Roadtrip door Schotland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leo

Berichten: 50179
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Roadtrip door Schotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 11:16

Ooh! Ik volg even :j Schotland staat heel hoog op mijn verlanglijstje voor een Roadtrip. We wilden eigenlijk weer naar de VS gaan maar door verhuizing / verbouwing wordt dat toch wat te gek. Nu richt ik mijn ogen op de andere kant van de Noordzee en vooral Schotland :D

Leuk topic, zijn een hoop goede tips genoemd al!

Nicky91

Berichten: 1824
Geregistreerd: 27-11-14
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Roadtrip door Schotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 12:15

Top dankjewel!

En hoe kwamen jullie aan die B&B's? Gewoon op google gezocht? Booking.com of anders?

Ik ben vooral nog op zoek naar tips wat echte must See zijn maar dan niet heel erg bekend..

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 12:28

Nicky91 schreef:
Top dankjewel!

En hoe kwamen jullie aan die B&B's? Gewoon op google gezocht? Booking.com of anders?

Ik ben vooral nog op zoek naar tips wat echte must See zijn maar dan niet heel erg bekend..


Aangezien het onze eerste reis naar Schotland is, maar ook de eerste keer dat we echt gingen rondreizen ipv. 2 week in een hotel of appartement. Hebben wij gekozen om alle B&B's door een reisburo (D-Reizen) vast te laten leggen. De reis zelf en de bezienswaardigheden die wij wouden doen hebben wij wel zelf vastgelegd. D-Reizen heeft dus alleen B&B's hoeven te zoeken op de door ons aangegeven locaties. Hierin zat wel een speling van 50 km rondom. Maar in de praktijk is dit niet voorgekomen.

Nicky91

Berichten: 1824
Geregistreerd: 27-11-14
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Roadtrip door Schotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 12:41

Oh oke op die manier, dan moet ik daar nog even op zoek naar :)

liefhelietje

Berichten: 1920
Geregistreerd: 12-08-07
Woonplaats: Groningen

Re: Roadtrip door Schotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 13:48

Wij zijn vorig jaar geweest en het was fantastisch! Nu even geen tijd om er uitgebreid over uit te wijden, maar wij zijn ook via B&B's en Guesthouses gereisd. Wij hebben ze zelf uitgezocht, met behulp van de ratings op Trip Advisor :) . Zo konden we B&B's uitzoeken die langs onze route lagen en via Trip Advisor bekijken of het een beetje schoon en gezellig zou zijn ;)

Nicky91

Berichten: 1824
Geregistreerd: 27-11-14
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Roadtrip door Schotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 13:59

Dankjewel voor de tip van Tripadvisor!

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 14:17

Nicky91 schreef:
Dankjewel voor de tip van Tripadvisor!


Tripadvisor heeft ook heel veel leuke uitjes en bezienswaardigheden op hun site. Zo zijn wij ook bij de taste of schotland gekomen. En compleet verzorgde avond met eten en schotse muziek en theater.

liefhelietje

Berichten: 1920
Geregistreerd: 12-08-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 14:36

sanne1992 schreef:
Nicky91 schreef:
Dankjewel voor de tip van Tripadvisor!


Tripadvisor heeft ook heel veel leuke uitjes en bezienswaardigheden op hun site. Zo zijn wij ook bij de taste of schotland gekomen. En compleet verzorgde avond met eten en schotse muziek en theater.


Wat leuk! Wij zijn inderdaad op die manier bij Highland Safari's terecht gekomen. We gingen met een gids in een Landrover de bergen in. Was echt fantastisch. We moesten ons even over de kosten heen zetten, maar het was het achteraf dubbel en dwars waard.

Goof

Berichten: 28856
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 15:15

Nicky91 schreef:
En hoe kwamen jullie aan die B&B's? Gewoon op google gezocht? Booking.com of anders?

Ik ben vooral nog op zoek naar tips wat echte must See zijn maar dan niet heel erg bekend..


Die staan op iedere hoek van de straat, je kunt overal een B&B inlopen.

Mijn tip voor onbekende(re) bezienswaardigheden: ga met eigen vervoer, mijd de snelwegen en ga touren. Je komt echt op onverwachte plekken en komt overal wel watervallen, ruïnes, eeuwenoude kerkjes en kasteeltjes tegen. Je kan vaak overal in rondneuzen en bent dan vaak alleen.

