AUSTRALIA. Wat daar te doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Snippergroen

AUSTRALIA. Wat daar te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 11:36

Ik kreeg van de week toch even supertof nieuws. Ik ga van de zomer 4.5e week naar Australië! :D
Nou ben ik al eens in Sydney geweest en daar gaan we ook zeker weer heen, ik heb daar ook familie wonen.

De reis loopt van Cairns naar Sydney (Oostkust). Wij hebben nu in de woonkamer een kaart hangen van de Oostkust van Australië en nu mogen we post-its opplakken met wat we graag willen doen/zien en waar dat dan is. Daarop gaan we de reis baseren :)

Dus mijn vraag is, lieve Bokkers, weten jullie misschien wat plaatsen/activiteiten/moois waarvan je zegt daar MOET je echt even heen? :D

Ik ga natuurlijk zelf ook Googlen, maar eigen ervaringen van mensen is toch altijd wel fijn om te horen!

Ik ben er me van bewust dat het in onze zomer daar winter is. Dus wateractiviteiten zijn niet altijd even handig :D

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 11:43

Helaas geen eigen ervaring, maar hier staan altijd erg gave dingen van elk land:
http://www.lonelyplanet.com/uk

Er zijn een hoop ranches, dus een dagje paardrijden zal er wel inzitten :P

Veel plezier!

heb getemt, staat verkeerd

Carmen

Re: AUSTRALIA. Wat daar te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 12:03

Ik ben ook in Cairns geweest. Tja.. Er zijn zoveel dingen om te doen! Wij gingen ook met een lift het regenwoud in richting Koronda, zeker een aanrader. Daar heb ik ook een slang om me nek heen gehad en wat andere enge beesten aangeraakt. En we zijn naar een crocodillenpark geweest, was wel iets verder. We hebben gedoken en gesnorkeld in het Great Barrier Reef.

Wij zijn daarna naar Melbourne gegaan, en daarna naar andere familie in Colac. Dus dat is een beetje uit de richting voor je haha.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 12:32

Bij Cairns omhoog naar Cape Tribulation en slapen in het regenwoud, Kuranda is gaaf, daar ga je met de skyrail heen en met de trein terug. Bij de start van de Skyrail is Tjapukai aboriginal theater, Hartley's Creek crocodile farm, luchtballon vaart vanuit cairns, snorkelen/duiken op het Great Barrier Reef.

Dit is allemaal rondom cairns, ben er een maand geleden geweest en dit allemaal gedaan in een paar dagen, vooraf boeken is vaak goedkoper en dan zijn ook verschillende activiteiten te combineren.
Als je boekt is er ook vervoer te regelen,

Voor meer info ff een PB sturen ;)

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 12:55

Bedankt voor jullie informatie! :D Ik ga daar even op rondsnuffelen!
Mocht ik straks een vraag hebben, dan zie je een PB in je inbox verschijnen Polly! :)

Mochten er nog meer aanraders zijn, hoor ik ze graag! Het hele tussenstuk van Cairns naar Sydney mag ingevuld worden! :)

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 12:57

Ik ben vorig jaar met een reisgenootje in een camper van Brisbane naar Cairns gereisd, hieronder wat hoogte punten. Ik kan er nog een veel langer verhaal van maken met bijvoorbeeld alle leuke stap plekken maar ik neem aan dat je met ouders gaat?

Vanuit Cairns kun je hele mooie duiktrips maken. Aangezien hier het meeste aanbod is, betaal je ook het minst. Boven Cairns ligt Cape Tribulation, een gebied waar je zo verwacht dat de dino's uit de bosjes komen haha. Is wel een paar dagen waard, je kunt er ook prachtig paardrijden trouwens! Op de weg er naar toe kom je over de Daintree river waar je crocodillen kunt spotten, een boottochtje van een uur geloof ik.

Onder Cairns heb je Mission Beach, prachtig lang strand en je kan er mooie wandelingen maken. Je kunt hier ook parachutespringen.
De hoogste watervallen (volgens mij van heel Australie) vind je in het Girringun National Park, de Wallaman Falls. Hele gave autorit er naar toe ook, een een mooie camping. Leuk plekje dus :) Maar zo zijn er heeeeeeeel veel, bijna alle National Parks zijn mooi en er zijn heel veel watervallen in dit gebied.

