De avond voor vertrek zijn we bij het CitizenM hotel op Schiphol blijven slapen. Ik vond het een enorme aanrader. Scheelt toch stress met een vertrek op maandagochtend en we lagen heel veel eerder in bed dan we thuis gedaan zouden hebben.
De kamers zijn klein maar erg handig ingericht, heel modern en voorzien van een geweldig bed.
En ik heb genoten van het uitzicht al wil ik een volgende keer wel op een hogere verdieping zitten zodat ik het hele vliegtuig kan zien.
De vlucht met Britisch Airways via London was prima. Service aan boord vond ik opvallend goed maar de vliegtuigen waren allemaal een beetje aftands van binnen, stoelen die niet meer rechtop bleven staan (niet eentje maar meer 1 op de 5), leuningen die kapot waren, bekleding die kapot was en schermpjes die het niet deden. Maar we hadden wel lekker de ruimte met een lege stoel op onze rij dus het was prima vol te houden.
Aangekomen in Orlando duurde alles behoorlijk lang. Ik heb een gave om bij immigrations de allerlangzaamste rij uit te kiezen en ook dit keer ben ik daar weer in geslaagd. Na een uurtje wachten waren we erdoor maar we waren nog bijna een uur verder voor we onze auto hadden.
Via eautohuur.be had ik een Sebring cabrio bij Dollar gehuurd maar toen we een auto gingen uitzoeken stond die er niet meer maar wel een Ford Mustang cabrio wat echt helemaal mijn droomauto is.
Het hotel was maar een klein stukje rijden wat toch wel lekker is na een lange reis. We hadden op priceline.com een kamer in het Marriot gewonnen voor slechts $52 per nacht. Wat een luxe voor die prijs!! Heerlijke ruime kamers, ‘s ochtends een krantje voor de deur, prachtig zwembad en goede bedden. De locatie was voor ons eigenlijk ook wel prima. Veel eetgelegenheden in de buurt en makkelijk om naar de outlets en malls te gaan.
Orlando is voor ons vooral lekker eten en shoppen geweest, Cracker Barrel was echt een ontdekking met goed eten voor weinig geld en we hebben geweldige sushi gegeten. De kledingkast is weer aangevuld en ik heb al mijn dingetjes die ik in Nederland niet kan kopen weer aangeschaft.
Op woensdag zijn we richting Inverness gereden helaas met het dak dicht omdat het een beetje miezerde maar ook dan was de Mustang een heerlijke auto, muziekje van onze eigen iPod erbij en dan ben je er zo.
Het huisje was perfect, lekker ruim, zwembad erbij en mooi uitzicht.
Enige minpunt was eigelijk de kraanvogel die graag vroeg in de mogen herrie kwam maken.

De eerste avond hebben we op het park bij Van der Valk gegeten. Het eten daar vond ik niet geweldig, teveel gedoe en teveel geld voor de kwaliteit maar het was wel weer prettig om even in de buurt te eten.
Op donderdag hadden we tickets om in Tampa naar de Yankees te gaan. Donderdagmorgen besloten we dat het wel leuk zou zijn om nog wat van Tampa te bekijken en na mijn Segway tour door Washington kon ik niet wachten om weer op een Segway te stappen dus belde mijn vader wat bedrijven op om te vragen of ze een plekje vrij hadden. De eerste twee helaas alleen te laat op de dag maar nummer drie wilde voor ons vieren wel een tour inlassen dus reden we richting Tampa om tegen drieen bij Magic Carpet Glides te staan. De eigenaar was een hele fijne gids en Tampa is best leuk om even te bekijken. Het rijden op een Segway blijft echt geweldig leuk om te doen en we hebben ons prima vermaakt.

De wedstrijd van de Yankees was erg leuk. Ze speelden tegen de Tampa Bay Rays het was uitverkocht waardoor de sfeer erg goed is.
Nadat de parachutisten van het leger een demonstratie gegeven hadden en het volkslied gezongen was begon de wedstrijd.

Uiteindelijk wonnen de Yankees met 6-2 maar wij zijn na de homerun van de zesde inning richting huis gegaan. Het was toch wel erg koud aan het worden en we moesten nog een stukje reizen.
Vrijdag hadden we een dagje niks in de planning. Dankzij het laat licht worden en nog een restje jetlag was ik op tijd op om de zon op te zien komen.

De snelheid waarmee de zon op en onder gaat is wel indrukwekkend.
Het grootste gedeelte van de vakantie hebben we op mijn vader en zijn vrouw vertrouwd wat betreft plaatsen om te eten zij zijn al heel vaak in deze plaats geweest en kennen de omgeving en restaurants daardoor er goed maar dankzij Tripadvisor wist ik een tentje voor de lunch waar zij nog nooit geweest waren.
Binnengekomen leek het nog niet zo heel bijzonder maar toen de eigenaar ons uitlegde dat hij geen kaart had maar iets lekkers voor ons kon maken merkte ik toch dat Little Italy anders dan anders is.
En anders was het inderdaad, ik denk dat we daar het lekkerste broodje hebben gegeten was ik ooit op heb.

De eigenaar is druk, stereotiep Italiaans maar wel erg leuk. We vingen iets op over een diner op vrijdag en zaterdag en hebben toen gelijk rereserveerd voor de zaterdag.
Eind van de middag zijn we naar Crystal River gereden om daar de zon weer onder te zien gaan. Vanaf de pier zagen we dolfijnen zwemmen, helaas is mijn camera te langzaam om foto’s te maken maar het was geweldig om zoveel dolfijnen vanaf het land te mogen bekijken.
Verder was het vooral erg druk met vogels.

Waaronder ook een soort die ik nog nooit eerder gezien had.

