Gz. slaaptips voor koude nachten (slaapzak e.d.)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
blacknorton

Berichten: 1125
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Gz. slaaptips voor koude nachten (slaapzak e.d.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:15

tijdens het zeilen heb ik ook altijd (op de zomer na) thermoondergoed aan en daar over een fleece. dat werkt heel goed.
ze hebben ook thermobroek met fleece/wol aan de binnenkant, dat is me favoriet. katoen over me thermo is een slechte optie, dat word klam.
als het klam koud is in de boot dan doe ik ook altijd een fleece of handdoek of trui extra in me slaapzak dat helpt goed.

het is misschein verstandig om nu hier in nederland alvast te wennen aan de kou. dus weg met je hele dikke dekbed (ookal zijn die heel lekker om in te kruipen) en elektrische deken. zo gaat het acclimatiseren dadelijk beter.

succes

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 12:55

Lieke schreef:
Nou, eerlijk gezegd denk ik dat die slaapzak lang niet warm genoeg is. Je zult niet dood vriezen, maar rond die comforttemperaturen zijn ze zeker niet meer lekker warm, ook niet met een lakenzak. Ik zou echt op zoek gaan naar een slaapzak die een comforttemperatuur heeft van ruim onder het vriespunt.


Mijn vriend belde net dat ze bij Perry eentje hadde van comfort -10 voor € 60, maar ik heb daar wel mijn twijfels bij. Was trouwens geen dons, een wildebeast warthog. Zoiets, maar na wat research op internet vond ik slechte recenties.

Mijn zoektocht gaat verder :D

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Re: Gz. slaaptips voor koude nachten (slaapzak e.d.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 20:04

Ik heb 1 tip: lig op een fleecedeken en leg er eentje over je.
Zorg er ook voor dat je het niet koud krijg, want eenmaal koud warm je niet meer op (zelf ervaring mee, geloof me alles behalve leuk want je slaapt niet en warmt ook niet op...).
Dikke skisokken aan, dikke trui, extra broek aan, eventueel zelfs een jas en ja zo heb ik het in mei bij -8 ook overleefd :D

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 11:18

Nou ik zit heel erg met mijn kilo's, (nee niet mijn eigen ;)) en kan gewoon niet teveel meenemen. Een matje heb ik nog niet, wel een luchtbed. Dat is ook veel beter voor mijn rug, dus ik zit te dubben om die mee te nemen. Alleen lijkt me het veel kouder liggen dan een matje.

Inmiddels heb ik deze slaapzak gekocht:
Afbeelding

Comfort bij 1 graad en momenteel is het rond de 10 graden in de nacht (hoofdstad, wij zitten hoger). Het is een speciale vrouwen editie. Met extra fleece bij voeten en tochtstrip enzo. Ik ga nog op onderzoek uit voor een fleece lakenzak.

Ik heb inmiddels via via wat thermo kleding gekregen van Craft, voor de rest ga ik het volgende week aanschaffen.

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Re: Gz. slaaptips voor koude nachten (slaapzak e.d.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 17:37

Ik heb zelf een gewoon matje en ook eentje die werkt op basis van lucht, maar ik voel persoonlijk niet zoveel verschil. Ik weet niet of het een dik matje is? Want hoe dikker, hoe minder koud.

zigranta
Berichten: 3255
Geregistreerd: 22-02-05

Re: Gz. slaaptips voor koude nachten (slaapzak e.d.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 17:53

Een wollen deken onder je matje leggen en wollen kleding dragen scheelt ook heel veel!Heb zelf een keer op een luchtbed gelegen op een plavuizen vloer kou trok er zo door heen toen de wollen deken die ik bij mij had op de vleor gelegd onder het luchtbed en toen heerlijk kunnen slapen(deken was niet zo groot als het luchtbed en waar de deken niet lag voelde je gewoon de kou!)

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 16:09

Ik ben me nu aan het orienteren op matjes; belangrijk is de dikte en de R waarde (isolatiewaarde). Vanwege mijn rug heb ik een matje van minimaal 5cm nodig en met een goede isolatie. Daarnaast het liefst onder de kg. Daar kan ik alleen deze in vinden: http://www.outdorado.com/Therm_A_Rest_T ... _Women.jsp

Wollen dekens meenemen kan niet ivm gewicht. Dus ik denk dat ik het luchtbed aan de kant zet en een rib uit mijn lijf haal en het matje koop :D

zigranta
Berichten: 3255
Geregistreerd: 22-02-05

Re: Gz. slaaptips voor koude nachten (slaapzak e.d.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 17:43

Probeer dan in ieder geval wollen hemdjes/truien mee te nemen (en een paar wollen sokken!!)

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Re: Gz. slaaptips voor koude nachten (slaapzak e.d.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 16:53

Eventueel even op Decathlon kijken, daar hebben ze ook flink wat campeerspullen in allerlei soorten, maten en prijzen. Ik heb zelf een luchtdingetje van de Aldi, kostte 15 euro maar hij is heerlijk.