Gambia 2012 - Prijspeil

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Colt

Gambia 2012 - Prijspeil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 12:47

Hallo Bokkers,

Ik heb al een tijd terug geboekt, dus de reis staat vast, het wordt Gambia straks in november/december.
Ik heb hier op bokt al gezocht, ook via google, maar kan nog niet een recent antwoord vinden. Prijzen van 10 jaar geleden heb ik niets aan ;-)

Mijn vraag is; wat is nu ongeveer het prijspeil van eten/drinken.
We hebben alleen logies/ontbijt dus het plan is om elke avond ergens ander te eten.
Aangezien je daar geen geld kan pinnen probeer ik te berekenen hoeveel cash ik mee moet nemen.
En dan heb ik het over 'normaal' eten, een hoofdgerecht en een drankje (niet per se alcoholisch) per persoon als diner.

Verdere tips zijn ook welkom.

Alvast bedankt!

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 17:37

Hoihoi!

Wij gaan eind oktober naar Gambia. Ik weet niet waar in Gambia je zit, maar volgens mij kun je aan de kust wel gewoon pinnen. Ik dacht nl dat wanneer je echt het binnenland gaat bezoeken, dat je niet kunt pinnen en dat je dan dus cash bij je moet hebben.

Fijne vakantie!

Colt

Re: Gambia 2012 - Prijspeil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 12:45

Is dat zo? Ik heb nergens nog gelezen dat je daar wel kan pinnen. Maar jij bent denk ik al terug voor ik ga, dus ik hoor graag van je of het zo was :D Ik zit namelijk wel aan de kust en daar blijf ik ook.
Ik ben ook heel benieuwd naar de prijzen van het eten, ook dat hoor ik graag :)

Waar ga je heen?

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 18:29

Ik had het van deze site: http://www.afrika.nl/gambia/praktische- ... en-kosten/
Je kunt dus pinnen met een creditcard en niet met een Nederlandse pinpas, ik had het te snel gelezen, oeps :+

Maar ik zal binnenkort wel even langs het reisbureau gaan, dan weet ik het zeker.
We zijn 6 november terug, dus als ik eraan denk zal ik het hier neer zetten. Zo niet, PB dan maar even :)

Wij zitten in Senegambia Beach Hotel in Kololi.

Colt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 12:26

Oke leuk :D Ik ben erg benieuwd, ik ga zelf ook naar Kololi.

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 20:49

Wij hebben ook geboekt :-) in januari 8 dagen heen. Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen, eventueel tips voor excursies etc.!

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 00:40

Ook ik ben naar Gambia aan het kijken om misschien als Winterzon bestemming heen te gaan eind januari.
Binnenkort even kijken of ik een recente lonelyplanet ergens kan lenen. Heb hier de lp van 2006 liggen en zie daar wel leuke goedkope hostels in staan.
Lijkt me ook erg interessant om het binnenland te ontdekken en dan is echt boeken bij een toeroperator toch niet zo handig.

Maar voorlopig veranderd onze bestemming met de dag haha.
Maar ik lees in ieder geval mee hier!

(in de lp van 2006 staan wel restaurantjes er genoemd met gemiddelde prijzen maar weet niet of je daar veel aan hebt ts? Misschien ook een tip dan om een recentere lp ergens te lenen (bieb wil ze wel eens hebben) en daar naar de richtprijzen te kijken?)

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 23:39

Hoihoi,

Ik ben afgelopen nacht teruggekomen van een heerlijke vakantie in Gambia.
Je kunt inderdaad nergens geld pinnen met je Nederlandse pinpas. Je kunt met een Visa (credit)card op meerdere plekken pinnen, maar vraag dit even na bij je reisbureau. Ik weet nl niet hoe veilig dit is. In het Senegambia Beach Hotel kun je pinnen met je Mastercard. Mensen uit ons hotel hadden dit gedaan. Je moet dan je paspoort laten zien, de man of vrouw achter de balie belt met een nummer, die krijgt weer een code ofzo en dan kun je geld opnemen. Gaat dus wel even tijd in zitten.

Het eten kun je zo duur maken als je zelf wilt. Wij hebben bij een lokaal 'restaurantje' gegeten (was voor de taxi chauffeurs), waren we klaar voor 100 dalasi voor twee personen. Hele simpele lokale maaltijd, één bord met twee lepels :D Maar goed te eten en niet ziek van geweest.
Verderop op de 'strip' kun je eten, is allemaal gezelliger en meer te zien, maar ook duurder. Bij Ali Baba kun je lasagne/pizza/pasta eten voor ongeveer 500/600 dalasi met twee personen. We hadden hierbij ieder twee drankjes bij zitten, dit kost bij de meeste tentjes 25 dalasi. Op de een of andere manier kregen we hier altijd rond de 50 dalasi korting. We hebben nog gegeten bij African Queen (geloof ik) en deze was flink duurder, hier waren we minstens 1000 dalasi kwijt. Eten was hier iets luxer. Het is maar net wat je zelf wilt, wij hoeven geen driegangen maaltijd op vakantie dus dan ben je ook niet zoveel kwijt. Je kunt ook mensen op straat vragen waar je kunt eten, zij zullen je waarschijnlijk meenemen naar een plekje buiten de strip, omdat je dan bij de lokale mensen gaat eten, die hebben ook een restaurant, maar kunnen geen plekje op de strip betalen.

