Klinkt allesinds super leuk! Vind het jammer dat ik mijn vriend niet meekrijg in zoiets...
. Ik weet op lang niet alles de antwoorden, maar ben vorig jaar met een groep met een minibusje richting Roemenië getrokken, dus iets kan ik wel meegeven.
Op zich kan je op twee weken erg ver geraken, maar daarmee moet je wel opletten... Je bent maar met twee chauffeurs, wat lange stukken rijden zoiezo al iets moeilijker maakt. Verder kan het natuurlijk ook niet de bedoeling zijn om de hele tijd rond te rijden? Om een idee te geven, wij zijn op ongeveer 22uur van in Leuven tot in Roemenië (Timisoara) gereden, inclusief pispauzes. Je kan dus wel een eindje rijden in korte tijd.
Zet om te beginnen al eens wat landen en plaatsen op een rij die je zeker wilt gezien hebben. Ga je meer voor de steden (reken dan zeker meer op tijd, parkeren en in een grootstad rondrijden is een hel), of wil je eerder van de natuurpracht en kleinere dorpjes genieten?
Welke landen wil je zien? Als je echt richting Oost-Europa (balkan) gaat, moet je rekening houden met de staat van de wegen. Niet alle landen ginder hebben even goede wegen of autostrades als bij ons (in Roemenië is er bijvoorbeeld maar ongeveer 250 km autostrade). Reken in die landen dus niet dat je 60km kan doen op een uur, in Roemenië telden we daar makkelijk 2uur voor. In de echt Oost-Europese landen is het ook niet echt altijd aangeraden op snachts of in de donker te rijden, koeien en paard&kar duiken daar ineens op zonder dat je het gezien hebt, en daar wil je écht geen ongeluk krijgen...
Waar is het veilig? Persoonlijk zou ik alleen oppassen met aan de rand van een grote stad iets te zoeken, daar is het meestal niet echt aangeraden om rond te lopen zonder iemand die de plaatselijke taal spreekt... Verder zijn er weinig plaatsen waar het echt onveilig is (tenzij je naar landen gaat waar de dienst buitenlandse zaken negatief reisadvies geeft). Onze eerste overnachting was op de grens van Oostenrijk en Hongarije, net in Hongarije. We hadden het plan om daar een camping te zoeken, maar de enige camping leek daar naast een stinkend moeras te liggen, waar ze dan nog eens 15€/pp voor vroegen. We zijn dan daar een plaatselijk cafétje binnengestapt, één van ons studeert Russisch, dus hebben we daar in het Russisch daar in het café rondgevraagt of er iemand een slaapplaats voor ons wist zijn.... We zijn dan uiteindelijk begeleid door één van die mannen naar een klein pensionnetje, waar we voor 8€/pp een propere kamer hadden. In Roemenië hebben we net hetzelfde gedaan, maar daar hebben we gewoon gevraagd of iemand een plaats wist waar we onze tenten mochten opzetten.... Zijn prima geholpen geweest
Kosten hangen puur van jezelf af. Je hebt natuurlijk je reiskosten, die kan je zelf uittellen als je je route hebt bepaald... Verder is het alleen eten, slapen en eventuele activiteiten, en dat kan je zo duur maken als je wilt. Je kan zoals ons voor 8€/p nacht gesteld zijn, maar je kan ook in een hotel voor 50€/pp gaan slapen. Eten net hetzelfde: je kan het in een plaatselijke supermarkt kopen (gasvuurtje en pannetje meenemen), of je kan op restaurant gaan...