Auto'rondreis' (Oost) Europa - hoe en wat ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yucca

Auto'rondreis' (Oost) Europa - hoe en wat ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 16:56

Mijn vriend en ik zijn van plan deze zomer met de auto op pad te gaan, lekker Europa in.
Ik wil wel graag een route uitstippelen en zaken regelen, maar heb nog nooit zoiets ondernomen.

Bij mij beginnen al allerlei vragen te komen als:

-waarheen? hoe ver is mogenlijk in twee weken?
-waar is het 'veilig', als je verstandig overnacht ect.
-ik heb een ford Ka en mijn vriend een peugeot, is het uberhaupt mogenlijk om daarmee over een bergpas te komen...haha
-ik heb geen idee in welke richting van kosten ik moet denken voor twee weken...
-bestaand er een reis die je vooraf kan boeken, waarbij je rondtrekt van camping tot camping (met zijn tweetjes) en evt. aan (groeps)activiteiten mee doet als raften, canyoning, ect.
-ect
-ect!

Alle ervaring zijn welkom, ik ben heel benieuwd!

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 10:45

Klinkt allesinds super leuk! Vind het jammer dat ik mijn vriend niet meekrijg in zoiets... ;). Ik weet op lang niet alles de antwoorden, maar ben vorig jaar met een groep met een minibusje richting Roemenië getrokken, dus iets kan ik wel meegeven.

Op zich kan je op twee weken erg ver geraken, maar daarmee moet je wel opletten... Je bent maar met twee chauffeurs, wat lange stukken rijden zoiezo al iets moeilijker maakt. Verder kan het natuurlijk ook niet de bedoeling zijn om de hele tijd rond te rijden? Om een idee te geven, wij zijn op ongeveer 22uur van in Leuven tot in Roemenië (Timisoara) gereden, inclusief pispauzes. Je kan dus wel een eindje rijden in korte tijd.

Zet om te beginnen al eens wat landen en plaatsen op een rij die je zeker wilt gezien hebben. Ga je meer voor de steden (reken dan zeker meer op tijd, parkeren en in een grootstad rondrijden is een hel), of wil je eerder van de natuurpracht en kleinere dorpjes genieten?
Welke landen wil je zien? Als je echt richting Oost-Europa (balkan) gaat, moet je rekening houden met de staat van de wegen. Niet alle landen ginder hebben even goede wegen of autostrades als bij ons (in Roemenië is er bijvoorbeeld maar ongeveer 250 km autostrade). Reken in die landen dus niet dat je 60km kan doen op een uur, in Roemenië telden we daar makkelijk 2uur voor. In de echt Oost-Europese landen is het ook niet echt altijd aangeraden op snachts of in de donker te rijden, koeien en paard&kar duiken daar ineens op zonder dat je het gezien hebt, en daar wil je écht geen ongeluk krijgen...

Waar is het veilig? Persoonlijk zou ik alleen oppassen met aan de rand van een grote stad iets te zoeken, daar is het meestal niet echt aangeraden om rond te lopen zonder iemand die de plaatselijke taal spreekt... Verder zijn er weinig plaatsen waar het echt onveilig is (tenzij je naar landen gaat waar de dienst buitenlandse zaken negatief reisadvies geeft). Onze eerste overnachting was op de grens van Oostenrijk en Hongarije, net in Hongarije. We hadden het plan om daar een camping te zoeken, maar de enige camping leek daar naast een stinkend moeras te liggen, waar ze dan nog eens 15€/pp voor vroegen. We zijn dan daar een plaatselijk cafétje binnengestapt, één van ons studeert Russisch, dus hebben we daar in het Russisch daar in het café rondgevraagt of er iemand een slaapplaats voor ons wist zijn.... We zijn dan uiteindelijk begeleid door één van die mannen naar een klein pensionnetje, waar we voor 8€/pp een propere kamer hadden. In Roemenië hebben we net hetzelfde gedaan, maar daar hebben we gewoon gevraagd of iemand een plaats wist waar we onze tenten mochten opzetten.... Zijn prima geholpen geweest :D

Kosten hangen puur van jezelf af. Je hebt natuurlijk je reiskosten, die kan je zelf uittellen als je je route hebt bepaald... Verder is het alleen eten, slapen en eventuele activiteiten, en dat kan je zo duur maken als je wilt. Je kan zoals ons voor 8€/p nacht gesteld zijn, maar je kan ook in een hotel voor 50€/pp gaan slapen. Eten net hetzelfde: je kan het in een plaatselijke supermarkt kopen (gasvuurtje en pannetje meenemen), of je kan op restaurant gaan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 18:55

