Thailand / Dubai wie gaan er nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 11:11

haha
nou jij ook veel plezier :D
wij gaan denk k over een uurtje ofzo weg :)
lekker rustig aan doen :D

1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 23:27

Nou we zijn nu 1 week terug uit Thailand en Dubai, en het was echt fantastisch!
Thailand is echt super mooi land, bijzonder vriendelijke mensen en heerlijk eten!
Hoewel het er wel heel erg stonk in Bangkok, vooral bij de eetkraampjes op de markten, dat stinkt echt gewoon verschrikkelijk! :r
Soms had ik het idee dat ik liever rotte-eieren-lucht rook dan dat, haha xD
Maar de toers waren ook heel geslaagd, en leuke gidsen :)
Koh Chang was echt een weekje ontspannen, lekker zonnen onder de palmbomen, aan zee. Hebben daar ook olifant gereden (en met ze gezwommen zegmaar) en gesnorkeld! Super gaaf!

Volgend jaar willen we weer terug! :D Maar dan naar het noorden, haha

Dubai was ook echt heel leuk, wel heel erg jammer dat het een gigantische bouwput is, overal wordt er gebouwd (flats en hotels).
En de Ramadan was ook niet altijd op het geschikte moment, zo hadden we de 1e dag al door dat je niet zonder water kon. We zaten toen in het oude centrum, en hadden echt water nodig (was 44 graden geloof ik) dus moesten weer terug naar het hotel :7 Want nergens mocht/kon je drinken (kopen).
In Dubai zijn we ook nog naar een waterpark (Aquaventure, bij Atlantis Hotel) geweest, een woestijn jeep safari gedaan en een dagje strand.
Dubai is weer echt 100% het tegenover gestelde van Thailand. Dubai is bijna overal luxe en Thailand bijna overal arm!

Wordt wel lastig, mijn ouders willen ook nog een keer naar Dubai, haha xD Maar dan ook een rondreis door de omliggende Emiraten landen (Oman enzo)

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 15:26

1234 schreef:
Nou we zijn nu 1 week terug uit Thailand en Dubai, en het was echt fantastisch!
Thailand is echt super mooi land, bijzonder vriendelijke mensen en heerlijk eten!
Hoewel het er wel heel erg stonk in Bangkok, vooral bij de eetkraampjes op de markten, dat stinkt echt gewoon verschrikkelijk! :r
Soms had ik het idee dat ik liever rotte-eieren-lucht rook dan dat, haha xD

Ik ben ook alweer een ruime week terug en ik ben echt verliefd geworden op Thailand en ik wil er heeeeeel graag terugkomen :) , wat een fantastisch land en wat je zegt... bijzonder vriendelijke mensen :) , het heet dus niet voor niets 'Land van de glimlach'!!
Ik heb een fantastische rondreis gemaakt, van Bangkok met de nachttrein naar Surat Thani, van ST naar Kao Sok (midden in de jungle!!!!!!!!! :oo ) Van Kao Sok naar Krabi, van Krabi naar Koh Phi Phi (WAAAAAAAAAAAAAAAAAUW!!) en van Koh Phi Phi naar Phuket en toen van Phuket teruggevlogen naar Bangkok en zo weer door naar de lage landen. In de drie weken ben ik alleen maar meer van Thailand gaan houden.... *zucht*... ik kom er zéker nog een keer terug :+: ...

Bangkok is druk, maar tegelijk ook heel relaxed.. geen getoeter en geen geschreeuw, ondanks het chaotische verkeer, de vele kraampjes en de vele mensen op straat.. Bangkok is ook wel vermoeiend, Kao Sok was echt een verademing na 3 dagen Bangkok!!

1234

Re: Thailand / Dubai wie gaan er nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 18:06

Nee indd dat viel me ook al op in bangkok, niemand toetert ,en iedereen laat anderen voor gaan als ze ertussendoor willen, ook tuktuks!
Bij ons was Koh Chang ook echt even een rustperiode na bangkok, haha al die drukte in bangkok wil je ook niet langer dan een week hebben xD

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:43

wolin lotte dat ziet idd goed uit Koa Sok, die ga ik als tip meenemen!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:09

Leuk dat jullie ook zo enthousiast over Thailand zijn :) .

Wij gaan over 1,5 week boeken voor april :):) ! Ik en een vriendin willen nog wel graag een keer naar Bangkok (zijn jullie ook in Kao San road geweest??), maar de mannen niet echt. We kijken nu of wij vrouwen op de heenweg 2-3 dagen Bangkok doen of op de terugweg; de mannen moeten dan óf alvast maar verder vliegen (naar Phuket, vanaf daar reizen we verder) óf we zien ze op de terugweg wel weer op het vliegveld in Bangkok als we naar huis gaan :+ .
Zijn jullie uiteindelijk nog naar de tijgertempel geweest?

