Olifantje rijden? Doe maar niet.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Olifantje rijden? Doe maar niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 20:45

Ik wilde graag mijn ervaring en verhaal met Bokt delen, om ook jullie Bokkers hierover in te lichten. Sommige informatie zoals de hoeveelheid olifanten in het park klopt niet meer, het zijn er namelijk inmiddels wat meer wat uiteraard super is! Mijn doel: ogen openen.

16 maart 2016

Wat een dag. Vandaag zijn we naar het Elephant Nature Park (Chiang Mai, Thailand) geweest. In het busje er naar toe kregen wij een documentaire te zien met de meest gruwelijke beelden, een ware nachtmerrie. Als een klein kind zat ik te huilen en voelde me zo rot dat ze dit moesten doormaken. We hebben de ware mishandeling gezien van deze dieren, maar ook verschillende reddingsacties, hoe het in zijn werk gaat en wat er allemaal voor gedaan moet worden.

Om gelijk met de deur in huis te vallen is het belangrijk om te weten dat in dit park olifanten worden opgevangen die uit de entertainment wereld zijn gehaald. Denk hierbij aan de welbekende ritjes op de rug van de olifanten, olifanten die “leuke” kunstjes doen en olifanten die hard moeten werken in de landbouw zoals het wegslepen van grote zware boomstammen. Zelf kun je nog wel meer voorbeelden bedenken lijkt me. In het park zijn 69 olifanten waarvan er 9 het proces (de Phajaan, Google dat maar eens) waarbij de olifant wordt gebroken van binnen en naar de hand van de mens wordt gezet, niet hebben meegemaakt. Alle andere 60 dus wel. Er zijn olifanten met enorm heftige verwondingen, zo zijn er 4 die een groot deel van hun voet missen door een ongeluk met een landmijn. Er zijn er een aantal compleet blind, sommige door ouderdom, anderen door de mens. Ja wij, de mensheid. Ik kan er echt niet met mijn hoofd bij dat de mens zo enorm verpest is, dat er dierenmishandeling bestaat. Ook zijn er een flink aantal olifanten met botbreuken die niet meer genezen maar waar ze gelukkig geen last meer van hebben. Vandaag heb ik gebroken ruggen en benen gezien, kapotte voetjes door landmijnen en compleet blinden. Er zijn olifanten die fysiek in orde en gezond zijn, maar allemaal zijn ze mentaal heel zwaar mishandeld. Bij bijna alle olifanten kan je zijn of haar gevoel goed zien in de ogen. Waar er bij sommige nog pure angst en verdriet in de ogen zijn af te lezen, zijn er ook een hoop waarbij de rust en vrede is teruggekeerd.

In het ENP mogen de olifanten weer lekker olifant zijn en van hun vrijheid genieten. Naast de 69 olifanten hebben zij ook ruim 500 honden en katten opgevangen en een hoop koeien en waterbuffels. Alles kan vredig door elkaar rond lopen en dat is mooi om terug te zien.

Denk alstjeblieft 1000 keer na en lees je in over dit soort zaken voor je met je luie reet op een olifant wil gaan zitten omdat dat zogenaamd zo’n toffe ervaring is. Achter jouw rug om wordt diezelfde olifant volledig in elkaar getrapt en geslagen, staan ze de hele dag strak vast aan kettingen en touwen en bovenal hebben ze een verschrikkelijke mahout die een stok heeft waaraan een ijzeren haak zit verbonden. Olifanten zijn niet gemaakt om erop te gaan zitten, ze moeten hun eigen zware lichaamsgewicht al de hele dag meezeulen in de hitte en dan ook nog 3 mensen erboven op met een suf versierd stoeltje. Daarbij hebben olifanten een hartslag van slechts 28 slagen per minuut.

