naar belgie met alleen rijbewijs?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

naar belgie met alleen rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 22:17

Over twee weken ga ik een dagje naar Brugge.
Helaas is mijn paspoort zeer ruim verlopen en heb ik dus alleen een rijbewijs als id bewijs.
financieel heb ik een beetje crisis dus vroeg mij af of het een erg groot probleem is als ik naar Belgie ga
met alleen mijn rijbewijs.... :D

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 22:17


zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: naar belgie met alleen rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 22:20

haha, ja als ze mij niet controleren is er idd niets aan de hand nee :=
Ik weet dat mijn rb alleen in NL geldig is maar vroeg mij af of er niet heel veel mensen naar belgie rijden met alleen hun rb op zak.
Al zoek ik wel liever een hotelletje dan een belgische cel, dat zal dan wel weer duurder zijn dan een nieuw paspoort ;)

vancky2005

Berichten: 717
Geregistreerd: 26-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 22:25

Inderdaad, met een Nederlands rijbewijs ben je in principe niet identificeerbaar. Op het niet bijhebben van een identiteitskaart staat dan weer een boete van 60 euro. Als je die niet betaalt dan moet je voor de rechtbank verschijnen en dat kost dan ook weer een hoop geld meer.

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: naar belgie met alleen rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 22:27

:oo Dan ben ik er snel uit, ben al arm zat :=
Ga morgen maar naar het stadhuis, bedankt voor de schop onder m'n kont :D

mbkaatje
Berichten: 8681
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: naar belgie met alleen rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 09:43

Lijkt me een goed idee. Ik zou de volgorde ook andersom doen. Eerst een nieuwe paspoort en dan opnieuw sparen om een paar dagen naar Brugge te gaan.

Lijkt me trouwens een hele leuke stad die ook nog op mijn lijstje staat.

amillia

Berichten: 1407
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Rhauderfehn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 09:48

id kaart is zowieso goedkoper als een nieuw paspoort


Identiteitskaart voortaan gratis verstrekt
(Novum) - Gemeenten moeten identiteitskaarten voortaan gratis verstrekken. Ze mogen geen kosten meer in rekening brengen. Dat heeft het gerechtshof in Den Bosch donderdag bepaald. Het belang van zo'n kaart zou voor de overheid groter zijn dan voor burgers.

Volgens het hof wordt een identiteitskaart steeds vaker gebruikt voor identificatie en steeds minder voor privédoeleinden. Zo moeten mensen zich verplicht identificeren als zij ergens gaan werken, een uitkering aanvragen of gaan stemmen. Het enige privébelang is om binnen de Europese Unie te mogen reizen.

Omdat het overheidsbelang van de kaart voorop staat mogen gemeenten geen leges rekenen, oordeelt het hof. Gemeenten brengen maximaal 43 euro in rekening voor de identiteitskaart. De beslissing van het hof geldt niet voor paspoorten en rijbewijzen.

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) laat in een reactie weten te gaan bekijken hoe de kosten van het verstrekken van de identiteitskaart betaald gaan worden. "Het kabinet heeft gemeenten opgedragen om deze taak uit te voeren en de kosten hiervan bij individuele burgers te leggen. Als nu blijkt dat dit niet meer mag moeten gemeenten ofwel hiervoor geld vanuit Den Haag krijgen, of moeten de kosten via gemeentelijke belastingen opgebracht worden."

bron = trouw

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 11:58

mbkaatje schreef:
Lijkt me een goed idee. Ik zou de volgorde ook andersom doen. Eerst een nieuwe paspoort en dan opnieuw sparen om een paar dagen naar Brugge te gaan.

Lijkt me trouwens een hele leuke stad die ook nog op mijn lijstje staat.


We gaan gratis met het werk van mn vriend, anders zou ik niet gaan.
Ik ben wel blond maar niet zo blond hoor :+


Ik had idd wat gehoord over de gratis id kaart, zal zo eens bellen hoe dat zit!

mbkaatje
Berichten: 8681
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: naar belgie met alleen rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 12:38

Mmm, leuk uitje.

Staat bij mij trouwens nergens dat ik vind dat je "blond" bezit bent hoor.

Dorus

Berichten: 13209
Geregistreerd: 06-04-04

Re: naar belgie met alleen rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 13:40

Ik denk dat je sowieso als de wiedeweerga een nieuw paspoort of ID kaart aan moet vragen ook al had dat tripje naar Brugge niet op de planning gestaan. In Nederland ben je namelijk ook verplicht je ten allen tijden te kunnen legitimeren en een rijbewijs voldoet NIET. Dat moet een paspoort of ID kaart zijn.

Bzoem

Berichten: 1681
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 13:47

@ Falona, dat klopt niet.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identificatie/identificatieplicht
Met deze documenten kunt u zich identificeren:

* Nederlands paspoort of een paspoort of id-kaart van de landen van de EU en de EER. Voor de paspoorten van alle andere landen geldt dat ze voorzien moeten zijn van een geldige sticker voor verblijf;
* rijbewijs;
* Nederlandse identiteitskaart (voorheen Europese identiteitskaart);
* Nederlands reisdocument voor vluchtelingen;
* Nederlands reisdocument voor vreemdelingen;
* Verblijfsdocumenten en W-document.

