Tips Praag?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Droomster

Tips Praag?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 15:02

Hallo Bokkers! :)

Over een week ga ik op studiereis naar Praag. Nu hebben we inmiddels al een het programma ontvangen in grote lijnen en we hebben, blijkt nu, ongeveer anderhalve dag voor ons zelf *\o/*
Uiteraard willen ik en een aantal medestudenten wel iets van de stad meekrijgen! Alleen geen van allen zijn we nog in Praag geweest, met googlen dan kunnen we wel het 1 en ander vinden aan bezienswaardigheden o.a. parken, kerken, pleinen en andere bijzondere plekken.
Helaas heb ik geen flauw idee wat allemaal te combineren is qua zien in 1 dag (het zou om ongeveer 1 hele dag gaan en 2 avonden) en wat nu de echte hoogtepunten zijn in deze stad.. :+

Maar ik dacht misschien hebben de bokkers wel iets van wat we echt niet moeten missen in Praag? :D
Andere tips wat betreft restaurantjes, bepaald eten, of praktische tips etc. is natuurlijk ook altijd welkom!

PS. We krijgen ene OV-kaart voor de hele week, dus reizen binnen de stad moet geen probleem zijn volgens mij :Y)

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 07:10

En heb je al enig idee welke richting je er juist mee wil uitgaan? Cultuur? Natuur? Architectuur? Kunst? ..... En qua eten, wil je iets goedkoops? Iets typisch Tsjechisch? Bepaalde keuken?

Iets specifieker en dan probeer ik je straks wel wat tips te geven :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 07:26

ik was in Praag kort na de val van het communisme - heb toen zelfs Vaclav Havel ontmoet - wat een mooie stad! Er zijn veel dingen te zien en een aantal trekpleisters zijn wel min of meer op loopafstand. De 'oude stad' is wel het meest aantrekkelijk. Deze link geeft een indruk: http://www.cityspotters.com/tsjechie/praag.html

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 07:27

wij hebben in Praag een rondrit met een bus door de stad gemaakt. Eerst met de metro naar het centrum toe en daar bots je zo ongeveer tegen de mensen aan die de rondritten aanbieden. Dan kom je eigenlijk langs alle bekende plaatsen van de stad en er zit ook een wandeling bij in langs (naam kwijt) de bekende brug met de beelden en de paleizen daar achter. Verder zijn er hele leuke sierraden winkels, en kun je er heerlijk eten. We gingen naar een restaurant die net achter het centrum lag, leek van binnen een beetje op een grot, heel apart, maar heerlijk eten en niet duur.

Droomster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 09:29

Bedankt voor jullie reacties al tot nu toe!

@ Florenc: Ik denk dat de richting die wij uit willen gaan het meest bij cultuur en architectuur ligt. Vanuit de opleiding moeten we ook gaan kijken naar social work plekken (denk aan daklozen, verstandelijk gehandicapten, ouderen, psychiatrie, etc. ;)) in Praag. Dus ik denk dat cultuur wel heel erg belangrijk is, al denk ik dat we daar een andere dag ook al deels mee te maken krijgen :)
Architectuur daar houden we ook wel van en ik denk dat mijn klasgenoten ook wel een uitzicht over de stad willen vanaf de Petřínheuvel :D
Qua eten ben ik geloof ik 1 van de weinigen die wel van uitproberen houdt, de rest wil denk ik liever iets 'bekends' eten :+ En goedkoop is altijd mooi meegenomen, want we zijn maar studenten & dit reisje kwam al redelijk onverwacht dus is al ineens een rib uit ons lijf (naast al het verwachte schoolgeld/boeken, etc ;))

Een rondrit is denk ik niet aan ons besteed, ik denk dat de meesten liever zelf rondlopen en de stad verkennen. Daarnaast vinden ze het waarschijnlijk ook zonde van het geld.

We zitten overigens in een hostel in het Nove Mesto.

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 16:10

De Karelsbrug is zeker de moeite waard, je hebt een prachtig uitzicht over de rivier en op de brug zelf staan allerlei kraampjes en straatmuzikanten. Wij zijn ook naar een burght geweest waar ook een aantal regeringsgebouwen staan. Ik ben alleen de naam even kwijt. Dat is ook erg mooi! Prachtige gebouwen en ook een mooi uitzicht over de stad.