Net boven Townsville heb je Magnetic Island, ik ben er niet geweest omdat het weer heel slecht was maar het moet er geweldig zijn.
Onder Townsville kom je langs Airlie Beach, dè plek om een prachtige boottoch te maken (kan ook meerdere dagen) langs de Whitsundays. 74 onbewoonde eilanden met prachtig witte stranden. Airlie zelf is opzich ook een leuke plek, het bruist er wel :)
De steden op de route zijn niet heel veel soeps maar in Rockhampton is een prachtige Botanische tuin met een gratis dierentuin (niet heel groot).

Onder Rockhampton heb je Town of 1770, mooi historisch plekje waar een bijzondere sfeer hangt.
Vervolgens kom je langs Hervey Bay en Rainbowbeach, vanuit deze twee plekken kan je een trip maken naar het grootste zandeiland van de wereld: Fraser Island. Als je reisgezelschap het er mee eens is dan zou ik zeker voor de selfdrivetour kiezen ipv met een grote groep in een soort bus het eiland over te crossen. Het eiland heeft heel veel bijzondere plekken (meerdere ENORM blauwe meren waaronder het prachtige lake McKenzie, champagnepools (wel een stukje lopen, but all worth it!), maffe dorpjes, dingo's etc.) en het is echt een avondtuur!

Boven Brisbane heb je Noosa, een surfers paradise met veel leuke resteaurantjes en winkeltjes. Wel een aparte sfeer (beetje jetsetterig), sommige mensen vinden het er verschirkkelijk, andere helemaal fantastisch.
Brisbane zelf heb ik bijna niet gezien, ik ben er geland en heb twee uur door de stad gewandeld omdat ik moest wachten op de bus :)
Onder Brisbane ben ik dus niet geweest maar ik heb ontzettend veel goede verhalen gehoord over Byron Bay, een hippie achtige plek met een hele relaxte sfeer. Veel surfdudes dus!

Heel veel plezier met de voorbereidingen :D Als je nog vragen hebt, pb maar!
Laatst bijgewerkt door Rukaro op 09-01-11 12:58, in het totaal 2 keer bewerkt

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 12:57

Even in je profiel gespiekt en ik zie dat je 18 bent. Ik zou zeggen, sla Byron Bay niet over ;) Ik heb in 2010 de hele oostkust (en nog wat meer) gehad, maar vond Byron toch wel een hoogtepunt van die route. Byron vind ik de gaafste plaats waar ik ooit uitgeweest ben. En sowieso de hele sfeer, zo apart, gewoon geweldig. Oh ik zie nu alleen wel dat je in onze zomer gaat, dat is een beetje jammer want in de winter is het daar iets minder druk, maar ik zou hem alsnog niet over slaan.

En natuurlijk moet je als je de kans hebt gaan duiken/snorkelen op de great barrier reef, dat is ook geweldig.

Heel veel plezier alvast in ieder geval!!

Edit: Rukaro noemt inderdaad ook geweldige plekken op :) Anders kun je eens een kijkje nemen op de blog die ik toen bijgehouden hebt, die staat in mijn onderschrift, dan krijg je wel een beetje een indruk.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 14:00

Dank jullie wel! Ook hier ga ik mee aan de slag! Ik zie er al veel leuke dingen tussen zitten! :D
Het is inderdaad een tikkie jammer dat we er in onze zomer heen gaan, maar een kans dat mijn vader 4.5e week vrij krijgt van zijn werk is echt zó klein dat we zoiets hadden van joh, deze kans krijgen we niet snel meer, die móeten we pakken. Ook omdat ik 18 ben (dan 19), mijn zusje 16 en broertje 14, valt er bar weinig met school te regelen om iets in de kerstvakantie te ondernemen. Vandaar dus de keuze voor onze zomer :)

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 14:29

LZP --> BEU

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 15:39

WTF Joelle! Ben je nou serieus 'even' op en neer gereden van Byron naar Cape Trib? :') :') :')
Oh wacht, volgens mij lees ik iets te snel en heb je op de terugweg wel wat gezien. Hoelang heeft die trip geduurt?

Stinkmodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:56

Naast Sydney heb je - de welbekende - Blue Mountains. Als jullie de tijd hebben, zou ik daar zeker naar toe gaan! Het is prachtig. Super gave wandelingen, mooie natuur, genieten :)

In Newcastle heb je The Giant Penis, vanuit daar heb je een leuk uitzicht over de stad met veel mooie historische gebouwen.

Forster vond ik een heel gezellig plaatsje. Vriendelijke mensen, heerlijke visplaatsjes en veel dolfijnen!

In Port Macquarie heb je een 'opvangtehuis' voor koala's, die bijvoorbeeld bij een bosbrand zijn gered. Heel mooi hoe ze het doen en gaaf om die beestjes een keer van dichtbij te zien :j Je hebt daar ook leuke cruises: door een national park of door een vette villawijk :+

Cresent Heads en South West Rocks zijn práchtige kustplaatsen! Een paradijs voor surfers, maar ook voor de zwemmers. Het was er wel vrij druk, maar wel gezellig! In SWR heb je niet één groot strand, maar allemaal kleine baaitjes. Heel schattig. Vlak bij SWR heb je Smokey Cape, zeker de moeite waard.

Byron Bay is inderdaad een surfparadijs en super hippi-achtig. Er hangt een hele aparte sfeer. Zelf vond ik er helemaal niks aan. Er waren vet veel backpackers: voornamelijk sletjes en dronken mensen. :o Ook zijn de rangers daar behoorlijk streng w.b. parkeren, de Australiërs zelf vond ik daar veel stugger dan op de andere (minder backpackerige) plaatsen.. Maar van veel anderen hoor/lees ik dat ze het wel geweldig vinden. The Cape en het meest oostelijke puntje van Aus (is daar) was overigens wel heel mooi. :)

Gold Coast/Tweed Heads vond ik ook niet zoveel aan, heel modern opeens (hoge flatgebouwen etc.). Bij de Goldcoast had ik me juist iets romantisch voorgesteld. :D

Brisbane vond ik geweldig! Zijn we meer dan een week geweest! Hele leuke stad, aardige mensen, leuke winkels, leuke (gratis) musea, mooie gebouwen/bruggen, the botanic gardens en.. Natuurlijk the South Bank. Midden in het centrum een nagemaakt strandje, water, allemaal boompjes er om heen. Net of zit je opeens in een andere wereld. ;) Oja, er zijn bootjes die je de hele stad door varen, leuk om te doen.

Aan de Steve Irwin Drive zit (beetje van de kust af), uiteraard :P , the Steve Irwin Zoo. Erg leuk. Aan die weg zitten The Glass House Mountains. Dat zijn allemaal oude vulkaankraters, heel apart.

Wij zijn vanuit Rainbow Beach naar Fraser Island gegaan. Zoals hierboven al wordt gezegd, zou ik met een eigen jeep gaan als dat mogelijk is. Wij waren met een dagtour, maar dan sjees je overal wat bij langs. Zonde, want het is wel prachtig.. Vb: het water van Lake McKenzie is zo gezuiverd, dat het net zo schoon is als je douchewater.

In Rainbow Beach heb je the coloured sandcliffs langs het strand, heel gaaf. Je kunt er ook bovenop komen, wel een klim maar het uitzicht is het zeker waard!

In Childers heb je een backpackers memorial. Bij een brand in een hostel zijn daar 15 backpackers omgekomen, waaronder ook twee uit NL. Daar zijn allemaal foto's en verhalen van familie enzo.. Heel indrukwekkend.

In Bundaberg heb je een veeeeeeeet leuke shopping mall :D Naast Bunda heb je Mon Repos, daar begeleiden ze kleine schildpadjes naar de oceaan. Je kunt meehelpen, echt super. Weet niet precies in welk seizoen dat is. Wij waren daar in februari.

Town of 1770 en Agnes Water zijn twee kleine, maar prachtige plaatsjes. Op het einde van town of 1770 zijn wij bij wat rotsen naar beneden geklommen, toen kwamen we op een piepkleine privé strandje uit. Wauw :)

Weer een beetje naar binnen heb je Eungella National Park. Daar hebben wij 2 uren stilzwijgend gezeten en gewacht tot de platypus zich liet zien. Toen ze er waren, kon mijn dag meer stuk, gave beestjes!

