Fotoverslag vakantie in Fins Lapland maart 2010

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Imre

Fotoverslag vakantie in Fins Lapland maart 2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 22:45

Vorige week zijn we met Finse vrienden naar hun vakantiehuisje in Lapland geweest. Om precies te zijn naar Ylläs, hét ski-gebied in Finland. We zaten vier dagen in het dorpje Äkäslompolo, zo'n 200km boven de poolcirkel. Da's vast koud daar in Lapland, zou je denken, maar dat valt best mee! 's Nachts -20, overdag tussen -12 en -4. Klinkt koud, maar het was zonnig en omdat de lucht niet zo vochtig is als hier voelt het heel anders aan. Het is eerder lekker fris dan heel erg koud. :)

Omdat ik door een knieblessure helaas niet kan skiën heb ik op de dagen dat de anderen op de latten stonden vooral veel gewandeld en lekker op de bank zitten lezen. Ik zou wel gaan langlaufen, maar twee dagen voor we zouden gaan ben ik keihard onderuit gegaan met de fiets (op een heel klein glad stukje weg...) en precies op mijn slechte knie gevallen. Die was paars met zwart en deed pijn. :Y) Dus ook langlaufen zat er niet in. Natuurlijk is er in Ylläs veel meer te doen, dus we zijn gaan paardrijden (uiteraard op IJslanders) en hebben een sneeuwscooter gehuurd. Verder vooral erg veel lol gehad en genoten van de omgeving! De foto's spreken voor zich!

Afbeelding
Op de eerste dag sliepen we in Rovaniemi, de hoofdstad van Fins Lapland, waar mijn vriend 6 maanden heeft gewoond. Deze mega-sneeuwpop staat midden in het centrum van de stad.

Afbeelding
Op weg naar Ylläs

Afbeelding
Iedereen (behalve ik) op de latten

Afbeelding
De piste

Afbeelding
Vriendje te paard! Ik had een erg leuk vosje mee, de enige vierganger én de enige merrie van het bedrijf. Dat heb ik geweten ook, madam had merriekuren, maar ik heb heerlijk gereden!

Afbeelding
Er was een paadje gemaakt in de sneeuw, soms was dat zo diep dat ik mijn benen moest optrekken (klein paard, zelf lange benen) anders zat ik in de sneeuw met mijn voeten.

Afbeelding
Bewijs dat ik er ook echt was. Bij de ritprijs inbegrepen was de huur van een rij-overall, warme schoenen, handschoenen en een cap. Ik was natuurlijk eigenwijs en heb in mijn eigen kleren gereden. Het was zonnig en -3, dus niet kouder dan in Nederland.

Afbeelding
De deuk naast het pad komt door het lijf van mijn vriendje, die tijdens deze rit een echte ruiter is geworden! Zijn paard struikelde op het pad en mijn vriend maakte een koprol, vlak nadat ik zei 'blijf je wel zitten?!'. Je valt zacht in de poedersneuw, dus hij lachte zich rot. :D

Afbeelding
Op de sneeuwscooter

Afbeelding

Afbeelding
Mooi uitzicht, vlak naast ons loopt de skilift, we zaten bijna bovenop de berg.

Afbeelding
Mijn favoriete foto van deze vakantie :)

Afbeelding
We wilden een rendiertocht maken, maar helaas, de rendieren waren opgegeten door de husky's die waren uitgebroken. := En omdat het drie jaar duurt voordat rendieren mak genoeg zijn om toeristen op een slee te vervoeren, zat een tochtje er dit jaar niet in. Natuurlijk kon dat ook wel ergens anders, maar dat was voor ons helaas te ver weg.

Afbeelding
Dorpje en een deel van de berg op de achtergrond

Afbeelding
Spelen met de camera

Ik kan het iedereen aanraden om naar Lapland te gaan in de winter! Thermo-ondergoed aan, skibroek mee en een warme jas, handschoenen en muts en dan is het prima te doen! Het is heel bijzonder om daar rond te lopen, net of je in Narnia bent. Ik verwachtte elk moment pratende dieren tegen te komen. :D Ook paardrijden in zo'n laag sneeuw is een ervaring op zich! En wij maar klagen over die 20 centimeter die hier viel! :+

Winged

Re: Fotoverslag vakantie in Fins Lapland maart 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 23:18