In Praag is er een kerk heel bekend om het klokje. In de toeristenboekjes stond dat dat heel spectaculair was, dus rond de aangegeven tijd stonden wij daar ook met nog honderden mensen. Maar dat stelde echt niks voor :') Klokje ging open, er kwamen wat poppetjes langs, er blies iemand op een instrument en dat was het. Maar goed, je hebt het in ieder geval gezien.

Verder is de stadsschouwburg ook erg mooi om te bekijken, je kan er ook zo binnenlopen.

Ik weet niet of je ook wat buiten Praag wilt bekijken? Wij zijn naar Teresienstad geweest, dat is een concentratiekamp/gevangenis uit de tweede wereldoorlog. Was volgens mij een half uurtje met de bus. Dat was heel indrukwekkend! Het is een heel apart kamp, anders dan de andere kampen qua structuur en opbouw. Wij hadden dat al voordat we gingen via een touroperator via internet geboekt, weet niet meer wie dat was, maar ik kan dat zo even nakijken als je daar eventueel belangstelling voor hebt.

Verder is Praag gewoon echt een hele leuke en gezellige stad om doorheen te lopen. Wij hebben eigenlijk alles te voet gedaan. We gingen alleen met de tram om van het hotel in het oude gedeelte te komen.

Presidentsgebouw in de burght: http://94.100.118.39/1299300001-1299350 ... _3VkY.jpeg
Uitzicht vanaf de burght: http://94.100.126.75/1299300001-1299350 ... __SEr.jpeg
Ook in de burght: http://94.100.121.44/1299300001-1299350 ... _URzl.jpeg
Concentratiekamp: http://94.100.114.165/1299300001-129935 ... _c98G.jpeg
Ik heb hier nog wel meer foto's voor als je interesse hebt: klik

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:16

Droomster schreef:
Bedankt voor jullie reacties al tot nu toe!

@ Florenc: Ik denk dat de richting die wij uit willen gaan het meest bij cultuur en architectuur ligt. Vanuit de opleiding moeten we ook gaan kijken naar social work plekken (denk aan daklozen, verstandelijk gehandicapten, ouderen, psychiatrie, etc. ;)) in Praag. Dus ik denk dat cultuur wel heel erg belangrijk is, al denk ik dat we daar een andere dag ook al deels mee te maken krijgen :)
Architectuur daar houden we ook wel van en ik denk dat mijn klasgenoten ook wel een uitzicht over de stad willen vanaf de Petřínheuvel :D
Qua eten ben ik geloof ik 1 van de weinigen die wel van uitproberen houdt, de rest wil denk ik liever iets 'bekends' eten :+ En goedkoop is altijd mooi meegenomen, want we zijn maar studenten & dit reisje kwam al redelijk onverwacht dus is al ineens een rib uit ons lijf (naast al het verwachte schoolgeld/boeken, etc ;))

Een rondrit is denk ik niet aan ons besteed, ik denk dat de meesten liever zelf rondlopen en de stad verkennen. Daarnaast vinden ze het waarschijnlijk ook zonde van het geld.

We zitten overigens in een hostel in het Nove Mesto.

Qua architectuur vind ik echt de hele stad supermooi, zelfs de wijken buiten het centrum zijn echt de moeite. Dat is gewoon een kwestie van overal rondlopen en je ogen de kost gunnen. Vanop de Petrinheuvel heb je inderdaad een mooi uitzicht over de stad, maar persoonlijk vind ik Vysehrad een veel toffere plaats voor uitzichten (zeker als je bv het wel ziet zitten om eens ietsje vroeger op te staan voor zonsopgang). Daar heb je minder die stroom toeristen, heb je ook meteen een prachtige kerk, en een mooie wandeling. Je hebt er wel niet echt veel keuze qua eten, dus dat is iets om tussendoor te doen.
Als je naar Petrin gaat, zeker ook eventjes verder lopen tot aan het klooster. Je zit dan echt bijna tussen de wijngaarden, en het klooster heeft een enorm mooie bibliotheek (is wel betalend, iets van een 50CZK vor studenten geloof ik). Is héél mooi daar :).

