Macedonië ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lisette1990

Macedonië ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 13:12

Beste Bokkers,

Ik was een beetje aan het rond kijken op internet voor een goedkope vakantie. Nou kwam ik Macedonië tegen wat niet zo extreem duur is, echter heb ik geen idee wat ik me bij Macedonië moet voorstellen. Ben er nog nooit geweest en ken ook niemand die er ooit geweest is.

Hoe is het weer, hoe zijn de mensen, de omgeving etc.
Zijn er bokkers die er al eens geweest zijn en mij iets meer over dit land kunnen vertellen?

Bedankt alvast!

Guusje1

Re: Macedonië ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 10:52

Daar ben ik ook benieuwd naar, ik volg even.

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 10:54

hehehehe eindelijk ! macedonie! _/-\o_
geweldig land. ik ben zelf half macedonisch(klopt dat) :)
en kom er best vaak. waar ga je precies naartoe? :D

taff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 11:11

ben er een keer heen geweest.
volgend jaar gaan we weer.
goedkoop was voor ons de doorslag.
zeer vriendelijke mensen.
geen massa toerisme.
sober hotels
wij zaten buiten Ohrid aan het meer geweldig uitzicht.(hotel toerist)
goed eten half pension .
10 min met taxi naar Ohrid(2.50)
volgend jaar gaan we naar hotel Drim in Struga.
verwacht geen 2 sterren hotels maar als je voor dat geld nog een eisen pakket hebt moet je niet gaan.
80 euro cent voor een pilsje op het terras zegt genoeg

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 11:15

heerlijk eten idd.

ouzo :j en ajvar :Y)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 11:44

Lisette1990 schreef:
Hoe is het weer, hoe zijn de mensen, de omgeving etc.
Zijn er bokkers die er al eens geweest zijn en mij iets meer over dit land kunnen vertellen?

Het weer:
Afbeelding

De mensen:
Vriendelijk en geïnteresseerd, het is gemakkelijk om contact met ze te leggen. Je hebt al snel een gezellig praatje, de meeste mensen die in de wat meer toeristische gebieden wonen spreken best aardig Engels. Ga je meer of the beaten track (het oosten) dan wordt dat aanzienlijk minder, de verkeersborden zijn dan ook alleen nog maar in cyrillisch schrift. Maar daar komt de gemiddelde toerist niet en als je er toch komt; over het algemeen is iedereen behulpzaam dus dan red je je ook wel. :)

Het land:
Het meest toeristische gebied ligt rond het meer van Ohrid (spreek uit: Ochriet). Je kunt heel low budget boeken, dan zit je in basic hotels die op zich prima voldoen maar die wellicht niet helemaal aan de NLse standaard voldoen. Geef je 100 euro meer uit dan zit je in echt in een keurig hotel.

Persoonlijk vind ik Ohrid de leukste plek om te verblijven. Vandaar uit maak je makkelijk dagtochtjes, omdat het dorp toeristisch is is het ook gemakkelijk om een tourguide te vinden daar. Als je geen zin hebt om op pad te gaan dan biedt het stadje ook genoeg; het is echt heel erg mooi. Het staat niet voor niets op de Unesco Werelderfgoed lijst. Je kunt hier lekker ronddwalen, er zijn leuke (souvenir)winkeltjes en heel veel kerkjes om te bekijken; er zijn er zoveel dat de Macedoniërs zeggen dat er eentje is voor elke dag van het jaar. :D De allermooiste vind ik zelf de Jovan Kaneo, deze ligt op een uitspringende rotspunt en kijkt uit over het meer:

Afbeelding

Als je wat minder geïnteresseerd bent in cultuur maar meer in natuur dan kun je ook je hart ophalen. Dichtbij Ohrid ligt National Park Galicica. Daar heb je adembenemend uitzicht over het meer en je kunt er heel mooi wandelen. Als meer naar het noorden gaat kom je bij National Park Mavrovo uit, dat is in de winter een ski gebied en ook daar kun je heerlijk wandelen. Verder kun je boottochten over het meer maken of over de Crni Drim (de Zwarte Rivier).

En wellicht ook niet onbelangrijk: sinds een aantal jaar is er een strandtentje Cuba Libre in Ohrid aangelegd. Je kunt er eten, drinken en dansen. Er ligt een lange ‘steiger’/vlonder het water in met ligbedjes erop. Kun je in alle luxe zonnen. 8-)

Afbeelding

Het nachtleven is ook de moeite waard, zat leuke barretjes en clubs om je tot in de late uurtjes te vermaken na een dagje bakken in de zon.

En dat alles voor niet al te veel geld inderdaad. Het bier is goedkoop en lekker en er gaat niks boven een verse Skopska Salad voor lunch… :9

Sorry, lange post geworden. :o Op de website www.ontdektmacedonie.nl vind je nog meer informatie.

