[FOTO] IJsland, 1400km liften!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eleandra

Berichten: 6614
Geregistreerd: 27-06-06
Woonplaats: Venlo en Saint Lucia

[FOTO] IJsland, 1400km liften!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 21:08

Je hoort het goed, ik ben net terug van een ge-wel-di-ge vakantie in IJsland, waar ik samen met een vriend het eiland rond gelift ben. We hebben niet één keer de bus oid gepakt, het was echt puur liften. Nogal een uitdaging in IJsland buiten het hoogseizoen (zelfs op dé ene 'grote' snelweg komt soms uren niks voorbij) maar het is ons super afgegaan. We zijn het hele eiland rondgegaan in 2 weken (altijd slapend in ons tentje) en hebben daarna spontaan besloten vrijwilligerswerk te gaan doen bij een hondensleetochten-bedrijf. De ene dag kregen we het idee en de volgende zaten we tussen de Groenlandse honden op de gletsjer! :D De foto's staan bij de Beestenboel! [BB-ITP] Sledehonden in IJsland --> vrijwilligerswerk

Dit is ongeveer de route die we afgelegd hebben (alleen de letter A klopt niet!).
http://i104.photobucket.com/albums/m165 ... led2-1.jpg
Het was ontzettend moeilijk om daaruit te selecteren, maargoed, uiteindelijk toch maar wat foto's gekozen die ik graag wil laten zien. Vergeet de linkjes niet :D Alle foto's zijn overigens onbewerkt en gemaakt met een simpel cameraatje.

De reis begon goed met een bezoekje aan de Golden Circle, waaronder de waterval Gulfoss
1. Afbeelding
Close up http://i104.photobucket.com/albums/m165 ... and084.jpg

Verder naar Dyrholaey, waar je bijna de zee in gewaaid werd
2. Afbeelding

In Skaftafell weer een prachtige waterval met basalt formaties
3. Afbeelding

Over de snelweg, in de hoop dat er snel een auto komt!
4. Afbeelding

Onze eerste zeehond zagen we bij gletsjermeer Jökulssarlon.
5. Afbeelding
Aan het eind van de reis hadden we ze ook nog een keer van dichtbij gezien :+:
http://i104.photobucket.com/albums/m165 ... 1661_n.jpg

Ik aan het meer waar James Bond films/Tombraider/Batman etc gefilmd werden.
6. Afbeelding

Nog een prachtige gletsjer verder het binnenland in, die we dankzij een franse lift te zien kregen!
7. Afbeelding

Maar we wilden natuurlijk nog verder naar het noordoosten :D
8. Afbeelding

Fiets gehuurd en rond Lake Myvatn gefietst (80 km in totaal die dag!)
9. Afbeelding
Onwerkelijk blauw water
http://i104.photobucket.com/albums/m165 ... and428.jpg

10. Afbeelding

In het noorden een kudde rendieren tegen gekomen!
http://i104.photobucket.com/albums/m165 ... 5458_n.jpg

Alles stoomt en borrelt in IJsland
11. Afbeelding

Hete zwavelbaden.
12. Afbeelding

Deze keer een nederlandse lift die een omweg met ons nam zodat we Godafoss konden zien :D
13. Afbeelding

Onderweg werd er nog een kudde IJslanders over de snelweg gedreven :Y)
http://i104.photobucket.com/albums/m165 ... and701.jpg

In Husavik zagen we 8 walvissen :+:
14. Afbeelding
http://i104.photobucket.com/albums/m165 ... and644.jpg
http://i104.photobucket.com/albums/m165 ... 0314_n.jpg

En waar we ook gekomen zijn op onze reis, we werden altijd begeleid door de prachtige zon die 24 uur lang laag of hoog aan de hemel stond!
15. Afbeelding

Nog niet genoeg gezien? Mijn geweldige ervaring met de IJslandse sledehonden staat hier:
[BB-ITP] Sledehonden in IJsland --> vrijwilligerswerk

Vergeet niet een berichtje achter te laten *\o/*

loulou

Berichten: 14812
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Re: [FOTO] IJsland, 1400km liften!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 21:10

wauw, gaaf zeg. echt prachtig die landschappen.

Goof

Berichten: 28933
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 21:10

Schitterende foto's en zo te zien een schitterend land!
Ik weet meteen weer waarom dit nog op mijn to-do-lijstje staat :D

Fellow
Berichten: 5117
Geregistreerd: 25-10-10

Re: [FOTO] IJsland, 1400km liften!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 21:12

Wow, wat een prachtige foto's! Nooit gedacht dat IJsland zo mooi was! :D

Mootje
Berichten: 15719
Geregistreerd: 19-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 21:14

Wauw, supergaaf *D
Schitterende foto's, maar dat kan volgens mij niet anders op zo'n mooi eiland!
Ik ga in augustus de route afleggen die jij ook hebt afgelegd, maar dan georganiseerd kamperen. Na jouw foto's kan ik bijna niet meer wachten :D

De kleding die jij op de foto's aanhad, was dit het soort kleding dat je de hele reis aan hebt gehad?