Dit is ook een heel handige website: http://www.expats.cz/entertainment/ om te zien wat er de periode dat jullie er zijn juist te doen is. Dit kan voor jullie groep (gezien jullie algemene rond 'sociale' dingen) ook wel tof zijn: http://neviditelna.cz/en/. Het is een "invisible exhibition", volgens vrienden die er geweest zijn heel erg de moeite. Afhankelijk van hoeveel tijd jullie hebben, kan het wel fijn zijn.

http://www.krizikovafontana.cz/en De krizikova fontein... Die is in Praag 7, vlak aan één van de grootste parken van Praag (waar trouwens ook altijd een soort kermis is). Het is een soort combinatie van muziek/licht/watershow. Ik vond het zeker ook wel de moeite om te zien :), vooral als je één van de klassieke stukken eruit neemt, het is echt super mooi om dat samenspel te zien.

Eten dan. Grote tip: ga het centrum uit, of ga naar een keten waarvoor de prijzen overal hetzelfde zijn. In het centrum (vooral in de buurt van Staroměstské náměstí en Josefov) vragen ze echt een stuk meer dan een goeie km verder. Met de metro ben je meteen buiten het centrum, dus doe dat ook, eten en drinken is er echt een pak goedkoper. In Praag 8 (net naast praag 1, 15minuutjes wandelen vanaf Namesti Republiky) kan je bv makkelijk een pint (0,5l) vinden voor 30CZK (op sommige plaatsen zelfs 25CZK), terwijl je daar 2 metrostoppen (=5minuten) verder (centrum) makkelijk 60CZK voor neertelt.
Wel tof om te eten: In het palladium (gigantisch shoppingcentrum op namesti Republiky) heb je een runningsushi, waar je tussen 13u en 17u voor 300CZK (=12€) a volenté sushi, warme en koude chinese/japanse gerechten, nagerechten kan eten. Ook de mongool die daar zit heel lekker eten, voor weinig geld. Algemeen gezien is chinees eten trouwens wel spotgoedkoop (en best wel goed).

Oke, dat waren de eerste dingen die in me opkwamen :)! Als je nog vragen hebt hoor ik het wel..

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:30

Gaaf dat jij in Praag woont, Florenc! :)

Wij hebben ook ontzettend lekker gegeten 'onder' de Karelsbrug voor heel weinig geld. Is een Oostenrijks restaurant, je ziet vanaf de Karelsbrug wel een bord hangen en die wijst je de weg naar beneden. We hadden enorme schitzels voor nog geen 10 euro. En om even een indicatie te geven van de hoeveelheid: http://94.100.115.108/1299350001-129940 ... _-VOo.jpeg :Y) En het was ook echt zooo lekker! Waren ook hele vriendelijke mensen.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:44

_Tamara schreef:
Gaaf dat jij in Praag woont, Florenc! :)

Wij hebben ook ontzettend lekker gegeten 'onder' de Karelsbrug voor heel weinig geld. Is een Oostenrijks restaurant, je ziet vanaf de Karelsbrug wel een bord hangen en die wijst je de weg naar beneden. We hadden enorme schitzels voor nog geen 10 euro. En om even een indicatie te geven van de hoeveelheid: http://94.100.115.108/1299350001-129940 ... _-VOo.jpeg :Y) En het was ook echt zooo lekker! Waren ook hele vriendelijke mensen.

Begrijp me daarin niet verkeerd, want het is inderdaad wel zo dat je makkelijk zelfs op Staromestka namesti kan eten, voor dezelfde prijs die je bij ons op restaurant zou betalen. Maar in verhouding in het een stukje buiten het centrum een pak goedkoper. Schnitzels is hier één van de goedkopere gerechten om te eten. Buiten het centrum kan het best zijn dat het voor zo'n gerechtje rond de 80/90 CZK zit (3/4€), terwijl het in het oude centrum dus inderdaad rond de 200/250CZK (8-10€) zal zijn. Voor ons natuurlijk nog niet duur, maar zie de vergelijking :D

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:47

Aah oké, wij vonden dit al enorm goedkoop :D Hebben ook niet buiten het centrum gegeten, dus dat hebben we natuurlijk helemaal niet gemerkt.

Droomster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 07:48

Wauw, ik ben echt heel blij met deze tips! _/-\o_
Vooral de uitgebreide van Tamara & Florenc. Echt super! Die exhibition klinkt ook wel erg gaaf, ik ga zeker even kijken of ik medestudenten daarvoor kan porren :D

Ik heb meteen even een kaartje opgezocht waar ik kan zien hoe de districten verdeeld zijn. Zodat ik weet wat nog bij Praag 1 behoort, etc. Is wel handig!