Davina1402

Berichten: 771
Geregistreerd: 28-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 15:17

oh wat gaaf... ik volg... dit wil ik namelijk ooit heel graag nog eens doen!

Nicky91

Berichten: 1824
Geregistreerd: 27-11-14
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 15:19

Goof schreef:
Nicky91 schreef:
En hoe kwamen jullie aan die B&B's? Gewoon op google gezocht? Booking.com of anders?

Ik ben vooral nog op zoek naar tips wat echte must See zijn maar dan niet heel erg bekend..


Die staan op iedere hoek van de straat, je kunt overal een B&B inlopen.

Mijn tip voor onbekende(re) bezienswaardigheden: ga met eigen vervoer, mijd de snelwegen en ga touren. Je komt echt op onverwachte plekken en komt overal wel watervallen, ruïnes, eeuwenoude kerkjes en kasteeltjes tegen. Je kan vaak overal in rondneuzen en bent dan vaak alleen.


Super dankjewel Goof, dat is ook precies wat ik wil doen! :)

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Re: Roadtrip door Schotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 15:27

Geinige is, iedereen zegt mijd de snelwegen, maar de snelwegen zijn er eigenlijk niet in Schotland. De enige 2 keren dat wij echt op een snelweg waren, was richting Glasgow. En het laatste stukje terug vanuit Edinburgh. Alle andere wegen, zijn allemaal wegen waar je om de haverklap wel kan stoppen en iets kan bewonderen.

Goof

Berichten: 28856
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Roadtrip door Schotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 15:28

Ja klopt, er zijn er maar enkelen, dus mij sowieso die paar snelwegen die er zijn :+
Verder zijn alle overige wegen leuk en prima om te touren en te stoppen waar je wil.

ShadowFax
Berichten: 2334
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 19:15

Ohhhh... <3 ik volg!!! Al jaren een droom, zal voorlopig nog niet uitkomen ivm kids. Hebriden en alle filmslocaties staan op het lijstje (zullen hier ook vast genoemd zijn maar ken de plaatsnamen niet uit m'n hoofd).
Geen tips wb het land zelf.

Wij zijn fanatieke kampeerders en toen we nog geen kids hadden, trokken we van camping naar camping. Op een gegeven moment breekt het op. Een combi van tent/in de auto slapen en b&b lijkt me wel prettig.

Wij hebben een AWD auto en daar zouden we ook zeker mee naar Schotland willen.

Sabini

Berichten: 3209
Geregistreerd: 16-08-11
Woonplaats: Twente

Re: Roadtrip door Schotland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-16 19:25

Wat een goede tips komen hier voorbij zeg!! :D

Nu zit ik te balen dat het nog zo lang duurt voordat we vertrekken..

B&B's ben ik ook fan van! Mede omdat je dan locals spreekt. Al gaan we vast ook wel geregeld naar een pub enz :')

Nicky91

Berichten: 1824
Geregistreerd: 27-11-14
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Roadtrip door Schotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 11:18

Er was iemand die ook paard gereden had in Schotland en hier nog op terug zou komen... :)

Ik ben nog erg benieuwd.

Ik heb ook ondertussen wel een ongeveer route gemaakt. Ik moet nu nog gaan uitvogelen hoe lang ik ongeveer waar wil blijven... Om zo te kijken of ik nog dingen kan aanpassen eventueel.

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 11:20

Nicky91 schreef:
Er was iemand die ook paard gereden had in Schotland en hier nog op terug zou komen... :)

Ik ben nog erg benieuwd.

Ik heb ook ondertussen wel een ongeveer route gemaakt. Ik moet nu nog gaan uitvogelen hoe lang ik ongeveer waar wil blijven... Om zo te kijken of ik nog dingen kan aanpassen eventueel.



Hi, Ja sorry dat was ik :+ . Heb even een wekker gezet dat ik er vanavond naar kijk en reageer.

Nicky91

Berichten: 1824
Geregistreerd: 27-11-14
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Roadtrip door Schotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 11:24

Oke super dankjewel! :D

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 14:40

Nicky91 schreef:
Oke super dankjewel! :D


Ben aan het zoeken geweest, maar heb ze nog niet kunnen vinden. Heb nu en verjaardag dus kan niet verder zoeken.

Ik weet wel dat in inverness ritten met ijslanders werdt aangeboden, wellicht dat google daar wat in vind.

