Gz. slaaptips voor koude nachten (slaapzak e.d.)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
savasan

Berichten: 1044
Geregistreerd: 21-03-08

Re: Gz. slaaptips voor koude nachten (slaapzak e.d.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 19:52

Sowieso thermo-ondergoed! Ik ben met kerst in Finland geweest (-20) en daar hebben we tochten gedaan met rendieren slee en husky slee. Dat was wel een paar uurtjes stilzitten, maar we hadden het niet koud!


laura1987

Berichten: 7128
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Ergens

Re: Gz. slaaptips voor koude nachten (slaapzak e.d.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 19:57

@ts ik heb geeeen idee.
Had die tube gekocht en daarna de slippies of hoe die dingen ook heten (pantoffels die je in de magnetron kan doen), dus gebruikte die vaker :D

https://www.doneeractie.nl/woning-van-f ... CjcnBszQol]HELP bokker Palmera nadat ze alles verloren is na een vulkaanuitbarsting

skyline

Berichten: 2643
Geregistreerd: 19-04-08
Woonplaats: Almere

Re: Gz. slaaptips voor koude nachten (slaapzak e.d.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 20:00


"Do you know who you are? Do you know what's happened to you? Do you want to live this way?
All it takes is one person, one patient, one moment to change your life forever.
It can change your perspective, color your thinking.
One moment that forces you to reevaluate everything you think you know.
Do you know who you are? Do you know what's happened to you?
Do you want to live this way?"

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 21:20

Vorig jaar ben ik in Afrika geweest waar het ook onder het vriespunt kwam 's nachts en wij sliepen in een hut zonder glas in de ramen etc., dus binnen net zo koud als buiten. Ik had een speciale mummyslaapzak bij me, geschikt voor temperaturen tot -14C oid. Dan had ik in mijn slaapzak een dikke trainingsbroek aan, dikke sokken, een lang slaap t-shirt met lange mouwen, een gewoon lange mouwen shirt, en een dikke trui met capuchon, die ik ook op deed. Verder had ik dan over mijn slaapzak nog een dekbed én een deken (dubbelgevouwen). Dat was voor mij de enige manier om een beetje warm te blijven. Ik ben wel een koukleum hoor, maar het is gewoon heel moeilijk om warm te worden en blijven bij zulke temperaturen. Je slaapzak is natuurlijk nog koud als je er in gaat en dat helpt niet echt.

Met juist weinig kleding slapen heb ik ook geprobeerd, maar was niet zo'n succes (brrrrr ik bibberde mijn bedje uit). Er waren ook mensen die het niet koud hadden, verschilt per persoon, maar ik raad veel laagjes aan (hoeven geen dikke lagen te zijn, maar lagen houden de warmte vast) en iets met een capuchon, of je slaapzak om je hoofd dicht (mummy), want als je hoofd warm is, scheelt dit al zo veel!

Mijn slaapzak is overigens super klein, kon makkelijk in mijn koffer, en is maar 800 gram. Was ook niet eens zo duur, ik geloof maar 40 euro (wel in de uitverkoop), bij een goede sportzaak gekocht. Zo'n aankoop zou ik dus zeker doen, daar heb je zoveel aan!

skyline

Berichten: 2643
Geregistreerd: 19-04-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 21:34

Vertrouw niet op mummy slaapzakken. :')
ik heb ervaring.
dat ding van mij was zogenaamd bestand tegen min 30 & het was een heel goed merk
het was min 1 xD we lagen buiten in een tentje.
en ik ben geen kou kleum en ik heb het nog nooi zo koud gehad :+
vervloekte mummy dingen :P
zelfs met een fleece deken had ik het nog koud

"Do you know who you are? Do you know what's happened to you? Do you want to live this way?
All it takes is one person, one patient, one moment to change your life forever.
It can change your perspective, color your thinking.
One moment that forces you to reevaluate everything you think you know.
Do you know who you are? Do you know what's happened to you?
Do you want to live this way?"

muppetmayo

Berichten: 3391
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: moordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 21:40

Ik zag dat je op een matje moest liggen. Is het een idee om een matje van dat isolatiespul mee te nemen om ertussen te leggen? Ik bedoel een dun matje van dat spul waar je ook heel veel koeltassen van hebt. Dat zilveren. Snap je wat ik bedoel?
Dat heb je dus ook in matjes. Dan blijft de kou van de vloer op de vloer, en jouw warmte trekt de vloer niet in. Dan heb je iig geen last van optrekkende kou..

