Auschwitz met kleine kinderen?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Storm

Berichten: 20823
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-17 15:49

Dat is ook wel weer zo Goof. Misschien denk ik er te makkelijk over. Maar wij leren altijd snel leuke mensen (met kinderen) kennen op vakantie ;) misschien zijn we te goedgelovig.

Is het al lente?


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:50

Leffroi schreef:
Met het verkeerde been uit bed gestapt? Weet niet waar je last van hebt, maar voel je vooral niet aangevallen. Of maak jij nooit een geintje?

Over sommige dingen maak je imo geen grapjes...

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 16:07

Tja eerlijk echt een geintje vind ik dat nu ook niet.

Zowieso onderschat de impact van Auschwitz niet. Ik ben een heel rationeel en nuchter persoon, maar mij deed het toch wel veel. Nu heb ik ook wel Joodse origine en heeft dit ook impact gehad op onze familie zeg maar. De sfeer die er hangt kan je niet beschrijven en hoe leg je dat dan uit aan een kind?
Verder volg ik ook wel een beetje de idee dat het geen pretpark is, dus kleine kinderen hebben er weinig te zoeken. Met alle respect, maar je hebt er toch al wel een nodige maturiteit voor nodig.(om het te vatten, te kaderen en te verwerken)

L'embarras du choix

Marsu

Berichten: 2112
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: ZUIDLAND

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 16:18

Ik ben toen ik een jaar of 16 was naar Theresienstadt geweest en zelfs op die leeftijd vond ik het heel heftig. Het heeft een hele diepe indruk gemaakt. De sfeer die er hangt is heel zwaar en ik weet zeker dat kinderen zoiets oppikken.
Persoonlijk zou ik er niet voor kiezen om kinderen mee te nemen naar een dergelijke plek.

mirriezz
Berichten: 2010
Geregistreerd: 12-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 16:19

Ik vind dit ook geen onderwerp voor geintjes, maar t is wel genoev gezegd nu.

Ts: ik ben er nooit geweest, als het ervan komt zou ik graag eens gaan, lijkt me erg indrukwekkend. Maar niet voor een relaxte vakantie natuurlijk.
Wat ik heb begrepen is dat het nogal een groot terrein is. Dat betekent ook dat je niet weer zo met je kinderen naar buiten loopt als het genoeg is voor ze. Dat zou voor mij een nadeel zijn.
Bij een museum dat alleen een gebouw beslaat, zou ik dat anders zien, dan sta je zo weer buiten en kunnen je kinderen makkelijk op straat spelen.

Daarnaast zou voor mij de gevoeligheid van de kinderen voor sfeer erg meewegen. Ik ben altijd erg gevoelig voor spanning en zou als kind echt overprikkeld zijn geraakt daar. Nu nog zou ik alleen goed uitgerust gaan.

mysa

Berichten: 10387
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Auschwitz met kleine kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 16:22

Ga anders apart.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Auschwitz met kleine kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 16:25

Ik zou het overigens verschrikkelijk vinden als ik daar zou lopen en ik kom krijsende/lachende/rennende/vul in kinderen tegen komen....

Storm

Berichten: 20823
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-17 16:30

mysa schreef:
Ga anders apart.


Daar is het weer net te ver voor, 3 uur rijden (heen en weer). En we zijn daar maar kort. Misschien dat mijn man alleen gaat.

Is het al lente?

Brego93

Berichten: 118
Geregistreerd: 12-09-16
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Auschwitz met kleine kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 16:32

Je weet zelf het beste hoe je kinderen zich gedragen, maar echt ik zou de kans niet laten schieten. Toen ik er was waren er genoeg kleine kinderen en ook mensen met kinderwagens, ik heb er geen enkele keer last van gehad en ik ben er twee keer geweest. Ik denk dat je er spijt van krijgt wanneer je niet gaat.

Liefde voor mijn twee koningen <3
King Brego
31-03-2012 Ruin
King of Queens 01-04-2010 Hengst

Thats_Me

Berichten: 10932
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 16:33

Ik raad het je af. Er hangt zo'n nare sfeer die zelfs kinderen meepikken. Er wordt zelfs aangegeven dat kinderen beter vanaf een jaar of 15 mee kunnen. Dat lijkt mij nog vroeg gezien het echt heel heftig is wat daar allemaal te zien is. Het is niet niks en je bent er echt zwaar van onder de indruk wat ook de dagen erna nog zijn weerslag heeft. Dat krijgen jonge kinderen ook mee. Ik zou dus zeggen als je het een keer wil zien ga een weekend met je man heen en laat de kinderen thuis bij de oppas of wacht tot ze oud genoeg zijn en ga dan en ga deze vakantie lekker als gezin vieren.

