2 maanden Engeland en Schotland...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

patos

2 maanden Engeland en Schotland...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 12:19

De titel zegt het al, samen met een vriendin vertrek ik 1 augustus voor twee maanden naar het Verenigd Koninkrijk. We starten met twee weken Oxford in verband met een cursus daar, met in de weekenden voldoende tijd om de omgeving te verkennen. Vervolgens hebben we drie weken de tijd om vanuit Oxford richting Glasgow te reizen, waar we vervolgens weer 3 weken co-schap gaan lopen met ook daar genoeg tijd om eens goed rond te kijken.

De Lonely Planet is besteld, maar misschien hebben de bokkers alvast goede tips... Wat MOETEN we aan het eind van die twee maanden echt gezien hebben? Tips voor slaapplaatsen en dergelijke zijn ook welkom.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 09:43

Ik ben in '99 drie weken op interrail geweest door de UK (inclusief Edinburgh). Sowieso al veel vaker in de UK geweest, maar zo met de trein door het land zie je wel aardig veel.

Wat ik een erg mooie omgeving vond is het Lake District. Wij zaten toen in de omgeving van Lake Windermere. Verder vind ik Edinburgh een echte aanrader. En wat verder Schotland in, richting Stirling, the Trossachs, Blair Castle of nog verder noordelijk als je daar tijd en geld voor hebt.

Vanuit Oxford kun je ook nog naar Wales. York schijnt een mooie stad te zijn, heb ik van horen zeggen. En het Engelse en Schotse platteland vind ik sowieso een erg prettige omgeving. :j

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 09:56

In Schotland kun je ook prima reizen met (lange afstands) bussen. Kijk op www.travelinescotland.com voor heel handige verbindingen!
Van heel Schotland (waar ik 8 maanden gezeten heb), heeft het eiland Skye de meeste indruk op mij gemaakt - maar dat is misschien wat ver, net zoals Glen Coe/Loch Leven. Verder zijn de Trossachs idd heel mooi. Ga eens naar de omgeving van Loch Earn of Pitlochry. Vooral in de buurt van dat laatste plaatsje kun je prachtig wandelen (daar zijn bovendien veel 'tea shops' met heerlijke carrot cake, of sticky toffee pudding - een aanrader als je van zoet houdt).
Fife is que landschap wat minder, maar heeft hele leuke vissersdorpjes, en St Andrews is absoluut een must: zeer schilderachtig plaatsje met vee bezienswaardigheden!
Dunfermline en Stirling zijn ook aardige stadjes.

Er zijn her en der jeugdherbergen en andere goedkope hostels. En natuurlijk B&B's, maar die zijn wat duurder. Op internet kun je heel veel vinden!

Wales is idd ook mooi, maar daarvan ken ik alleen Lampeter (geweldig als je van Welsh Cobs houdt zoals ik, maar anders misschien wat 'gewoon') en de omgeving van de Black Mountains nabij Abergavenny, erg mooi om te wandelen.

patos

Re: 2 maanden Engeland en Schotland...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 10:03

Wow wat een boel tips! Ga ze even uitprinten, dan kan ik ze gebruiken als we de reis gaan uitstippelen.
De tip over de bussen is echt super, ik hoorde namelijk dat treinreizen vergeleken met Nederland vrij duur zijn. Het Lake District staat zeker hoog op ons lijstje, York en Edinburgh staan er al definitief op.
IK ga even een kaartje van the UK zoeken en de andere genoemde plaatsen bestuderen.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 10:04

Oja, nog even een vraagje: ik twijfel of ik mijn bergschoenen of mijn hikingschoenen meeneem. Qua gewicht zijn de wandelschoenen het gunstigste, maar heb je daar genoeg aan?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 10:06

Omgeving Pitlochry is idd schitterend. Een vriendin van mij woont daar, ben er twee jaar geleden geweest en van daaruit zijn we ook naar Blair Castle geweest (google maar eens op Blair Castle, daar is ook ieder jaar een internationale eventingwedstrijd).

Ik ben destijds dan wel met interrail geweest, maar over het algemeen zijn de Britse spoorwegen idd relatief duur. Als ik 'gewoon' in de UK ben reis ik dan ook het liefst met de National Express, een langeafstandsbus: http://www.nationalexpress.com/ - als je een beetje handig boekt (via internet) kun je voor weinig reizen. Ik ben ooit voor 7 pond van Londen naar Bristol gereisd, een reis van zo'n 3 uur.

