Onze fantastische reis naar Antarctica

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kobus17

Onze fantastische reis naar Antarctica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 14:00

Van 19 november tm 12 december 2010 hebben wij onze droomreis volbracht *\o/* Na meer dan een jaar plannen konden we dan eindelijk op weg. Onze route ging via Buenos Aires naar Ushuaia en vandaar uit de oversteek naar de Falklandeilanden, South Georgia, South Shetland en uiteindelijk in Antarctica.

Aankomst in Buenos Aires en het was bloedheet :D
Afbeelding

De volgende dag zijn we door gevlogen naar Ushuaia, het laatste stadje ter wereld
Afbeelding

Maar voordat wij op de boot gingen hebben we nog een 7 uur durende 'hike' gemaakt naar een meer, het weer was alleen behoorlijk anders dan in Buenos Aires. We zijn helemaal zeiknat geregend, maar hebben wel ook nog deze beverdam gezien ( en nog een stuk of 10 andere) Dit was de grootste.

Afbeelding

Daarna gingen we aan boord van de Ocean Nova, 1 van de kleinere expeditie schepen, deze hadden we expres uitgekozen vanwege het kleine aantal passagiers. Je mag in Antarctica maar per keer met 100 man aan land, en als je dus meer dan 100 passagiers hebt, kan het zijn dat je maar een uurtje of korter aan land kan, of juist helemaal niet en dan vaar je er mooi langs, maar daar kwam wij niet voor. :D
Afbeelding

Onderweg al het eerste 'wildlife' gespot
Afbeelding

Vanaf de boot naar land ging met zodiacs, en juist omdat wij een "klein" schip hadden, kon deze ook dichterbij het land komen en was de oversteek naar land hooguit 5 min.
Afbeelding

De meeste eilanden van de Falkland eilanden zijn prive bezit en moet de bemanning toestemming vragen om daar te mogen binnen varen, in dit geval mochten wij aan land en konden wij een enorme kolonie van Albatrossen bezoeken.
Afbeelding

Vaak zijn daar ook pinguïns te zien, dit is een zgn Rockhopper
Afbeelding

En 1 op het nest
Afbeelding

Ook had je enorme roofvogels die absoluut niet bang van ons waren en die je even van dichtbij komen bekijken
Afbeelding

Op South Georgia hebben we de 2 grootste kolonies met Kingpinguins bezocht waar resp. 250.000 en 500.000 dieren te zien waren, en die zijn zo nieuwschierig en verschrikkelijk mooi
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is een jong Furseal mannetje, deze zijn behoorlijk agressief en wij zijn 1x door de expeditie leiding uit de brand geholpen omdat er 1 nogal vasthoudend was met aanvallen en niet wilde stoppen. :o
Afbeelding

Daarentegen zijn de pups van de Elephantseals ontzettend lief en nieuwsgierig
Afbeelding

En de volwassen exemplaren behoorlijk groot :D
Afbeelding

Lenig zijn de pups ook :D
Afbeelding

En vervolgens komen we dan echt in de kou
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En ondanks dat de zon onderging was deze na 3 uurtjes alweer boven de horizon, dit was om 00.45 's nachts
Afbeelding

En in Buenos Aires konden we ook niet even laten om langs het graf van Evita Perron te gaan op de enorm bijzondere begraafplaats.
Afbeelding

Afbeelding

NatassJa

Re: Onze fantastische reis naar Antarctica

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 16:58

Wauw, wat ziet dat er gaaf uit zeg! Wat een droom vakantie!

alcootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 17:04

Ik kan ook niet meer zeggen dan Wauw, wat ontzettend gaaf.

En zo enrom dicht bij die dieren, fantastisch.
(wat is de temperatuur daar op het moment??)

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 17:08

Geweeeeeeeeeeeeeeeeeldig,wauauauauawwwww,wat een droomvakantie,jeetje bijzonder hoor.
Mijn complimenten voor de te mooie foto's,foto van de fotograaf tenmidden van de pinguins vind ik wel heel lief,je ziet amper het verschil tussen mens en dier;-))

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 17:24

Kobus! Wat een praaaaaaaaaaaaaaaachtige foto's!
Dit leek me inderdaad een droomreis ;)

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 17:29

wow prachtig zeg !