Zal dinsdag verder zoeken, we hebben nogal veel boekjes meegenomen :D

ikke

Berichten: 37607
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 15:26

Ik zie vanalles boeiends langs komen, vooral opvolgen want zinvol :j maar ik wil je als ervaren GB-ganger wel echt adviseren om de boot naar Newcastle te nemen, of als je minder goed tegen een deinende boot kunt, minimaal naar Kingston upon Hull te varen. Het scheelt je ruim 1000km rijden, enkele reis!!

Laat me het even beschrijven: Je komt rond 14.00 aan in Ijmuiden (of 17.00 in Rotterdam) en checkt in, douane en je parkeert je auto op aanwijzing op het autodek. Pak je spullen voor de overtocht uit je auto (apart inpakken is een voordeel) en ga op je gemak naar je hut, onderwijl je het schip een beetje verkend. Kun je het niet gelijk vinden, het wemelt van het vriendelijke personeel dat je kan helpen waar je moet zijn. Ik moet de eerste mopperkont nog tegen komen :D

In je hut richt je de boel in voor de nacht en controleer je of alles aanwezig is en werkt. Eventuele problemen meldt je bij de receptie. Komt zelden voor, maar als je 15 jaar reist op die routes, kom je weleens wat tegen :D
Als alles in orde is, ga je op je gemak rondkijken, bijvoorbeeld of de bios leuke films heeft, de winkel iets van je gading heeft (DFDS heeft een uitgebreidere shop dan P&O) en je pakt een engels biertje bij een van de cafés en intussen geniet je van het uitzicht terwijl je de haven uit vaart..
Let erop dat je je tijdstip van eten bij DFDS vooraf moet reserveren (dat kan al direct als je aan boord komt). Bij P&O kun je je gewoon melden bij het restaurant van je keuze. Vooraf geboekte maaltijden (altijd doen!!) is een voucher die in alle restaurants aan boord geldig is.

Na een goede nachtrust wordt je netjes op tijd gewekt (6.00u P&O, 8.00u DFDS) ga je evn douchen, aankleden en op je gemakje ontbijten terwijl je de haven binnen vaart (P&O) of met uitzicht op de kustlijn (DFDS).
Zodra het tijd is om naar je auto te gaan wordt dat om geroepen. Na ontscheping en douanecheck, ligt Engeland voor je motorkap; karren maar!!

In Newcastle ben je na de ochtendspits en heb je meestal weinig problemen maar in Hull kom je middenin de ochtendspits terecht, zo rond 9.00u! De beste route is NIET via de A63-M62, die alle navigatiesystemen willen, maar rechtsaf en direct richting Beverly; A1165 en A1079. Dan ontloop je simpel de drukte op de A63.

Ik weet wel dat het goedkoper is om 1000km te rijden, maar het bespaart je gewoon drie dagen, die je dan in Schotland kunt besteden, in plaats van dat klere-eind de M1 af te jakkeren.

Killyenn
Berichten: 4608
Geregistreerd: 16-03-09
Woonplaats: Glasgow, Scotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 15:32

Ik heb een paar jaar terug een rit gedaan in de Cairngorms, in Newtonmore. Prachtige omgeving, leuke Schotse paarden, begeleidster was erg gezellig en de rit was precies goed voor ons, mooie afwisseling tussen rustig aan en de natuur zien en af en toe een sprint trekken. We hebben ook nog een hoop wildlife gespot vanaf de paardenrug :))

http://www.newtonmoreridingcentre.com/a ... cking.html


Persoonlijk zou ik als je korter dan twee weken gaat er trouwens gewoon voor kiezen om te vliegen en een auto te huren, vliegen is vrij goedkoop (Easyjet of Ryanair).

ikke

Berichten: 37607
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 18:40

Killyenn schreef:
Ik heb een paar jaar terug een rit gedaan in de Cairngorms, in Newtonmore. Prachtige omgeving, leuke Schotse paarden, begeleidster was erg gezellig en de rit was precies goed voor ons, mooie afwisseling tussen rustig aan en de natuur zien en af en toe een sprint trekken. We hebben ook nog een hoop wildlife gespot vanaf de paardenrug :))

http://www.newtonmoreridingcentre.com/a ... cking.html


Persoonlijk zou ik als je korter dan twee weken gaat er trouwens gewoon voor kiezen om te vliegen en een auto te huren, vliegen is vrij goedkoop (Easyjet of Ryanair).