De ervaring om met zo’n Gentle Giant te lopen, te voeren, te wassen en puur van hun te genieten in hun eigen habitat is zo gigantisch veel waard en raad ik ook echt iedereen aan. Streep dus dat gestoorde olifantje rijden van je bucketlist af en ga een dag met de vrijwilligers mee van bijvoorbeeld het ENP. Zo hadden wij vandaag een begeleider, zijn naam is Ten, die het maar al te geweldig en mooi vond om alles te vertellen over het park en haar geredde dieren.

Er zijn veel andere sanctuaries, maar nogmaals zoek dit goed uit, waar je er al een ziet die met z’n hol op een olifant zit, weet je dat het foute boel is. Je leert zoveel over deze dieren en je krijgt echt heel veel liefde van ze terug, ondanks alles wat ze hebben meegemaakt. Elk dier met een eigen verhaal. Ze zijn zo vriendelijk, nieuwsgierig en zitten vol met humor. Terug in het hotel zat ik compleet onder de modder en echt, ik genoot er van. Ik had het voorrecht om een hele dag met deze dieren op te trekken en man, wat bijzonder. Nog steeds vind ik het moeilijk om er over te praten en ook bij het schrijven van deze post staat het huilen me nader bij. Het is niet eerlijk dat niet elk dier dezelfde kans krijgt. Ik heb het zowel over de olifantenritjes als de dansende beren, entertainment apen, tijgers in tempels, bontindustrie, verwaarlozing en mishandeling van huisdieren, slecht leven van dieren voor de slacht etc. Alles is even slecht en helaas zal het waarschijnlijk nooit gestopt worden, hoe graag je het ook wil en hoe hard je er ook voor werkt.

Het is nu alweer meer dan 4 maanden geleden en er gaat geen dag voorbij dat ik er niet aan denk. Ze hebben me in slechts één dag tijd zoveel geleerd. Ik ben oprecht verliefd geworden op de Aziatische olifant. Het is echt alleen al een om ze van zo dichtbij te zien, maar ze dan ook nog mogen aanraken, is echt breath taking.

Mijn plannen zijn nog vaag en liggen totaal niet vast, maar ik weet wel zeker dat ik terug ga om één of twee weken vrijwilligerswerk te doen daar. Zo online raak ik er niet over uitgepraat en nu ik het telkens terug lees zijn er nog zoveel dingen die ik met jullie wil delen, dingen die ik jullie wil leren.

Wat ik hier ook nog wil doen is een klein verslagje maken van de olifanten die wij hebben ontmoet, elk met hun eigen verhaal.

Afbeelding

Als eerst mochten we Bua Loy voeren vanaf het platform. Een vriendelijk omaatje van 65 jaar. Aan de twee bulten bovenop het hoofd van een olifant kun je inschatten hoe oud ze zijn. Hoe groter de bulten, hoe ouder. Leuk feitje die ik ook nog niet wist. :)

Als een kleine Indische stuiterbal liep ik daar rond, niet wetende dat we nog dichterbij mochten komen. We gingen het park nu echt in en de volgende grote verrassing stond al klaar.

Afbeelding

Mae Thai (Mevrouw Thai naar het Nederlands vertaald) is echt het omaatje van de groep. Een heel lief en gevoelig dier. Heel voorzichtig en erg geduldig en vol met liefde. We mochten haar allemaal voeren, lekkere stukken watermeloen!