All good things are wild and free
Beautifull things don't ask for attention
The earth has music for those who listen

Rocamor

Berichten: 10750
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 16:38

Marsu schreef:
Ik ben toen ik een jaar of 16 was naar Theresienstadt geweest en zelfs op die leeftijd vond ik het heel heftig. Het heeft een hele diepe indruk gemaakt. De sfeer die er hangt is heel zwaar en ik weet zeker dat kinderen zoiets oppikken.
Persoonlijk zou ik er niet voor kiezen om kinderen mee te nemen naar een dergelijke plek.


En kun je nagaan, Terezin is niet eens een vernietigingskamp geweest. Ik ben daar zelf 2 keer geweest. Eerste keer met een schooluitje van het HBO, allemaal jongvolwassenen van 19-23 jaar. Rondleiding daar gehad en op de terugweg in de bus naar het hotel heeft niemand durven spreken. Zoveel indruk heeft het toen op ons gemaakt. En die stilte in de (normaliter rumoerige) bus, maakte ook weer indruk.

Ik zou ook geen kinderen van die leeftijd meenemen. Ten eerste ivm de impact op de kinderen, maar ten tweede ook, zodat je zelf alles volledig kunt ervaren / aanvoelen. Het is zoooo ontzettend overheersend / overweldigend.

Rockes <3

Abracadabra9

Berichten: 5005
Geregistreerd: 23-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 16:40

Ik ben er vorig jaar geweest en heb daar geen kinderen onder +- 8 jaar gezien, zal zo zijn redenen hebben (sfeer, beeld, geschiedenis). Als bezoeker zou ik het ook vrij ongepast vinden als je kinderen daar spelletjes gaan spelen of gaan gillen of iets dergelijks (en hoe lief die van jou ook zullen zijn: het blijven kinderen).

_Nelleke_

Berichten: 8049
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 16:46

Ik zou het niet doen. Persoonlijk vind ik dit te heftig voor kleine kinderen en ik zou een trip Auswitch/Birkenau nooit in mijn vakantie plannen maar er een keer apart voor naar Krakau vliegen.

Ik ben er afgelopen zomer geweest en heb ruim 2 weken met een naar en bedrukt gevoel rondgelopen. Lijkt me niet fijn om te hebben tijdens je vakantie.

Vind het daarnaast ook geen geschikte plaats voor kinderen. Ik vind veel er echt heel heftig uit zien en je zult er hoe dan ook aangeslagen van terug komen en dat voelen je kids ook. Dus ik denk dat het een betere optie is om er samen met je man een keer naartoe te vliegen zonder kids.

Edit: als je toch overweegt om te gaan: op Netflix staat een gelijknamige documentaire. Als je daarnaast ook nog het boek van de assistent van Mengele leest heb je geen gids meer nodig en kun je daar wel lekker op je gemak rondlopen. Die gidsen gaan in best grote groepen op hoog tempo door het kamp heen.

Angela

Berichten: 25691
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Auschwitz met kleine kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 16:50

Als je kijkt naar je kinderen: het wel gaan kan ze mogelijk een traumatische ervaring geven. Het niet gaan doet ze niets missen.

Ik zou ze dus niet mee nemen. Je kunt er alleen maar fout aan doen door wel te gaan.

De Tapasworkshop.nl Voor een tapasworkshop bij jou thuis, door heel Nederland
Importexpert compleet verzorgde auto import
http://www.akasha-rijkunst.nl/akashas-college - Opleidingen voor volwassenen! o.a. Zitcoach, stalmedewerker

Britta31

Berichten: 13073
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 16:53

Ik zou het niet doen omdat kinderen altijd een meltdown kunnen krijgen.En dat wil je daar niet hebben.Mijn ervaring met kinderen is dat als je denkt dat het goed gaat er dus iets gebeurt.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

Moonlight17
Berichten: 2342
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 16:55

Ik ben in Duitsland bij een van de kampen (ben de naam kwijt) geweest voor je naar Auschwitz ging . Ik zat op de Havo en ging met school een uitje naar Berlijn. Vind die kampen totaal geen plek voor kleine kinderen. Heel die kampen zijn niet gebouwd/bewaard op basis van het plezier aspect. Doel van je vakantie lijkt mij een plezier vakantie met het gezin, dus ik zou later een keertje terug gaan. Er waren wel kinderen tijdens onze rondleiding, een van de ouders bleef dan met de buggy en de kinderen buiten de gebouwen en wisselde zo af. Of je op die manier zoiets goed ervaart betwijfel ik.

Moonlight drs: L2+10 spr: L+9 cross: B+5 Met pensioen
Vita drs: B+10 spr: L+2 Naar Italië
Diva drs: B +14 spr B +1 cross B +2

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 11:42

Sorry, misschien off-topic hoor

Ik zou zelf """ graag"" een keer naar auschwitz gaan.
Omdat ik vind dat ik het eens gezien moet hebben.
Echter werd ik in Drenthe bij Westerbork al heel naar en moest vreselijk huilen.
Ik heb dus geen idee hoe ik ga reageren..

