Werken op de Noordzee: vaar een eindje mee!

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Solleke_Noah

Berichten: 11103
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 16:50

vuurneon: die gebruiken ze om predatoren af te schrikken :)

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Werken op de Noordzee: vaar een eindje mee!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:51

Als wat ziet een roofdier dat dan? Hun uiterlijk is al afschrikwekkend genoeg :')

Solleke_Noah

Berichten: 11103
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 17:55

:')

Goeie vraag! Je hebt ook vlinders die met de stippen op hun vleugels predators (bv vogels) afschrikken. Ik dénk dat het moet lijken op een groot oog, dus alsof het beest achter het oog reusachtig is en dus geen prooi.

Ik ga het proberen op te zoeken :j

edit, bv hier bij vlinders: http://www.pnas.org/content/107/26/11659

Solleke_Noah

Berichten: 11103
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 20:28

De zonnevis is trouwens een diepzeevis! Verklaart een beetje het bizarre uiterlijk :P voor de vlek hou 'k het op de oog-van-roofdier-theorie, tot ik iets beter hoor/lees.

6 mei volgende tripje gepland! Kijk ernaar uit :)

Anoniem

Re: Werken op de Noordzee: vaar een eindje mee!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 20:30

Zonnevis is cool :j

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 09:31

Maar is die zonnevis nou een plat vis Soort? Of is hij aan beide kanten zo freaky?

Solleke_Noah

Berichten: 11103
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Re: Werken op de Noordzee: vaar een eindje mee!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 09:59

Aan beide kanten zo freaky :D Het is een soort diepzee vis, geen bodemvis zoals de platvis dus!

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Re: Werken op de Noordzee: vaar een eindje mee!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:16

Vet apart zo op foto lijkt t net een platvis soort, maar ook bijzonder dat er zulke griezels in de zee leven

Solleke_Noah

Berichten: 11103
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 14:32

En dan varen we niet uit... -O-

Vandaag was een speciale dag, m'n allerlaatste tripje voor het FishConnect project. Twee jaar geleden was m'n eerste tripje, ik was meteen helemaal verslaafd en heb bijna elke viscampagne voor het project meegemaakt. Nu na twee jaar zijn er genoeg stalen verzameld en begint het analyseren.

Gisteren waren ze al tegen de middag moeten terugkomen wegens de storm. Een boot van dezelfde vloot had water gemaakt en er moesten vier mensen geëvacueerd worden. Geen grapjes dus!

Die avond kreeg 'k een smsje dat we misschien niet zouden uitvaren en dat ik thuis mocht blijven als 'k wilde. Maar omdat het het laatste tripje was, wou 'k elk klein kansje aangrijpen. Aangekomen in Oostende leek het een mooie dag en volgens de crew zouden we zeker uitvaren. Een half uur later werd er bedenkelijk naar het weerbericht-voor-op-zee gekeken: donderwolkjes.... toen een uur later het donderwolkje rood (=gevaar) kleurde, was het duidelijk, we gingen niet vertrekken -O-

Gisteren was er een max van 2 meter golven en zijn ze teruggekeerd, vandaag windkracht 8 en een max van 4 meter hoge golven en een minimum van 2,9 meter hoge golven! Heel begrijpelijk dus, maar zo ontzettend jammer....

Ik hoop dat ik met een nieuw project terug mee op zee kan (heb al wat namen van mensen die ik kan aanklampen :') ) Voor nu dan het FishConnect project afsluiten met wat laatste foto's :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Re: Werken op de Noordzee: vaar een eindje mee!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 14:37

Wat zonde dat er niet uit gevaren werd, maar ook wel heel begrijpelijk

MirandaMalik

Berichten: 9903
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 14:37

Jammer!
Mooie foto's, geeft het weer wel goed beeld.. :')
Het is idd wel onstuimig als er zo'n donderwolk aan komt, waren ook ongelukken gebeurd met de storm afgelopen dagen dus is wel logisch.
Je weet vast wel weer snel op een boot te komen, desnoods als verstekeling! :D

Anoniem

Re: Werken op de Noordzee: vaar een eindje mee!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 14:38

Jammer joh , begrijp het hartstikke goed veiligheid voor alles :)

Ariannee

Berichten: 7469
Geregistreerd: 06-02-13
Woonplaats: Strijen

Re: Werken op de Noordzee: vaar een eindje mee!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 14:43

wat jammer, wel mooie foto's :j

Solleke_Noah

Berichten: 11103
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 15:23

Heel begrijpelijk ja, we willen geen ongelukken, maar wel echt jammer :(

Ik ben alweer aan het napluizen of de zeevaartschool een optie is :') een soort stuip die om de paar maanden komt opzetten, zeker als ik net m'n maandelijkse dosis zee gemist heb :))

landvrouw

Berichten: 1797
Geregistreerd: 03-02-09
Woonplaats: Daar waar mijn kat is

Re: Werken op de Noordzee: vaar een eindje mee!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 15:47

Oooh jammer..
Hopelijk kun je snel met een ander project de zee op!