Edit: typfout verbeterd.
Laatst bijgewerkt door Sterre op 06-09-09 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 20:25

de Kao San road komt me qua naam wel bekend voor xD maar geen idee of we die nou ook gedaan hadden, haha :P

Tijgertempel zijn wij niet geweest, vooral ook NIET doen!
zelfs een Thaise gidse bij de River Kwai toer, gaat er nooit meer heen! Ze is er een keer geweest en vond het alleen maar zielig voor die beesten, en veel te economisch. Ze laat hun reisgenoten als ze er echt heen willen gewoon gaan, maar dan wacht zij buiten , ze gaat dus niet met ze mee :)
Dat zegt al heel wat ;)
Ze zei ook dat 9 van de 10 reisgenoten die er heen zijn gegaan terug kwamen met het idee waarom ze het uberhaupt hadden gedaan, en dat ze het helemaal niet leuk vonden!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:32

Wat ik dus al zei in m´n eerste post toen het over die tempel ging ;) .

De Kao San road is dé backpackersstreet van Bangkok; met allemaal goedkope pensionnnetjes, barretjes en standjes.
Helemaal geweldig daar :j +:)+ !

1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 20:47

neej na wat gegoogled te hebben, we zijn er niet geweest xD hahah
Zijn naar veel plekken geweest, maar daar niet xD
Wel heel dicht in de buurt trouwens ;) Maar we hadden helaas geen tijd ervoor toen xD

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 09:03

wolin lotte met welke organisatie zijn jullie in Koa Sok geweest?

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 10:50

met Kras.nl, echt heeeeeeeeeeel goed geregeld, tot in de puntjes!! Vervoer is super, tickets, alles krijg je op tijd, de gidsen zijn fijn en behulpzaam :j . Ik boek volgende keer zeker weten weer bij Kras.nl, in vergelijking met andere reisorganisaties ben ik hier echt te spreken over :j .

Tijgertempel ben ik ook niet heen geweest, die tijgers zijn gesedeerd en het is heel toeristisch. We zijn ook niet op de foto geweest met een gibbon, aap, of zee arend.. :n , alleen van de olifanten vond ik dat ze het goed hadden. Vriendelijke oppassers die met ze speelden en ze wasten. Ook achter de bomen ;) , waren ze vriendelijk tegen ze.

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 14:18

Ik ben net een paar dagen terug van 7 weken Thailand, Laos en Cambodja samen met een vriendinnetje. Wij hebben wel echt gebackpackt, dus niets vooraf gepland en geen georganiseerde reis.

Onze reis zag er in grote lijnen zo uit:
Bangkok, Kanchanaburi, Chiang Mai, Chiang Khong, (grens over met Laos naar:) Pak Beng, Luang Prabang, Vang Vieng, Vientiane (grens met Thailand:) Bangkok, Koh Phangan, Koh Tao, Koh Phi Phi, Kao Sok National Park, Bangkok, (grens met Cambodja:) Siem Reap (Angkor), Phnom Penh, Kep, Kampot, Sihanoukville en weer terug naar Bangkok om weer naar huis te gaan!

We hebben echt fantastische dingen gezien, gedaan en beleefd, zoals prachtige watervallen, trekking, fietsen, tuben, full moon party, duiken, slapen op het strand van The Beach (Maya Bay op Koh Phi Phi Leh), kanoën, de prachtige tempels van Angkor, op bezoek bij een weeshuis in Cambodja, krab eten vers uit de zee in Kep, de Killing Fields en Prison S-21 bij Phnom Penh en nog veel meer.

Voor echte backpackers heb ik heel veel tips, maar daar heb je natuurlijk niet zo veel aan als je een georganiseerde trip boekt. Maar de grootste is: leg van tevoren niets van bij een travel agency!! Ze willen je allemaal vastleggen voor je hele reis, onder dreigementen dat er anders geen treinen/boten/etc beschikbaar zijn. Allemaal onzin en behalve dat je geen vrijheid hebt om te bepalen wanneer je waar naartoe gaat en hoe lang je er blijft ben je ook twee keer zo duur uit.
Maar het was fantastisch! Vooral Laos vond ik een geweldig land. Cambodja ook, maar daar zijn heeel veel straatkinderen en vrouwen die je van alles willen verkopen en dat is behalve heel confronterend ook na een tijdje echt vervelend. Ze denken nl allemaal dat je stinkend rijk bent (en in die landen is dat in verhouding ook zo natuurlijk), maar je kunt nou eenmaal niet bij iedereen een armbandje kopen. Thailand is ook mooi, maar heeft minder indruk op me gemaakt (en de mensen in Laos en Cambodja zijn nóg aardiger :D), al was Koh Phi Phi wel echt heeeeel erg mooi. ;)

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 14:37

nou kom maar op met die back pack tips :) het enige wat bij ons vast ligt is dat we 5 oktober in chiang mai starten (we komen 5 oktober aan in BKK en vliegen meteen door) en dat ik 30 oktober terug vlieg. We blijven alleen in thailand, hebben 25 dagen

