Venezuela

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SSDesign

Venezuela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 10:05

Na lang zoeken hebben mijn ouders, zusje en ik eindelijk een vakantiebestemming gevonden. Hoogstwaarschijnlijk willen wij komende zomer (juli/augustus) naar Venezuela. De natuur daar lijkt ons prachtig, alleen we zitten nog een beetje met de veiligheid. Is dit land goed te bereizen? We reizen in een groepsreis en overnachten 1 of 2 nachten in Caracas geloof ik. Het programma staat vast en we gaan mee met een bekende reisorganisatie en dus in een groepsreis.

Andere opties waren Indonesië, maar daar is het Ramadan komende zomer. Met het suikerfeest waren we halverwege onze reis, dus dat leek ons niet erg handig in verband met alle drukte. Mexico/Guatamala vonden we te veel reizen en daarnaast leek het ons wat eentonig. Verder zijn we al in Oeganda (Afrika), Costa Rica, Thailand en Amerika geweest. Avontuur zijn we dus al wel aan gewend :)

Ik hoor graag van jullie!

Sjimmy

Re: Venezuela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:47

Stop geen waardevolle dingen in je koffer, die ben je kwijt. Corrupt en erg opletten om afgezet te worden.

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:51

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 16:25

Venezuela is gaaf!
Niet in je eentje 's avonds rond gaan lopen in de grote steden (die zijn na zonsondergang ook plots helemaal uitgestorven en dan zit iedereen achter z'n eigen tralies in huis). Overdag en op het platteland ook 's avonds heb ik me niet onveilig gevoeld.

Tip: Geen geld pinnen bij de bank en niet met creditcard/pinpas betalen, maar veel euro's (of dollars) cash meebrengen en ruilen op de zwarte markt. Daar krijg je bijna 2x zoveel Bolivars voor je euro :j (Echt, zelfs bij een 'slechte' zwarte markt ruil op het vliegveld krijg je meer dan de officiële wisselkoers!!). Met een gunstige wisselkoers is er ineens veel marge en voel je je ook niet snel afgezet (ook als dat wel zo is: je bent alsnog voor je gevoel goedkoop uit). De reden hiervoor is dat Venezolanen geen buitenlandse valuta mogen inkopen, terwijl hun eigen Bolivar steeds minder waard wordt. En voor buitenlandse aankopen (via Ebay bijv) en om hun spaargeld waardevast te houden, hebben ze toch dollars nodig. Kortom: er is een levendige handel in Euro's en Dollars, waar je als toerist goed van kunt profiteren :-)

In een groepsreis lijkt mij ook dat er weinig onveilige activiteiten ondernomen worden.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 19:13

Bedankt voor de reacties beide :)

Na Oeganda ben ik gelukkig al heel wat gewend. Waardevolle spullen gaan nooit in mijn koffer, die hou ik zelf wel bij. In Oeganda heb ik die 24/7 meegenomen. En ook qua geld bedankt voor de tip Callippo. Het was inderdaad al de bedoeling om gewoon contant geld mee te nemen en daar te wisselen.

Het reisadvies is niet heel negatief op zich, dat hadden we gezien. Anders waren we sowieso niet gegaan. De grensgebieden met Colombia komen we niet. Maar alle tips zijn uiteraard welkom :D

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 20:09

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 22:19

Leuk!

Ik ben er geweest 4-5 jaar geleden, op bezoek bij Venezolaanse vrienden in Caracas.
Het was echt een fantastische reis, de Salto Angel (hoogste waterval ter wereld) was ongelooflijk, de tocht per boot doorheen roze water er naar toe, de overnachtingen in de jungle.
Prachtige stadjes gezien en ongelooflijke mensen ontmoet.

MAAR

Er staat ook een hele negatieve kant tegenover.

De moeder van het beste vriendinnetje van de dochter van onze vrienden (volg je nog }:0 )
is toen ontvoerd en vermoord. Ze is in een vuilniszak in stukken voor hun huis teruggelegd.
Ontvoeringen en moorden gebeurden toen al regelmatig, maar zijn de laatste jaren echt de pan uit gerezen.
Zo erg, dat Ivelisse samen met haar dochter naar Spanje is vertrokken, waar ze met heel weinig middelen proberen te overleven. Haar man wou niet mee, omdat hij een goede job en en familie/vrienden.
Begin dit jaar sloeg het noodlot toe.
Hij was s'ochtends vroeg aan het sporten en werd overmeesterd door een bende.
Die hebben hem gedwongen naar zijn auto en hem daarin ontvoerd en vermoord.
Het gebeurt elke dag, ongeveer 30 keer, maar het is iets helemaal anders als het een vriend is
die het overkomt.