Zou zeker naar The Whitsundays gaan, wij zijn vanuit Airlie Beach gegaan.

Het schijnt dat je in Bowen de lekkerste mango's van Aus hebt. Helaas waren wij buiten het seizoen, dus geen mango te bekennen :D :D

Wij zijn naar Magnetic Island geweest, prachtig eiland! We zijn de hele dag aan het snorkelen geweest. Mensen zijn echt te vriendelijk, we liepen met ons snorkelspul over straat en werden gelijk door een paar locals nageschreeuwd. Die hebben ons van alles verteld over de baaien etc,volgens hun waren Arthur Bay en Florence Bay de mooiste.. & mooi dat ze waren!

The Waterfall Way is ook gaaf, weet zo even niet waar die zit. Zoals de naam al zegt: allemaal prachtige watervallen. Om sommige te zien moet je een stuk door de bossen wandelen, maar het is echt de moeite waard. Zeker als je er ook nog eens bij kunt zwemmen.. :)

Vanuit Townsville zijn wij naar de binnenlanden gegaan. Als jullie onder Sydney gaan: Jervis Bay!!! <3

Zo, heel verhaal.. :o

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 00:53

Ik zet hier een stipje. Ga in september/ oktober 5 weken naar Australie en zelfde route maar andersom

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 10:57

Rukaro schreef:
WTF Joelle! Ben je nou serieus 'even' op en neer gereden van Byron naar Cape Trib? :') :') :')
Oh wacht, volgens mij lees ik iets te snel en heb je op de terugweg wel wat gezien. Hoelang heeft die trip geduurt?

Even een late reactie, maar ik zal het nog sterker vertellen :Y) Ben in iets meer dan een week van Cape Trib naar Sydney gereden. Kwam omdat het tripje naar Cape Trib (wat een woordspeling ;)) onverwacht was, en anders waren we simpelweg niet meer zo hoog gekomen. Op de heenweg heb ik voor alles meer de tijd genomen hoor. Tot Rockhampton is alles heel rustig aan gegaan, toen zijn we nog een keer terug gegaan naar Byron en toen met iemand meegereden helemaal omhoog. Sommige wegen zijn we 4 keer overheen geweest, maarja beter teveel dan te weinig ;)

Stinkmodder, je noemt prachtige plekjes op! Krijg weer helemaal heimwee... Grappig dat Byron jou niet zo aansprak, en Bundy wel (toch?) Ik vond Bundaberg juist echt drie keer niks. Maar zo heeft ieder z'n ding :)

TS, mocht je trouwens nog meer willen weten, je kunt natuurlijk altijd PB'en, ik vind het heerlijk om te vertellen hoor :D

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 12:44

Ja we zijn nu eventjes aan het puzzlen hoe of wat, want we gaan met 6 personen en het is best een pittig prijskaartje wat er aan vast zit. Maar dat wisten we. := Vooral de excursies zijn heel duur. Dus we zijn nu bezig met het reisbureau. De kans is groot dat we een tussenstop gaan maken in Bali en daar ook een paar dagen blijven. Zo ben je toch verweg, maar alles in Bali zelf kost echt geen drol. Zo kunnen we de kosten een beetje drukken en in Australië grotere excursies maken. Het reisbureau is bezig om uit te zoeken welke reis het best betaalbaar en betrouwbaar wordt en van daaruit gaan we kijken wat we precies daar gaan doen. Zodra de vlucht klaar is weet ik zeker dat er nog wel wat PB'tjes langskomen! :)

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 12:54

Oewww over Australie is genoeg te zeggen en er is genoeg te doen :D

Maar als ik een hoogtepuntje zou noemen aan de oostkust dan vind ik dat Fraser Island :D

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 13:05

Fraser Island gaan we ook sowieso heen. Nomatter what :D

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:32

Gaaf dat je sowieso naar fraser gaat! Ik als arme backpacker (haha) het het geld niet voor dure excursies maar wilde fraser echt niet over slaan, en ben toen uiteindelijk een deel van de great walk gaan lopen. In een woord: geweldig. Wat een ervaring om ook zo back to nature te gaan, alles wat je hebt bij je te moeten dragen en natuurlijk het prachtige eiland te bewonderen :)