/edit ik bedoel zoiets Afbeelding

Onderschriftloos....

x_spekkie_x

Berichten: 4354
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Gz. slaaptips voor koude nachten (slaapzak e.d.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 21:47

Het belangrijkste is een fatsoenlijke slaapzak!! Geloof vooral NIET wat er op de slaapzak staat. Op mijn normale slaapzak staat tot 0 graden en bij 12 graden had ik het al ijskoud 's nachts. Bespaar dus niet op je slaapzak. Deze zal jou namelijk het meeste warm houden 's nachts!

Laat je goed informeren bij een outdoor zaak en kijk ook vooral nog even de reviews op internet na. Laat je niets zomaar aansmeren ;)


DeHP

Berichten: 572
Geregistreerd: 16-05-10

Re: Gz. slaaptips voor koude nachten (slaapzak e.d.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 21:57

een goede slaapzak is wel belangrijk, ik heb er zelf eentje van coleman met een extra voeten tussenschotje. Hoef je niet met je koude voeten tegen elkaar aan te liggen, maar heb je er een dekentje tussen. Verder doe ik als ik het koud heb gewoon een grote handdoek in de slaapzak. Die heb je toch al bij je dus heb je geen last van extra bagage. Voor het slapen gaan even een rondje lopen zodat je doorbloeding weer op gang is helpt vaak ook wel. Zorg ervoor dat je hoofd lekker warm ingepakt zit, dan krijg je het sneller warm.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-10 22:39

Ik begin er wel een beetje tegen op te kijken. Nu heb ik het bijv ook alweer koud en staat mijn bedje alweer aan. :')

Als iemand een link heeft naar goede slaapzakken die zowiezo rond de 0 graden warm blijven, dan hoor ik dat graag. Ik heb eerder twee weken gezeten met slecht slapen en koud hebben. Het is vooral het inslapen, midden in de nacht en in de ochtend ben ik dan weer bloedje warm.

Ik wist ook niet van te voren dat het 's nachts zo koud zou zijn. Mijn vorige projecten was het extreem warm en daar kan ik juist heel goed tegen.

bedouin

Berichten: 1087
Geregistreerd: 07-07-08

Re: Gz. slaaptips voor koude nachten (slaapzak e.d.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 08:34

LuvdaTossa, misschien off-topic maar wat voor n project ga je precies doen? Dan kunnen we n beetje met je meeleven.
N link naar n slaapzakkentest heb ik helaas niet.

skyline

Berichten: 2643
Geregistreerd: 19-04-08
Woonplaats: Almere

Re: Gz. slaaptips voor koude nachten (slaapzak e.d.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 08:53

Je kan voor dat je gaat slapen een kruik in je slaapzak leggen.
dan is ie zo en so wel warm.
en gewoon een andere kruik mee naar bed nemen.
want dan heb je langer warmte :))

"Do you know who you are? Do you know what's happened to you? Do you want to live this way?
All it takes is one person, one patient, one moment to change your life forever.
It can change your perspective, color your thinking.
One moment that forces you to reevaluate everything you think you know.
Do you know who you are? Do you know what's happened to you?
Do you want to live this way?"

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-10 09:15

bedouin schreef:
LuvdaTossa, misschien off-topic maar wat voor n project ga je precies doen? Dan kunnen we n beetje met je meeleven.
N link naar n slaapzakkentest heb ik helaas niet.


Het is een ontwikkelingsproject in Zambia. We zitten ook redelijk hoog en momenteel is het in de hoofdstad overdag +20 en 's nachts rond de 10 graden. Maar hoe verder we komen (check het regelmatig) hoe verder 's nachts de temp zakt...