Birdie60

Berichten: 8404
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 18:12

Wat jammer!
Inderdaad de vorige foto van 8 pagina's terug zijn allemaal niet te openen, -O-
Van de rest van de foto's heb ik weer genoten. *\o/*

Solleke_Noah

Berichten: 11103
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 11:39

Al een tijdje geleden dat ik nog iets gepost heb, maar gisteren was ik nog eens een dagje op zee! Deze keer niet met de boot waarmee ik altijd ga, maar met een organisatie. Omdat sommigen hier zeiden dat ze ook weleens op zee wilden: via North Sea Pelagics vzw kan dat! Er waren nu ook enkele Nederlanders mee :) Info vind je via: https://www.facebook.com/northseapelagics

Het inschepen was om 8u op een voormalige vissersboot. We hadden op voorhand maar een pilletje tegen zeeziekte genomen, mijn vriend was voor de eerste keer mee en better safe than sorry. Gelukkig hadden we een pilletje genomen, want de vissersboot lag wel een stukje lager en onstabieler in het water dan het wetenschappelijk onderzoeksschip = flink gehobbel over het water :p Na de eerste vijf minuten op het water hing er al iemand overboord te kotsen, gezellig :’)

Het was een tripje voor vogelliefhebbers en zeezoogdieren, geen vissen deze keer. Maar de vogels stelden niet teleur! De Jan Van Genten zijn prachtige grote vogels met een knalgele kop. Als baby zijn ze donker gekleurd en ze verkleuren steeds meer wit als ze ouder worden. Vogels met zwarte vlekken op de vleugels zijn dus nog “halfwas”. Ze duiken als pijlen het water in achter hun prooi aan en kunnen ‘zwemmen’ met hun vleugels onder water. Ze gaven een hele show weg, een tiental Jan Van Genten die langs de boot het water indoken.

Enkele knapperds :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook hebben we een grijze zeehond gezien! Super tof, die had ik nog nooit ‘in het wild’ gezien. Hij stak ineens z'n kopje boven het water naast de boot. Maar het coolst waren toch wel de bruinvissen (een soort dolfijn). In de namiddag waren er echt om de haverklap kleine groepjes die vlakbij de boot kwamen zwemmen! Zo mooi om te zien :)

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Verder waren er nog veel soorten meeuwen: mantelmeeuw, pontische meeuw, zilvermeeuw, kokmeeuw,…

Afbeelding

Tussen al die meeuwen zagen we ineens een bruine, plompe vogel: een grauwe pijlstormvogel! Lijkt een doorsnee beestje maar het was de allereerste keer dat deze vogel tijdens én van hun tripjes gespot was! Net als alle andere pijlstormvogels, is de Grauwe Pijl een uitgesproken pelagische vogel die het gros van zijn tijd doorbrengt op de oceaan. Het zijn echte wereldreizigers: de Grauwe Pijlen die bij ons opduiken zijn vermoedelijk afkomstig van de Falklandeilanden waar ze broeden in gigantische kolonies. Na de broedtijd trekken deze vogels over de evenaar naar de Grand Banks bij Newfoundland en naar West-Europa. Slechts een klein deel dringt elk najaar ook door tot in het Noordzeegebied.

Afbeelding

In het water dobberden nog mooie zeekoeten en alken. Alken lijken een beetje op pinguïns. Een mooi gezicht!

Afbeelding

Afbeelding


We hadden verder echt prachtig weer en schitterende uitzichten over de open zee. Tussendoor konden we binnen even opwarmen met koffie en een koekje. Kortom weer een fantastisch dagje op zee :D als je zelf ook eens zoiets wilt doen kan je de FB pagina van North Sea Pelagics in het oog houden of misschien is er ook wel zoiets in Nederland?

Afbeelding

(foto's zijn getrokken door Diederik van Norh Sea Pelagics, mijn fototoestel is helaas in Polen overleden)

Anoniem

Re: Werken op de Noordzee: vaar een eindje mee!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 11:51

Wat leuk! , gezellige trip zo

Solleke_Noah

Berichten: 11103
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 11:53

Was het zeker! :) vooral om de bruinvissen en dat zeehondje te zien. Na al die jaren op zee nog maar 1x een bruinvis gezien en nog nooit een zeehond! Dat krijg je ervan als je constant over de vissen gebogen zit :')

edit: net een foto binnen gekregen van een nog jonge Jan Van Gent. Hier zie je goed het verschil in kleur tussen een jong en een volwassen dier :)

Afbeelding

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Re: Werken op de Noordzee: vaar een eindje mee!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 12:35

Wat leuk al die vogels en bruinvissen ga hun fb volgen, lijkt mij heel erg leuk om ook eens met zoiets mee te gaan

Solleke_Noah

Berichten: 11103
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 14:49

't Is een aanrader :j denk dat voor dit jaar de trips er op zitten en het in het voorjaar terug start :)

ellepel

Berichten: 47474
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:25

Wat mooi al die verschillende vogels.
Jan van genten zijn mooi he, zo gaaf om te zien hoe ze zich als een torpedo in het water kunnrn storten voor een vis :j

Hele mooie foto's en die Alk, prachtig!! :D

Solleke_Noah

Berichten: 11103
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Re: Werken op de Noordzee: vaar een eindje mee!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 09:20

Ja was echt een mooi gezicht hoe ze zo vlak naast de boot het water in schoten :) (eerlijk is eerlijk, de organisator gooide visafval in het water, dus logisch dat ze zo dichtbij kwamen :D )

MirandaMalik

Berichten: 9903
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Werken op de Noordzee: vaar een eindje mee!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 13:57

Wauw wat een gave dieren heb je weer gezien! :))