En ik denk dat je aan je wandelschoenen wel genoeg hebt hoor. Tenzij je wilt gaan rotsklimmen in het Lake District. :))

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 11:59

Het ligt aan de dikte van de zool van je wandelschoenen. Ik heb speciaal voor Schotland echte bergschoenen met een categorie C-zool aangeschaft. Maar ik was dan ook lid van een bergwandelvereniging, en heb echt ruig terrein belopen. Dus ik denk dat je met een goed paar stevige wandelschoenen ver genoeg komt. Zorg wel dat ze steun geven aan je enkels (echt belangrijk!) en waterdicht zijn! Dat laatste kan van belang zijn als je van de paden afwijkt en de hei opgaat - en dat mag in Schotland!

Glasgow zelf staat trouwens niet goed aangeschreven, maar ik heb er toch een fijne (droge, zonnige) dag doorgebracht. Nadeel is dat het er (algemeen aan de westkust) veel regent. Neem dus ook absoluut een goed regenpak mee. De oostkust is beduidend droger. Ik heb gewoond in St Andrews en heb dat jaar mooier weer gehad dan men hier in Nederland toen had.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 12:06

Ik denk dat mijn Lowa Hikingschoenen dan wel voldoen, bedankt! Goede waterdichte jas van Nomad/ North Face oid staat ook nog hoog op mijn lijstje.
In Glasgow zelf zijn we gelukkig niet zo afhankelijk van het weer, daar zitten we overdag in het ziekenhuis en 's avonds in ons appartement.
Ik wist trouwens niet dat er zulke grote klimaatverschillen binnen de UK zijn, dat is wel iets om rekening mee te houden dus.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 12:48

In Edinburgh heb ik idd altijd mooi weer, zomer én winter. Twee jaar terug een zomerse week meegemaakt met temperaturen tegen de 25 graden en vorig jaar was het in Edinburgh zelfs heel warm en vochtig (tegen de 30 graden) toen ik er was. Princes Street Gardens leek wel een tropisch regenwoud :)). Volgende ochtend zelfs nog een strandrit te paard gemaakt in een mouwloos shirt, het was er warm genoeg voor.

Ga ik één keer naar Glasgow, heb ik een heel weekend regen. -O-

De westkust staat er idd om bekend. Voor het mooie weer moet je aan de oostkant zijn. :D

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 01:13

Tsja, ik ben enigszins bevooroordeeld omdat ik er een half jaar heb gezeten :D...maar ik zou toch echt proberen of je Wales ook een bezoekje kunt brengen :)) Vooral Snowdonia National Park is fantastisch! Verder is het schiereiland the Gower ook erg mooi, maar dat ligt misschien toch net wat te zuidelijk als je ook helemaal naar Schotland wil...

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 07:46

patos schreef:
Ik denk dat mijn Lowa Hikingschoenen dan wel voldoen, bedankt! Goede waterdichte jas van Nomad/ North Face oid staat ook nog hoog op mijn lijstje.
In Glasgow zelf zijn we gelukkig niet zo afhankelijk van het weer, daar zitten we overdag in het ziekenhuis en 's avonds in ons appartement.
Ik wist trouwens niet dat er zulke grote klimaatverschillen binnen de UK zijn, dat is wel iets om rekening mee te houden dus.

Vergeet je regenbroek ook niet als je gaat wandelen!! En sommigen zweren bij gaiters om te voorkomen dat het water van bovenaf de schoenen inloopt (maar ik heb het prima zonder gered).

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 11:12

Regenbroek is inderdaad ook erg fijn :j Verder vergat ik nog Pembrokeshire op het lijstje te zetten, práchtig!

amoebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 11:23

Hihi ik ben deze zomer in Schotland geweest, 15 dagen lang mooi weer (25/30 graden) behalve toen we in Edingburgh waren! Daar hadden we regen en koud weer!

Ik vond de omgeving bij Fort Williams mooi. Als je daar nog in de buurt komt dan heb ik nog wel een B&B adresje. Dat was echt de mooiste plek op aarde :D Die mensen hadden watervallen in hun tuin en de tuin eindigde aan een rivier. Ook werden we nog een keer geroepen door de eigenaresse.. stond er een bambi in de tuin.. zucht ik wil terug! 8-)

Isle of Skye vond ik ook echt de moeite waard. Wij hadden een auto gehuurd en hebben heerlijk overal rondgetourd. (van Edinburgh, via st. Andrews naar Huntley, Inverness, Skye, Glasgow en terug naar Edinburgh.) Met tussenstops op prachtige plekken. Er is te veel moois om 1 plek te beschrijven waar je heen moet!

Heel veel plezier daar, het zal een mooie tijd worden!

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 12:23

Misschien iets uit de richting, maar Stamford is echt een super gaaf stadje! Prachtig centrum, heel karakteristiek. Zeker een aanrader :j . Ligt ongeveer 130km ten noord-oosten van Oxford.
http://www.stamford.co.uk/

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 12:28

amoebje schreef:
Hihi ik ben deze zomer in Schotland geweest, 15 dagen lang mooi weer (25/30 graden) behalve toen we in Edingburgh waren! Daar hadden we regen en koud weer!