Dat was vast het jaar plannen wel waard , zo te zien op de foto's :D

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 18:26

@iedereen, dank je wel!.Ik zou het zo weer doen, als ik zonder de dagen op volle zee zou kunnen doen, ben nog nooit zo zeeziek geweest :o
@alcootje: toen wij er waren was het tussen de 0 en -10 op Antarctica ( was lente daar) en tussen de 0 en 10 graden op de Falkland eilanden en South Georgia. Je kan er ook maar van half Oktober tot begin Maart komen omdat de maanden zijn dat het pakijs smelt en je met de boot er doorheen kan. Januari en Februari zijn de zomer maanden. En dan ligt de gemiddelde temperatuur zo rond de 0 en 5 graden.
@Tyleysmiley: we kregen allemaal van die gele parka's, dan waren we goed te zien voor de expeditie en wij noemden ons zelf dan ook de yellow pinguïns :D

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 18:35

Deze wilde ik jullie ook niet onthouden, in de reflectie van z'n ogen kan je ons zien staan.

Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 18:40

Wow wat een unieke ervaring zeg, gaaf om daar geweest te zijn.
Ontzettend gave foto's ook!

_Pasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 19:37

Wauw wat ontzettend gaaf zeg! Dat moet het plannen en voorbereiden helemaal waard zijn geweest :) Geweldig!

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 19:43

Gewéldige foto's, lijkt me een heel geweldige en unieke ervaring!
Maar wat ik me dan afvraag: jullie zijn een paar weken op vakantie geweest, maar waar sliepen jullie dan? Hoeveel van die dagen hebben jullie echt op Antartica (mogen) doorbrengen? Ik kan me zo moeilijk voorstellen dat er op Antartica zelf mogelijkheden zijn om te overnachten :D

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 19:52

Wat een geweldige ervaring moet dit zijn geweest, hoe zijn jullie op het idee gekomen om deze reis te maken en waar kun je hier evt. informatie over vinden?

Jullie foto's zien er prachtig uit en wat zijn de pinguins prachtige wezens!

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 20:27

Yasmine schreef:
Gewéldige foto's, lijkt me een heel geweldige en unieke ervaring!
Maar wat ik me dan afvraag: jullie zijn een paar weken op vakantie geweest, maar waar sliepen jullie dan? Hoeveel van die dagen hebben jullie echt op Antartica (mogen) doorbrengen? Ik kan me zo moeilijk voorstellen dat er op Antartica zelf mogelijkheden zijn om te overnachten :D

Wij sliepen op de boot :D , op Antarctica zelf zijn voor toeristen geen mogelijkheden om te overnachten. Voor de wetenschappers die er zijn, wel. Die leven in hele kleine gemeenschappen, die behoorlijk afgelegen liggen. Als je daar heen wilt als wetenschapper moet je behoorlijk zware testen ( bijna net zo zwaar als wanneer je als astronaut naar de maan wilt) afleggen, aangezien je 6 maanden van het jaar op jezelf bent aangewezen vanwege het feit dat je er eenvoudig weg niet kan komen.
Antarctica 'groeit' in die periode 2/3 van wat het in de zomer is, in omvang.Dan daalt op sommige plekken de temperatuur tot -60.
We zijn zelf 5 dagen daadwerkelijk 'op' Antarctica geweest.

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 20:38

jaggie schreef:
Wat een geweldige ervaring moet dit zijn geweest, hoe zijn jullie op het idee gekomen om deze reis te maken en waar kun je hier evt. informatie over vinden?

Jullie foto's zien er prachtig uit en wat zijn de pinguins prachtige wezens!

Ben al vanaf dat ik een jaar of 13 was, gefascineerd door de koude continenten, en heb toen ooit eens een brochure gelezen met reizen naar Antarctica maar had nooit gedacht dat ik überhaupt het geld bij elkaar kon krijgen om daarheen te gaan.

Wij zijn met Askja reizen gegaan, Beluga reizen bied deze ook aan.
Zover ik heb kunnen vinden zijn dit de enige 2 reisbureau's die deze reizen aanbieden in Nederland. En het maakt eigenlijk niet in prijs uit welke van de 2 je kiest, de prijzen zijn hetzelfde.

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 19:17

Wat supergaaf! Antarctica staat ook hoog op mijn reis-wish-list.

Wel jammer dat je zulke dikke copyrights in de foto's hebt staan, kijkt helemaal niet fijn. :n

Suzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 23:59

Mooie foto's!