Afbeelding

We namen afscheid van Mae Thai en liepen door naar Kabu (dit betekent Golden Merit, goud waard). Enorm lief dier van 25 jaar, vrij jong nog dus! De leeftijd van olifanten staat gelijk aan die van de mens. 1 jaar is 1 jaar. Het is niet zoals bij honden dat 1 jaar in een mensenleven staat voor 7 jaar in een hondenleven. Zoals je misschien nog net kunt zien achter haar slurf is haar linker voorbeen gebroken. Ze ondervindt hier geen pijn meer van en heeft er mee leren leven. Ze heeft de breuk opgelopen toen ze als 2jarige gup met haar moeder in het bos moest werken tijdens de houtkap. Ten vertelde ons dat tijdens het werken er een boomstam losschoot en vervolgens dus haar been brak. In de tijd dat Kabu daar leefde werd er gedwongen gefokt met haar. Ze had twee baby’s. Haar eerste overleed toen zijn spirit werd gebroken (Phajaan). Haar tweede werd verkocht om te gaan werken in de olifantenshow industrie. In september 2015 is Kabu bij het ENP gekomen. Ook werd Kabu liever niet gevoerd, maar zelfstandig uit een mand eten was prima :) .

Afbeelding

We liepen door richting de rivier en daar stuitte we op de 3 jaar oude Navann en zijn familie. Navann is in het ENP geboren en heeft, gelukkig, de Phajaan niet meegemaakt. De andere olifanten die je eromheen ziet zijn zijn moeder (die met haar billen onze kant op staat) en zijn ‘tantes’. Samen zorgen ze met veel liefde en geluk voor Navann. Heerlijk om te zien hoe hij echt kattenkwaad uithaalde en puur kind is. We mochten niet dichterbij komen dan 2 a 3 meter in verband met de bescherming van Navann door zijn moeder en tantes. Geen probleem, vanaf hier zijn ze al geweldig!

Afbeelding

Toen kwamen we aan bij de twee allerbeste vriendinnetjes. Links Mae Perm en rechts Jokia. Mae Perm is 65 jaar en de eerste geredde olifant. Rechts Jokia, 60 jaar en aan beide ogen blind. Haar ene oog is blind gestoken met een ijzeren haak door haar vroegere mahout. Aan haar andere oog is ze blind geraakt door iemand die (volgens mij, not sure) met een katapult dingen in haar oog schoot. In ieder geval door menselijke toedoen. Ze volgen elkaar echt overal en dat is geweldig om te zien. Hoe olifanten zo’n sterke band van vriendschap en liefde hebben. Eveneens zijn ze beide enorm vriendelijk, lief, voorzichtig en heel rustig. Jokia was degene die er voor heeft gezorgd dat ik fijn bemoddert was.

Het is echt niet te bevatten dat elke olifant die we ontmoet hebben zo enorm lief en vriendelijk was ondanks alles wat ze mee hadden gemaakt. Sprakeloos.

Mae Perm is helaas overleden kort na ons bezoek.. Dit was erg zwaar voor Jokia, inmiddels heeft ze steun en toeverlaat gevonden in de familie van Navann. Ben erg dankbaar dat ik nog zo'n prachtige foto met haar heb:
Afbeelding

Afbeelding

We mochten ons even omkleden indien nodig en gingen toen olifanten nat spetteren in de rivier. Onder het genot van een mand met watermeloen waren ze enorm aan het genieten.

Dit was echt een fantastische afsluiter van een ronduit perfecte dag!

Wil je meer weten of zelf het park bezoeken?

Kijk dan op http://www.elephantnaturepark.org/ .

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-07-16 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Olifantje rijden? Doe maar niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 20:52

In één woord: wauw.
Heel heftig om te lezen, dus ik kan me voorstellen dat als je het echt allemaal van dichtbij ziet het je echt heel diep raakt. Ontzettend mooi dat zulke plekken bestaan, en nu maar hopen dat ze in de toekomst niet meer nodig zijn.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 20:56

Wat een mooi verslag en mooie foto's!
Gelukkig is er een opvang voor deze bijzondere dieren.

MillyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 20:59

Ooh wauw, hier zou ik erg graag eens naar toe willen.
Zoveel mensen weten ook niet wat voor dierenleed achter dit soort dingen schuilt..

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 21:00

LZP >> BEU

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 21:01

Mooi verslag, super! Maar krijg er ook een beetje een maar gevoel van, jammer dat zoveel mensen niet weten hoe het 'achter de schermen' gaat, of het niet willen weten.