En toen ik in Edinburgh was hadden we sneeuw :))
Ik vond tot nu toe Orkney het leukst, maar sowieso de eilanden op zich :+: Ben bijvoorbeeld ook op Mull en Iona geweest, maar vond Mull minder goed te doen met bussen.. maar Iona is ook schitterend!

amoebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 22:14

Isle of Mull was ook aardig dramatisch met de auto.. de wegen zijn erg slecht en tegenliggers zijn niet grappig... overigens daar wel weer in een prachtige B&B gelogeerd. Ook wel mooie plekken daar!

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 22:32

Aardig dramatisch dekt de lading wel goed, al werd mij juist vertelt dat ik best een auto kon huren op Mull omdat alle wegen toch maar eenbaans was, waardoor ik niet aan de verkeerde kant van de weg terecht kon komen. Ieder nadeel heeft ook z'n voordeel :P

amoebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 10:25

@ Narya, ik zie nu dat jij in Dundee woont... Okee, ik = jaloers!!
Ik zei gister nog tegen mijn vriend, handeltje inladen en die kant op gaan? :D Dat zie ik wel zitten!
Ik ben wel benieuwd hoe je daar terecht bent gekomen en hoe het je bevalt, dus een PB is welkom ;)

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:32

Op Dundee hoef je niet jaloers te zijn hoor, dat is met afstand de allerlelijkste stad van Schotland (en dus meteen voor dit topic: lekker overslaan die hap!). Ben hier als uitwisselingsstudente en ga dus binnenkort weer terug naar huis en hoewel Schotland als land fantastisch is, wil ik inmiddels ook wel weer terug. Maar zodra ze in Schotland ook kaassouflees en paprikachips verkopen ben ik best bereid om hier de rest van mijn leven te zijn hoor :P

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:37

Vergeet niet je korte broek en zonnebrand. Wij zijn vorig jaar twee weken naar Schotland geweest.
Koffer voor warme kleding, regenkleding, paraplu's mee en noem maar op maar alleen een driekwartsbroek en geen zonnebrand en dat was nou net wat we nodig hadden met 25 graden en zon.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:38

Ik heb allebei meegenomen, maar de zonnebrand en de zomerjassen zijn nog ongebruikt :P

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:41

Narya schreef:
Op Dundee hoef je niet jaloers te zijn hoor, dat is met afstand de allerlelijkste stad van Schotland (en dus meteen voor dit topic: lekker overslaan die hap!). Ben hier als uitwisselingsstudente en ga dus binnenkort weer terug naar huis en hoewel Schotland als land fantastisch is, wil ik inmiddels ook wel weer terug. Maar zodra ze in Schotland ook kaassouflees en paprikachips verkopen ben ik best bereid om hier de rest van mijn leven te zijn hoor :P

Ik neem aan dat je de bus naar St Andrews al wel eens gepakt hebt? Zo niet, doen! Dat stadje is vast een verademing na de 'schoonheden' van Dundee (ik ken trouwens alleen het busstation van Dundee, want ik heb het nooit gewaagd die stad verder te verkennen - en dat is blijkbaar goed ook, asl ik je zo hoor).
Weet je wat ook erg lekker schijnt te zijn: chocolade-gemberkoekjes; die zie je veel in Schotland.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:48

St. Andrews is zeker ook een goede tip, dat is inderdaad een heel lief stadje (al zou ik daar geen week voor uittrekken, met een dag heb je dat wel gezien)

amoebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 16:40

Ik vond St. Andrews ook leuk, maar meer voor 1 dagje.. maar misschien heb ik daar een hoop gemist?
(toen wij daar waren was het erg koud en mistig..)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 17:34

Katja schreef:
Vergeet niet je korte broek en zonnebrand. Wij zijn vorig jaar twee weken naar Schotland geweest.
Koffer voor warme kleding, regenkleding, paraplu's mee en noem maar op maar alleen een driekwartsbroek en geen zonnebrand en dat was nou net wat we nodig hadden met 25 graden en zon.

Ik ben afgelopen zomer in Edinburgh ook de H&M in gedoken op zoek naar korte(re) broeken - en meteen maar twee meegenomen. Daar had ik ook niet op gerekend, dat het daar tropisch warm zou zijn. 8)7

Vriendin uit Pitlochry meldde vandaag trouwens op Facebook dat er sneeuw uit de lucht kwam vallen. Ze moest even goed kijken of het niet toevallig vulkaanas was :+ maar nee, het was echt sneeuw. Vannacht is het daar ook weer -5. :7