[SCHOKKEND] Auschwitz, mijn verhalen en foto's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Avalon_

[SCHOKKEND] Auschwitz, mijn verhalen en foto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 10:37

Zoals velen weten heb ik een reis naar Auschwitz ondernomen. Een kamp gebouwd om een groep mensen uit te roeien, alsof het een muizenplaag betrof.
Veel mensen vroegen naar foto's en verhalen, dus hierbij mijn ervaring met Auschwitz.

Allereerst is het een hele aparte ervaring om een kamp binnen te lopen wat gebouwd is om mensen binnen te houden.
Afbeelding
Het is onmogelijk gemaakt om door het prikkeldraad te gaan als mens. Daarbij stond er onwijs veel stroom op, waardoor de dood al snel intrad bij aanraking van het prikkeldraad.

In Auschwitz zijn er een scala aan martelwerktuigen.
Afbeelding
Ziehier een paal met een haak eraan. In eerste instantie niet het meest schokkende.
Tot het verhaal volgt wat hiermee gedaan werd.
Mensen werden, soms voor straf en soms 'zomaar', hieraan vastgebonden. Hun handen werden achter hun rug aan elkaar gebonden. Je kunt dit vergelijken met een agent die een crimineel in de boeien slaat. Deze vastgebonden handen werden aan de haak geknoopt en de gevangene hing met zijn hele gewicht aan zijn armen. De schouders raakten uit de kom, en gevangen vergingen van de pijn. Sommige hingen daar zelfs enkele dagen.

Afbeelding

Ook waren er in de kelders, waar geen foto's mochten worden gemaakt, allemaal cellen waar de meest gruwelijke dingen werden uitgevoerd. Mensen die probeerden te ontsnappen, zich in de ogen van de nazi's misdroegen, of gewoon zonder reden, werden hier in kleine cellen opgesloten. Elke cel had zijn eigen manier om een mens te martelen. De ene cel kon van lucht en licht worden afgesloten, een andere cel was zo klein dat de gevangene alleen maar kon staan. Er was dan geen mogelijkheid tot zitten of liggen. Hier werden mensen soms weken achtereen opgesloten. Een andere cel, de zogenaamde 'starvation-cel', was, zoals de naam al zegt gebouwd om mensen te laten uithongeren.

Afbeelding
De executiemuur waartegen duizenden mensen hun einde hebben gevonden. Gevangen moesten zich uitkleden en werden naakt tegen deze muur gezet. Het einde volgde al snel wanneer er zich een kogel in het hoofd van de gevangene boorde.

In Auschwitz kon je allerlei blokken binnen. Elk blok had zijn eigen 'thema'.
Afbeelding
Het blok met de 'proof of crimes' is misschien het meest bekend. Eenieder kent de foto's van bulten haar, (kinder)schoenen, protheses en al wat meer van de mensen is afgenomen. Bij het zien van deze reusachtige aantallen menselijke dingen begint het door de dringen om hoeveel vermoorde mensen het gaat. Je hoort reusachtige getallen, maar dit maakt het tastbaar, werkelijk. En dat was voor de meeste in onze groep ook een erg emotioneel punt.

Verder was er een blok die liet zien wat voor gruweldaden Dr. Mengele mensen, en dan vooral kinderen aandeed.
(Foto in link, kan als erg schokkend worden ervaren)
http://img820.imageshack.us/img820/8526/dsc0073hv.jpg
Ik denk dat ik Dr. Mengele wil betitelen als de meest zieke persoon in de oorlog. Zijn tests op mensen, zijn verminkingen van mensen, zijn martelingen van mensen, zijn martelingen van kinderen. Een mens vol laten lopen met water, gewoon om te zien hoeveel er in kon. Mensen laten uithongeren, om te zien hoe lang het duurde tot de dood erop volgde.
Een pas bevallen vrouw de borsten afbinden, om te zien hoe lang het duurde voor de baby zonder eten stierf. Kinderen injecteren met lepra of andere ziektes. Tweelingen aan elkaar vastnaaien. Allemaal operaties om ervoor te zorgen dat de joden zich niet meer konden voortplanten.