Wist niet dat er zo een soort park bestond, maar het lijkt me veel leuker om heen te gaan dan olifantje rijden.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 21:06

Wat een mooi park! Lijkt mij ook veel leuker dan op een olifant zitten of kijken wat voor kunstjes ze kunnen...

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 21:08

He wat leuk, ik kreeg het hier toevallig eergisteren nog over met de eigenaresse van de pony's die ik rijd, en in september ook die kant op reist. Ze had het heel enthousiast over dit park, en keek heel erg uit naar haar bezoek eraan. Heel leuk om er nu beeld bij te zien! Ontzettend gaaf dat je daar geweest bent zeg! :D

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 21:09

Ik was even bang dat je zelf op olifanten wad gaan rijden en het teleurstellend vond. Maar wat ben ik blij dat je deze plek hebt gevonden en daar een dag hebt mogen genieten van deze grote vriendelijke reuzen!

Dit is toch veel leuker!!

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 21:14

Mooi !!
Zijn wij ook geweest,alweer jaren geleden.
Geweldig wat ze daar doen. Mooie ervaring ook om de olifanten te voeren, wassen en te wandelen.
Ook wij hebben de video/documentaire gezien (was niet verplicht) maar daar kreeg ik ook tranen van in mijn ogen.
Wij vertelden dat tegen vrienden die we later in de vakantie weer tegen kwamen om vooral niet op olifanten te gaan rijden. En wat deden ze een paar dagen later...... _-:(
Toen wij daar waren hadden ze niet zoveel olifanten als nu. Ze hadden wel 2 kleintjes <3
Echt een aanrader!

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 21:15

Wat mooi om dit mee te maken. Verschrikkelijk wat mensen deze geweldige dieren aandoen. Maar wat fijn dat er zulke fijne opvangplekken zijn.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 21:19

Bedankt voor het delen, hopelijk een eye opener voor mensen die hier nooit bij stil hebben gestaan! +:)+

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 21:22

finnens schreef:
Mooi verslag, super! Maar krijg er ook een beetje een maar gevoel van, jammer dat zoveel mensen niet weten hoe het 'achter de schermen' gaat, of het niet willen weten.

Wist niet dat er zo een soort park bestond, maar het lijkt me veel leuker om heen te gaan dan olifantje rijden.

:j Zeker waar.

Het enige wat ik me wel afvraag - uit interesse, niet als aanval! - is hoe ze dit gaan doen als dit olifanten breken ooit stopt. Dan stopt dit park ook lijkt me, heb je daar iets over gehoord?
Ik heb zo'n verhaal eerder gehoord maar dat was gewoon een zustermaatschappij die het olifanten breken in stand hield. Ook om te aaien moet je ze 'temmen'.

Ik hoop dat dat in dit park niet zo is. Toffe ervaring wel, en super dat je het hier neerzet als eye opener! Echt super.

Vond jij ze ook zo harig? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 21:24

Het is een mooi park en ongetwijfeld veel beter dan vele andere parken.. Maar ook hier worden olifantenritten aangeboden, weliswaar zonder enorm zwaar zadel maar ze doen het helaas wel. En echt, ik vind het een fantastisch initiatief dat de dieren hier wel echt los leven, maar ook dit park moet zich achter zijn oren krabben en helemaal stoppen met de ritten. De 71 olifanten die er nu wonen hebben echt een beter leven, daar ben ik van overtuigd. Maar ook dit park zou ik als toerist overslaan een volgende keer.