De koers was afgelopen week in ons hotel 1 euro = 37 dalasi, maar op de strip was 1 euro = 40 dalasi. Wij hebben echter buiten kleine bedragen gewisseld, dus dat klopte allemaal wel. Denk dat je heel goed moet natellen als je grote bedragen wisselt bij zo'n wisselkantoortje.

Zwitsal: Jij wilde graag het land ontdekken.. Ik weet niet of wij iets hebben gemist, maar Gambia heeft helemaal niets om te ontdekken. Ben je wel eens eerder in Afrika geweest? Wij zijn niet richting het oosten van het land geweest, wel naar het zuiden, maar alles zag er hetzelfde uit. Natuur hebben ze wel, maar allemaal hetzelfde en een klein aantal wilde dieren. Het viel mij vreselijk tegen, ondanks dat ik wist dat er vrij weinig te zien zou zijn. We wilden op safari naar Senegal, maar dit werd ons door verschillende mensen afgeraden ivm gras van 3m hoog (kort na regenseizoen), waardoor je niets zou zien. Nu hebben wij de hele vakantie in een hotel/resort gezeten, maar we zijn er wel elke dag op uitgetrokken, zowel met reisoperator als met lokale operator als op eigen houtje, maar eigenlijk was het afgezien van de krokodillenvijver allemaal een beetje hetzelfde.

Als iemand hier andere ervaringen mee heeft, verbeter me aub, want dan hebben wij iets gemist! :(

Wij hebben een geweldige vakantie gehad en we hebben een mooie ervaring met Afrika, het doet wel wat met je als je ziet hoe de mensen leven en wat ze hebben (en wat ze vooral niet hebben). Toch zou mijn voorkeur de volgende keer uitgaan naar een land waarvan ik zeker weet dat er wat is en dat je dit ook te zien krijgt. Voor vogelliefhebbers is Gambia overigens een walhalla.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 23:49

Ik ben een paar jaar geleden naar Gambia geweest en toen kon je geld pinnen uit een pinautomaat met een Visa-creditcard net buiten het Senegambiahotel. Alleen dus met Visa, deze heb ik toen speciaal voor deze vakantie aangeschafd via de ANWB. In het hotel kon je ook betalen met Visa, maar dit was een ongunstige koers.

En verder sluit ik mij aan bij Jeaulijn, er is niet heel veel te ontdekken in Gambia, behalve de krokodillenplaats in de hoofdstad. En er zijn ontzettend veel vogels en apen rond het Senegambia Hotel.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 01:36

Leuk je verhaal te lezen!
Het 'ontdekken' ging mij meer richting het binnenland. Via een bootje de rivier op en dan de plaatsjes/ dorpjes/ hutjes langs de rivier zien en misschien nog verder het binnenland in.

Nog niet eerder in Afrika geweest nee.
Ja wel in Tunesië maar dat vind ik niet echt Afrika. Maar ook daar met een tour het binnenland in getrokken en dat vond ik echt mooi om te zien, ipv alleen die kustplaatsen :)
Eten bij de lokals lijkt me ook leuker ( en misschien ook lekkerder ? ) dan bij de toeristisch restaurants.

Die krokodillenplaats lijkt me dan weer niets, veel te toeristisch :p (je hebt er zelfs een támme krokodil las ik ergens? Die kun je dan aaien). 'wild life' verwacht ik in Gambia ook niet te zien gelukkig. Vogels interesseren me namelijk echt geen moer en meer dieren heb je daar volgens mij niet :p . Maar het binnenland lijkt me gaaf omdat dat nog niet toeristisch is. Met bossen en die rivier enzo, ja lijkt me wel gaaf :d

Colt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 08:38

Bedankt voor je verhaal Jeaulijn :)

Wat het geld betreft, ik neem wel gewoon cash mee om daar te wisselen. Zo heb ik dat vorig jaar op Cuba ook gedaan. Enige nadeel is dan dat je moet inschatten hoeveel je nodig hebt. Maar met deze indicatie van prijzen voor het eten kom ik al een eind. 600 dalasi, dat is dan ongeveer 15 euro? Dat is niks vergeleken met hier zeg.

