Kiev/Chernobyl/Pripyat

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Kiev/Chernobyl/Pripyat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 17:40

Voor de stralingliefhebbers hier weet ik nog een leuke vakantiebestemming: Fukushima in Japan. 8)7

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 18:01

Ik zou een bezoekje ook wel willen...ben wel iemand die dat erg intressant vind maar misschien nog wel meer omdat ik het 'meegemaakt' hebt.

Ik was 9 of 10 en kan mij het nieuwsbericht nog goed herinneren, met name dat we een lange tijd geen spinazie mochten eten omdat de wolk ook over nederland trok.


Deze docu vond ik erg intressant en laat vooral zien hoe sterk moeder natuur is.
https://www.youtube.com/watch?v=IEmms6vn-p8

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 18:02

anjali schreef:
Voor de stralingliefhebbers hier weet ik nog een leuke vakantiebestemming: Fukushima in Japan. 8)7


Jij snapt er werkelijk niks van. %) :O

PlantsTho
Berichten: 817
Geregistreerd: 30-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 18:07

anjali schreef:
Voor de stralingliefhebbers hier weet ik nog een leuke vakantiebestemming: Fukushima in Japan. 8)7


Het zit je wel dwars he?

Darah3

Berichten: 2808
Geregistreerd: 18-06-13

Re: Kiev/Chernobyl/Pripyat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 18:59

Anjali, ik heb getemd op je bericht. Ik vind het erg jammer als tips en serieuze informatie onder gesneeuwd worden.

Bedankt voor de tip voor die docu Cowgirl, ik ga hem bekijken :j
Lijkt me ook erg onwerkelijk om zo'n ramp mee te maken, ik ben pas een jaar later geboren.
Maar ik interesseer me heel erg in geschiedenis, hoe zoiets kan gebeuren en waarom mensen pas zo laat geëvacueerd zijn. En wat voor invloed het nu nog heeft (schijnbaar veel als mensen er nog zo bang voor zijn).

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Kiev/Chernobyl/Pripyat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 21:16

Ik dacht dat de ramp in eerste instantie ook een beetje in de doofpot gestopt werd. Wat ook heel erg is zijn al die mensen die daar gelijk aan het werk zijn gegaan om het dicht te gooien.....gewoon met mondkapje op en regenpak aan alsof je een htk brandje blust. Op youtube staat ook heel veel incl alle ellende die tot de dag van vandaag nog steeds aanwezig is. De docu van national geographic 'seconds from disaster' is ook een aanrader.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Kiev/Chernobyl/Pripyat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 10:34

Die docu's zijn echt heel interessant die heb ik gezien ik kan je interesse goed plaatsen!

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Kiev/Chernobyl/Pripyat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 10:56

Oh ja Chernobyl toen was ik ook nog een kind/tiener. We mochten inderdaad een tijdje geen groenten eten uit de tuin. Er werden toen ook jodiumtabletten uitgedeeld.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Kiev/Chernobyl/Pripyat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 11:03

Ik zou er dol graag heenwillen! Maar mag van mijn vriend pas als onze kinderwens volledig vervult is vim de straling en onze vruchtbaarheid.

SeaSide

Berichten: 2327
Geregistreerd: 17-11-12
Woonplaats: Groote Keeten

Re: Kiev/Chernobyl/Pripyat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 11:06

Ik ga vanavond zeker eventjes die docu's opzoeken, echt super interessant ik begrijp ook goed waarom je erheen wil.

Bunn

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 11:14

Wij hadden 't op de planning staan om naar Chernobyl te gaan. Vooral om de biologische kant van het verhaal te bekijken: dus op zoek naar de dieren en 'n bezoek aan het rode bos. We hebben dat plan toendertijd in de ijskast moeten zitten, omdat de permissies en begeleiding echt te duur werd (als in: voor dat geld kun je een maand naar Zuid-Amerika).

