Dublin (stad)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yasmine

Dublin (stad)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 13:24

Half september (11-15 september) ga ik voor een paar dagen met mijn vriend naar Dublin, en nu ben ik op zoek naar leuke tips. Restaurants, winkeltjes, gebouwen, festivals, pubs... Alles is welkom!

Veseosunce

Re: Dublin (stad)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 13:26

Trinity college zeker heen gaan! :)

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 18:07

Iemand die toevallig nog een redelijk goedkope ho(s)tel weet, liefst in het centrum? Ik raak echt niet wijs uit alle sites :=

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 18:38

Auto huren en over de militairy road naar glendalough rijden. Erg mooie natuur en op een klein half uurtje afstand van Dublin.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 18:40

Helaas heeft niemand van ons beide een rijbewijs... Toch bedankt voor de tip :)

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 18:45

Ik zat in een vrij goedkope hostel, weet alleen niet meer welke := wel goed centraal, vlak bij Ambassador theatre :D en denk 5 tot 10 mins lopen vanaf de Liffey etc.
Tips over Dublin zelf kan ik je niet geven, heb alleen Ambassador en t Morrison hotel vrij veel van binnen gezien :') (en mn eigen hostel dus voor 2 uurtjes ofzo)

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 18:50

Hmm, ik heb nu wel een aanbieding bij Travelodge gevonden: €232 voor 2 personen, 4 nachten. Moet alleen even uitzoeken hoe dichtbij hij bij het centrum ligt...

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 18:50

Volgens mij zaten wij voor 15 eurp pp per nacht.. Maar dan mis je wel echt alle luxe, zeg maar :+
oh, gevonden, Marlborough Hostel.
Was dr niet zo weg van, wel handige lockers onder t bed waar veel in past. Maar douche was bij ons op een andere verdieping, wc wel naast onze kamer, maar zo gehorig dat ik om de 15min ofzo iemand naar toilet hoorde gaan.. Heb t wel es beter gehad toch.
Maar opzich, op hostelworld.com kom je wel een eind, even van tevoren je eisen op papier zetten en daar beetje op scannen..

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 19:09

Ja, maar als je een tweepersoonskamer wil kost het al snel veel meer :+ Ik kom meestal ergens €230-280 uit voor 4 nachten en 2 personen.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 19:18

Wij hadden n 4 pers, maar ze hebben m als 2 pers verhuurd. Dus gegarandeerd dat we m met zn 2en hadden.. Geen idee wat de logica erachter was, maar t scheelde wel geld :D

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 13:44

Wat hotel betreft kan ik je niet helpen, logeer altijd bij familie. Verder is Dublin vrij compact. Leuke winkels, restaurantjes e.d. zijn allemaal redelijk dicht bij elkaar. In de Temple Bar area heb je veel leuke en mooie kroegen en restaurantjes bij elkaar.

Verder is het leuk om zo'n hop-on-hop-of bustour te doen. Wel toeristisch, maar je ziet wel alles en je kan bij elke bezienswaardigheid uitstappen. Leuk om o.a. te doen is het Guinness Storehouse. Ook ben ik een keer in de Jameson fabriek geweest, kan je zien hoe ze wiskey maken.

Verder lekker rondstruinen door Dublin. Ook leuk. Als je je echt gaat vervelen, kan je ook nog dagtripjes maken met een bus naar een attraktie buiten Dublin.

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:25

1 hotel raad ik je echt af, dat is bij Fitz & Simmons. Dat is tegelijkertijd wel een hele uitgaansgelegenheid in Temple Bar :) Als je aan een iets duurder hotel zit te denken, ik zat in Trinity ... hotel. Naam kan ik precies nazoeken, maar kamer 1 persoon was 90 euro voor een nacht. Ik vond het wel een erg prettig hotel. En enige wat ik kan verzinnen zijn de standaardbezienswaardigheden, ik ben toen in een zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk afgelopen. Rest van de week had ik doorgebracht in Galway, de dagtouren trokken mij daar meer(natuurgebieden).

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 20:29

Hotel is intussen geboekt, we zitten idd vlakbij Temple Bar :) Nog tips voor uitstapjes?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 20:34

Mientjeuh schreef:
Helaas heeft niemand van ons beide een rijbewijs... Toch bedankt voor de tip :)

Glendalough is ook prima te bereiken met de bus :j

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 08:15

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 11:18

Precies, gewoon met de bus gaan. Krijg je er een hele uitleg bij, en je hoeft zelf helemaal niks te doen :D

Een échte aanrader vind ik Kilmainham Gaol. Dat is een oude gevangenis, waar tijdens de oorlogen in Ierland veel mensen gevangen zijn gezet en geëxecuteerd. De rondleiding is indrukwekkend, maar wat vooral indruk heeft gemaakt zijn de laatste brieven van jongens van 17 aan hun moeder. Eerst heel dapper, en ze eindigen allemaal met hoe ze hun moeder missen, vol angst. De film "The Wind That Shakes The Barley"is hier ook opgenomen. Ook een aanrader trouwens.