Tips over Oost Europa kan ik je niet geven...
Maar ben zelf afgelopen zomer wel met een vriendin 3 weken op pad geweest met de auto.
Daar heen rijden waar de zon schijnt :D Uiteindelijk beland in St. Tropez :+ En terug via de Camargue, Montpellier en nog iets verder maar weet de naam niet meer :+

We reden in een Corsa, met 2 pers. en een 6 pers. tent :+ tafel, stoeltjes, kookspullen, veel kleding := en tja, de rest van het spul wat je meeneem als je gaat kamperen. En de Corsa heeft alles prima gered :j

We waren per pers. zo'n 1500 euro kwijt ( incl. tol, stappen, uit eten, dingen die we daar gekocht hebben, nou ja gewoon alles dus ) Het kan zeker stukken goedkoper, wij hebben nergens op bezuinigd..

Onderweg hebben we overnacht in Formule1 hotels ( hadden geen zin om voor 1 nachtje de tent op te zetten, dat deden we als we ergens langer bleven )

Over veiligheid kan ik niet echttips geven, in Zuid Frankrijk is het zowieso veiliger dan in Oost Europa denk ik... Het enige waar wij een beetje op gelet hebben, is waar we stopten in het donker. Dus de grote tankstations langs de snelweg en niet de kleine truckersparkeerplekken, waar verder geen 'controle' is.

Alvast heel veel plezier!

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 00:21

Stop in Krakau! :D

Het is niet echt onveilig, ik denk dat alleen Albanië erg onveilig is. Als je ook nog wat wilt zien zou ik alleen echt een 'deel' van centraal of oost Europa doen zoals alleen Duitsland, Polen en misschien nog een Baltische staat. Twee weken is heel erg kort, zeker als je ook nog wat wilt ondernemen! Voor een bed in een kamer met veel andere mensen is 't ongeveer 3 euro op z'n allergoedkoopst en 15 op z'n duurst in bijvoorbeeld Polen. Voor een tweepersoonskamer betaal je al snel zo'n 40 euro. Veel plezier!

Apple

Re: Auto'rondreis' (Oost) Europa - hoe en wat ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 00:30

Je kunt zoveel dingen doen in 2 weken :-).

Je kunt bijvoorbeeld:
1. Zuid-Duitsland, Milaan, Venetie, Kroatie, Slovenie, Oostenrijk, terug naar huis
2. Zuid-Duitsland, Milaan, Florence, terug naar huis
3. Oostenrijk, Hongarije, terug naar huis
4. Polen, Tsjechie
5. Denemarken

Allemaal heel prima mogelijk in 2 weken :-)

Zorg voor een tent en voor goede wegenkaarten :-). Als je dan een beetje een route hebt uitgestippeld en niet te laat op de dag begint met zoeken naar een camping dan komt het helemaal goed.

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:34

Wij hebben vorig jaar een kastelenrondreis gedaan in Zuid-Polen, wij waren in totaal voor 15 dagen incl. benzine, eten, excursies, overnachtingen,,etc. met z'n tweeën, € 1200,- kwijt.
Qua weer hebben we het ontzettend goed getroffen, we hebben 1 ochtend regen gehad en voor de rest gemiddeld rond de 28graden.
Wij zijn met onze audiA4 geweest, die hebben we gewoon overal neer kunnen zetten. We hebben ons niet 1x niet veilig/vertrouwd gevoelt. Het zijn wel lange stukken die je vaak rijdt, m'n vriend heeft in dit geval de gehele vakantie gereden omdat de polen soms er redelijk gevaarlijke manouvres op na houden ( bijv. midden op een 8 baans-snelweg de weg over willen steken met een auto,waar het verkeer met 130 km/u aan komt zeilen :+ ) en de wegen niet allemaal super te rijden waren ( het merendeel overigens wel, die waren net aangelegd, was super).
Navigatie of een wegenkaart, is wel aan te raden ( en dan wel de meest recente), wij zijn een paar keer op een bospad uitgekomen :D wat ooit een weg was, en dan moesten we weer omkeren om de juiste route te vinden, zeker nu worden er veel wegen aangelegd en zijn oude al niet meer te vinden. Wat ik wel lastig vond was de communicatie op sommige plekken, ik spreek helaas geen Pools, wel duits, engels en frans ( een beetje, maar genoeg om me verstaanbaar te maken), maar ook daarmee kwam je soms niet ver mee, en dat frustreerde mij het meest, dat ik de taal niet sprak. Voor de rest is het Zuiden van Polen echt heel mooi, je kan er ook genoeg sportieve dingen doen. Die kon je vaak bij het VVV kantoor bespreken.