'Normale' reizen met gids naar Chernobyl zijn daarentegen goed betaalbaar en prima geregeld. Er zijn echt ontzettend veel reisbureaus die dergelijke excursies organiseren, helaas heb ik zo 1, 2, 3 geen naam voor je paraat. :)

Edit: En voor iedereen die zeurt over de straling, doe niet zo wereldvreemd en kijk het filmpje van Piekosjj even. En: als je niets aardigs te zeggen hebt, zeg dan gewoon helemaal niets. TS is gewoon 'n mens met interesse. Wat de ... is daar mis mee? :roll:

iirrssjjee

Berichten: 5937
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Kiev/Chernobyl/Pripyat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 11:38

Wat een gezeik zeg over die stralingen.... Als TS graag hierheen op vakantie wil moet ze dat toch lekker doen? Ik denk dat het gevaarlijker is om op dit moment naar Egypte enz. te gaan ivm aanslagen (ja appels met peren vergelijken, maar dat doet iedereen hier).

Sorry TS, ik heb geen tips voor je, ik wil je wel ontzettend veel plezier wensen!

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 17:19

iirrssjjee schreef:
Wat een gezeik zeg over die stralingen.... Als TS graag hierheen op vakantie wil moet ze dat toch lekker doen? Ik denk dat het gevaarlijker is om op dit moment naar Egypte enz. te gaan ivm aanslagen (ja appels met peren vergelijken, maar dat doet iedereen hier).

Sorry TS, ik heb geen tips voor je, ik wil je wel ontzettend veel plezier wensen!


Dit is dan ook een hele nuttige post aanslagen in Egypte en appels en peren vergelijken _O- ,
ik moest er wel enorm om lachen leuk gevonden.

iirrssjjee

Berichten: 5937
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 14:07

kwita schreef:
iirrssjjee schreef:
Wat een gezeik zeg over die stralingen.... Als TS graag hierheen op vakantie wil moet ze dat toch lekker doen? Ik denk dat het gevaarlijker is om op dit moment naar Egypte enz. te gaan ivm aanslagen (ja appels met peren vergelijken, maar dat doet iedereen hier).

Sorry TS, ik heb geen tips voor je, ik wil je wel ontzettend veel plezier wensen!


Dit is dan ook een hele nuttige post aanslagen in Egypte en appels en peren vergelijken _O- ,
ik moest er wel enorm om lachen leuk gevonden.


Er zijn meer doden gevallen tijdens hun vakantie in Egypte door de aanslag daar, dan dat er doden zijn gevallen tijdens hun vakantie in Chernobyl

Anoniem

Re: Kiev/Chernobyl/Pripyat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 19:45

Ik ga binnenkort met school naar het reactorlab in delft, en daar gaan ze ons ook wat over Chernobyl vertellen enzo! :D Ik kijk er echt naar uit, heel interessant!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 13:51

Tijdje geleden dat dit topic actief was, maar ik ben zojuist in een kernreactor geweest! Wat was dat ontzettend gaaf! Ook echt heel veel geleerd, daardoor wordt alles wat je met natuurkunde hebt behandeld toch nog wat duidelijker.

Wel "sloffen" aan en handjes wassen erna, maar zo mooi! Wij hebben Cherengkov straling waargenomen en dat was echt prachtig om te zien.

Niet mijn foto maar zo ziet het er echt uit:


Afbeelding



Ook hebben we informatie verkregen over de nieuwe gesmoltenzoutcentrales waar de overheid nu in overleg over is (zijn veel veiliger dan normale kerncentrales en veel efficiënter, en ook hebben we gehoord over een nieuwe vorm van kankerbestrijding die dit jaar waarschijnlijk nog verkrijgbaar is voor patiënten. Heel interessant!

Szan

Berichten: 6647
Geregistreerd: 29-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 14:49

Ik schop een oud topic omhoog omdat ik een nieuw topic zo'n onzin vond...

Waar ik op pagina 1 schreef dat mijn broer hier heen is geweest, ga ik zelf binnenkort ook naar Kiev.