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 19:29

Chiang Mai is een hele leuke stad. Prima om gewoon een beetje door rond te lopen, zeker naar de night bazaar gaan, evt. eten bij Shabushabu (ofzoiets); voor 260 baht (in verhouding duur voor Thaise begrippen) een Japanse tent waar je aan een ronddraaiend buffet zit waar continu vlees/groenten/noodles/vis/sushi/wonton etc langskomt dat je in je bouillon kunt gaarkoken. Je mag alles pakken, incl drinken en buffet met garnalenloempia's e.d. Het principe van all you can eat, dus eigenlijk wel een beeeetje fout, maar wel een leuke afwisseling en het eten was lekker.
Wij hebben geslapen in Chiang Mai Inn. Echt een heel netjes en schoon guesthouse met goede bedden voor maar 200 baht (2pers met fan) per nacht. Zat op een prima locatie, net 1 minuut buiten de stad en ong 10 minuten van de night bazaar af.
Je kunt daar overal een trekking boeken voor een aantal dagen. Je gaat dan trekken door de jungle, slapen bij lokale stammen en een deel op een olifant dacht ik. Wij hebben het niet gedaan, hadden net olifantentocht ergens anders gedaan en wilden liever door naar Laos, maar heb hier heel veel geweldige verhalen over gehoord.
Dan terug met de nachttrein richting Bangkok. Gewoon een kaartje kopen op het station bij het loket!, anders betaal je commissie aan agencies. Je kunt dit voor de zekerheid al de eerste dag doen, want ik raad je wel echt een sleeper aan (2e klas met fan is echt prima, 500 baht, maar als je meer luxe wilt en airco kun je 1e klas nemen voor ong 1100 baht) en het kan zijn dat die vol zijn als je het op de dag van de treinreis koopt. Ik zou dan eventueel stoppen bij Sukhothai, maar sowieso bij Ayutthaya. Ayutthaya is de oude hoofdstad van Siam met prachtige (ruines van) tempels en paleizen. Wij hebben dit (ook al :D) niet gedaan, maar dat komt meer omdat we ook al naar Angkor gingen in Cambodja en deze tempels zijn daarop gebaseerd en ivm tijdgebrek, anders was ik zeker wel gegaan.
Je kunt eventueel ook nog stoppen bij Lop Buri (deze plaatsen met stations liggen allemaal op het treintraject Bangkok-Chiang Mai). Dit is een oude stad waar makaken los rondlopen omdat die in de tempels leven en als heilig worden gezien. Wij zijn hier ook niet gestopt (haha :D), omdat ik van mijn huisgenootje had gehoord dat het niet echt een geweldige stad was en de apen nogal agressief waren. Maar heb daar van anderen wel weer leuke verhalen gehoord.
Dan natuurlijk Bangkok zelf. Slapen op Rambuttri Road (parallel aan Khao San) en niet op Khao San Road zelf. Die laatste is namelijk megadruk en toeristisch en de hostels zijn duurder. Wij hebben geslapen in Greenhouse. Heel relaxed guesthouse (370 baht voor 2pers met fan en 510 baht met airco) met een reisbureau waar een heel aardig meisje werkt dat je gewoon info geeft zonder je meteen voor alles te willen boeken. Sowieso al je souvenirs (zonnebrillen! :D) in Bangkok kopen want hier is alles echt het allergoedkoopst en hebben ze het meest! Aanraders in Bangkok zijn Wat Pho en the Royal Palace. Chinatown is ook leuk om te bezoeken en gewoon een beetje door de straten lopen of met een tuktuk rijden is ook al leuk. Bangkok is druk en redelijk smerig, maar ik vond het toch een hele leuk stad. Vond het ook met de warmte wel meevallen. Ohja! Nooit met tuktuks naar kledingwinkeltjes of reisbureautjes oid gaan. Ze zeggen dan dat ze je gratis gaan rondrijden, maar vervolgens willen ze dan dat je bij zo'n winkel naar binnen gaat, waar ze je allerlei pakken en jurken willen verkopen waar de tuktukdrivers dan weer een benzinevoucher oid voor krijgen. Heel irritant, want je voelt je heel ongemakkelijk omdat je nou eenmaal niet een of andere zijden jurk gemaakt wil hebben! Sowieso wil iedere Thai aan je verdienen, dus hoe aardig ze ook lijken, ze willen uiteindelijk allemaal geld van je. Dus ook goed afdingen op alles wat je wil kopen. Gewoon vragen om een special price of gewoon weglopen als de prijs je niet aanstaat. Je kunt ervan uit gaan dat ze sowieso minstens 1/3 boven hun prijs gaan zitten. En meestal nog wel meer. Zeker een pedicure ook in Bangkok nemen, ook het goedkoopst. En ook zeker een Thaise massage proberen! Is wel harder dan een olie/Zweedse massage, maar daarna voel je je echt veel losser!
Wij hebben vanuit Bangkok een 2daagse trip naar Kanchanaburi gedaan met daarin: Bridge over the River Kwai, tijgertempel, olifantentocht (en ermee in het water gezwommen en zijn kop geschrobd, was top!) en Erawan waterfalls. Deze watervallen zijn echt supermooi met 7 verdiepingen, maar er zwemmen catfish in en die gaan meteen aan je voeten zuigen als je erin gaat (volgens Thai een massage..) wat heel arelaxed is! Maar zeker je angst hiervoor overwinnen om bij de 4e trap te gaan zwemmen en van de rotsen af te glijden! Tijgertempel vond ik niet echt fantastisch. Was leuk om de tijgers zo dichtbij te zien, maar had toch een fout gevoel erbij. Het is dat het bij de trip in zat. Als je een 3daagse trip doet ga je ook naar de floating markets. Deze zijn alleen open in het weekend en wij zijn helaas nooit in het weekend in BKK geweest, dus konden hier helaas niet heen.