Edit: Sterker nog, bij navraag laten ze dus ook ritten met zadel gebeuren ;(
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-07-16 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 21:24

Wat leuk dat je ze mag aaien en voeren! Ik vind het heel zielig hoe ze met de andere olifanten omgaan en ik hoop dat dat snel stopt. Zelf heb ik 1 keer op een olifant gezeten in een circus (voor een foto) maar weet na dit verhaal dat ik dat nooit meer zal doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 21:28

WiancaR schreef:
Het is een mooi park en ongetwijfeld veel beter dan vele andere parken.. Maar ook hier worden olifantenritten aangeboden, weliswaar zonder enorm zwaar zadel maar ze doen het helaas wel. En echt, ik vind het een fantastisch initiatief dat de dieren hier wel echt los leven, maar ook dit park moet zich achter zijn oren krabben en helemaal stoppen met de ritten. De 71 olifanten die er nu wonen hebben echt een beter leven, daar ben ik van overtuigd. Maar ook dit park zou ik als toerist overslaan een volgende keer.

Waar haal je dat vandaan? :+ Ik heb met Lek Chailert gesproken en meerdere vrijwilligers die aangaven dat er op hun grond idd personen rondlopen die rijden op olifanten maar die horen absoluut NIET bij het Elephant Nature Park. Maar dat het wel is toegestaan dat zij aan de randen van de bossen mogen lopen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-07-16 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 21:28

_Dominique schreef:
[paard] schreef:

Waar haal je dat vandaan? :+

Van iemand die ik persoonlijk ken en er vorige week is geweest. Als je geïnteresseerd bent kan ik je screenshots laten zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 21:30

@Wianca zie de toevoeging aan mijn post

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 21:32

Dreamy schreef:
Bedankt voor het delen, hopelijk een eye opener voor mensen die hier nooit bij stil hebben gestaan! +:)+

Niks aan toe te voegen! Heel mooi topic, prachtige ervaring en ik kan me niet voorstellen dat een ritje mooier kan zijn dan jouw dag! <3

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 21:34

Hoe vaak worden dieren niet uitgebuit/ misbruikt om toeristen/ dagjesmensen te amuseren?

Laats waren de tijgers van de monniken nog zo in het nieuws omdat ze eindelijk in beslag genomen zijn.
Gedrogeerd gingen ze op foto's met toeristen, dode tijger welpen werden voor veel geld verkocht om fijngemalen in "medicatie "te verdwijnen.

Zwemmen met dolfijnen......een droom voor velen......maar ís het allemaal alleen maar leuk??

Kamelen-paarden en last dieren die moeten rond schouwen met touristen die de dieren alleen maar van plaatjes kennen en totaal niet weten waar ze mee bezig zijn.

Dansende beren, gezellige apen, olifanten

Ik vind het een prácht verslag van TS om ook dit dierenleed weer eens bij elk van ons onder de aandacht te brengen.
Want ook ik maak nog steeds wel eens een misser waar het onbewust misbruik van dieren betreft.
Gewoon omdat je te weinig kennis en achtergrond hebt om zaken goed te kunnen doorzien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 21:35

_Dominique schreef:
@[paard] zie de toevoeging aan mijn post

Ik heb je een PB gedaan, wil niet je topic verpesten want ik vind het absoluut goed dat je het dierenleed zo bij mensen onder ogen brengt +:)+

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 21:39

Ik heb hier nooit bij stil gestaan, "olifantje rijden" zal door ons nu in ieder geval nooit gebeuren.

Bedankt voor het delen!

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 21:41

Mooi en heel interessant verslag!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 21:46

Ontzettend mooi en wat een trieste verhalen zeg over de olifanten.

Zo erg, maar gelukkig leven ze er nu.

Ook ik ben niet voor olifantenritten met de toeristen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 21:49

Wat een prachtig park. Ik hoop van harte dat er meer van dergelijke parken komen én dat ze ook op veilige en leerzame wijze hun deuren openen voor het publiek.

Dat dankzij hun geweldige inzet en eye-openers het misbruik van dieren gaat stoppen, dat alle misbruikte dieren hun laatste jaren in zo'n park mogen doorbrengen en ja: dat er op een dag geen parken als deze meer nodig zijn is mijn ultime droom.