Ik zit dus bij de locals in de bush zeg maar. Enige contact met buitenwereld gaat via satelliet. Ook geen verlichting ed dus het is ook vroeg donker. Dus maar wennen aan vroeg op bed en bij het eerste daglicht er weer uit :D

bedouin

Berichten: 1087
Geregistreerd: 07-07-08

Re: Gz. slaaptips voor koude nachten (slaapzak e.d.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 10:27

O reuze spannend, leuk dat je zoiets gaat ondernemen.
Hoe hoog ga je, weet je dat?
Verder zullen de locals talloze tips hebben, ook voor de koude. Bijtijds iets warmer aantrekken scheelt ook, zorg ervoor dat je niet afkoelt, altijd iets extra's bij de hand houden!

gratchen
Berichten: 216
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Nijmegen

Re: Gz. slaaptips voor koude nachten (slaapzak e.d.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 10:43

Ik klim (in de bergen) al jaren en ben als koukleum dus bekend met het gevecht tegen de kou ;-). Heb regelmatig in de sneeuw gekampeerd, brrrrr.....

Tips:
- zorg dat je nooit koud je slaapzak in kruipt!!!! Mijn donsjas is 's avonds mijn grootste vriendje (maar ja, dat kost wel wat!). Maar een fleecedekentje omslaan helpt ook.
- zorg dat je een goed isolerend themarest matje hebt (met evt. zo'n dunne isolatiemat eronder). Als je geen goede mat hebt dan helpt de dikste slaapzak nog niet.
- koop een goede (dons) slaapzak. Rab heeft hele mooie (bij kathmandu in Utrecht), maar bij Bever hebben ze ook prima slaapzakken. Neem een mummie die niet te groot is, dus niet te lang (anders staat er alleen maar koude lucht in). Ga uit van de comfortable temp. op het kaartje als min. temp, niet van de extreme temp. Goede slaapzakken zijn wel duur helaas...
- doe inderdaad niet teveel kleren aan in je slaapzak, maar een thermobroek en t-shirt is wel heel lekker. Heb zelf goede ervaringen met Craft (niet te duur en erg warm, hebben ze bij de Perry).
- Een fleecedekentje in de slaapzak helpt ook goed!
- natuurlijk kun je altijd gezellig tegen een ander warm persoon aankruipen ;-)

Veel plezier! voor ervaringen met merken mag je altijd pb-en.

blauwdruivje
Berichten: 222
Geregistreerd: 08-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 10:48

Koop een goede donzen slaapzak..deze kost wel tussen de 200 en 300 euro. Daar niet op besparen. (Dons heeft als voordeel dat het licht is..nadeel is dat het duurder is dan een synthetische slaapzak)

Ik heb ook in de vrieskou in een tentje geslapen ('s ochtends zat het rijp op het gras). En heb het niet koud gehad in mijn donzen slaapzak en thermo kleding.
Let bij slaapzakken op de temperatuur die er op staat. Soms staat er op dat hij tot -1 warm houdt, maar dan betekent dat alleen dat je niet bevriest als het -1 is.

In het verleden bepaalden fabrikanten van slaapzakken zelf welk temperatuurbereik zij noemden op de slaapzak. Hierdoor ontstond bij iedere fabrikant een eigen 'norm' waardoor er veel verschillen ontstonden in aanduidingen. Intensief onderzoek door Europese instituten heeft geleid tot een standaardisatie in de norm. Deze Europese Norm - EN 13537 - zorgt ervoor dat alle slaapzakfabrikanten dezelfde temperatuur aan vergelijkbare slaapzakken kunnen geven. Klanten kunnen natuurlijk profiteren van deze nieuwe norm: het vergelijken van slaapzakken van verschillende fabrikanten wordt hierdoor mogelijk.

De nieuwe norm kan als volgt worden ingedeeld :

Het rode gebied geeft de maximale temperatuur aan waarbij de gebruiker comfortabel in de slaapzak kan blijven liggen.

Het gele gebied geeft de comfortabele temperatuur aan waarbij de gebruiker slaapkleding of een lakenzak nodig heeft om het lekker warm te houden. De norm geeft een verschil aan tussen man en vrouw.

Het blauwe gebied is de temperatuur waarbij de gebruiker tegen onderkoeling beschermd wordt. Gebruikers moeten wel nog steeds rekening houden met vele factoren zoals leeftijd, niveau van conditie, wind, vocht, isolatiewaarde van de matras, enz.
(Bron: zwerfkei.nl)

Dus let er op welke temperatuur je slaapzak aangeeft!

