Mooie duiklocaties in Europa?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Linnietje

Mooie duiklocaties in Europa?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 01:02

Zoals de titel al zegt: Zijn er mooie duiklocaties in Europa?

Ik heb mijn Padi in Egypte gehaald, maar dit jaar blijven we in Europa.
Zijn daar ook mooie plekjes te vinden waar we heen kunnen?

Miesjex

Re: Mooie duiklocaties in Europa?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 01:22

Ik hoorde dat Turkijke ook erg mooi is :D ga in augustus duiken daar

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:39

Wat is mooi? Zeeland is prachtig. Vooral de Oosterschelde (wel stroming, dus rekening houden met getij).
Verder zijn er zelfs in Nederland leuke lokaties om kopje onder te gaan.
Mijn favoriet is de Noordzee, wrakduiken, maar dan moet je wel echt een ervaren duiker zijn.
Maar in Oostenrijk kun je duiken in bergmeren, ik heb het zelf nog niet gedaan, maar het moet erg mooi zijn. Kan ook in Frankrijk.
Belgie heeft steengroeves waarin je kunt duiken (ook alleen voor ervaren duikers).
Wil je het nog extremer, ga dan grotduiken in Frankrijk (heb ik ook geen ervaring mee hoor).

En een dagje Hemmoor is ook leuk (wel 2 gescheiden automaten meenemen).

Overigens, zolang je op eigen houtje duikt heb je genoeg aan alleen je open water. Voor veel plassen in Nederland ook, want die halen de 18 meter toch niet. Maar wil je bijvoorbeeld in bergmeren duiken, of dieper dan die 18-20 meter, dan is je advanced aan te raden. Die kun je ook gewoon in Nederland halen.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:51

Zeeland is inderdaad prachtig!
Maar je zou ook eens naar vinkeveen kunnen gaan. Daar is het ook heel mooi.
Als je daar heen gaat kun je wel het beste van te voren even bellen, hoe het zicht is..
Er zijn daar af en toe wel slechte dagen...

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:57

Mijn man heeft afgelopen zondag zijn laatste duik gehad en kan is geslaagd dus kan van de week zijn pasje ophalen.
Er zullen vast leuke tips komen dus die kan ik dan weer doorgeven :D

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 12:17

@ Germie: wel een hoop spannende dingen.
Ik heb alleen nog maar openwater, maar ben met advanced bezig.
Doe elke keer een losse duik. Zal je tips eens voor leggen thuis.

Alle andere leuke ideeen zijn ook welkom!!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 13:05

Vinkeveen is best aardig. Wel vaak goed zicht. Maar persoonlijk heeft het Veenmeer in Tynaarlo dan nog meer te bieden. Meer begroeiing.
Het speicherbecken in Geeste is ook mooi. Of een dagje naturagart in Ibbenburren.
Vinkeveen, Everstein, Tynaarlo, Geeste, Naturagart, of de Grevelingen in Zeeland zijn plekken waar je ook met minder ervaring terecht kunt. Zicht is op deze plekken vaak toch wel zo'n 5 meter. Is weinig vergeleken met Egypte, maar voor Nederland prima te doen.
Eigen materiaal aanschaffen is aan te raden als je vaker wilt gaan duiken in Nederland. Let er op dat de automatenset geschikt is voor koud water.

Hemmoor (bij Cuxhafen) moet je met 2 gescheiden automaten duiken, en met je padi advanced mag je er maar tot 25 meter diepte. Dan kun je beter zorgen dat je ook rescue haalt, of CMAS 2* (NOB), dan mag je tot 40.
Met DM/3* mag je tot 45 in Hemmoor. Om bij de Ruttler te mogen duiken moet je minimaal 40 gelogde duiken hebben. Andere plekken in Hemmoor mag je wel gewoon komen met minder duiken.