(Ik moet nu weg, maar zal het later nog wel aanvullen met oa de eilanden in het Zuiden!)

1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 19:45

Die Erawan watervallen zijn inderdaad erg mooi! Wij zijn er ook geweest, ook bij die vissen, ik durfde er alleen niet in :')
Mijn broertjes zijn er wel in geweest xD indd al die vissen :=
Hier een foto van mijn broertjes voet, whaha xD:
http://94.100.115.142/721300001-7213500 ... _BCsf.jpeg

En ook de River Kwai bridge was de moeite waard :) Je kunt er dus ook overheen lopen, maar dan moet je geen hoogtevrees hebben xD
Ik vond het ook best eng, als er tegenliggers kwamen :P Ik durfde dus echt niet van het pad af om op het hout te gaan staan ernaast op dat riggeltje xD Ik liet die andere mensen die erlangs wilden het dus maar doen :P :z
Toen bleek dus dat we ook nog terug moesten gaan xD (dachten eerst dat we eroverheen moésten dus omdat we aan de overkant zouden worden opgewacht door busjes oid, maar bleek dus aan het eind niet zo te zijn :Z )

Indien je naar de floating market wil gaan: Ga vroeg!! na 10/11 uur 's ochtends schijnt het er een gigantische drukte en chaos te zijn daar!
Onze gidse bij de River Kwai toer, had ook speciaal vroeg gepland daarvoor (rond 9 uur ofzo) zodat we niet in die drukte zouden komen te staan daar :P

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 22:08

@Dorée: Klinkt geweldig :D ! Echter.. ik heb een hoop tips van backpackers gehad en ze zijn allemaal nuttig geweest!! Ik heb dan wel een georganiseerde reis genomen en was het vervoer goed geregeld.. ik heb maar twee keer heel kort een gids gehad.. we hebben alle uitstappen verder gewoon helemaal zelf gedaan.
Het is inderdaad niet te vergelijken met een backpack reis, omdat je dan in principe helemaal blanco op reis gaat, maar ik ben zelf samen met een vriendin een hoop dingen gaan ondernemen zonder gids of uberhaupt een idee waar we zouden belanden en of we wel de volgende ochtend terug zouden zijn in ons hotelletje, met een hoop rotzooi in onze rugzak met voor de zekerheid schoon ondergoed := .

Alle tips zijn dus zeker meer dan welkom!! :D

Grand Palace in BKK is inderdaad erg mooi, erg toeristisch dat wel.. maar mooi gedaan allemaal. Chinatown ben ik ook in geweest, is leuk! Soms ruikt het er heel lekker, volgende momemt moet je je neus dicht houden :P . In afdingen zijn we inmiddels erg goed geworden :o ...
The floating market vond ik tegenvallen, ik had er een heel ander idee bij.. Best jammer.
Verder hebben we ook echt te veel om op te noemen gedaan := , ook zijn we met de nachttrein van BKK naar Surat Thani geweest (bedjes zijn pak'mbeet 1.60... ik ben 1.80 :o ).

@1234: De River Kwai bridge was wel leuk :j , de historie die er achter zit weten wij gewoon zowat niks van, best heftig! En inderdaad ben ik halverwege die brug weer terug gegaan, omdat er verderop een stel aan het etteren waren en ik liever niet ertussendoor zou willen belanden... :o

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 23:32

Ok, ik zal morgen de rest wel even uittypen. Nu lekker naar bed! :D
Oh en over die bedden in de trein (is hetzelfde, wij zijn ook naar Surat Thani geweest maar toen waren de sleepers helaas vol..): ik denk dat de bedden ongeveer 1.75m zijn. Ik ben 1.70 en ik kon er gestrekt liggen en had dan nog net niet mn hoofd tegen het hoofdeinde. Voeten wel. :D
Maar als je gewoon lekker op je zij kunt slapen, zijn ze echt prima vond ik. Als je het liefst op je rug ligt en je bent langer is het wat minder relaxed. Oh en de upper is net iets goedkoper dan de lower (50 baht volgens mij), maar die is ook iets smaller. Wij hebben gewoon telkens de kosten gedeeld (2x sleepers, 2x 2e klas zitstoelen) en ook geruild qua bedden. :)

1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 08:01

Bij Grand Palace zou ik wel zorgen dat je een broek/rok tot over je knieën aan hebt en een shirtje die over je schouders heen valt.
Anders moet je een leen-blousje aan, die heel vaak per dag gedragen is door verschillende mensen en lekker in is gezweet xD
Of een leenrok xD nja zown doek die je om je heen moet wikkelen :P
Ik moest zown leenrok, whaha was natuurlijk veelste groot voor mij :P (ben niet zo groot :o )
Maar ik had zelf wel een broek die net over/op de knieën viel, en dat mocht dus al niet :oo