Mijn vriend wil waarschijnlijk niet mee, alleen lijkt me geen goed idee?
Is het aan te raden dit wel te doen met een rondleiding?
En wat krijg je dan te zien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 11:51

Naast dat ik het voor de kinderen (nachtmerries, moe worden, jengelen) en je medebezoekers niet zo'n goed idee vind, vind ik het ook zonde voor je man en jouzelf. Als je met kinderen bent dan ben je toch (een deel van) je aandacht aan hen kwijt. Ik zou zeker in dit geval liever 100% mijn aandacht hebben bij waar je bent.

_Reneee

Berichten: 5779
Geregistreerd: 24-09-07

Re: Auschwitz met kleine kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 11:57

Ik vind dat kinderen daar helemaal niets te zoeken hebben. Het is zwaar, ze begrijpen het nog niet en het zorgt voor overlast voor de andere bezoekers. Een kind snapt nog niet dat het de bedoeling is om daar heel lang stil te zijn. Ik ben er zelf geweest en ik vond het heel erg zwaar.

En inderdaad wat Blijheid zegt: je kunt beter je aandacht 100 % bij de plek waar je bent hebben. Ga dan over een aantal jaar terug als ze ouder zijn, of een keer alleen.

Urbanus

Berichten: 44934
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 12:01

Wat je te zien krijgt is heel makkelijk te googlen, dat ga ik allemaal niet beschrijven. Het is best naar en als Westerbork al veel was, is Auschwitz niet aan te raden. Zeker alleen niet.

Een rondleiding is wel een pré, zeker als je ook naar Auschwitz Birkenau gaat, dat is niet zo intact gebleven als Auschwitz 1 maar wel veel interessanter.

Om nog even ontopic te gaan, kinderen onder de 12 zijn in Auschwitz 1 niet gewenst. Auschwitz Birkenau is veel groter en uitgestrekter, daar zou het wel kunnen, maar in Auschwitz 1 moet je, omdat het een herdenkingsmonument is, heel stil zijn. Birkenau is ook veel minder grafisch dan Auschwitz 1.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

SayaJones

Berichten: 11920
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: Auschwitz met kleine kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 12:05

Westerbork is niets vergeleken met Auschwitz.

Het kamp van Westerbork, daar staat bijna niets meer, in het museum krijg je verhalen te horen en plaatjes te zien.
In Auschwitz sta je er daadwerkelijk in. Als Westerbork je teveel was, is Auschwitz zeker niet aan te raden..

Jax ♡
You can always tell about somebody by the way they put their hands on an animal

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 12:06

Ik zou het ook niet doen met zulke jonge kinderen.
Ik zou het doen als ze wat ouder zijn. Zo te lezen word er een advies leeftijd van 15 jaar gegeven en ik denk dat het voor hunzelf ook educatiever is als ze ook vragen kunnen stellen en weten wat er daar gebeurd is.

Toevallig ben ik deze week ook wat aan het kijken of ik er heen kan...ik wil alleen niet alleen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 12:11

Anoniem schreef:
Sorry, misschien off-topic hoor

Ik zou zelf """ graag"" een keer naar auschwitz gaan.
Omdat ik vind dat ik het eens gezien moet hebben.
Echter werd ik in Drenthe bij Westerbork al heel naar en moest vreselijk huilen.
Ik heb dus geen idee hoe ik ga reageren..

Mijn vriend wil waarschijnlijk niet mee, alleen lijkt me geen goed idee?
Is het aan te raden dit wel te doen met een rondleiding?
En wat krijg je dan te zien?


Westerbork stelt niks voor bij Auschwitz. Bij Westerbork staat bijna niks meer. Een trein, een stukje rail, 1 barok (nieuw gebouwd) en een muurtje.
Westerbork was een doorgangskamp, Auschwitz een vernietigingskamp.

Het is totaal niet te vergelijken met elkaar.

Anoniem

Re: Auschwitz met kleine kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 12:18

Ik proef een lichtelijk aanvallende sfeer, ik weet zelf ook het verschil wel tussen de kampen.
Kies er ook niet voor om er te moeten huilen tenslotte.
Ik had het voornamelijk bij de persoonlijke voorwerpen. Geen idee wat me zo aan het huilen maakte.
Maargoed, wellicht is auschwitz gewoon te heftig voor me dan.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 12:21

_Reneee schreef:
Ik vind dat kinderen daar helemaal niets te zoeken hebben. Het is zwaar, ze begrijpen het nog niet en het zorgt voor overlast voor de andere bezoekers. Een kind snapt nog niet dat het de bedoeling is om daar heel lang stil te zijn.


:j

Ik ben er ook geweest en zou dan echt geen zin hebben in hoge kinderstemmetjes die door de gaskamer tetteren: "mama, gaan we al zo naar huis?"

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Flieno, Gambler99, GoogleAdsense en 6 bezoekers