Ik heb opleidingen gedaan via de NOB, via de padi en via de IADS. Padi opleidingen zijn echt niet slecht hoor, ook al beweren sommigen van wel. Via de NOB duurt een opleiding veel langer omdat het vaak via een club moet. De 2* opleiding van de NOB is uitgebreider dan advanced van de padi, maar je mag met beiden hetzelfde. Specialty's zijn leuk om een keer te doen, maar geen must. Als je de kans krijgt om hier aan mee te doen (bijvoorbeeld als je lid wordt van een club), dan is het aan te raden. Maar lang niet alle specialty's zijn nuttig. Ik vond zoeken en bergen bijvoorbeeld erg leuk, maar had het nut? Om eerlijk te zijn niet. Het was wel super gezellig, en lijnsignalen oefenen is leuk om te doen. Onderwaterorientatie net zoiets. Door figuren te zwemmen op compas wil nog niet zeggen dat je ook daadwerkelijk een duik goed kunt leiden. Een duik leiden en op compas zwemmen is iets wat gewoon vanzelf komt, hoe meer je duikt hoe makkelijker het wordt.

Maar ga je in nederland op vakantie en wil je duiken, tja, dan is Zeeland de beste plek. Ook als je minder ervaring hebt (Grevelingen, of Zijpe).
maar gewoon bij je in de buurt zijn vast wel een paar plassen waar je snoeken en baarsjes kunt spotten.

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 13:09

Ik ben geen ervaren duiker, maar als ik op vakantie ben en ik krijg de mogelijkheid doe ik dat.
Ik heb 2 keer op Corsica gedoken en vorig jaar in Turkije
Corsica vond ik echt vele malen mooier, veel gevarieerder in vissen etc en kwa bodem ook veel gevarieerder. Helaas heb ik geen foto's hiervan.
COrsica staat ook aangeschreven als één van de mooiste duikplekken van Europa.
Veel plezier alvast, waar je ook heen gaat!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 13:11

Gozo staat ook bekend als erg mooi, Corsica staat bekend om de prachtige vliegtuigwrakken.
Tja, in Nederland is het natuurlijk wat beperkter qua mogelijkheden. Maar echt, Zeeland mag er zeker wezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 13:20

Mallorca - Ibiza - Menorca !!

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 16:22

Ik hoorde op het werk ook iets over kroatie.
Iemand daar bekend mee?

Corsica klinkt wel erg leuk :D

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 21:34

Kroatië ben ik vorig jaar geweest, is prachtig hoor! Heb niet kunnen duiken helaas maar non-stop gesnorkeld. Bij de zee aan de camping zelfs koraal te zien en ontzettend veel vissen met huge krabben. Erg mooi helder water :j Wil zeker nog eens terug, echt prachtig daar!
Ik zat bij Pula/Rovinj. Echt een aanrader.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 10:41

Kroatie is erg mooi, maar erg duur (je moet verplicht via een duikschool of voor heel veel geld een vergunning aanschaffen).
Maar ook in de Middellandse zee kun je leuk duiken. Ach, zoals je ziet, leuke plekken genoeg. Of wat dacht je van Noorwegen? of Denemarken?

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 11:11

Noorwegen en Denemarken is nu echt iets waar ik nooit aan zou denken!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 13:01

Schotland? Moet ook erg mooi zijn.
Kortom keus genoeg.

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 20:10

Wel raar... Iedereen gaat naar de andere kant van de wereld,
maar over duiklokaties in Europa hoor je zo weinig!!
Ik heb er nooit aan gedacht, dat er zo veel mooie plekken zijn!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 07:42

Tja, dat komt omdat veel mensen al denken dat er in Nederland niet te duiken valt. En zelfs een plasje om de hoek herbergt vaak al leuke vissen. Wat dacht je van enorme snoeken? Hele scholen baars en voorn? (soms echt 1000-en vissen in 1 school). Of een mooie snoekbaars.
Het zicht is er natuurlijk geen 40 meter, maar 5 meter is vaak haalbaar.
Via een club worden er vaak wekelijks in de maanden april-oktober clubduiken georganiseerd zodat een buddy ook geregeld is. Veel van deze duiken kun je gewoon meedoen met je open waterbrevet. In Nederland hoef je namelijk meestal niet diep (onder de 12 meter is toch niets te zien, en is het alleen maar koud. Hoewel ik eerlijk toegeef dat diep duiken af en toe ook hier z'n charmes heeft).
Als je niet bang bent voor lange doorlooptijden van cursussen kun je via een club vaak ook je advanced of je redden halen. Scheelt in de kosten. Ik geef zelf eerlijk toe dat ik hier vaak het geduld niet voor heb, waardoor ik toch het meeste commercieel gedaan heb. Maar ik ben vaak van de partij met clubduiken. Meeste clubs organiseren ook 1 of 2 keer per jaar een weekendje Zeeland.
Zeeland is echt de duikprovincie van Nederland, meer dan 80 duiklocaties, je kunt echt overal en nergens vullen. De Grevelingen is voor iedereen geschikt, de Oosterschelde moet je wat meer ervaring voor hebben.
Sepia's zijn erg mooi (heb ik in mei gezien, zijn nu zo ongeveer weer weg).