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 21:14

Ohhh ik wil terug! :+: Je maakt me jaloers!
Liften in IJsland is makkelijk hè? Wij hebben 1x geprobeerd te liften omdat we door een tunnel moesten waar je niet mocht komen met de fiets (wij hebben de ringweg wat jullie hebben gelift op de fiets gedaan) en er zijn wel 4 auto's gestopt (helaas allemaal niet groot genoeg om 2 fietsen mee te nemen). Uiteindelijk dus 60 km om gefietst maar dat bleek een van de mooiste routes te zijn! Het is zo'n schitterend land.

Hele mooie foto's ook, jullie hadden zo te zien vaak mooi weer!

Anoniem

Re: [FOTO] IJsland, 1400km liften!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 21:17

wooohoow :D

Eleandra

Berichten: 6614
Geregistreerd: 27-06-06
Woonplaats: Venlo en Saint Lucia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 21:21

Wow snelle reacties, bedankt!

KirstenVosje
Ik kreeg van veel mensen een hele verbaasde, sceptische reactie toen ik zei naar IJsland te gaan. Zo'n beetje van, wat moet je daar nou? Maar het is echt super!

Mootje
Super zeg, veel plezier! Wij hebben alles op eigen houtje gedaan, uit avontuur en budget overwegingen. Nu waren we in 4 weken zo'n 275 euro kwijt aan eten, boot, fiets, excursie, slapen etc. dus dat is wel lekker. Maar ik kan me voorstellen dat je graag met een georganiseerde reis mee wilt :j
De kleding heb ik letterlijk de hele vakantie aangehad (1 keer gewassen haha), simpele h en m broek met goede regen en winddichte jas en hiking schoenen.

Fiffil
Haha bedankt nog voor de tips van voor de reis! :D
Liften was inderdaad super makkelijk, als er maar wat langs kwam werden we altijd meegenomen. We moesten op een gegeven moment snel naar Reykjavik, nou binnen 3 uurtjes hadden we 250 km afgelegd en we begonnen in the middle of nowhere. Ik heb trouwens zowel de tunnel als de scenic route een keer genomen, de tweede is inderdaad ook echt mooi, maar oke heel IJsland is mooi!

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 21:23

Hoop dat je nog wat aan de tips gehad hebt :)) die reacties ken ik trouwens wel, die kreeg ik ook. Maar het is echt schitterend :+:
De mensen zijn echt zo vriendelijk daar. Op welke gletsjer zaten jullie met die sledehonden?

Mootje
Berichten: 15719
Geregistreerd: 19-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 21:25

Dat is echt mega low-budget :oo Mag je vrij kamperen op Ijsland of was alles gewoon zo goedkoop?

Ik ben in ieder geval van plan om een goede afritsbroek te kopen :) Goede regenbestendige jas moet ik ook nog maar naar op zoek!

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 21:26

Vooral WINDdicht dat is echt hét belangrijkste item dat je moet hebben imo. :))
Campings zijn vaak niet zo heel duur, vrij kamperen mag wel trouwens.

Eleandra, nog naar het zwembad geweest trouwens? :P
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 07-06-12 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 21:26

Waaauw, wat een onvergetelijke reis moet dat geweest zijn! Prachtige foto's ook, ik wou dat ik zoiets durfde :D

bvw

Berichten: 4796
Geregistreerd: 04-06-08
Woonplaats: Drenthe

Re: [FOTO] IJsland, 1400km liften!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 21:28

Prachtig!

Eydis

Berichten: 4885
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Purmerend

Re: [FOTO] IJsland, 1400km liften!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 21:32

IJsland staat hoooog op mijn lijstje! :D Wat was je keuze om te gaan liften? En wat was je budget ongeveer ? :) (mag per pb ook hoor)

Killyenn
Berichten: 4608
Geregistreerd: 16-03-09
Woonplaats: Glasgow, Scotland

Re: [FOTO] IJsland, 1400km liften!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 21:36

Ooooh wat enorm tof :D Ijsland staat ook hier nog hoog op de lijst om binnen drie jaar naartoe te gaan en als ik dit zie zou ik het liefst nu nog snel vertrekken :oo

Eleandra

Berichten: 6614
Geregistreerd: 27-06-06
Woonplaats: Venlo en Saint Lucia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 21:37

@Fiffil
We zaten op de Langjökull gletsjer, eerst aan de zuidoost kant als ik me niet vergis en daarna bij Husafell naar boven, meer in het noorden. Met winddicht ben ik het helemaal eens, dat is het allerbelangrijkste in IJsland :j

@Mootje
Alles is achterlijk duur, bereid je maar voor. :Y) Wij hadden het geluk dat de meeste campings nog dicht waren (maar intussen laten ze alles open, dus heb je wel de faciliteiten) en dus niks kostten. Daarnaast hebben we zelf op een gaspitje gekookt, alleen maar gelift dus en de dagen bij de honden werd alles voor ons betaald. :)

@loveshadow
Wat houd je tegen? Gewoon gaaaaan!