Ik ben rond diezelfde tijd 'in de regio' geweest. Niet helemaal tot aan Antartica, maar wel o.a. in Ushuaia en langs de Falkland eilanden gevaren.... Het was de bedoeling om daar voor anker te gaan en o.a. die grappige Rockhopper pinguins en mooie Koningspinguins te bezoeken. Maar helaas, met windkracht 12 kan je niet voor anker en overstappen op tenders om naar de haven te tenderen.
Had zoooo graag ook mooie pinguin foto's willen maken.
Die van jouw zijn in elk geval erg mooi geworden. Moet een superreis zijn geweest.
Ze oceaan kan flink tekeer gaan daar he! Heb ook nogal wat zeezieke uurtjes doorgebracht.
Vond je Ushuaia niet leuk? Ik kreeg daar echt een 'end of the world' gevoel.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 07:22

_/-\o_ imposant. Bedankt voor je foto's. ik vond ze geweldig om te zien.
Ik ben in IJsland en Lapland geweest, maar de andere kant staat toch ook wel op mijn verlanglijstje.

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 10:49

Vue schreef:
Wat supergaaf! Antarctica staat ook hoog op mijn reis-wish-list.

Wel jammer dat je zulke dikke copyrights in de foto's hebt staan, kijkt helemaal niet fijn. :n

Anders worden ze straks ergens anders voor gebruikt en dat is niet de bedoeling ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 10:54

Djeeeez....ben écht niet jaloers! :wow: Wat een ontzettend mooie reis hebben jullie gemaakt! Wat bijzonder! :j
Moest erg lachen om die foto van fotograaf met kingpinguins, zelfde kleurtjes! Haha!

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 10:55

Suzan schreef:
Mooie foto's!

Ik ben rond diezelfde tijd 'in de regio' geweest. Niet helemaal tot aan Antartica, maar wel o.a. in Ushuaia en langs de Falkland eilanden gevaren.... Het was de bedoeling om daar voor anker te gaan en o.a. die grappige Rockhopper pinguins en mooie Koningspinguins te bezoeken. Maar helaas, met windkracht 12 kan je niet voor anker en overstappen op tenders om naar de haven te tenderen.
Had zoooo graag ook mooie pinguin foto's willen maken.
Die van jouw zijn in elk geval erg mooi geworden. Moet een superreis zijn geweest.
Ze oceaan kan flink tekeer gaan daar he! Heb ook nogal wat zeezieke uurtjes doorgebracht.
Vond je Ushuaia niet leuk? Ik kreeg daar echt een 'end of the world' gevoel.

Ben ook nog nooit zo zeeziek geweest, eigenlijk elke 2 dagen dat wij op Open Zee zaten :o hebben gelukkig maar 1 stormpje meegemaakt en dat was 's nachts :D .
Ushuaia de stad zelf vond ik niet echt iets heel bijzonders, heb overigens wel 3 stempels in m'n paspoort van Ushuaia laten zetten en een certificaat gehaald.
Het nationale park daarentegen wel, dat was echt super! Alleen het weer is echt heel wisselvallig, wij waren s'ochtends opgestaan en toen scheen de zon, vervolgens een hike van 7 uur gemaakt en alleen maar regen en wind, en toen we klaar waren was de zon er weer :+

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 10:55

@janoek en Skippy: dank je wel. :D

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:15

Wat een ontzettend gave reis hebben jullie gemaakt. Vooral onder de indruk van alle mooie dieren en uitzichten die jullie gezien hebben. Dat Furseal-mannetje is echt een plaatje, net als de pinguins. :D

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 10:44

Wat een gave reis. Jullie houden duidelijk van de natuur :)
Misschien moet ik deze ook maar op mijn verlanglijstje gaan zetten.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 11:41

Ontzettend gaaf zeg! :wow: Wat een foto's!
Moet een unieke ervaring zijn geweest. De dieren zijn echt geweldig, wat gaaf dat jullie zo dicht bij zijn geweest.

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 11:57

@SanderD, Scum en Leo, dank jullie wel voor de complimentjes.
We hebben zo veel foto's gemaakt dat het ontzettend moeilijk is om te kiezen en de ene is nog beter dan de ander.
En ik zou het zo weer doen, als ik de dagen op Open zee zou kunnen overslaan. :D
Eerst gaat de reis dit jaar richting de noordpool , Spitsbergen om precies te zijn, om nu de ijsberen te kunnen zien :D .