Iemand tips voor voordelig overnachten tijdens interrail?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Martine_

Iemand tips voor voordelig overnachten tijdens interrail?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 17:43

We gaan 2 weken interrailen door Europa! *\o/*
Maargoed, ik moet ondertussen even gaan sparen en wil wel weten
ongeveer hoeveel. Dus ik hoop dat er mensen zijn met ervaringen en/of
goede tips. Ik denk dat vooral het overnachten het duurst is. We kunnen
evt wel in een tent, maar toch wel liever in een hostel ofzo.

Misschien nog tips en wijze adviezen over het treinreizen zelf?

Alvast bedankt! :D

_Pasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 17:25

Wat leuk dat je gaat interrailen! :D Dat ga ik deze zomer ook doen (met drie bokkers *D) Ik weet niet naar welke landen je allemaal gaat, maar in veel Oosbloklanden (denk aan Tsjechië, Hongarije, Bosnië etc) heb je hele leuke en goedkope hostelletjes. Die kun je heel makkelijk vinden via sites als hostelbooker etc.
In de wat duurdere Westerse landen is dat wat lastiger, maar ook daar kun je best leuke en goedkope dingen vinden. Zo hebben wij in Rome een camping voor €13 per persoon per nacht gevonden.
Wat je ook kunt doen, is couchsurfing (http://www.couchsurfing.org/index.html) Hierbij slaap je gratis bij mensen die het wel leuk vinden om reizigers voor een nacht een bed aan te bieden bij hen thuis.
Een tent meenemen wordt trouwens vaak afgeraden, omdat je er meestal meer last dan plezier van hebt. Je moet zo'n ding 2 weken lang meeslepen, terwijl je hem meestal niet eens zo vaak gebruikt.

Wat betreft tips en adviezen voor het treinreizen zelf. Voor sommige treinen is het verstandig om van te voren een reservering te maken (vaak bij nachttreinen) Verder is het naturlijk verstandig om goed de vertrek en aankomsttijden in de gaten te houden, dit kun je allemaal heel gemakkelijk uitzoeken via de site van de duitse spoorwegen: www.bahn.de
En een ander forum waar je heel veel nuttige informatie en tips kunt vinden is www.worldonrails.nl/forum.

Het meeste wist je waarschijnlijk wel al :P Ik wens je in elk geval heel veel plezier op je reis! :D

_Martine_

Re: Iemand tips voor voordelig overnachten tijdens interrail?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 18:53

Aah bedankt! Nee, het meeste wist ik niet O:) Couchsurfen heb ik weleens van gehoord! Ga ik eens bekijken :D Dat van die tent is inderdaad denk ik wel zo. En bedankt voor de websites! Jij ook heel veel plezier op reis! :D

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 22:38

Ik weet niet of je al weg bent of al een ticket hebt aangeschaft. Ga je naar Oost-Europa, bereken dan van te voren of een interrailticket echt voordeliger is.
Idd, neem geen tent mee, pfoe wat een onding kan zoiets dan opeens zijn/worden :D
Koop een Lonely Planet (of een ander soortgelijkig budget-reisboek).

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:32

Lonely planet is zeker een aanrader ja! :j

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 10:17

Voor hostels is hostelworld.com erg handig... Kun je gelijk reviews en dergelijke lezen. Hostels zijn vaak ook een leuke manier om snel mensen te ontmoeten... Ik ben vaak al zomaar met kamergenootjes gaan eten of dergelijke. Als je de kosten wil drukken is het handig om op te letten of na te vragen of ze ook keuken faciliteiten hebben als je zelf wil koken, want dat laat nog wel eens te wensen over. Let wel op, de goede hostels zijn vaak vooraf al volgeboekt, dus bespreken is aan te raden. Let ook op lokatie, want sommige hostels zitten in de rand van de stad en dergelijke.

Als iemand een iPhone heeft of iets dergelijks is het ook de moeite waard om je belplan even na te kijken op gebruik in het buitenland. Dat kan erg oplopen, maar is verdomd handig om bijvoorbeeld de weg te vinden of iets dergelijks en je kan ook even een hostel bellen als je besluit ergens anders toch langer te blijven...

Weet je al naar welke landen je gaat?

Treining in Oost Europa is een aanrader!

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 10:34

Ik kan trouwens ook wel wat hostels in oost europa aanraden :P

bollebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:03

Ik vind de site van hostelsclub erg handig, hier zie je namelijk ook hoeveel kamers er nog beschikbaar zijn. Dan weet je dus of het verstandig is om in een bepaalde plaats op tijd te boeken als je nog een goedkoop bed wilt. Welke landen wil je aandoen? Als we dat weten kunnen we je nog beter tips geven.

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 20:47

Hou je vast, we gaan van Rotterdam naar: Parijs-Barca-Nice-Milaan-Venetië-Boedapest-Warschau-Berlijn.. En dat hebben we redelijk gepland allemaal, omdat we in het superhoogseizoen gaan, en we echt moeten reserveren voor de lange afstanden.
Beetje onspontaan en niet helemaal zoals we verwacht hadden, maar als we het allemaal willen zien, moeten we dat gewoon voor elkaar hebben.

Lonely Planet is idd geniaal, als je een tijdje op dezelfde plek zit.

En we nemen idd geen tent mee. :D Bedankt voor dié tip. Wat een opluchting.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 23:11

Misschien Krakow doen ipv Warschau? Is ook minder ver en heel erg mooi en gezellig. Dan kun je ook gelijk een 'dagtripje' naar Auschwitz doen.
Persoonlijk zou ik Barcelona overslaan, je gaat maar 2 weken en de afstanden die je hebt genomen zijn nogal groot en heb je de kans dat je per stad maar 1 dag of 1,5 dag kan rondlopen en dat is echt kort.