De kleuren waren echt prachtig tijdens de ondergang.

En weg was hij al.
Maar het werd er niet minder mooi om.
Na een geslaagd etentje bij Charlie’s fish house zijn we weer naar huis gereden.
In Nederland had ik al een kayak gereserveerd bij Rainbow River canoe and kayak. Een erg prettig bedrijf met goede service en uitleg en een hele prima prijs.
We hadden de keuze gemaakt om niet de Rainbow River te nemen maar de Withlacoochee ik heb maar een klein stukje Rainbow River gezien maar ik denk dat we de juiste keuze hebben gemaakt.
De natuur was prachtig en de rust en stilte overweldigend. We hebben heel veel vogels gezien en ook nog een alligator maar die was zo snel dat ik geen foto kon maken.
Het laatste gedeelte van de tocht was wel wat drukker maar de eerste paar uur hebben we maar een paar mensen gezien. De tocht was 9 mijl maar doordat je stroomafwaarts gaat was het heel makkelijk en ontspannend.
Doordaat de Withlacochee niet zo helder is krijg je wel weer prachtige weerspiegelingen in het water.

Aalscholvers
Wat een rust!!
We hebben ontzettend veel schilpadden gezien.
Op tweederde van de tocht was er een enorme boom met een osprey nest. (bovenin)

Moeders zat op de uitkijk in de boom.

‘s Avonds gingen we weer naar Little Italy, we mochten tussen half zeven en zeven verschijnen en de lunchroom met plastic kleedjes was omgetoverd naar iets met mooie witte tafellakens en een super sfeertje. Het eten varieerde van goed tot heel erg goed en de porties waren heel mooi waardoor de 6 gangen goed vol te houden waren.
Eén van de voorgerechten.
Rondom het hoofdgerecht was er nogal wat entertainment. Het was nogal vreemd allemaal maar ik kan niet anders zeggen dan dat ik ontzettend gelachen heb de hele avond.

Helaas heb ik van de meest bijzondere gelegenheid geen foto's wel video maar op dit moment lukt het me nog niet om daar stills van de maken of het op Youtube te plaatsen.
Op maandag ging de wekker om vijf uur af om kwart over zes moesten we namelijk in Crystal Lake zijn bij Bird's Underwater. We gingen snorkelen met manatees (zeekoeien).
Onze Tomtom had het niet helemaal goed dus we stonden al om tien voor zes op de plaats van bestemming. De rest van de groep was allemaal te laat maar na een flinke tijd wachten, het aantrekken van een wetsuit, het bekijken van de video mochten we op pad.
We hadden een hele leuke gids die veel te vertellen had en duidelijk met liefde over de omgeving en de manatees sprak. Doordat de toer zo vroeg is waren er nog geen andere boten op de plaats waar we gingen snorkelen.
Eenmaal in het water zagen we de eerste manatees al gelijk liggen ze waren echt veel groter dan ik verwacht had maar ze waren zo ontzettend rustig en vriendelijk dat ik het geen moment eng vond.
Na een stukje snorkelen kwamen we bij een grote open ruimte waar voor mijn gevoel honderden manatees lagen maar het zullen er vast minder geweest zijn. Na een paar minuten zwemmen kwam de eerste naar me toe die ik kon aaien, later was er eentje die zo dicht voor m'n duikbril ging zitten dat ik alleen nog maar kon lachen.
De bijzonderste ontmoeting vond ik toen er een manatee naast me kwam zwemmen en zijn kop onder mijn arm stak, toen ik hem aaide ging hij helemaal op zijn rug liggen en als ik wegdreef kwam hij achter me aan.
Ik heb al twee keer met dolfijnen mogen zwemmen maar dit was nog veel bijzonderder. Helaas werden we op een gegeven moment zo koud dat we toch het water uit moesten.
Na de zwempartij zijn we nog even naar Homosassa State Park geweest. Het was niet heel groot maar het was wel leuk om te zien en zeker omdat ze hier vooral dieren opvangen die het in het wild niet meer zouden redden.

Deze zeearend had bijvoorbeeld maar één vleugel.
Ik ben gek op flamingo's maar helaas hebben we ze niet in het wild gezien.

Op dinsdag is mijn man gaan golfen en heb ik verwoede pogingen gedaan om een ruitersportzaak te vinden. Ik ben twee uur (met behulp van de Tomtom) aan het zoeken geweest naar twee adressen maar ik bleef op de meest vage plaatsen uitkomen en heb het uiteindelijk maar opgegeven en ben lekker aan het zwembad gaan liggen.
Woensdag was onze laatste hele dag en we zijn weer richting Tampa gereden om naar Bush Gardens te gaan. Ik wist vooraf niet zo goed wat ik me moest voorstellen bij de combinatie van achtbanen en dieren maar het was echt heel erg leuk.
Ten eerste was het ontzettend rustig in het park waardoor we een kwartiertje ergens hebben moeten wachten maar bijna overal gewoon zo door konden lopen, het weer was geweldig en het park is gewoon erg leuk ingedeeld.
Gelukkig had ik geen camera meegenomen want in de wildwaterbaan waren we zo vreselijk nat geworden dat ik mijn kleren letterlijk kon uitwringen.
Donderdag hebben we na het inpakken en shoppen nog even een lekker broodje gehaald en toen zijn we richting Orlando gereden. Eerst nog even langs een taartenbakwinkel en toen op naar het vliegveld. Het was best even moeilijk om onze geliefde auto achter te laten.
De terugvlucht was wel vrij heftig op een bepaald moment begonnen mensen zelfs een beetje te gillen maar we liepen wel lekker op schema en na een hele korte overstap in London waren we nog voor de middag in Amsterdam.