Het is alleen zo dat als je ergens werkt, dat je werkgever altijd een kopie van je paspoort of IDkaart moet hebben omdat daar je verblijfsstatus en nationaliteit op staat, deze staat niet op je rijbewijs. Met een rijbewijs kan je dan dagelijks aantonen dat je dezelfde persoon bent als op dat kopie, omdat op beide een bsn staat. Geldt dan wel weer dat dat kopie niet van een verlopen paspoort of idkaart mag zijn. Als TS in zo'n situatie zit ben ik het wel met je eens dat ze zsm iets moet gaan aanvragen.

Dorus

Berichten: 13209
Geregistreerd: 06-04-04

Re: naar belgie met alleen rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 14:00

Dan is dat onlangs verandert, want ik heb het laatst nog opgezocht en toen was een rijbewijs geen geldig legitimatiebewijs. Als je googlet op "legitimeren met rijbewijs" krijg je ook heel veel hits waaruit blijkt dat dat niet kan.

Bzoem

Berichten: 1681
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 14:24

Ik heb nog wat verder gezocht en het ligt er maar net aan waarvoor je je moet identificeren. De gebruikelijke controles en situaties zijn geen probleem. Maar gaat het om de belastingdienst, uitkering of sofinummer aanvragen moet je wel kunnen aantonen wat je verblijfstatus en nationaliteit is. Plus bij het aannemen van een nieuwe baan (of wanneer je id dus verlopen is).
En bij controle voor binnenlands vreemdelingentoezicht, maar dat lijkt me niet iets wat snel/vaak voorkomt.
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/welk-identiteitsbewijs-mag-ik-gebruiken-in-welke-situatie.html

Mijn conclusie nu, het is toch wel aan te raden altijd een paspoort of id-kaart te hebben voor het geval dat je in een van bovenstaande situaties komt. En dat is eigenlijk altijd mbt je werk, maar veel werkgevers controleren dit niet en daardoor vergeten veel mensen het. Wel voldoet een rijbewijs dus bij dagelijkse controles binnen Nederland.

Maar ik zou eerlijk gezegd niet weten of ik altijd een paspoort heb bij gehad wanneer ik familie ging opzoeken voor een dagje. Of met een uitstapje van school naar Brugge vroeger. Hm.
Laatst bijgewerkt door Bzoem op 13-10-10 14:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 14:26

Ik ga regelmatig naar Belgie maar heb dan nooit mijn paspoort mee (ga met de auto, vliegtuig of trein zou een ander verhaal worden). ID kaart heb ik niet. Ik ben nog nooit aangehouden.
Als je voor een dagje naar Brugge gaat, zou ik mezelf niet in de onkosten storten...

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 15:08

Falona schreef:
Dan is dat onlangs verandert, want ik heb het laatst nog opgezocht en toen was een rijbewijs geen geldig legitimatiebewijs. Als je googlet op "legitimeren met rijbewijs" krijg je ook heel veel hits waaruit blijkt dat dat niet kan.

Toch hecht ik persoonlijk meer waarde aan info op de website van de Rijksoverheid dan aan een serie willekeurige hits bij Google.

mbkaatje
Berichten: 8681
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 15:18

Cassidy schreef:
Ik ga regelmatig naar Belgie maar heb dan nooit mijn paspoort mee (ga met de auto, vliegtuig of trein zou een ander verhaal worden). ID kaart heb ik niet. Ik ben nog nooit aangehouden.
Als je voor een dagje naar Brugge gaat, zou ik mezelf niet in de onkosten storten...


Grote kans inderdaad dat het absoluut niet nodig is, maar mocht je iets overkomen (bestolen o.i.d.) dan val je toch echt door de mand.

Uiteraard moet iedereen dat voor zich weten of je risico wel of niet neemt.

moonie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 03-04-05

Re: naar belgie met alleen rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 15:21

als ik me niet vergis kosten id kaarten niks meer of ging dat volgend jaar pas in

Bzoem

Berichten: 1681
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Den Haag

Re: naar belgie met alleen rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 16:35

Mijn samenvatting na een zoektocht...
Het gerechtshof vindt dat een id-kaart dermate nodig is voor een Nederlander (identificatieplicht), dat het prive-gebruik daarbij in het niet valt (het kunnen reizen naar het buitenland). In dat geval mag de gemeente geen leges (betaling) vragen voor de onkosten die zij maken. Echter zijn er gemeenten (en de VNG) die hier tegen in gaan en is er dus nog geen beslissing genomen. Op dit moment is de kaart dus NIET gratis en betaal je max 42,85 (17,81 aan Rijksoverheid + max 25,04 aan de gemeente). Wel kan je als je de kaart nu 'koopt' bezwaar indienen, wanneer de uitslag dan zo is dat het gratis wordt, krijg je het bedrag waarschijnlijk terug.
Dit geldt ook alleen voor id-kaarten, een paspoort wordt hiermee een luxe om naar andere landen te reizen en een rijbewijs is dan puur voor besturen van voertuigen.

Wat verder nog interessant is: dat een id-kaart voor 14 jarigen (en alleen 14 jarigen) gratis was tot januari dit jaar. Vanaf juni 2012 moet namelijk ieder kind t/m 13 jaar ook een eigen id-kaart en deze hebben een verlaagd tarief (8,95). Om dat te financieren zijn de gratis kaarten voor 14-jarigen dus afgeschaft.

Conclusie, de kaart is nu niet gratis.

mbkaatje
Berichten: 8681
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 16:51

Dan wacht ik nog even met het aanschaffen van ID-kaart (ben wel in het bezin van rijbewijs en paspoort). Zo'n ID-kaart lijkt me namelijk wel makkelijker om mee te nemen.

edit: bedankt voor het uitzoeken.