Verder... de Guinness Storehouse. Fantastisch! Enorm pand, ontzettend veel informatie en je eindigt met een pint en het uitzicht over heel Dublin. Mag je niet missen als je in Dublin bent geweest.
Daarnaast is het maar net wat je zelf leuk vindt. Shoppen? Cultuur? Geschiedenis? Natuur?

Hotel waar wij zaten was oké, maar ik weet echt niet meer hoe het heet, is ondertussen alweer vier jaar geleden.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:32

Ben toch al aardig wat keertjes in Dublin geweest, en ook in de Wicklow Mountains, maar nog nooit in Glendalough :o Bray is ook niet zo ver en moet ook leuk zijn, maar ook nog nooit geweest.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:50

Ik hoorde van een kennis dat met de bus naar Glendalough nogal een wereldreis was. Wij hebben dat dus niet gedaan, en hebben in plaats daarvan een busreis gemaakt langs allerlei 'Keltische' hoogtepunten. De Hill of Tara, Newgrange (prachtig prachtig prachtig!), het hoofd van bisschop Plunkett in de kerk in Drogheda, een klein kerkhofje met een hoop keltische kruizen, etc. Gewoon een tour van BusEireann, echt leuk als je een dagje de stad uit wilt en ook nog wat groen wilt zien.

Bray is inderdaad leuk! Pak je zo de DART heen, half uurtje ofzo, en je kunt er mooi wandelen langs de kliffen. Ook op Howth kun je mooi wandelen, ook met de dart bereikbaar.

In de stad zelf, het is al gezegd, maar ga absoluut naar Kilmainham Gaol. Alleen NIET GAAN LOPEN!!! want het is echt heel ver. Het kaartje dat je overal krijgt en waar het niet zover lijkt, is niet op school, en het is echt zeker een half uur. Gewoon de bus pakken dus. ;)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:56

Je moet inderdaad wel met de bus naar Kilmainham Gaol pakken, het is een eindje buiten het centrum.

Als je de tijd hebt is Newgrange ook een absolute must inderdaad, dat is geweldig. Grafmonument ouder dan de piramides in Egypte.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 16:22

Bedankt voor de tips!

Die gevangenis gaat zeker mee op de lijst. Shoppen wil ik wel even doen maar niet uitgebreid, hier en daar een paar winkeltjes binnenspringen. Als iemand overigens goede CD-winkels weet zijn is dat altijd welkom :D

Verder is alles welkom, geschiedenis, monumenten, uitzichtspunten... Zolang het met OV te bereiken is :)
En als iemand aanraders heeft voor restaurants? :D

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 16:48

Eh... ik ben echt scheel. Ik zie CD-winkels en ik denk, CD, CD, wat betekent dat... waar is dat een afkorting van.. :? |o

Wat wel leuk is om te winkelen, is ergens zo'n overdekt marktje. Huppelepup Arcade, er is hier vast wel iemand die weet hoe het heet, ik kan er niet opkomen. Er zit ook een heel leuk winkelgebied buiten de echte grote winkelstraten.
*doet googlen* Ah, Georges Street Arcade.
Blijf niet hangen in Grafton Street en de dure straten er omheen, maar ga ook naar de andere kant van de rivier. Langs/achter O'Connell street zitten ook een hoop leuke winkels.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:55

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 13:02

Die site had ik nog niet gevonden, wel een paar anderen. Kilmainham Gaol en de Guinness Storehouse staan zeker op onze lijst, voor de rest moet ik nog eens uitzoeken :)

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:52

Er staan wel een paar leuke tripjes buiten Dublin op.

Ben er zelf nog nooit geweest, maar Johny Fox's Pub in de Dublin Mountains. Volgens mij gaan er vanuit de stad ook bussen naar toe. Schijnt erg leuk te zijn.

http://www.jfp.ie/index.htm

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 12:51

Dublin zelf heb ik niet zo lang rondgehangen, maar mocht je de stad uit willen en het georganiseerd willen, zijn er ook paddywagon-tours (1daags, 2daags etc), misschien dat dat iets is? Je zit dan wel een tijd in de bus, met een groep mensen, maar je krijgt er als het goed is wel het een en ander bij verteld en je wordt naar de hoogtepunten heengereden. Geloof dat er meerdere eendaagsetours zijn, vanuit het paddy hostel, achter het Custom House.

Templebar kan je erg leuk uit gaan, wij zijn naar TempleBar in templebar geweest. Leuke life muziek!!!

Verder zouden wij er 5 dagen vertoeven, maar hadden dublin al snel achter ons gelaten. Na 1 dag rondlopen had ik het wel gezien, al had ik graag nog de gevangenis bekeken, en het national museum :)