Maar ook in zoetwater is er keus genoeg.
Maar als je bijvoorbeeld kijkt naar Vinkeveen, jaarvergunning om hier te mogen duiken kost 12.50 euro. Zicht is er vaak wel 10 meter, langs de kant vaak vis, en er liggen allerlei objecten. Koraal heb je hier dan niet, maar genoeg andere dingen.
Speicherbecken Geeste zit vol met dikke palingen (plas is max. 12 meter diep). Veenmeer heeft en objecten en veel vis. De Beldert heeft een mooi wrak en een cockpit van een boeiing op de bodem liggen, en dat gecombineerd met goed zicht maakt het toch een duikje waard.
Sommige zandputten mag je in duiken en die zijn vooral diep.

Zelf heb ik een duikvakantie geboekt naar de Middelandse zee, Spanje. Dit is overigens net zo duur als een weekje duiken in Egypte.
Voor duikvakanties is het handig om toch je advanced ook te halen. Wil je in Noorwegen of in bergmeren duiken, dan is een droogpak wel handig.

Maar even Nederland promoten :D:
Wat dacht je van duiken bij -5, sneeuw rondom de plas en zelf de plas (nog) niet bevroren? Ik ben de duiker in het blauwe pak
Afbeelding

IJsduiken:
Afbeelding
Afbeelding
Onder het ijs:
Afbeelding
Afbeelding

Klaar voor een duik op de Noordzee:
Afbeelding

Zeeland, op veel lokaties zijn trappen en dergelijke voor duikers aangelegd:
Afbeelding
Niet prikkende oorkwal:
Afbeelding

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 09:32

Wow!! Ziet er allemaal erg gaaf uit!
Maar dat ijsduiken, daar heb je advanced voor nodig of nog wat extra?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 10:42

IJsduiken bij de NOB moet je advanced/2* voor hebben. Veel clubs organiseren dit dan in clubverband (sommige plassen moet je een vergunning voor ijsduiken regelen, daar waar wij het doen gelukkig niet).
Mocht je een fanatiek groepje duikers treffen, dan kun je het ook samen regelen zonder een club. Maar je moet met lijnen e.d. werken. 2 gescheiden eerste trappen is verder het veiligst, want bij bevriezing kun je dan 1 kraan dichtdraaien en toch nog lucht krijgen vanuit je andere automaat.
De NOB adviseert 2 gescheiden automaten bij ijsduiken (verplicht het dus niet), bij de Padi wordt er geloof ik niet over gesproken. Bij onze club moet je dat wel hebben met ijsduiken (gelukkig kun je bij ijsduiken gewoon lenen, want je trekt je fles echt niet leeg in 1 duik).
Wrakduiken ligt aan de schipper, sommigen willen 2*, anderen willen minimaal rescue, soms zelfs 3*. NOB zegt 2* + ruime stroomduikervaring.
Wrakduiken is lichamelijk zwaar, afdalen en stijgen via de ankerlijn met stroming kost veel kracht, maar ook het weer aan boord klimmen. Maar het is prachtig.
Het werken met lijnen en reeltjes en decoboeitjes is niet moeilijk, maar je moet het wel een keer oefenen. Bij je padi advanced leer je dat nog niet (alleen een decoboeitje oplaten op 5m bij je diepe duik, bij 2* nob moet je pas voor 3* boeitjes oplaten, lijnsignalen en werken met een reel zit in 'zoeken en bergen' en 'wrakduiken' en 'ijsduiken'.)