om op bepaalde plaatsen foto's te maken.


Op de plekken waar foto's hangen van slachtoffers mocht je geen foto's maken en in het Schindler museum mag je geen foto's maken van de vloer met hakenkruizen en de vlaggen.

Ik heb dus wel foto's gemaakt, behalve daar waar de gids zei dat het niet mocht. Voornamelijk voor mijn eigen verwerken en om aan mijn familie te laten zien.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 18:00

[quote="lieveli"]
Nou dit vind ik net zo'n stuitende opmerking als een selfie maken. Je bent er vast niet geweest of wel?

Ik ben er dus WEL geweest en als ik iemand voor de grap in zo'n oven zie kruipen gaan mijn haren overeind staan.

_Reneee

Berichten: 5790
Geregistreerd: 24-09-07

Re: Auschwitz met kleine kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 18:13

Ik vond het al niet gepast om überhaupt foto's te maken daar. Maar daar had ik het ook gewoon te druk voor. Wilde mijn volle aandacht erbij houden.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Auschwitz met kleine kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 18:41

Nav die docu twijfel ik of ik nog wil gaan (ooit).... jeetje wat een drukte...

_kajo_
Berichten: 739
Geregistreerd: 21-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 18:48

Ik ben vorig jaar begin november gegaan. Zowel in Auschwitz als ook bij het Schindler museum was het toen niet zo druk.

Urbanus

Berichten: 44956
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 19:11

antje_vip schreef:
Ik ben er dus WEL geweest en als ik iemand voor de grap in zo'n oven zie kruipen gaan mijn haren overeind staan.


Dan snap ik niet dat je zo'n domme opmerking maakt.

LadyMadonna schreef:
Nav die docu twijfel ik of ik nog wil gaan (ooit).... jeetje wat een drukte...


Wij zijn in april geweest, ja het was wel echt druk. Maar ik heb me er niet zo aan gestoord eigenlijk. Wel op tijd tickets regelen want er worden maar 200 tickets per dag verkocht.

edit 2: Birkenau was een stuk rustiger, Plazow nóg rustiger.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Auschwitz met kleine kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 22:40

Lieveli: je bent zelf dom :+ Gaan we nou echt op deze tour? Maar zal er verder niet op ingaan, teveel offtopic

F_Orumster

Berichten: 15337
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 22:44

Ik heb er kinderen gezien die zich beter gedroegen dan 20tigers, die kortgerokt en chipsetend grappen makend door het kamp lopen.
Leeftijd zegt niet alles.

Urbanus

Berichten: 44956
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 22:47

antje_vip schreef:
Lieveli: je bent zelf dom :+ Gaan we nou echt op deze tour? Maar zal er verder niet op ingaan, teveel offtopic


Ik vond je opmerking dom, ik heb niks over jouw intelligentie gezegd. Dus nee, we gaan niet op die tour :(:) :(:)

Tancreda4

Berichten: 24086
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Auschwitz met kleine kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 09:09

Het is idd druk en toeristisch maar niet een gezellige attractie en ik heb gelukkig zelf geen mensen gezien die lachende en hard pratend rondliepen. Ik schrok van de drukte en dacht ook dat dat het gevoel misschien wat zou verpesten zeg maar, maar achteraf viel het onwijs mee en vond ik het misschien ergens ook wel fijn omdat die drukte het wat minder heftig en intens maakte. Dat was het namelijk nog meer dan genoeg. De manier van rond leiden met zo'n koptelefoon doet iedereen stiller en rustiger houden en zorgt ervoor dat je niet snel bent afgeleid en echt in het verhaal van je gids blijft. Dan vergeet je even de rest om je heen. Verder zijn de ruimtes waar je Door wordt geleid volgens mij ook dubbel aanwezig om de mensen beter te kunnen verdelen.

Thats_Me

Berichten: 10952
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: Auschwitz met kleine kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 18:58

Wij zijn zonder rondleiding gegaan en dan kun je ook in barakken kijken waar tentoonstellingen zijn waar verder geen mens te vinden was. Terwijl het mega druk was in de barakken waar de rondleidingen door gingen. In het gebouw waar de Nederlandse tentoonstelling stond waren wij zelfs de enige die binnen waren. Ben dus erg blij dat wij niet met een groep mee moestdn. Zo hebben we echt op ons gemak kunnen rondkijken en alles kunnen laten inwerken. Ik vond het heel heftig.

Riel

Berichten: 2143
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 19:06

Kan je geen andere dingen doen met de kids? Het is nu niet de plek om met je kinderen rond te hangen. Verder verwacht je inderdaad van mensen die een dergelijke plek bezoeken een minimum (nee liefst een maximum) aan respect...

Selfies trekken op dergelijke plaatsen is uit den boze. Maar uitspraken als de uitspraak van antje_vip is ook niet nodig.

Urbanus

Berichten: 44956
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 19:10

Thats_Me schreef:
Wij zijn zonder rondleiding gegaan en dan kun je ook in barakken kijken waar tentoonstellingen zijn waar verder geen mens te vinden was. Terwijl het mega druk was in de barakken waar de rondleidingen door gingen. In het gebouw waar de Nederlandse tentoonstelling stond waren wij zelfs de enige die binnen waren. Ben dus erg blij dat wij niet met een groep mee moestdn. Zo hebben we echt op ons gemak kunnen rondkijken en alles kunnen laten inwerken. Ik vond het heel heftig.


Het hangt ervan af met welke groep je meegaat. Met de Nederlandse rondleiding kom je dus wel bij die Nederlandse tentoonstelling waar het inderdaad heerlijk rustig was :D

Maar met een gids kom je ook in barakken die normaliter gesloten zijn voor publiek.

Darah3

Berichten: 2808
Geregistreerd: 18-06-13

Re: Auschwitz met kleine kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 17:16

Ligt er aan met welke touroperator je gaat :j
In 2015 twee keer geweest en allebei de keren zowel in Auschwitz als in Birkenau andere dingen gezien. Barak met Nederlandse tentoonstelling ben ik ook geweest en was alleen onze kleine groep op dat moment.