600 mijl rijden in een huurbak is duurder dan je eigen auto overzetten :j
DFDS wil nog weleens leuke aanbiedingen hebben. Zo zaten wij vorige maand 5 dagen in Schotland voor 500 euro, all-in voor twee personen, overtocht, auto en hotels.
Terug gezocht; de hotels alleen al waren duurder dan het hele arrangement.

Nicky91

Berichten: 1824
Geregistreerd: 27-11-14
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 09:53

ikke schreef:
Ik zie vanalles boeiends langs komen, vooral opvolgen want zinvol :j maar ik wil je als ervaren GB-ganger wel echt adviseren om de boot naar Newcastle te nemen, of als je minder goed tegen een deinende boot kunt, minimaal naar Kingston upon Hull te varen. Het scheelt je ruim 1000km rijden, enkele reis!!

Laat me het even beschrijven: Je komt rond 14.00 aan in Ijmuiden (of 17.00 in Rotterdam) en checkt in, douane en je parkeert je auto op aanwijzing op het autodek. Pak je spullen voor de overtocht uit je auto (apart inpakken is een voordeel) en ga op je gemak naar je hut, onderwijl je het schip een beetje verkend. Kun je het niet gelijk vinden, het wemelt van het vriendelijke personeel dat je kan helpen waar je moet zijn. Ik moet de eerste mopperkont nog tegen komen :D

In je hut richt je de boel in voor de nacht en controleer je of alles aanwezig is en werkt. Eventuele problemen meldt je bij de receptie. Komt zelden voor, maar als je 15 jaar reist op die routes, kom je weleens wat tegen :D
Als alles in orde is, ga je op je gemak rondkijken, bijvoorbeeld of de bios leuke films heeft, de winkel iets van je gading heeft (DFDS heeft een uitgebreidere shop dan P&O) en je pakt een engels biertje bij een van de cafés en intussen geniet je van het uitzicht terwijl je de haven uit vaart..
Let erop dat je je tijdstip van eten bij DFDS vooraf moet reserveren (dat kan al direct als je aan boord komt). Bij P&O kun je je gewoon melden bij het restaurant van je keuze. Vooraf geboekte maaltijden (altijd doen!!) is een voucher die in alle restaurants aan boord geldig is.

Na een goede nachtrust wordt je netjes op tijd gewekt (6.00u P&O, 8.00u DFDS) ga je evn douchen, aankleden en op je gemakje ontbijten terwijl je de haven binnen vaart (P&O) of met uitzicht op de kustlijn (DFDS).
Zodra het tijd is om naar je auto te gaan wordt dat om geroepen. Na ontscheping en douanecheck, ligt Engeland voor je motorkap; karren maar!!

In Newcastle ben je na de ochtendspits en heb je meestal weinig problemen maar in Hull kom je middenin de ochtendspits terecht, zo rond 9.00u! De beste route is NIET via de A63-M62, die alle navigatiesystemen willen, maar rechtsaf en direct richting Beverly; A1165 en A1079. Dan ontloop je simpel de drukte op de A63.

Ik weet wel dat het goedkoper is om 1000km te rijden, maar het bespaart je gewoon drie dagen, die je dan in Schotland kunt besteden, in plaats van dat klere-eind de M1 af te jakkeren.



Hahaha, bedankt voor je bericht.

ik was inderdaad van plan om met de boot naar New Castle te gaan. :)
Daarna wil ik doorrijden naar Edinburgh en vanaf daar ben ik nog niet verder gekomen om te zoeken hoe ik wil gaan rijden hahaha :)

Ik heb gekeken, de overtocht is rond de 160 eur retour, dus niet heel duur. Verder wil ik slapen in B&B en zoveel mogelijk hotels ontwijken.

booster
Berichten: 2569
Geregistreerd: 02-04-06
Woonplaats: Eindhoven

Re: Roadtrip door Schotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 10:13

Zou de tip van Killyenn zeker gaan doen om op Highland pony's te gaan rijden daar.

Nicky91

Berichten: 1824
Geregistreerd: 27-11-14
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 10:32

booster schreef:
Zou de tip van Killyenn zeker gaan doen om op Highland pony's te gaan rijden daar.



Ja ik ga zometeen even kijken op de website, dan kom ik er op terug :)