In Auschwitz I was er mogelijkheid om een gaskamer te betreden. De onderstaande foto laat de muur van de gaskamer zien.
Afbeelding
De krassen die je hierop ziet zijn de nagelkrassen van mensen in doodsangst. De muren zijn moeilijk te bekrassen, alleen mensen die in doodsangst verkeren zullen de muur op deze manier kunnen bekrassen.
In de gaskamer was het koud, intens koud, een kou wat doordrong tot je botten. Je voelde de angst nog die hier geheerst had.
Een moordmachine, gebouwd om mensen mee uit te moorden.
In een gaskamer duurde het gemiddelt 15 minuten tot een mens aan zijn einde kwam. De gaskamers werden volgepropt met mensen, zo vol dat de eerste mensen al stierven van verstikking. Wanneer de gaskamers leeg werden geruimd stonden de doden nog rechtop, er was te weinig ruimte om neer te zakken.
Het giftige gas kwam van onderen, waardoor mensen in paniek op elkaar klommen om het laatste beetje lucht te kunnen krijgen.

Afbeelding
De lichamen werden door andere gevangenen naar de crematoria gebracht, die 24/7 aanstonden om het overschot aan lichamen te verwerken. Op top was het mogelijk om in Auschwitz I 6.000 mensen per dag om te brengen. Wat nog een schijntje is wat betreft het grote kamp Birkenau.

Afbeelding
De toren die toegang geeft tot Birkenau. De meeste mensen denken hieraan wanneer ze aan de dodenkampen denken. Rijen en rijen met barakken, waarin honderden mensen in afschuwelijke omstandigheden moesten leven.

Maar de hel van Birkenau begint op het perron waar de treinen volgestampt met mensen binnen komen.
Afbeelding
De mensen werden in rijen opgesteld nadat ze uit de treinen geslagen werden. De mensen werden in lange rijen, die meestal het hele perron betroffen, opgesteld. Door een SSofficier werden ze met een kleine beweging geselecteerd.
Een beweging naar rechts (de foto is van de andere kant gemaakt, de gevange liep links rechtdoor vanaf de foto gezien) betekende dat de gevangene meteen naar de gaskamers ging. Een beweging naar links betekende dat ze mochten werken.
Kinderen, ouderen, gehandicapten en zieken gingen allemaal zonder aarzelen door naar de gaskamers.

Afbeelding
Deze foto toont een originele treinwagon. Deze wagonnen werden volgestampt met meer dan 200 mensen.

Vanuit het perron gingen we naar verschillende barakken. De barakken waren bedoelt voor 52 paarden, in Auschwitz werden ze licht verandert en huisvesten zo'n 1000 mensen.
Afbeelding
Op zo'n verdieping sliepen dus soms wel 6 mensen.

Afbeelding
Deze foto toont de 'wcs', één zo'n barak moest dienst doen voor 16.000 mensen. Aan het eind van de dag werden de gevangenen erin gejaagd, kregen 15 seconden om hun behoefte te doen en werden er weer uit gejaagd voor de volgende groep.

Mensen werden behandelt als beesten, er kwamen dagelijks honderden mensen om door de afschuwelijke omstandigheden in het kamp. Daarbuiten had Birkenau de capaciteit om 20.000 mensen per dag te doden en lichamen te verwerken.........

Afbeelding
Deze foto laat de ruïne van Birkenau's grote gaskamer zien. Deze liep door tot het bakstenen muurtje wat je aan het einde ziet. De SS wilde maar al te graag de sporen van hun gruweldaden uitwissen en hebben 6 dagen voor de 'bevrijding' van Auschwitz de grote gaskamers en crematoria van Birkenau opgeblazen.
Wanneer de gaskamer al vol zat, werden er nog 200 extra mannen bij gejaagd. Per keer werden er in deze gaskamer 2000 mensen vermoord.....
Als groep hebben we een bloemstuk gelegd bij het monument van Auschwitz, met de tekst die hierop staat beschreven eindigt mijn topic. Al met al vond ik het een indrukwekkende ervaring.

Ik hoop dat mijn verhaal mensen bewust maakt tot waar mensen in staat zijn. Dit mag nooit, maar dan ook nooit meer gebeuren..............

Afbeelding
Laat deze plaats eeuwig een kreet van wanhoop zijn
en een waarschuwing aan de mensheid
Hier hebben de nazi's omstreeks anderhalf miljoen mannen, vrouwen en kinderen vermoord
Laatst bijgewerkt door Avalon_ op 21-10-11 10:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Daihyo

Re: [SCHOKKEND] Auschwitz, mijn verhalen en foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 10:41

Indrukwekkend...
Prachtig verslag van iets wat nooit meer mag gebeuren.