Helaas is dit de realiteit van Venezuela/Caracas op dit moment.
Ik raad het het dan niet aan om lang in de stad te blijven, en eigenlijk niet om naar Venezuela te reizen.
De overheid moet dringend een drastische oplossing vinden, want dit land heeft zoveel ongelooflijke troeven, het is absoluut adembenemend mooi.
En ik ben ook in Oeganda, Birma en Pakistan geweest, maar heb daar op geen enkel moment de dreigende sfeer van Caracas gevoeld.

WEES voorzichtig!
En geniet, it's a diamant :)

edit: op Los Roques zijn wij inderdaad ook geweest (net als Penelope Cruz en andere sterren blijkbaar) Helemaal alleen met onze vrienden. Wel zorgen dat je genoeg deet meehebt, want in het regenseizoen kan het wel eens een ware hel worden!

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 22:30

Moeshie, heel erg bedankt voor je reactie. Wat een naar verhaal dat kennissen van je vermoord zijn... Brr, krijg er wel even de bibbers van. We blijven volgens mij 1 dag in Caracas, daarna gaan we via wat parken richting Marida en vanaf dan is het eigenlijk alleen nog maar jungle en natuur geloof ik. Het blijft natuurlijk altijd een risico de reis naar zo'n land, maar ik denk dat we de gok toch gaan wagen... Enige vraag is nog of ik mijn camera mee ga nemen. Wil het wel, maar ben toch wel een beetje bang met al die verhalen zo...

Hoe vond jij het qua luxe, vergeleken met Oeganda bijvoorbeeld? En de wegen?

Edit: we overnachten enkel de eerste nacht in Caracas. Verder geen Caracas voor ons ;)

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:30

Als je idd niet lang in Caracas/andere grotere steden bent is het heel goed te doen!
Wat de camera betreft, wij hadden er twee mee (zijn beide fotografen), 1 Canon 5d en een Leica m7.
Bij beiden hadden we over de merknaam en op andere plaatsen slordig tape gehangen (dikke grijze),
zo leken ze oud en waardeloos :)

De wegen zijn stukken beter dan in Afrika, wij reisden vaak per bus s'nachts en ik heb eigenlijk nooit comfortabeler gereisd als toen!

Ik vond het eten wel vettig en ongevarieerd, maar dat geld voor gans Zuid-Amerika, het zijn nogal carnivoren en laat ik nu net veggie zijn en groentenfan. (gelukkig ga ik nu 3 maanden naar ZO-Azië, daar is het wat dat betreft stukken beter) :D

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:36

Mijn broertje is net terug uit Venezuela. Hij is daar 7 maanden geweest voor onderzoek naar medicijnen.
Hij heeft echter het grootste gedeelte van de tijd rond gebracht in de delta, en niet in de grote steden. Daar was het goed te doen. Ik weet dat ze tijdens de verkiezingen diep de delta in getrokken zijn vanwege de onrust.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 16:19

moeshie schreef:
Als je idd niet lang in Caracas/andere grotere steden bent is het heel goed te doen!
De wegen zijn stukken beter dan in Afrika, wij reisden vaak per bus s'nachts en ik heb eigenlijk nooit comfortabeler gereisd als toen!

De nachtbussen zijn véél beter dan de Eurolines :j Prima reizen én slapen, voor 10-15 euro wordt je wakker aan de andere kant van het land :D (wel een slaapzak mee, want de Airco staat op standje vrieskou :brr: )

Citaat:
Ik vond het eten wel vettig en ongevarieerd, maar dat geld voor gans Zuid-Amerika, het zijn nogal carnivoren en laat ik nu net veggie zijn en groentenfan. (gelukkig ga ik nu 3 maanden naar ZO-Azië, daar is het wat dat betreft stukken beter) :D

Ongevariëerd? Ze hebben toch veel variatie hoor. Zo kun je kiezen uit kip met rijst, kip met pasta, pasta met kip, rijst met vis, vis met pasta, rijst met kip... :+

En in het restaurant hebben ze ook vaak wel 2-3 dingen op voorraad van de 20 die er op de kaart staan :D

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 19:20

callippo schreef:
Ongevariëerd? Ze hebben toch veel variatie hoor. Zo kun je kiezen uit kip met rijst, kip met pasta, pasta met kip, rijst met vis, vis met pasta, rijst met kip... :+

En in het restaurant hebben ze ook vaak wel 2-3 dingen op voorraad van de 20 die er op de kaart staan :D

Voor een veggie wordt dat dus: pasta met sla, sla met rijst, rijst met pasta, ei met tomaat en tomaat met rijst.
JUM *\o/*

We hadden 1 keer een restaurant waar ze zgz. pasta napolitana serveerden. Nou, ik was er hélemaal klaar voor.
Was er niet.... :')

