Ik duik thuis met een dubbelset, dus het liefst zou ik op vakantie ook met een dubbelset duiken. Maar als dat niet zou lukken, ook geen ramp. Wat sprak me extra aan: grotduiken Mexico, of een warm vrouwvriendelijk land. En dan is Google je beste vriend. Uiteindelijk bij toeval op een website gekomen over grotduiken in Thailand. En dan niet alleen maar cavern in de daglichtzone, maar gewoon een complete full cave cursus. Dus maar eens gemaild. De reactie die terugkwam was positief en klonk goed. Bijkomend voordeel: ze bleken Nederlands te spreken. Thailand is een land waar je als vrouw perfect alleen rond kunt reizen, warm weer, goedkoop eten, geen autohuur nodig (je neemt gewoon een taxi of tuktuk), kortom, klonk allemaal perfect. Maar was natuurlijk wel duur.
Op dat moment zegt een vriendin tegen mij: heb je zin om evt. samen op duikvakantie te gaan. Hmmm, ik ben me aan het orienteren en heb dit gevonden: grotduiken Thailand bij Blue Label diving. Zij kijkt, heeft niets met technisch duiken verder en reageert heel enthousiast: dan gaan we SAMEN.
Dus weer gemaild met duikschool, eh, iemand met nog geen ervaring met dubbelset, thuis oefenen kunnen we regelen, duikschool wilde evt. extra sessie in zwembad regelen, enz, enz. Nog steeds klonk het allemaal prima.
Dus rekenen, rekenen, vluchten bekijken, enz. Uiteindelijk de knoop doorgehaakt: 4.5 maand later zouden we gaan, april 2012.
Omdat de goedkoopste vlucht toevallig een reisduur van 3 weken zou opleveren (en grotduikcursus was met 18 duiken een week), konden we ook nog wat extra gaan duiken. Er kwam bij toeval een aanbieding langs voor een liveaboard naar de Similan Eilanden. Hier ging onze voorkeur absoluut niet naar uit, want ik had al verhalen gehoord over gidsen volgen, Kindergarten behandeling. En laten wij nu net hier niet van houden. Ik ontdek liever zelf een duikstek. Het enige waarvoor ik een gids zou willen gebruiken is het opzoeken van haaien, manta's of zeepaardjes, en laat me het verder gewoon zelf maar uitzoeken. Dus gemaild, en ja, we zouden zelfstandig kunnen duiken. Perfect, dus geboekt.
En dus: 6 april op het vliegtuig gestapt. 7 april aangekomen op Phuket. Door de duikschool voor het grotduiken afgehaald, en naar ons hotel gebracht. 2 uur later zouden we weer opgehaald worden om de sets samen te stellen, alles te controleren, enz, enz. Dus wij snel de zee ingesprongen, onder de douche, en daarna weer naar de duikschool.
Foto van de zee bij Chalong (eigenlijk niet bedoeld om te zwemmen, lokale vissersbootjes, veel speedboten, maar wij hebben er wel gezwommen)

Uploaded with ImageShack.us
Sets in elkaar gezet, nog wat gesleuteld aan de automaten (droogpakslang was hier toch echt niet nodig), alles in kratjes gezet en daarna terug naar het hotel. Ons hotel stond op loopafstand van de pier in Chalong, dus 's avonds naar de pier geweest, lekker Thais gegeten en de volgende dag was het om 8 uur weer klaarstaan voor ons avontuur in Khao Sok National Park.
Dit betekende: een week lang alleen van 18-23 uur electriciteit, slapen in drijvende rieten hutjes, duiken vanaf een longtailboot in de grotten, geen warm water, geen telefoon, geen internet. Maar alles in een sprookjesachtige omgeving.
Eerst met de pickup naar de boot in Khao Sok, en daarna moest alles incl. compressor in een longtailboot getild worden:

Na meer dan een uur varen waren we bij onze overnachtingsplaats: prachtig gelegen, de hutjes waren 2 bij 2 m. met klein balkonnetje, matras op de grond, muskietennet erboven. En verder was er niets, we kregen uiteindelijk een handdoek omdat we toch graag een deken wilden. Echt heel leuk.

Oh ja, de douche (zelfde water als in het meer, en dus koud) en wc waren op het vaste land. 's nachts dus voorzichtig lopen over de planken.
De hele week bestond het ritueel uit opstaan om uurtje of 6, dan een kano pakken en op zoek naar gibbons en toekans, dan ontbijten, theorie, lunch, en na de lunch 2 of 3 duiken maken. Uiteraard kwam alles voorbij: duiken zonder masker, lucht delen, noodprocedures, geen licht, enz.
1 ochtend hebben we een wandeling+ boottocht gemaakt naar een droge grot. Omdat dit dus voor het ontbijt moest werd het heel vroeg opstaan. Maar het was de moeite waard.
Je moet je dus voorstellen dat je hier doorheen gaat zwemmen:

Even wat leuke details: temperatuur buiten: 35-38 graden, watertemperatuur 30-32 graden. Erg warm dus.
1 grot noemen ze ook de catfischcave (Phrae Deang), en hier zitten werkelijk enorme meervallen in de daglichtzone. Prachtig.
Nog een paar foto's:

1 heel bijzondere duik meegemaakt: we zijn misschien wel de enige duikers ooit die tijdens een tsunami in een grot gezeten hebben.
We zouden een grot in, ik ging voorop met de reel om de permanente lijn in de grot op te zoeken. Op ong. 12m. diepte, paar meter in de grot ineens een enorme stroming: ik wist me vast te grijpen, ik kijk achterom, iedereen weg. Even later, stroming andere kant op, iedereen terug. Daarna allemaal troep kwam langsdrijven, rotte bladeren, nog meer rotte bladeren, takken, enz. Dus ik kijk instructeur aan van wat moet ik, ik hang hier met 2 handen vasthouden aan een stuk steen om niet weg te stromen. De instructeur geeft aan: doorgaan. Dus ik laat me zakken en op 15m. diepte: alles glashelder, stroming weg. Dus normale duik gehad.
Na de duik roept het mannetje in het bootje in het Thais: grote golf. Wij begrepen hem niet. Toen we even later weer door de telefoonspot voeren kreeg instructeur telefoon van z'n vrouw: Er was een aardbeving geweest op Sumatra, een kleinere in de buurt, vliegveld van Phuket was dicht, Phuket geevacueerd, zij was veilig, maar er werd een tsunami voorspeld voor Phuket en de Similan eilanden. In Khao Sok waren bij de pier 6 boten gezonken als gevolg van die golf die over ons heengekomen is (1 tot 1.5m hoog).
's avonds in het donker met onweer en regen nog een keer teruggevaren naar die telefoonspot, want tja, instructeur wilde natuurlijk weten of z'n huis er nog stond, of het goed was met z'n vrouw en wij wilden natuurlijk ook even bellen, want niemand wist thuis precies waar we zouden zitten. Daar aangekomen bleek dat alles goed gegaan was, iedereen weer terug naar huis, enz. Gelukkig.
Na 18 duiken, een vermoeiende week zat het er helaas weer op, maar wel geslaagd voor onze full cave. Dus nu kunnen we ook de grotten in Frankrijk en Mexico gaan ontdekken.

Daarna terug naar Phuket, nog beetje meegekregen van Sonkran (gelukkig niet te veel, want dat natgooien vind ik maar niets). En 5 dagen Phuket alvorens we zouden inschepen voor de liveaboard.
We hebben 1 dag cultureel en strand gedaan: big Buddha bezocht, Wat Chalong bezocht, en Nai Harn beach. 1 dag echt niets behalve massages, slenteren, wandelen langs het strand en lokale vissers bekeken.
En toen vonden we het toch weer tijd worden voor een dagje duiken, het werd een dagje King Kruiser Wreck en Koh Phiphi.
3 duiken gemaakt. Wrakduik vond ik het mooist, maar bij PhiPhi een leopard Shark gezien.
Het is er verder een tropisch aquarium, vissen in allerlei kleuren.
Hier 2 foto's van meer bijzondere vissen:

Haai:

En hierna was het tijd voor de liveaboard. Transfer was prima, eten was prima, maar ik vond de hygiene niet zo goed: je moest op blote voeten lopen, en als je dan naar een gedeelde wc gaat, waar natuurlijk mensen naastpiesen en vervoglens met die voeten in je bed moet kruipen, bah. Heb me hier wel aan gestoord.
De eerste duik van de liveaboard vond ik vreselijk. Ik ben geen kleuter, je hoeft me niet te vertellen waar ik duik en hoe ik duik. Heb er ook wat van gezegd, en de volgende duiken konden we onze gang gaan. Sommige duiken waren leuker dan anderen. Bij de Surin eilanden 1 duik gemaakt, wat een drama: al het koraal is dood, er leeft nog beetje vis, maar het is er doods, kleurloos en erg zonde.
Richeleu Rock was het mooist, allemaal paars koraal. En een zeepaardje hier gezien.
Bij Koh Bon waren manta's, en dat is ook bijzonder hoor, vissen van meer dan 6m. die als een vogel langskomen.
M'n reisgenoot kreeg helaas een oorontsteking, dus de laatste 2 duiken ging ze niet mee. Ik heb de laatste duik op Boonsungwreck solo gemaakt, de mooiste duik van de liveaboard. Er werd tijdens de briefing verteld dat je er niet in mocht, en 1 van die gidsen zei toen: tenzij je full cave hebt. (deze opmerking was achteraf geintje, maar ja, hij was gemaakt, en ik had toevallig full cave dus je raadt het al, ik zat ook in het wrak). Voor mij was deze laatste duik perfect, in het wrak, door het wrak, rond het wrak.
Hoewel ik totaal geen soloduiker ben (ik mis dan het gepraat na de duik over de duik die je samen gemaakt hebt) vond ik dit echt een perfecte duik.

En natuurlijk een manta, enorme vissen, deze was wel 6m.

Uiteraard nog veel meer foto's, maar deze kunnen niet allemaal geplaatst worden.
Totale reisduur: 19 dagen, dus 15 dagen in Thailand, aantal duiken totaal gemaakt: 35.