Maar het is wel leuk om te zien , maar wel druk indd, haha :)

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 09:03

Ik lag toen in zo'n boven bed en dat vond ik toch wel erg smal. Ik kon toen niet slapen omdat ik naast het licht lag wat aan bleef en de airco bleef maar brommen. We moesten er ergens om 4.00 in de ochtend uit dus waren ook bang om het te missen :P

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 09:26

Nou dat zijn weer een hoop goede tips, ik wacht de rest af :)

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 11:55

Haha ja mijn vriendin heb ik bovenin gestopt, want zij is 1.65 en zij heeft heerlijk geslapen.. ik ben inderdaad een echte rug en buikslaper en had het wat moeilijker, maar op je zij is het prima te doen!! We sliepen wel naast een stel heerlijk snurkende mannen, ik heb gegierd van het lachen :)) en zij van het snurken! Was een leuke ervaring die nachttrein :j , zo het zo weer doen!

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 12:10

mmm dat wordt dus oordopjes mee ;) en ik zal wel in het bovenste bed gepropt worden aangezien mijn vriend lang is.

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 16:59

Nou, ben er weer hoor met de rest van de tips. :+

Het is sowieso wel een aan te raden om in ieder geval een nekkussentje, slaapmasker (hoe heet zo'n ding? :D) en evt. oordopjes mee te nemen. Niet alleen voor in de trein maar ook voor in de bus. Het gereis is best vermoeiend en zo kun je nog best comfortabel een beetje slapen. Bij de Xenos hebben ze dit in een setje van 3 voor 3 euro ofzo. Je had het zelfs nog goedkoper, maar dan was dat slaapmasker van hele plasticachtige synthetische stof. Niet echt lekker in die warmte.
Ik heb in de trein mijn maskertje op gehad met slapen, idd omdat het licht aan blijft. Maar dan was het echt prima. Je kunt namelijk ook je gordijnen helemaal dicht doen, maar ik werd toen 's nachts wakker van de warmte omdat de ramen niet open stonden ivm regen, en heb toen het gordijn wat open gedaan zodat ik de fan voelde. Heb echt prima geslapen, ondanks geluid van de trein, de fan en snurkende medepassagiers. Juist door die geluiden goed geslapen, vooral het constante gerol van de trein is echt heerlijk slaapverwekkend. :D
Ze hebben overigens bij de Xenos echt ideale reisspullen voor heel weinig geld. Je kunt alles ook van een echt travelmerk bij de Perry oid kopen, maar dat is naar mijn idee echt volledig overbodig. Ik heb daar mijn klamboe, lakenhoes (als slaapzak), nekkussentje en masker dus, regenponcho's (zeker meenemen in regenseizoen!), reishanddoek, desinfecterende handgel en dingen die ik nu vergeet, gekocht. Ideaal.

Deet zou ik trouwens in Thailand zelf kopen, is daar veel goedkoper (in NL 10 euro voor een klein flesje, daar de helft voor 2x zoveel) en je kunt hogere percentages Deet kopen ipv alleen 50% in NL. Zonnebrand kun je daar ook wel kopen, maar ze hebben vnl veel Nivea en vooral cremes. Ik vind die vetvrije sprays/gels persoonlijk fijner. Ook waterresistant kun je er niet altijd krijgen, maar wel weer in grote steden en op de eilanden.