Ik ben zelf een aantal jaar geleden naar Westerbork geweest. Daar is lang niet zoveel meer van over.
Maar de sfeer die er hangt... Het is onbeschrijfelijk en enorm indrukwekkend.

Bedankt dat je dit wil delen :)

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 10:44

wauw...
Wat een verhaal... :\

Nadia
Oppermuts

Re: [SCHOKKEND] Auschwitz, mijn verhalen en foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 10:44

LZP --> BEU

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 10:45

Wow... indrukwekkend..
Ben zelf dit jaar voor het eerst naar Westerbork geweest. Terwijl dit "slechts" een doorvoerkamp was, maakte het een zeer grote indruk op me. Kan me voorstellen dat dit helemaal een grote indruk achterlaat..

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 10:46

Tessaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 10:46

Nou, heel indrukwekkend!! Kreeg kippenvel bij het hele verhaal met lezen...

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 10:47

waauw wat een verslag, heb hem helemaal door genomen en heb nu serieus de rillingen op mijn lijf staan.. hoe verschrikkelijk had dit moeten zijn.. Mijn overgroot oma was een joodse vrouw het idee... het is gewoon verschrikkelijk en heb er geen woorden voor.. raar genoeg blijf ik voor altijd een raar gevoel bij duitsers en duitsland hebben.. terwijl veel mensen van nu er helemaal niets meer mee te maken etc hebben.... Dit was echt zonder aarzelen de HEL op aarde...

PrinsesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 10:47

wow!!
Zeer indrukwekkend...

Het is pas sinds kort dat ik mij eigen pas echt ''intereseer'' voor de 2de wereld oorlog ..
Ik hield altijd netjes mijn mond dicht met de herdenking..Heb de film Anne Frank gezien. En wist dat er heeele nare dingen zijn gebeurd in de oorlog.
Nou ben ik de laatste tijd begonnen met boeken te lezen van waargebeurde verhalen in de oorlog. En dan krijg je pas echt een inzicht over hoe het is gegaan en wat het met mensen deed.
Zelf heb ik laatst ook aangegeven een keer een kamp te willen bezoeken.
Hopelijk krijg ik daar binnenkort een gelegenheid toe.
Maar wat indrukwekkend zijn jou foto's en de verhalen erbij ...
Zo bedenk ik mij eigen wel weer even hoe goed wij het wel niet hebben .

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 10:49

Wat een eer dat je dit met ons hebt willen delen zeg.
Eerder heb ik wel foto's gezien, maar nog nooit met zo'n ontzettend ''mooi'' geschreven verhaal erbij.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 10:49

Krijg er gewoon kippenvel van. Natuurlijk weet ik heel goed wat er in die kampen is gebeurd, wat voor gruwelijke dingen daar hebben plaatsgevonden. Maar dat het zo ongelooflijk gruwelijk erg was, dat wist ik niet. Wat ontzettend goed en mooi dat je daar bent geweest. Als ik je foto's zie en je verhaal lees is dit eigenlijk een must-see voor iedereen op de wereld. Brrrr, ik krijg het er gewoon koud van...

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 10:50

Goh, wat lijkt het me ontzettend indrukwekkend om op een plaats te zijn waar zoveel ellende en dood is geweest.
Ik lees heel veel over WOII, maar het lijkt me toch heel onwerkelijk om al die dingen in het echt te zien en je voor te stellen en te voelen hoe met moet zijn geweest voor de arme mensen. Zeker als ik op die foto's dan een vriendelijk zonnetje zie schijnen.....
Je hebt er wel een heel mooi en indrukwekkend verslag van gemaakt.

Shirley__

Wauw wat een interessant verhaal + foto's, kreeg wel kippenvel... Dit mag inderdaad nooit meer gebeuren :n

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Heel indrukwekkend. Kreeg gewoon kippenvel onder het lezen van jou verslag. Ik wil ook graag een keer naar Auschwitz, maar het lijkt me wel een heftige ervaring. Hoelang duurt nu eigenlijk zo,n rondleiding daar als ik vragen mag?

amy_leftover

heel indrukwekkend!
Ben zelf een aantal jaren geleden in Terezin geweest, het gevoel wat je op zo'n plek krijgt is onbeschrijfelijk.
Dit was overigens vanuit school geregeld en dat vond ik echt super, elke middelbare school zou zoiets moeten organiseren. Het is zo veel leerzamer en indrukwekkender dan wat je in een geschiedenisboek leest. :j Het is mij in elk geval altijd bij gebleven