& mooi dat schnitzels daar goedkoop zijn. Die lust ik graag :9 :Y)

ikkuh15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 21:18

Zoals Florenc al aangaf is Vysehrad zeker de moeite waard om te bezoeken.

Als je de tijd hebt om een beetje verder te reizen is de Botten kerk een aanrader.
http://www.outsideprague.com/poedersuiker ... hurch.html

Die Fontijn die Florenc benoemt die heb ik nog niet gezien en dat is toch wel erg aangezien ik in Krizikova stage loop :')In mijn pauzes ga ik altijd lekker wandelen maar ik denk dat ik deze week maar eens een andere route nemen. :D

Persoonlijk ontwijk ik de Karelsbrug altijd vanwege de drukte! Ik vind het echt een ellende daar, al die groepen toeristen die als kippen zonder kop een gekleurde paraplu volgen. Al moet ik zeggen dat het al minder druk is als in de zomer.

De klok is inderdaad wel mooi om te zien maar echt niet wow, ik had er ook meer van verwacht.

Zelf ben ik fan van de Joodse begraafplaatsen. Is niet heel erg groot maar ik vond het erg interessant om te zien. Ook de Spaanse synagoge is wel een bezoekje waard.

Wanneer je vanuit de Karelsbrug naar boven naar het kasteel van Praag loopt kom je uit op een pleintje waar de St. Nicholas kerk staat. Zeer de moeite waard om te bezoeken. Dit ligt in Little quarter. Ook hier kun je studenten korting krijgen.

Vergeet je studentenkaart niet mee te nemen, er zijn best wel wat plaatsen waar je korting op krijgt.

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 22:29

Ik ben afgelopen zomer in Praag geweest. Ik was op doorreis en ben maar een dag of drie in de stad geweest dus ik kan je er eigenlijk niet zoveel over vertellen. Maar een poging: mijn hoogtepunten waren onder andere het uitzicht vanaf de Petrinheuvel, op de Eiffeltoren die daar staat. Vanaf die hoogte kun je super mooi uitkijken op de Praagse Burcht, de stad en de Moldau. De Burcht vond ik ook leuk om rond te lopen, met o.a. het gouden straatje en de Sint Vituskathedraal. Qua eten vond ik die zoetigheden die je in verschillende winkels kunt kopen super lekker, en ook Trdlnik ofzoiets, dat is warm deeg met kaneel en suiker erop. :9 Qua avondeten heb ik niet echt een aanrader, je hebt in ieder geval genoeg plekker waar je kunt eten. De Joodse wijk vond ik heel mooi, met de Pinkassynagoge (met oa een indrukwekkende tentoonstelling over kindertekeningen die in het kamp van Tezerin gemaakt zijn in de oorlog) en de Joodse begraafplaats. Verder vond ik het zo mooi dat je overal waar je rondloopt weer wat moois ziet, het oude stadsplein, de huizen, etc. Oja en ik vond het Hardrock café ook heel mooi in Praag. :j

De Karelsbrug vond ik een drama, het was veel te druk daar. Ook die Astronomische klok was een beetje een anti climax haha. Maar ach, het zijn ook wel weer dingen 'die je gezien moet hebben'.

Veel plezier op je studiereis! :D

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 16:41

ikkuh15 schreef:
Die Fontijn die Florenc benoemt die heb ik nog niet gezien en dat is toch wel erg aangezien ik in Krizikova stage loop :')In mijn pauzes ga ik altijd lekker wandelen maar ik denk dat ik deze week maar eens een andere route nemen. :D

Het dwaze is dan ook dat de Krizikova fontein, niet in Krizikova (Karlin, praag 8) ligt, maar in Praag 7 (aan de ingang van Stromovska) :+, vandaar dat je het waarschijnlijk nog niet gezien hebt!

Waar loop je trouwens ergens stage? Ik woon namelijk op een goeie 5minuten wandelen van Krizikova! (mag ook per PM, om het een beetje ontopic te houden)

Imaginaerum

Re: Tips Praag?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 22:14

Allereerst wil ik je heel veel plezier wensen, Praag is heel erg mooi. Ik ben er afgelopen maart geweest op profielexcursie.
Er zijn al veel reacties en ik ben het met allen eens, maar mocht je ergens nog de mogelijkheid krijgen om verder weg te gaan, dan kan ik je het Boheems paradijs zeker aanraden. Prachtige natuur waar je mooie wandelingen kunt maken met geweldige uitzichten.