Speaking of de eilanden. :D Als je wilt feesten op een plek die het dichtst in de buurt komt bij Salou, dan is Koh Phangan the place to be. Ga dan naar Haad Rin Nok (sunrise beach, strand van de full moon party) of Haad Rin Nai (sunset beach). Als je er met de full moon naartoe wilt, kun je van tevoren een guesthouse boeken via internet/telefoon, maar dan willen ze dat je sowieso 7 nachten blijft. Als je dat te lang vindt, kun je prima op de bonnefooi naar Phangan, maar zorg dan wel dat je een paar nachten van tevoren al op het eiland bent zodat je niet of iets heel braks of iets heel duurs hebt. Wij hebben voor 600 baht per nacht geslapen in Oasis Bungalows op Haad Rin Nok in het dorpje, ongeveer 2 min lopen van sunrise beach af. Ik vond het in het dorpje zelf het meest relaxed, op het strand slapen zit je wel echt middenin de drukte en er is echt elke avond feest met harde muziek op het strand. Je kunt ook slapen bij Sunset Beach, daar is alles net iets goedkoper omdat je daar net iets verder van het dorpje en het gefeest af zit, ik denk ongeveer 10-15 min lopen. Er is daar trouwens geen strand, dus je moet dan dus ook weer naar Haad Rin Nok. Full moon was leuk en heeel erg druk (en vnl dronken Engelsen) maar ik vond de preparty de avond ervoor leuker. :D
Als je niet zo'n zin hebt in al die drukte maar wel naar Phangan wilt, zijn er genoeg andere strand op de rest van het eiland waar het wat rustiger is en je kunt dan met een tuktuk of taxiboot alsnog naar Haad Rin als je er wilt feesten.
Koh Samui zijn wij overigens niet geweest. Is namelijk heel toeristisch en toch net iets meer een eiland voor gezinnen dan voor backpackers.
Als je wilt duiken en helemaal als je je Padi wilt halen: zeker naar Koh Tao gaan! Het is daar het allergoedkoopst (ong 200 euro voor je Open Water en 150 voor Advanced) en het eiland zelf heeft echt een hele relaxte sfeer door alle duikers die er zitten. Beetje surfersachtig. Als je ook een duikcursus gaat doen is je accomodatie gratis, ook weer mooi meegenomen. Wij hebben gezeten bij Ban's op Sairee Beach. Had dit als tip van vriendinnetjes gekregen dat dit echt het leukste en beste was. En idd, het is het grootste resort en ook het beste duikresort volgens PADI van 2009 (maargoed, die anderen zijn ongetwijfeld ook prima). Voornamelijk gewoon heel erg gezellig en ze hebben instructeurs uit heel veel landen (ik had dus een NLse instructeur) en zitten op een ideale locatie wat het dorpje en de restaurantjes/barretjes betreft. Sairee Beach is nl de plek waar je moet zitten voor restaurants en leuke winkels maar vooral voor bars en clubs. Maya Bar is een hele leuke en populaire bar 's avonds en er zijn veel westerse restaurants (wij hebben hele lekkere pasta gegeten bij Portobello).

Dan natuurlijk Koh Phi Phi. Echt met stip het allermooiste eiland en misschien wel mooiste plekje waar ik ben geweest (en ik dacht eerst dat Rio Dulce in Guatemala dat was). Koh Phi Phi bestaat uit 2 eilanden: Phi Phi Don en Phi Phi Leh. Alleen Don is bewoond en Leh is het eiland van Maya Bay waar The Beach is opgenomen. Sowieso is het enige stadje op Phi Phi Don heel leuk, ook omdat er geen auto's op mogen. Je bagage wordt dus ook door mannen met handkarren naar je hostel gebracht. Je kunt ook op andere stranden slapen dan waar de pier e.d. is, maar het nadeel daarvan is dat je er alleen per boot kunt komen en je dan dus best geisoleerd zit. Met waarschijnlijk veel honeymooners. :D En alle strandbarren e.d. zitten op Loh Dalam Bay. Het stadje zit op een soort smal stuk met aan de ene kant Ton Sai Bay waar de pier is en alle boten aankomen en aan de andere kant dus Loh Dalam Bay waar het strand is.
Er zijn heel veel guesthouses in het stadje zelf maar ook iets erbuiten een klein stukje de heuvel op (echt 2 min lopen). Hier is het net wat rustiger en zit je dus niet tussen alle avond- en nachtdrukte en is het gewoon ook wat goedkoper. Wij hebben heel prima geslapen in Golden Hill Bungalows voor 300 baht, hadden zelfs seaview (wel over daken heen hoor ;)). Daarnaast zijn nog veel meer bungalows, meeste iets met Hill in de naam, leken allemaal prima. Als je aankomt bij de pier is er meteen een soort VVV waar je een guesthouse kunt boeken. Je moet er alleen wel meteen betalen en dan pas word je naar het hostel gebracht, dus je kunt het beste maar voor 1 nacht boeken en als het je dan bevalt gewoon bij het hostel zelf bijboeken (hebben wij ook gedaan). Je krijgt overigens wel gewoon je geld terug als het je niet bevalt, maar dan moet je dus wel weer teruglopen naar de pier, niet heel handig.
Aanraders zijn het viewpoint en snorkeltrips rond Phi Phi waarbij je ook naar andere eilandjes gaat (wel toeristisch, maar wel leuk). Probeer dan niet een longtailboat te boeken, want die hebben geen middenpad dus dat is niet handig met foto's maken ed. Wij hebben dit tripje geboekt bij een agency van het guesthouse naast ons (ook iets met Hill in de naam :+), er zijn er nl heel veel die het aanbieden en er zit nog weleens verschil in prijs in. Deze was dus het goedkoopst (en naast ons guesthouse) en we hadden dus de wat grotere boot. De kapitein daarvan is daar overigens erg trots op, hij is schijnbaar de enige met zo'n boot, en dat vertelt hij ook heel graag en vaak tijdens de trip en hoeveel mazzel je hebt dat je bij hem zit. Heel schattig hoe trots ie was. :D
Smeer je met snorkelen trouwens wel extra goed in op je rug en benen want die zitten de hele tijd boven water!
Wij hebben ook een nacht geslapen op Maya Bay, het strand van The Beach dus. Wel redelijk prijzig (volgens mij iets van 1600 baht) maar wel echt heel leuk. Vooral omdat je dan met een klein groepje op die plek bent (ong 30 man) ipv overdag met zo'n trip waarbij er continu 10 bootjes in de baai liggen. We hebben hier nu dus echt supermooie foto's van. 's Avonds in zee gesplasht en glowing plankton gezien, heel cool! En gewoon lekker op het strand gezeten met de hele groep, gegeten, buckets gedronken en uiteindelijk echt op het strand onder de sterren geslapen op een rieten matje met een slaapzakje. Ik vond het echt top.