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 12:13

Bedankt voor jullie informatie, klinkt er leuk en prima weer zo te zien! Ir111 heb je ook hotel dat je aan kan raden in Ohrid?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 12:29

Ik heb goede ervaringen met Hotel Tino, dat zit aan de boulevard. Ik ga binnenkort Hotel Lebed uitproberen maar daar heb ik ook goede verhalen over gehoord.

De boulevard (Marshal Tito genaamd) vind ik de leukste plek om een hotel te kiezen omdat je daar mooi uitzicht over het meer hebt en op korte loopafstand van zowel Cuba Libre als de oude stad zit. Perfect dus. :D Als je wat 'verder' van het meer af een hotel kiest wordt de prijs wel lager.

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 12:46

Oke bedankt!

pressent

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 21:30

Leuk ik volg dit ook even want ik ga 8 aug. Met een vrienden.

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 10:29

Wij zijn in een hotel in struga geweest. Voor een scheet en een knikker kon je met de bus naar ohrid!
Ohrid is een leuk stadje.
De mensen zijn vriendelijk, het weer is mooi stranden waren schoon!
Wij zaten in een sober maar schoon!! Hotel. Ontbijt was inbegrepen. Avond eten niet.
Maar voor minder dan €10,- per 2 personen kun je uitgebreid eten in 1 van de restaurantjes. Een espresso kost rond de €0,20.
Wij zouden zo weer heen gaan. Puur omdat de prijzen zo laag zijn en het een mooi land is!

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 12:47

Ik ben ook in Macedonië geweest 2 jaar terug. Je kan je er prima vermaken, de mensen zijn ontzettend aardig en we hebben een hele leuke (en spotgoedkope) vakantie gehad! Uit eten gaan kan inderdaad voor 10 euro voor 2 personen en je kan veel bekijken in de omgeving. Wij hebben een dagtrip naar Albanië gedaan, gedoken in het meer en wat stadjes in de omgeving afgegaan. Verder hebben we ook nog een excursie gedaan met een man die goed Nederlands kon praten omdat zijn vrouw uit Nederland kwam, erg aan te raden want hij kan je veel vertellen :ik heb even gegoogled en volgensmij is het deze: http://laletours.com/index.php?option=c ... 83&lang=nl
Wij zaten in het kleinere plaatsje Struga in hotel Beograd, een erg leuk plaatsje met leuke terrasjes en mooi aan het meer

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 16:00

Mijn zusje is sinds vorig jaar groot fan van Marcedonië. Prijzen zijn gewoon goedkoop, maar kwaliteit en gastgerichtheid is geweldig. Taxi kost niets en de mensen zijn ontzettend vriendelijk. Daarnaast is het land heel mooi, is er geen massatoerisme en geen oostblokfibe.
Ohrid is wel de grootste aanraden en als ik de foto's van mijn zusje zie is het prachtig. Aanrader dus!

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 10:55

Zijn er inmiddels mensen geweest?
Wij zijn ons er een beetje in aan t verdiepen. Via arke een auto rondreis gevonden. 8 dagen. Hotels die ze aanboden waren volgens trip advisor goed (fijne site waar wij info vandaan halen en reis advies. Zoover vind ik te Hollandse negativiteit helaas. )

Vorig jaar rondreis door Ierland gemaakt en dat wat fantastisch. Dit hadden we gedaan via bbi-travel. Echter bieden zij geen Macedonië aan.

Hebben jullie aandraders? Wij willen mei/juni gaan.
We zijn gelukkig niet afhankelijk van bouwvak en kinderen. Dus vrij om te gaan.

pressent

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:17

Ja ik ben naar Ohrid geweest, in Augustus, super weer gehad en hele vriendelijke en behulpzame mensen. We hadden geen super hotel maar het ontbijt was oke. Zijn vaak met de taxi naar het centrum geweest, ook midden in de nacht, maar nooit een onveilig gevoel gehad. Wij hadden een dagje een auto gehuurd en zijn wat verder het binnenland in gereden, maar daar heb je dus dorpjes met helemaal niks. In elk dorpje hadden ze 1 supermarkt met de hoognodige artikelen en dat was het dan zo'n beetje. Wel erg leuk om de mensen echt nog in klederdracht te zien lopen en schaapshoeders met hun schaapjes over de weg te zien lopen. Ook aan te raden om te gaan duiken! Was mijn eerste x en het was zo gaaf! Voor gevorderde duikers mischien wel iets minder. Paraglyden ook gedaan maar dat viel me erg tegen, was binnen een paar minuten weer geland dus het stelde niet zoveel voor.

Iniedergeval veel plezier! Denk zeker dat je een goede vakantie gaat krijgen!

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 00:16

Ik schup dit topic weer even omhoog, ben namelijk nu heel erg aan het twijfelen tussen griekenland en macedonië. Ben in Griekenland naar Kreta en Kos geweest. Maar wil wel eens een nieuw land ontdekken ;) Gewoon eens iets compleet anders. Dus ik zou graag recente ervaringen willen lezen van dit land :)

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 19:44

.