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 18:27

moeshie schreef:
Wat de camera betreft, wij hadden er twee mee (zijn beide fotografen), 1 Canon 5d en een Leica m7.
Bij beiden hadden we over de merknaam en op andere plaatsen slordig tape gehangen (dikke grijze),
zo leken ze oud en waardeloos :)

Ohjee, vet eten. Dat wordt nog een probleem, daar kan ik niet goed tegen. Maar als dat het enige is :P. Slim van de tape! Mijn cameratas is dan alweer 4 jaar oud en sowieso na mijn Afrika reis niet de mooiste meer, maar dit nodigt waarschijnlijk ook niet uit. Ik ben heel benieuwd, bedankt!

We nemen inderdaad slaapzakken mee voor de busreis :) Wij hebben 1 of 2 nachtbussen.

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 20:32

Ik lees ook even mee! Ik ga volgend jaar een cruise maken vanaf Curacao waarbij we ook naar Venezuela (Caracas) gaan. Je gaat zeker ook naar het El Avila Nationaal Park? We zitten namelijk een beetje te twijfelen tussen die excursie en een excursie naar Caracas (geschiedenis). Al hebben we nog wel even de tijd..

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 11:54

Hmm, om een of andere reden was dit topic uit mijn berichtenlijst verdwenen. Maar we gaan niet naar El Avila Nationaal Park.

Inmiddels is de reis overigens definitief :D

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 19:45

Hmmm ook ik hoor van mensen uit mijn omgeving hele nare dingen over Venezuela, en dan niet alleen over Caracas...
Waarom ga je naar zo'n land op vakantie als je weet dat de risico's niet gering zijn, zeker voor toeristen?
Anyway, ik hoop dat je veel plezier hebt en wees voorzichtig!

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 13:53

Volgens het ministerie van buitenlandse zaken is het land prima te bereizen :) Je moet alleen bepaalde delen vermijden. Daarnaast reizen we in een groep, wat volgens ons ook alweer veiliger is. En we kennen enkele mensen die daar geweest zijn en zeer enthousiast waren. :) Daarnaast is het ook wel het avontuur en de schoonheid van het land. Oeganda was ook niet 100% veilig toen we daar waren. Maar daar hebben wij ons geen moment onveilig gevoeld en dat is ook wat we hoorden van andere mensen uit de omgeving.

Maar wat zijn jouw ervaringen dan? Of eigenlijk de ervaringen van mensen uit jouw omgeving?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 14:28

SSDesign schreef:
Volgens het ministerie van buitenlandse zaken is het land prima te bereizen :) Je moet alleen bepaalde delen vermijden. Daarnaast reizen we in een groep, wat volgens ons ook alweer veiliger is. En we kennen enkele mensen die daar geweest zijn en zeer enthousiast waren. :) Daarnaast is het ook wel het avontuur en de schoonheid van het land. Oeganda was ook niet 100% veilig toen we daar waren. Maar daar hebben wij ons geen moment onveilig gevoeld en dat is ook wat we hoorden van andere mensen uit de omgeving.

Maar wat zijn jouw ervaringen dan? Of eigenlijk de ervaringen van mensen uit jouw omgeving?

Mijn vader woont op Bonaire en vanaf de abc eilanden is Venezuela betrekkelijk makkelijk te bereizen. Hij hoort veel verhalen over berovingen,bedreigingen,moord en verkrachting door verschillende bendes die dmv kartelvorming ook door de politie slecht aan te pakken zijn. Enkele van dit soort raddraaiers komen ook regelmatig naar de Antillen voor ''handel'' en daar zijn ze met de lokale politie erg druk mee(zowel op Bonaire als Curacao).
Mijn vader reist veel voor zijn werk en is zodoende ook al een aantal keer in Venezuela geweest, hij is niet voor een kleintje vervaard maar hij probeerd Venezuela altijd te vermijden, voelt zich overal onveilig daar.
Indien er een delegatie van het ministerie gaat, gaat er ook vaak beveiliging mee, dat zegt genoeg....
Je kunt nog zo'n mooi reisadvies krijgen maar de realiteit in dit soort landen is gewoonweg anders; zeker voor ons ''toeristen''.
De politie heeft in Venezuela net als bijv in Mexico en Colombia ong de helft van de macht als onze politie, daarnaast zijn ze zo corrupt als de pest en mijdt ook de politie bepaalde gebieden en/of delen. Ze rukken bijvoorbeeld bij een schietpartij(en die zijn daar dagelijks meerdere malen, ook in de toeristengebieden)niet of nauwelijks uit zodra ze weten dat het om bepaalde bendes gaat.