Ook zou ik op thermokleding niet besparen. Ik heb goede ervaringen met thermokleding van Odlo. Is ook niet het goedkoopste, maar erg warm. http://www.zwerfkei.nl/merken/Odlo?gcli ... DgodCkSG6A

Verder zou ik geen gewone handdoeken meenemen. Deze nemen veel ruimte in beslag. Bij Perry/Bever etc. kun je lichte sneldrogende handdoeken kopen.

meggiemeg

Berichten: 12214
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Gz. slaaptips voor koude nachten (slaapzak e.d.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 10:59

Wellicht een idee om de slaapzak thuis uit te proberen en niet pas daar op locatie? Dan kan je alvast een beetje kijken of deze je warm gaat houden thuis.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Re: Gz. slaaptips voor koude nachten (slaapzak e.d.)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-10 18:59

Ontzettend bedankt voor alle tips! Hier heb ik zeker wat aan :D

Volgens mij zitten we op 1500m hoogte, maar dat is iets wat me vaag bij staat, dus weet ik niet helemaal zeker. Tegen iemand aanliggen gaat helaas niet lukken. Is wel jammer, mijn vriendje is echt een kachel :D

Ik moet er echt op letten om het niet koud te krijgen. Het is snel donker dus het ritme moet maar iets eerder erin en iets eerder eruit worden.

Ik ga zeker nog even flink op onderzoek uit :D

rommulus

Berichten: 11522
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: gooi een emmer leeg volg het water daar woon ik :D

Re: Gz. slaaptips voor koude nachten (slaapzak e.d.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 19:06

weet niet of het al gezegd is maar de meeste ehbo koffers hebben een isolatie deken
die kun je bij de drogist halen neemt weinig ruimte is licht koop er 2 een om op te liggen en 1 on evt nog over je heen te leggen
dan krijg je dus een sandwitch idee
grond-isloatie deken- een helft slaapzak-jij- andere helft slaapzak-isolatiedeken- lucht
als je ze goed gebruikt houd het jou warmte vast maw goed rondom afsluiten
ga ze dus niet zo gebruiken als in de film waar ze als een soort van superman cape over iemand heen liggen :+

[OV] Quarter hengst van bouwman uit pannerden
[ITP] Het is ik.... een sprookjes knol!! door ivonka , [BB-ITP] Boxer broer en zus op de plaat door ivonka (pupie's !!!!) [ITP] Eindelijk mijn knappe verschijning daar waar ie hoort[/size]

Gezocht oude aparte paarden bitten.
Ook bitten niet meer geschikt voor paarden Met een pb je maakt mij er erg blij mee en worden niet meer voor paarden gebruikt.
De voorkeur ligt bij stangbitten en hoe rotter en aparter hoe beter

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Gz. slaaptips voor koude nachten (slaapzak e.d.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 00:49

Ik heb ook al regelmatig gekampeerd in november/december met temperaturen onder 0. De meeste tips zijn al gegeven, maar wat mij warm hield:
- zijden lakenzak
- donzen slaapzak ( niet één die geschikt is voor temperaturen tot 0 graden, maar eerder tot -10)
- Luchtmatje met eventueel isolatielaag
- Niet teveel kleding aan in de slaapzak
- Goed warm in de slaapzak gaan (goede borrel wil nog wel eens helpen)

Tellie

Berichten: 16943
Geregistreerd: 07-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 08:23

blauwdruivje schreef:
Verder zou ik geen gewone handdoeken meenemen. Deze nemen veel ruimte in beslag. Bij Perry/Bever etc. kun je lichte sneldrogende handdoeken kopen.

Bij de Xenos heb je op het moment misschien ook microvezelfhanddoeken. Heb ik er ook een aantal van, prima kwaliteit en ó zo handig. :D
Waarschijnlijk ook een stuk goedkoper dan Bever of Perry. :D

bedouin

Berichten: 1087
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 09:37

Tellie schreef:
blauwdruivje schreef:
Verder zou ik geen gewone handdoeken meenemen. Deze nemen veel ruimte in beslag. Bij Perry/Bever etc. kun je lichte sneldrogende handdoeken kopen.