TS, ben jij er inmiddels al geweest? Zo ja, hoe was het? En ook nog Tsjernobyl/Pripyat bezocht?

En iemand nog specifieke aan- of afraders in de stad zelf? :D

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Kiev/Chernobyl/Pripyat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 16:29

Wil je je genetisch materiaal laten beschadigen? waarom toch? je kunt dan je nageslacht opzadelen met hele akelige afwijkingen.

Szan

Berichten: 6647
Geregistreerd: 29-03-08

Re: Kiev/Chernobyl/Pripyat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 16:31

Je punt was duidelijk.

Laurora

Berichten: 2641
Geregistreerd: 19-07-14

Re: Kiev/Chernobyl/Pripyat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 16:33

Leuk topic!
Mijn tweedaagse tour naar chernobyl/pripyat staat voor komende mei gepland 8-)
Ongelooflijk veel zin in!

Laurora

Berichten: 2641
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 16:53

anjali schreef:
Wil je je genetisch materiaal laten beschadigen? waarom toch? je kunt dan je nageslacht opzadelen met hele akelige afwijkingen.

Onzin, de hoeveelheid microröntgen die je binnen krijgt in de zone rond chernobyl is vergelijkbaar met een internationale vlucht van een paar uur. Dat wil zeggen dat de vliegreis heen en terug "gevaarlijker" is dan de rest van de trip.

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Kiev/Chernobyl/Pripyat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 17:19

Ik ga in mei!! Ik zou eigenlijk in Oktober gaan, maar de voorspellingen waren zo slecht dat het geen doen zou zijn geweest. Het bedrijf waar we geboekt hadden/hebben was heel coulant en we konden het doorschuiven. En nu zijn de tours goedkoper geworden, dus krijgen we zelfs wat geld terug. Ik ga met een bedrijf dat naar eigen zeggen zich richt op mensen die bezig zijn met fotografie dus ik hoop dat ik met een hoop mooie platen terug ga komen.

@Anjali, ik denk dat ik op jaarbasis op mijn werk meer straling oploop met alle rontgenapparatuur, jodiumzaadjes in patiënten en brachytherapie. Desalniettemin hoop ik dat ik met een derde oog op mijn achterhoofd terugkom. Lijkt mij reuze handig! :)*

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Kiev/Chernobyl/Pripyat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 17:29

Wat een bijzondere trips worden hier beschreven. Nooit aan gedacht maar erg interessant. Ik ga eens zoeken naar wat jullie hier zo beschrijven.

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 17:38

Anjali als je meer wil weten over risico mag je mij wel een berichtje doen. Ik doe de cursus coördinerend stralenbeschermingsdeskundige (niv. 3) aan de RUG en heb niveau 5 en 4 al gehaald. Maar graag geen angst zaaien, zeker niet zonder er verstand van te hebben, zeker niet als er niks is om bang voor te zijn.

Ik zou ook nog eens graag naar Chernobyl gaan. Een docent van mij heeft een heel college verteld over zijn reis naar Chernobyl en het klonk echt geweldig. Maar voor mij is het een bucketlist ding. Nu geen geld en geen ruimte voor. Maar eens kijken of ik dat niet kan doen als ik mn MBRT heb gehaald :j
Maar ik volg graag! Maaikemuis laat je wel foto's zien?

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 17:42

Ik heb hier al iets mee sinds dat ik kind ben. Ik vond het namelijk magisch dat de spinazie uit de groentetuin niet meer gegeten mocht worden. Later ben ik mij gaan verdiepen in hoe de ramp tot stand kwam en vooral hoe de evacuatie niet tot stand kwam (veel te laat). En nu vind ik het vooral interessant om te zien hoe de natuur langzaam alles overneemt en zijn eigen manieren vind om om te gaan met de straling in het gebied.

@laraxXxemma, ik zal er tzt een mooi topic van maken!