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:40

Haha Joelle, dat zullen niet veel backpackers kunnen zeggen :Y) Maar gaaf! Heb vlug wat verslagen van je door gelezen en ook je avontuur op Fraser kwam langs, dat moet best pittig geweest zijn! Op zand lopen is al een drama (vind ik) en dan ook nog eens met bepakking.. respect! Ok, de afstanden zijn natuurlijk goed te doen maar toch, hele gave actie :j

Jee met z'n 6en! Dat is inderdaad een flinke klap geld, maar oh.. so worth it! Veel plezier met plannen, en een tussenstop op Bali is ook echt geen straf hoor :D

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:43

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:46

Leest hier even mee, kan de ts helaas niks aanbieden aan leuke plaatsen. Ben nog nooit in aussie geweest maar wil er heel graag heen, dus lees de tips alvast mee :)

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:27

Rukaro schreef:
Haha Joelle, dat zullen niet veel backpackers kunnen zeggen :Y) Maar gaaf! Heb vlug wat verslagen van je door gelezen en ook je avontuur op Fraser kwam langs, dat moet best pittig geweest zijn! Op zand lopen is al een drama (vind ik) en dan ook nog eens met bepakking.. respect! Ok, de afstanden zijn natuurlijk goed te doen maar toch, hele gave actie :j

Het was inderdaad eigenlijk wel heel wat. Aan het begin woog mijn backpack over de 30kilo want er was daar ook geen drinkwater te krijgen dus een hele zooi water mee. Of je moest het koken, maar je mocht geen vuur maken en we hadden te weinig gas mee. De eerste kilometers dacht ik echt wat is dit voor hel, het was echt ongelofelijk zwaar. Maar langzaamaan wendde het, werd de backpack rustigaan ook iets lichter en kon ik echt gaan genieten. Dat fraser avontuur was misschien wel de grootste uitdaging die ik ooit heb gehad, maar het was het helemaal waard :)

Stinkmodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:49

djodjodjo schreef:
Stinkmodder, je noemt prachtige plekjes op! Krijg weer helemaal heimwee... Grappig dat Byron jou niet zo aansprak, en Bundy wel (toch?) Ik vond Bundaberg juist echt drie keer niks. Maar zo heeft ieder z'n ding :)

Ik vond Bunda zelf ook niet bijster interessant, maar ik heb er wel heerlijk geshopt in die overdekte mall! :D (was toen dikke sale, draag de leuke kleding voor €3 p.s. nu nog, haha!)

Die schildpadjes naar de oceaan brengen (naast Bunda) was wel super gaaf.

Gaaf je zo'n tocht op Fraser hebt gedaan, lijkt me zwaar! Respect hoor :)

Die wegen vet vaak rijden komt me bekend voor... Wij hebben in totaal 3x de Great Ocean Road gereden :+ (het bleef prachtig)

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:54

Haha oke, ik kan inderdaad begrijpen dat de sales ook daar heel leuk zijn :D Ik vind het altijd wel een beetje leuk al loop ik in een ozzie-outfit rond, dan moet ik er weer even aan terugdenken :)

Wat gaaf dat je die schildpadden naar de ocean hebt gebracht :) Klinkt echt super! Had jij trouwens ook nog wat gehoord over dolfijnen die je kon voeren bij Hevey Bay, zo uit mn hoofd? Daar wilde ik nog heen gaan, maar had een lichtelijk tijdgebrek.

Dat je de great ocean road drie keer hebt gereden joh! Ik heb zo het idee dat die weg nooit gaat vervelen, dat was ook prachtig!!

Stinkmodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:08

Haha, gaaf is dat hè :) Waar winkelde je veel? Ik bij de Supré :P

Bij hebben wel dolfijnen gevoerd, maar dat was in Tin Can Bay? (vlakbij Rainbow Beach)

Sinds wanneer ben jij terug dan?

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:16

Ja, ik ging altijd meer winkelen zonder geld uit te geven hoor :D Ik vond al die surf-style winkeltjes geweldig, maar heb de sales gemist en de volle prijs kon ik niet echt betalen :o

Tin can bay was het inderdaad! Je hebt helemaal gelijk ;) Was dat ook leuk? Of was het meer een toeristische trekpleister?

Ik ben eind juli terug gekomen. Wanneer ben jij geweest?