Bij de Xenos heb je op het moment misschien ook microvezelfhanddoeken. Heb ik er ook een aantal van, prima kwaliteit en ó zo handig. :D
Waarschijnlijk ook een stuk goedkoper dan Bever of Perry. :D


Oh joh! Da's handig! Bedankt voor die tip! Die zijn fantastisch voor elke willekeurige trektocht! :D

Lidwien_Walf
Berichten: 295
Geregistreerd: 27-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 13:25

blauwdruivje schreef:
Koop een goede donzen slaapzak..deze kost wel tussen de 200 en 300 euro. Daar niet op besparen. (Dons heeft als voordeel dat het licht is..nadeel is dat het duurder is dan een synthetische slaapzak)...In het verleden bepaalden fabrikanten van slaapzakken zelf welk temperatuurbereik zij noemden op de slaapzak. Hierdoor ontstond bij iedere fabrikant een eigen 'norm' waardoor er veel verschillen ontstonden in aanduidingen. Intensief onderzoek door Europese instituten heeft geleid tot een standaardisatie in de norm. Deze Europese Norm - EN 13537 - zorgt ervoor dat alle slaapzakfabrikanten dezelfde temperatuur aan vergelijkbare slaapzakken kunnen geven. Klanten kunnen natuurlijk profiteren van deze nieuwe norm: het vergelijken van slaapzakken van verschillende fabrikanten wordt hierdoor mogelijk.


Prijstip: Decathlon heeft slaapzak van dons die volgens deze EN 13537 een comfort temperatuur heeft van 1 C. Een vriendelijke prijs (100 euro) bovendien. Een twijfel die ik altijd bij dit soort normen blijf houden is dat ik geen test-dummy ben maar een echte kou-kleum.

http://www.decathlon.be/NL/s0-ultraligh ... -67867933/

Ik heb deze slaapzak wel aangeschaft maar nog niet geprobeerd dus ik kan niet zeggen bij welke temperatuur deze slaapzak voor mij comfortabel is. Ik heb vroeger een Nomad van dons gehad maar die was bij temperaturen rond het vriespunt niet voldoende -ondanks claims van de fabrikant. Deze voelt iets minder dik maar dat kan ook aan de dichtheid en kwaliteit van de vulling liggen. Ik durf het niet aan alleen deze slaapzak mee te nemen. Voor de zekerheid gaat een tweede zomerslaapzak met de auto mee en met een hike doe ik mijn reddingsdeken over me heen als ik het heel koud heb. Een lakenzak gebruik ik altijd, evenals warmte-isolerende kleding voor de nacht en een muts.

Die trekking handdoeken absorberen mij te slecht, of je moet ze voor dat je op reis gaat een aantal keren wassen. Als je heel basic ingesteld bent -en dat geldt niet voor mij- werkt een zo'n geel duizend-dingen-doekje ook (en dat kan je voor nog 999 andere dingen gebruiken ;)

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Re: Gz. slaaptips voor koude nachten (slaapzak e.d.)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-10 11:51

Die ziet er goed uit! Ben net terug van mijn zonvakantie en dan slaap ik zelfs nog onder een dekbed. Heerlijk, heb het geen moment koud gehad :D

Nu dus op naar warmte spullen. Die an Decathlon ziet er goed uit, met een lakenzak kun je natuurlijk de comfor temp nog beïnvloeden.

Janine1990

Berichten: 43798
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Gz. slaaptips voor koude nachten (slaapzak e.d.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:55

Goed, het waren dan geen nachten van rond het vriespunt, maar 5 graden was ook best koud.
Ik sliep dan onder een schapedeken. Ik weet niet of julie dat kennen, maar dat zijn die gigantisch dure dekens gemaakt van pure wol, erg zwaar en niet super dik. Maar wel onwijs warm, mede doordat het zo zwaar op je ligt.

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:57

Nou, eerlijk gezegd denk ik dat die slaapzak lang niet warm genoeg is. Je zult niet dood vriezen, maar rond die comforttemperaturen zijn ze zeker niet meer lekker warm, ook niet met een lakenzak. Ik zou echt op zoek gaan naar een slaapzak die een comforttemperatuur heeft van ruim onder het vriespunt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bianca_v_s, IzAw, JudithO, OmgiliBot, Sure_lee en 58 bezoekers