Wat het land betreft, ik ga hier puur naartoe omdat ik zon zee en strand wil. Gambia viel op omdat het niet al te ver vliegen is. En als we dan een klein beetje de Afrikaanse sferen gaan zien ben ik al tevreden. Wie weet gaan we de volgende keer dan wel naar echt Afrika, zoals Kenia ofzo? :)

Ik ben iig heel benieuwd hoe het daar is. Over 2 en halve week ga ik :)

Oh jah, nog 1 vraagje: Het weer was er toch wel goed he? :D

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 18:59

Haha het weer was perfect! En als je alleen voor de zon, zee en strand komt, zit je daar echt wel goed hoor! We hadden alle dagen boven de 30 graden. Alleen bij ons was het redelijk benauwd omdat we aan het einde van het regenseizoen zaten.

Wij hadden met 2 personen 500 euro cash meegenomen, we hadden zelfs nog 50 euro over aan het einde van de week. We hebben een dagexcursie gedaan, een excursie van een halve dag en daarnaast zijn we zelf ook nog op eigen houtje naar het apenpark gegaan en naar de krokodillenvijver. Je bespaart sowieso al geld uit door de excursie niet via de touroperator te doen. Scheelt je 20 euro ofzo. Daarnaast hebben we elke avond buiten de deur gegeten, bijna elke middag ook wat gegeten buiten de deur of bij hotelzwembad en we zijn nog een avond volop uitgeweest, waarbij we de drankjes van 3 locals voor onze rekening hebben genomen (wel samen met twee andere jongens uit het hotel). We hadden zelfs nog geld om souvenirs te kopen en wat te drinken en eten op het vliegveld. Dus met 250/300 euro moet je het echt wel kunnen redden.

Ik wens je heel veel plezier! Maar denk dat dat wel goed komt!

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 09:12

Wij willen ook op safari naar Senegal, ben benieuwd of dat in januari wel kan!

Hebben julli last gehad van muggen? Is het wijs om een klamboe mee te nemen?

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 09:18

Ik denk dat het in januari wel kan hoor haha.

We hebben de laatste paar dagen last gehad van muggen. Klamboe kun je meenemen, ons hotel had wel klamboe bevestigingspunten zeg maar. Maar we hadden ook airco. We zijn eigenlijk alleen buiten het hotel gestoken, dus neem voldoende deet mee!

Nog wel een tip voor als je wat schoolspullen mee wilt nemen: Je kunt best flink wat meenemen. Wij hadden maar 10 schriftjes en was een beetje genant, zo weinig haha. Maar goed of het echt helpt.. Ze zijn er wel blij mee, maar je kunt nooit voor iedereen van meenemen. Ook kleding willen ze graag hebben, maar geef dit aan mensen die er om vragen en bv niet aan de dames op t strand, maar bv ook in een dorpje.

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 09:43

Wat voor inentingen hebben jullie nog extra gehad? Ik weet sowieso malariapillen :)

Colt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 09:52

Had jij malaria pillen geslikt Jeaulijn?

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 11:44

Ja we hadden malariapillen en een vaccinatie gehad voor de gele koorts. Hepatitis A en DTP had ik voor eerdere vakanties al gehad..

Colt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 13:28

Aha oke. :)

Colt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 14:04

Hee Jeaulijn,

Wat zijn daar de souvenirs? En wat betaald je er ongeveer voor?
Was gewoon even benieuwd. Nog twee weken dan gaan we die kant op.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:28

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:48

De souvenirs kun je zo duur maken als je zelf wilt! Wij hadden uiteindelijk twee souvenirs voor de prijs van een.. Twee beelden uit hout gesneden, ongeveer 20-30 cm hoog voor acht euro..

Goed afdingen, je moet heel laag gaan zitten als zij wat noemen (hebben wij overigens niet overal gedaan, op een markt is het allemaal iets gemakkelijker, want dan loop je gewoon naar de buurman/buurvrouw als je het nog te hoog vind). We kregen als tip: Ga op 25% zitten van wat zij vragen en uiteindelijk krijg je het voor 50%.

Colt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 13:50

Oke Thanks.

Die site ga ik nog even bekijken :)

Colt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 13:35

Jealijn, moet je nou wel of niet betalen bij het verlaten van het land? Ik lees tegenstrijdige berichten.

Sorry dat ik zoveel vraag hoor haha ;)

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 23:34

Haha nou je hoeft niets te betalen. Om het land binnen te komen moet je in het vliegtuig een formuliertje invullen, soort van visa zeg maar. Dit geef je af bij de douane. Als je weggaat moet je een zelfde soort formuliertje inleveren bij de douane. Deze krijg je bij het inchecken op het vliegveld, houdt dus een pen bij de hand ;)

Maar dit kost niets hoor.

Colt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 13:42

Bedankt nog voor je antwoord, beetje laat...

Op Cuba hadden wij namelijk wel zo'n vertrek belasting, eerst betalen anders kwam je niet door de douane.
Ik ben blij dat het in Gambia niet zo is :)