Ik weet niet of je een shopfan bent maar ik zou Milaan echt maar 1 dagje bezoeken (ik zou er niet eens heen gaan, persoonlijk). De Dom bezoeken en de Leonardo da Vinci schilderingen (wel van te voren ff resereveren o.i.d) en dan verder naar Venetië. Kijk anders even wat goedkoper is qua overnachting. Milaan of Venetië. Het is namelijk maar 3 uur van Milaan naar Venetië.

Boedapest is een ontzettend leuke stad, blijf zeker 2 á 3 dagen, idem met Berlijn.

Lonely Planet is niet alleen handig voor langere verblijf, maar ook voor goedkope hostels en eten. Ook voor de kaart van de stad!! Zeker als je net van de station af bent en je geeeeeen idee hebt waar je bent :D

In Boedapest heb ik in 2 verschillende hostels geslapen (3x geweest, 1x op Sziget dus geen hostelervaring daarvan :P ) Allebei schoon, goedkoop etc. Allebei 'gevonden' door de 'reisbureau' op de station daar, je wordt gewoon aangesproken door mensen die daar werken en ze vinden daar een fijn en goedkoop hostel voor je :)

Voor Berlijn kan ik www.amstelhouse.de aanraden, gezellig, leuke en behulpzame personeel, vlakbij metro, goedkoop voedsel in de buurt.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 23:19

Parijs - Barcelona is volgens mij 12 uur met de trein.. maar mischien gaan ze met de nacht trein? Nacht treinen besparen hotel kosten!

Ik vond Barcelona zelf wel een fantastische stad. Nice vond ik weer niet zo veel aan, maar ik zat in een schitterend gelegen hostel in Cap d'Ail, tussen de millionairsvillas gelegen recht aan de zee, tussen Nice en Monaco. Er loopt een treintje tussen deze steden die hier ook vlakbij stopt. Strand was daar mooier dan in Nice en Monaco.

Boedapest vond ik ook een leuke stad. Een Amerikaanse vriendin van me woonde er en gaf er altijd leuke feesten dus ben er veel geweest, maar nooit in een hostel. Je kunt er trouwens makkelijk goed en relatief goedkoop uit eten gaan. De ultieme hangover cure is trouwens Szechenyi :)

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 23:27

12 uur kan best, maar hou tijdens de interrail altijd rekening met de vertraging en dan praat ik niet over een half uurtje vertraging, maar ruim 3 uur bijv. Een dagje rondlopen is toch vaak al veel korter als je 3 uur later aankomt dan gepland. (De langste vertraging wat ik had was ruim 5 uur. Gelukkig hadden wij niks gereserveerd en konden we een dagje langer blijven. )

bollebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 09:47

Bij de reis die jij hebt gekozen komen vaak nog behoorlijk wat kosten voor reserveringen bij. Op http://www.raildude.com kan je alternatieven vinden die gratis zijn, al kost dit vaak wel meer reistijd.
Ik zou persoonlijk ook Milaan overslaan: op het shoppen na is het geen interessante stad en voor dat shoppen zal je waarschijnlijk geen geld/ruimte in je tas hebben.
Berlijn en Budapest ga ik deze zomer ook voor het eerst zien, ik ben benieuwd.

Oh en nog een budget-tip: Ik heb de rough guide europe on a budget gekocht ipv de lonelyplanet. Minder gewicht en hij was maar 7,95 bij de Slegte (http://www.deslegte.nl) ipv 21 euro voor de lonelyplanet.

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 19:57

MoonChloe: Dat van Krakau had ik ook voorgesteld, maar ze wil heel graag naar Warschau.. Dat bekijken we dus nog wel even. Barcelona gaan we 3 dagen heen, dus dat wordt de moeite wel :) Tussen milaan en venetië nemen we een gewone trein, dus zonder de pas. En bedankt voor de tips in Boedapest!

Manic: dat klinkt wel interessant! ga ik ook even bekijken!
"De ultieme hangover cure is trouwens Szechenyi" Wat is dat? :P

Bollebeer: dat vind ik wel een goede! rough guide..

Thanks weer! :D

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 20:27

Szechenyi is een badhuis... In Hongarije houden ze daar nogal van :)

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 21:03

Als ik goed heb, is reserveren voor sommige treinen in italie verplicht. En wat bedoel je met 'zonder pas'?

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 20:11

Oeh badhuis!

Met zonder pas bedoel ik dat we dat niet als reisdag gaan plannen voor interrail, maar gewoon daar een treinkaartje halen. Ik zal eens even kijken of we voor die trein moeten reserveren!

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:12

Aah ja, nu snap ik het :D Ik was vergeten dat er ook andere kaarten zijn dan 'ticket-1-maand-onbeperkt-reizen'.
Milaan - Venetië met een losse kaartje, misschien kun je kijken of Venetië - Boedapest goedkoper is. Treinkaartjes in Italië zijn vrij duur.
Laatst bijgewerkt door RelarDevi op 10-07-11 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 20:14

Ja, die is natuurlijk helemaal chill! Maar we gaan gewoon kijken hoe dit ons bevalt zo en dan kunnen we daaraan denken voor volgend jaar.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:15

Als je die 1 maand ticket doet, bereken dan van te voren of je echt wel voordeliger uit bent. (zeker als je naar oostblok gaat.) Want dat is meestal niet zo.