Fijn he Lapland! Heb je het Noorderlicht nog kunnen zien? Wel mooie foto's! :D

En het idee 'op de paden blijven' is hier ondertussen meer dan bekend, stap je ernaast, zak je zo een halve meter weg :')

Maargoed Lapland :+: Erg speciaal inderdaad!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 14:22

Helaas geen noorderlicht gezien, dus we moeten nog een keertje terug, maar dat vinden we niet erg! :D

Ja, die paden. := Ik ging een filmpje maken van mijn vriendje op de sneeuwscooter en ging net iets te ver aan het randje van de weg staan. Was ineens een halve meter kleiner. :Y)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:32

Wauw, wat een gave foto's Imre! En wat een sneeuw :wow:

Die deuk naast het pad is wel hilarisch :')

Voeren ze de husky's daar wel? Of zijn ze net als de rendieren 'net aan' tam? :=

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 15:17

Geweldig leuke foto's! Zo te zien heb je het ontzettend naar je zin gehad daar! Ik heb heimwee, ben er zelf 2 keer geweest. En we overwegen nu zelf om er heen te emigreren :)

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 20:34

Waar zou je willen wonen dan? Wij hebben ook een tijd gedacht over naar Finland verhuizen, vooral Oulu vind ik een geweldige stad, maar het wordt waarschijnlijk Zweden.

Freppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 18:00

Wat een leuke foto's zeg!! Lijkt me erg mooi daar! Ik wil sowieso graag nog een keer naar Noorwegen/ Zweden/ Finland. Maar goed, eerder dan volgend jaar word het helaas niet.

iris17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 22:29

Wat een leuke foto's, wij zijn afgelopen zondag terug gekomen van een leuke vakantie in Fins Lapland.
Wij hebben overigens 2x noorderlicht gezien, was erg mooi!
Weet iemand miss vrolijke finse muziek om onder een filmpje te zetten? Ben internet aan het afspeuren naar muziek maar kan niks leuks vinden.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 10:43

Jeetje Imre, wat een ontzettend gave foto's! :+: Dat moet een heel aparte ervaring zijn geweest! Lijkt mij zelfs wel wat, al ben ik geen fan van sneeuw en kou.

Je vriend heeft er ooit een half jaar gewoond? Was dat in de winter of in de zomer?

Grappig trouwens dat jij ook Skandinavische brievenbussen op de foto zet en die foto onder je favoriete foto's van de vakantie rekent. Deze kwam ik vorige week tegen in Zweden. :D

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 07:48

Oh mijn god, wat prachtig Imre! Echt geweldig. :+: Hopelijk word dat mijn volgende reis!

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 08:35

Wij zijn 28 februari teruggekomen uit Fins Lapland: Levi. Ik vond het ook geweldig. Zo mooi. Bij ons was het wel koud. HEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL Koud. Minus 37. Maar met thermoondergoed, skikleding en een gezichtsmasker goed te doen.

Een zalige vakantie <3

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 08:39

Wauw, wat supermooi! :+: Daar zou ik ook graag een keer heen willen. Ik ben enkel nog in Zweden geweest wat betreft Scandinavië.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 11:51

Karin schreef:
Je vriend heeft er ooit een half jaar gewoond? Was dat in de winter of in de zomer?

Grappig trouwens dat jij ook Skandinavische brievenbussen op de foto zet en die foto onder je favoriete foto's van de vakantie rekent. Deze kwam ik vorige week tegen in Zweden. :D

Mijn vriendje is in februari vertrokken en kwam in juli terug, dus winter en lente. :) Hij woonde in Rovaniemi.

Wat grappig dat jij ook brievenbussen hebt gekiekt! :D Ik vond het zo'n mooi contrast, dat rood op die spierwitte sneeuw. :j

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 12:55

Mooie foto's! Heb in lapland vorig jaar super vakantie gehad en als ik jou foto's zie zou ik er zo naar terug willen! :j

Hoe klein :D was het skigebied daar?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 15:24

62 pistes. Valt mee toch?

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 07:57

Valt heel erg mee! Wij zaten in Ruka/Kuusamo dat was leuk om naast de excursies erbij te doen maar echt klein!

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 21:05

Wat gaaf Imre :oo! Lapland staat ook nog op mijn lijstje :))! Lijkt me echt een gave ervaring :D!

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 21:14

woowwww gaaaf man :D

Wil ik ook :o
al ben ik wel meer van de zon en de warmte :o

Ziet dit er ook kei gaaf uit :D