@Eydis
Liften was voor het avontuur (nummer 1!), uit budgetoverwegingen en omdat we beide te jong zijn om een auto te huren en wel vrijheid wilden. Ik heb in mijn tijd daar 275 euro uitgegeven (dit zijn dan wel de eerste 2 weken, de laatste 2 kostten niks omdat we met de sledehonden werkten). Dit is inclusief alles, ook de walvisexcursie en nieuwe handschoenen etc. Alleen het ticket van 330,- kwam er bovenop.

Killyenn
Berichten: 4608
Geregistreerd: 16-03-09
Woonplaats: Glasgow, Scotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 21:38

Nouja, een maand weg voor 600 euro is nog steeds errug low-budget _/-\o_

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 21:39

Oh grappig wij zijn ook bij Husafell geweest ik heb dat briefje met die honden zien hangen :D maar dat hebben ze natuurlijk op meerdere gletsjers, grappig dat het dezelfde is.

Ik vond IJsland helemaal niet zo duur? Viel mij reuze mee. Maar goed, wij waren op de fiets en hoefden dus ook geen vervoer te betalen. Maar het eten ed. was wel vergelijkbaar met hier in NL vond ik, alleen zijn sommige dingen wel duurder als ze geïmporteerd moeten worden. Maar ik vond het niet extreem duur eigenlijk.

Maar wij hebben eigenlijk elke dag pasta met pesto (en af en toe een paprika) gegeten _O- weken achtereen tot we het wel echt zat waren en wat begonnen af te wisselen _O-

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 21:41

wauw wat super gaaf zeg wat lijkt me dat een indrukwekkend land

Eleandra

Berichten: 6614
Geregistreerd: 27-06-06
Woonplaats: Venlo en Saint Lucia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 21:42

Haha ik vond het wel echt duur, al heb je gelijk dat het keuzes maken is. Een klein pakje met plakjes kaas kost daar al gauw 7 euro (in de bonus!) dat vond ik wel shocking. Maar veel dingen hebben ook gewoon meer of minder nederlandse prijzen inderdaad.

Mootje
Berichten: 15719
Geregistreerd: 19-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 21:43

Eleandra, handig van de douchehokjes en wc's :))
Wij moeten ook zelf koken... Voor het kampeermateriaal wordt gezorgd. Ik heb 750 euro gebudgetteerd voor eten en extra excursies voor 16 dagen. Het gros is al betaald!

Was jullie reis sneller gegaan dan verwacht, omdat je zei dat je onverwacht (toch?) vrijwilligerswerk hebt gedaan?

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 21:48

Je moet absoluut geen buitenlandse kaas kopen, dat is echt belachelijk duur := IJslandse kaas is geen zak aan maar wel goedkoper. Het ligt er idd aan wat je koopt, wij kochten in het begin ook kaas maar op de fiets is het gewoon lastig eten mee nemen, kaas is onhandig etc. Een pot jam kost weinig en daar doe je ook veel langer mee. Pasta ed. kost dus ook niet zoveel maar goed, als je iets uitgebreider wilt koken betaal je natuurlijk ook meer.
Ik heb wel courgettes voor 3 euro gezien, zodra dingen (vers) geïmporteerd moeten worden zijn ze een stuk duurder. Vooral veel IJslandse producten kopen, dat scheelt.

Drank is ook redelijk aan de prijs maar toen ik uitging bedacht ik me dat ik voor die prijs hier in Amsterdam ook een biertje krijg, hier is het ook prijzig in de stad. Uit eten gaan is wel best duur.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: [FOTO] IJsland, 1400km liften!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 21:50

Even reageren :D mijn ouders zijn daar nu voor anderhalve week. Ben jaloers!

Heb je Wie is de Mol gevolgd dit jaar? Toen waren ze ook hier :j Lag dat vliegtuig er nog? :+

Eleandra

Berichten: 6614
Geregistreerd: 27-06-06
Woonplaats: Venlo en Saint Lucia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 21:50

@Mootje
Ligt er natuurlijk een beetje aan welke excursies je gaat doen en of je veel wilt uit eten, maar ik denk dat je met 750 euro veel mogelijkheden hebt!

We hadden ruim de tijd genomen omdat we niet wisten hoe snel het liften zou gaan en waren omdat het super ging inderdaad wat snel. Maar vooral hadden we wat meerdaagse wandeltreks ingepland die niet door konden gaan omdat ze pas in juni of juli open gaan, dus besloten we de westfjorden over te slaan en daarvoor met de honden te gaan werken. :j

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 21:52

Hoogland was ook nog dicht zeker, of was de Kjölur wel al open? Vorig jaar was die laat open ivm het weer, ik weet niet hoe het dit jaar zit.