Hierna zijn we naar Kao Sok National Park gegaan. Heel mooi natuurpark met veel flora en fauna. Helaas door tijdgebrek alleen een kanotour gedaan, maar dit was wel echt heel leuk! Een aantal slapende slangen in de bomen gezien en enorme kikkers en natuurlijk prachtige omgeving.
Wij wilden ook nog graag naar Hua Hin, een stad op de weg terug richting Bangkok aan de Golf van Thailand, maar ook helaas geen tijd meer (we moesten het land uit ivm visum).

We zijn dus niet in Krabi en Phuket geweest, maar heb hier ook niet echt geweldige verhalen over gehoord. Phuket schijnt ook weer vnl party te zijn (en daar waren we wel een beetje klaar mee na de eilanden en met name Phangan) en heel erg toeristisch maar niet met veel backpackers, dus dat hebben we overgeslagen (en instead dus Kao Sok gedaan). Krabi hebben we wel leuke dingen over gehoord, maar niet iets speciaals wat we niet al op de eilanden gezien of gedaan hadden, dus ook overgeslagen (en geen tijd meer).

Wat ik nu beschreven heb, is wat wij in Thailand hebben gedaan. Dit hebben we in ongeveer 4 weken gedaan, wel inclusief reizen van en naar Laos en Cambodja en Laos en Cambodja zelf dus de overige 3 weken geweest. Deze route is ook wat de Lonely Planet ongeveer aangeeft als standaard route als je ongeveer een maand hebt. Het is een beetje aan jezelf om te bepalen wat je wilt doen en of je liever meer wilt relaxen en feesten op het strand of meer cultuur wilt zien. Wij hebben in totaal van de 7 weken tweeëneenhalve week strand gedaan en ik vond dat meer dan genoeg (ong 2 weken op de Thaise eilanden en een paar dagen kust in Cambodja de laatste dagen van onze reis). En daar hebben we dan ondertussen ook nog dingen gedaan (scooter gehuurd, tripjes naar eilandjes etc.), alleen op het strand liggen is niet echt iets voor mij, al heb ik me wel echt goed vermaakt en is het stiekem ook wel fijn om even niks te hoeven doen als je zoveel gereisd hebt. En wat vooral echt fijn is, is om een vaste plek te hebben voor een paar dagen. Als je dus alleen Thailand doet, zou ik eerst naar het Noorden gaan (Chiang Mai/Chiang Rai/Pai, helemaal als je wil trekken, dan Ayutthaya/Sukhothai/Lop Buri, 2 daagjes Kanchanaburi en dan lekker naar het zuiden, evt dus nog stoppen in Hua Hin en Kao Sok en dan naar een of meerdere eilanden). Als je niet wilt duiken, kun je Koh Tao wel overslaan. Het is een leuk eiland, maar niet echt veel te doen als je niet duikt. Als je echt niet van feesten houdt, hoeft Phangan ook niet per se en is Koh Samui misschien een betere optie (al zijn daar wel echt meer gezinnen dus andere leeftijden). Koh Phi Phi heeft een beetje van alles wat. Supermooie omgeving en natuur (je kunt er ook heel mooi duiken! Ik heb daar ook nog 2 fundives gedaan nadat ik mijn Padi had gehaald op Koh Tao, maar het is daar wel aanzienlijk duurder), prima strand, leuk stadje met restaurantjes en winkeltjes ed en 's avonds ook feest op het strand zoals overal en ook in barren in het stadje zelf.

De algemene backpackerstip is: boek niets van tevoren! Je kunt bij heel veel agencies van alles laten vastleggen, maar dan heb je dus eigenlijk geen vrijheid en als je het zelf regelt is het veel goedkoper. De Lonely Planet geeft je echt meer dan genoeg informatie om overal te komen. Heel soms is het ook prima om een joint ticket te nemen met bus/boot of een minibusje via een agency, vooral omdat je dan zelf ziets hoeft te regelen op busstations enzo en je soms met taxikosten naar een station om je ticket te kopen even duur uit bent (anders word je bij je hostel opgehaald), maar doe het niet voor je hele trip. Is echt zonde. Neem voor lange afstanden de slaaptrein, slaapt echt 10x beter dan in een bus en prijs is redelijk hetzelfde en het is nog een leuke belevenis ook!

Ik heb een weblog bijgehouden, dus als iemand het leuk vindt om dat te lezen (kun je ook nog wel meer tips uit halen) kan ik je de link wel via pb sturen (heb die liever niet open en bloot op internet verspreid :) ).

