Ervaring walvissafari (orka) gezocht.

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
adnariM
Berichten: 4421
Geregistreerd: 21-09-05
Woonplaats: Loenen (Vel)

Ervaring walvissafari (orka) gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 15:36

Ik zoek mensen die ooit al eens een walvissafari hebben gedaan in bijvoorbeeld Noorwegen of IJsland.
De orka staat op nr. 1 van dieren die ik graag eens in het echt wil ontmoeten.

Wie o wie?

Ik lees op google meer goede verhalen over Noorwegen, maar zelf trekt IJsland mij op een of andere manier meer...

Brand los! :D

Skessa_
Berichten: 10721
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 15:40

IJsland is gaaf!

Wij hebben ook een walvis safari gedaan, maar helaas alleen dolfijnen gezien -O- Tis toch een beetje geluk hebben... echt zekerheid heb je helaas nooit. Wij zijn vanaf Reyjavik gegaan. Husavik schijnt echt DE plaats voor zulke tochten te zijn.

Orka's zijn er wel maar een bepaalde tijd per jaar.

Tierania_
Berichten: 4509
Geregistreerd: 29-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 15:54

Ik heb het gedaan in Vancouver, Canada.

Bijzondere ervaring geweest, en genoeg walvissen en orca's gezien :D

Bumblehorse

Berichten: 1363
Geregistreerd: 16-04-11
Woonplaats: Noorden van Belgiƫ

Re: Ervaring walvissafari (orka) gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 16:02

Je moet kijken welke periode ze er zijn, en dan heb je nog kans om ze mis te lopen :p
Bij de schotse eilanden kan je ze soms ook vinden.

Voor noorwegen: https://www.facebook.com/norwegianorcasurvey/?fref=ts

In Canada blijven ze doorgaans het hele jaar in dezelfde regio.

Ik ben een beetje gefreakt met die orkas :p
Ik volg verschillende groepen op facebook.

Reusje0504

Berichten: 1682
Geregistreerd: 30-10-12
Woonplaats: Deventer

Re: Ervaring walvissafari (orka) gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 22:10

Voor walvissen schijnen de Azoren erg geschikt te zijn maar of daar dan ook orka's zijn weet ik niet. Grotere kans dat je ze bij Vancouver Island in Canada ziet!! Daar zijn ze in grote hoeveelheden als de zalm komt. Staat zeeeer hoog op mijn verlanglijstje :) noorwegen en ijsland weet ik minder van, maar de grootste kans om ze te zien is sowieso in de periode dat de grote scholen vis langstrekken zoals de zalm of makreel.

Scum

Berichten: 33101
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Ervaring walvissafari (orka) gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 08:59

Mijn eerste poging was tussen Seattle en Vancouver Island in. Helaas geen enkele orka of walvis gezien.
Tweede poging een paar jaar later in Alaska. En dat was geweldig! Orca's, walvissen, zeehonden, zeeleeuwen, dolfijnen, puffins en nog veeeeel meer!
Ik kan je dus Alaska aanbevelen :)

adnariM
Berichten: 4421
Geregistreerd: 21-09-05
Woonplaats: Loenen (Vel)

Re: Ervaring walvissafari (orka) gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 12:13

Alaska en Canada laat mijn portemonnee niet toe ben ik bang, maar misschien verschilt het niet mega veel, eens kijken! Sowieso tussen november en april meeste kans las ik :-)

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 12:28

Schotland dan? In bepaalde periodes trekken er pods langs (voornamelijk de pods uit het noorden en oosten). Echter is er ook een kleine pod, de WCC-pod (west coast community, bestaat uit mijn hoofd uit 9 leden) en deze is het hele jaar te zien.

Nu is de kans dat je ze spontaan tegen komt erg klein, is mij in al die jaren 4 keer gelukt terwijl ik bij mijn grootouders was. 1 keer vanaf het vaste land en 3 keer tijdens een boottocht/vistocht. Je maakt de meeste kans vanaf de Shetland, Orkney en Caithness eilanden.

Ook worden en safari's georganiseerd, wellicht is dat een optie?

Scum

Berichten: 33101
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Ervaring walvissafari (orka) gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 12:43

Of in Schotland vanaf Oban.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 18:59

In Noorwegen op de lofoten :j

turtlelito

Berichten: 1701
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 19:12


Lukasje
Berichten: 11409
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 19:18

Ik heb ze mogen spotten in Alaska, een geweldige ervaring!

adnariM
Berichten: 4421
Geregistreerd: 21-09-05
Woonplaats: Loenen (Vel)

Re: Ervaring walvissafari (orka) gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 11:46

Thanks allemaal!

MariekeS_

Berichten: 4711
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Re: Ervaring walvissafari (orka) gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 12:28

Azoren heeft voornamelijk potvissen, heel gaaf wel maar (normaalgesproken) geen orka's

Annemieke
Berichten: 2952
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 12:53

Op ** is onder het kopje 'in het wild' meer te lezen over locaties in Europa waar je een goede kans maakt orka's te zien :)
Laatst bijgewerkt door Annemieke op 01-02-22 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Sofy

Berichten: 1294
Geregistreerd: 20-01-10
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 12:56

Ik heb walvissen gespot op safari vanaf Monterey (tussen San Francisco en Los Angeles). Fantastische ervaring! Ik ben meegegaan met de onderzoeksboot van het Monterey Bay Whale Watch center, http://www.montereybaywhalewatch.com/research.htm . Het positieve hiervan vond ik dat mijn geld direct weer in onderzoek voor het behoud van de walvissen wordt gestoken ;). En de mensen aan boord zijn allemaal zeer gepassioneerde onderzoekers die alles over walvissen kunnen vertellen en iedere walvis aan hun vin en/of staart kunnen herkennen.
Een trip hebben we erg weinig gezien omdat het erg mistig was op zee (gebeurt daar helaas vaker). Wel genoten van dolfijnen, zeeotters met babies, zeeleeuwen en zeehonden. De tweede trip heb ik onder andere een grote groep bultruggen gezien, en de derde trip was helemaal bijzonder: een blauwe vinvis! Die zijn erg zeldzaam en komen daar niet vaak zo vroeg in het jaar langs, dus dat was extra speciaal.
Orca's heb ik daar niet gezien, hoewel die in Monterey Bay wel voorkomen.
Ik was er drie keer in de periode van juli t/m oktober.

Hou er wel rekening mee dat je niet echt dichtbij de walvissen/orca's mag komen, ik geloof dat men 100 meter afstand moet houden oid. De toeristische boten houden zich hier overigens niet altijd aan, voor mij nog een reden om met de onderzoekers mee te gaan :o Echte close-up ervaringen zijn dus extreem zeldzaam. Maar ook van een afstand vond ik het zien van deze machtige dieren heel erg bijzonder!