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 10:51

Indrukwekkend verslag!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 10:51

Ik ben een jaar of 3, 4 geleden in Mauthausen geweest, in Oostenrijk. Ook zo treffend, pijnlijk, angstaanjagend. Wat je beschrijft herken ik helemaal, die gaskamers en de angst die je daar 70 jaar later nog voelde - ik moet alweer bijna huilen als ik denk aan de sfeer die daar nog hing. Zelfs mijn kinderen werden er heel stil van... Dat was zoiets afschuwelijks. Als je daar loopt weet je heel nadrukkelijk: dit mag nooit meer gebeuren en daarom is het ook zo waar, wat je als laatste zegt - laat dit een waarschuwing zijn voor de mensheid....

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 10:52

Grace schreef:
waauw wat een verslag, heb hem helemaal door genomen en heb nu serieus de rillingen op mijn lijf staan.. hoe verschrikkelijk had dit moeten zijn.. Mijn overgroot oma was een joodse vrouw het idee... het is gewoon verschrikkelijk en heb er geen woorden voor.. raar genoeg blijf ik voor altijd een raar gevoel bij duitsers en duitsland hebben.. terwijl veel mensen van nu er helemaal niets meer mee te maken etc hebben.... Dit was echt zonder aarzelen de HEL op aarde...

Dat heb ik ook, op 1 of andere manier blijft DL een negatieve associatie hebben. En inderdaad een heel mooi, maar ook confronterend verslag, indrukwekkend.

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 10:52

Grace schreef:

We hebben ook een nacht in Dresden in een hostel overnacht.
Daar spraken we met enkele Duitsers, die ons ook vroegen wat we aan het doen waren. Toen we vertelden dat we op weg waren naar Auschwitz gaven de Duitsers ook aan zich verschrikkelijk voor deze gruweldaden te schamen. Het waren jonge duitsers, jongens die er niets mee hadden te maken. Maar deze lijden volgens mij nog meer dan wij onder de gevolgen van wat daar gebeurt is...

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 10:52

Wat heb je er een mooi en waardig verslag van gemaakt en met echt prachtige foto's van verder gruwelijke dingen, die wel helemaal voor zich spreken. Het is een wens van me om nog ooit een keer hier heen te gaan, hopelijk ook met mijn moeder. Ze heeft zelf de oorlog niet meegemaakt, maar heeft wel het een en ander meegemaakt en gehoord van wat haar ouders is overkomen in de oorlog (gelukkig hebben ze niet in een kamp gezeten). Je zegt dat je er met een groep bent geweest, is dit een speciale reis naar Auschwitz, of hebben jullie zelf de reis geregeld?
Laatst bijgewerkt door Zunzuncito op 21-10-11 10:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 10:53

Wat moet het indrukwekkend zijn om daar rondlopen en je hebt er inderdaad een heel mooi verslag van gemaakt. Ongeloofelijk wat er destijds gebeurd is en dat mensen in staat zijn elkaar op beestachtige manier uit te moorden...

Mijn oma verteld wel eens dat als ze Duits hoort op straat of tv dat het kippevel in haar nek staat en dat kan ik me helemaal voorstellen.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 10:54

Dank je wel, voor dit indrukwekkende verslag. Ik zit nu op werk en heb het snel doorgelezen/gekeken en ga er vanavond voor zitten.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 10:55

Bedankt voor het delen van deze gruwelijke maar mooie foto's en informatie.
Het lijkt me heel onwezenlijk om daar te lopen en je te beseffen wat een ellende zich daar heeft afgespeeld.
Westerbork heb ik ook bezocht; en hoewel er weinig ''sporen'' zijn hangt ook daar een bepaalde energie waar een mens koude rillingen van krijgt.....
Auschwitz staat nog wel op mijn to do list, al twijfel ik nog wel door de beladenheid die er heerst volgens mij.

iefke

Ik ben er gewoon stil van geworden... Heel indrukwekkend...

Hope2012

wow kippenvel.
vreselijk wat er toen allemaal gebeurd is .
en ijkt me heel moeilijk om het ook allemala inhet echt te zien van de fotos raak je al van slag .
je krijgt er een beeld bij .