Ohja trouwens: een Thais kwartiertje is een Nederlands half uurtje (of meer). :D Sta dus niet raar te kijken dat je ophaalbusje te laat is, de trein er ruim 2 uur langer over doet (de Rapid is een soort stoptrein, stopt echt op bijna alle stations en doet er daarom sowieso 2 uur langer over tot naar het eindtraject. De Express is een soort sneltrein, stopt minder en is dus iets sneller maar ook echt met standaard een uur vertraging). Je schijnt trouwens ook a treintickets van tevoren op internet te kunnen boeken, maar hebben wij niet gedaan. Maar het is dus wel echt aan te raden, vooral als je naar het zuiden gaat met de trein voor de eilanden (BKK-Surat Thani) om op tijd je seats te boeken omdat je anders dus geen sleeper meer kunt krijgen. Van BKK naar Chiang Mai hebben we het twee dagen van tevoren geboekt bij het loket op Hua Lampong station in BKK en van Nong Khai (vlakbij grens met Laos) naar BKK hebben we het zelfs op de dag zelf geboekt op het station in Nong Khai. Alleen van en naar Surat Thani waren we dus te laat (vooral ivm drukte rondom full moon op de heenweg en half moon op de terugweg toen we uit Kao Sok kwamen) en hadden we 2e klas stoelen.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:53

Ik sluit me aan bij Doree :j , het is echt super te doen voor backpackers zo blijkt. Ook in had een Lonely Planet mee.. je wilt niet weten hoe die er nu uit ziet, menig Nederlanders, backpackers etc hebben het in handen gehad, dus hij laat hier en daar een beetje los. Maar we hebben daar echt super veel uit kunnen halen, vandaar dat we ook veel zelf hebben gedaan.

Phuket had van mij niet gehoeven, we hebben daar een week gezeten, maar vond dit de minst leuke plaats van alle bestemmingen, wat Doree zegt; veel party, prutsmutsen, ladyboys etc.. Viel een beetje tegen, bovendien.. als je Koh Phi Phi strand bent gewend.. dan valt Phuket qua strand behoorlijk tegen :o .. Krabi is leuk, maar niet bijzonder... Hier wel leuk geshopt overigens!!
Xenos heeft heel veel supergoedkope en goeie travelspulletjes, zou daar inderdaad heen gaan voor je reis :j .

Ik wilde ook heel erg graag naar de full moon party, maar toen wij kwamen, bleek deze net voorbij te zijn?
Ben jij daar nog heen geweest Doree?

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 23:33

Ja ik ben naar de full moon geweest. Was leuk en naar ik later hoorde een recordaantal mensen voor deze tijd van het jaar (echt hoogseizoen is nov-feb), maar ik vond de preparty leuker. En er is echt elke avond feest daar op het strand, alleen met full moon is er ineens wel een EHBO (incl sleep area waar mensen volledig laveloos in werden gelegd :+), zijn er 20x zoveel barretjes op het strand en gewoon enorm veel mensen! Bij ons waren er 20.000 partygangers!
Je kunt trouwens op fullmoonparty-thailand.com precies zien wanneer er full moon is (en half moon en black moon, al zijn deze laatste niet op het strand maar in de jungle op Phangan, lijkt me ook vet!). De datum van de full moon party staat altijd vast maar van de andere twee kan het schijnbaar nog weleens verschillen. Misschien heb je dat gehad WolinLotte?

Trouwens over de Lonely Planet: koop hem ook daar in Thailand! Is daar veel goedkoper dan in NL. Soms kun je zelfs een gekopieerde kopen en die zijn helemaal goedkoop. Ze hebben trouwens heel veel boekwinkels daar waar je echt iedere LP en heel veel andere boeken kunt kopen, in heel veel talen, en waar je ook je eigen boeken kan verkopen. Heel handig als je niet meer boeken wilt meedragen dan je meegenomen had, je kunt dus gewoon degene die je uit hebt inruilen tegen een nieuwe. (Heb ik overigens niet gedaan, vind het veel te leuk om boeken zelf te hebben :D). Ze verkopen trouwens ook veel bekende titels in de gekopieerde variant. Het lijkt alsof je gewoon heel goedkoop een nieuw boek koopt (veel is tweedehands), maar aan de witte pagina's kun je dan zien dat het een gekopieerde is. Ik heb zo de LP van Cambodja gekocht, we hadden alleen die van Thailand en Laos, Cambodja en Vietnam bij elkaar bij ons. De kwaliteit is wel iets minder, maar voor 5 dollar ipv ruim 20 euro in NL echt prima! :)
Als je echt van tevoren al in je LP wilt kijken, kun je hem wel beter in NL kopen, maar mijn ervaring is dat je toch pas alles echt ter plaatse gaat regelen, hoeveel je vooraf ook ziet, en je kunt ook superveel op internet al vinden.

Mooi trouwens om te horen dat je Phuket (en Krabi) niet zo bijzonder vond, vind ik het niet meer zo erg dat ik er niet geweest ben. Wel jammer voor jou natuurlijk. :P

Ik vond trouwens het strand en de zee op Koh Phangan wel het mooiste, heel wit zand en hele blauwe zee, maar Phi Phi is qua omgeving gewoon veeeel mooier.