[VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JudithO

Berichten: 7084
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-23 17:12

Nee toch?
Al is officieel Miracle niet met pensioen, want die heeft gewoon nooit wat gedaan :')

Als de temperaturen eens echt onder 0 zouden komen en we zouden zo'n hoeveelheid sneeuw krijgen, wil ik heel graag Punette en Jolly afgewisseld nog voor de slee zetten. Over de weg is het prima te doen. In Nederland deden we dat ook al heel vaak, mijn zusje is in Drenthe heel veel met ze naar het bos geweest voor de slee. En hard dat ze gaan! Idiote shetten altijd met hun sneeuw ;)

Tinka

Berichten: 3808
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 18:38

Wat mooi al die sneeuw. De pony's hebben lekkere dikke vachtjes, die hebben geen last van de kou.
Hier nog steeds alleen maar regen.

Monique1963

Berichten: 8701
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 20:02

Heerlijke foto's! En netjes opgelost met je drie voerplekjes.

tamary

Berichten: 29236
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 11:34

Volgens jouw pony's wordt 2024 een feestje :j

JudithO

Berichten: 7084
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-24 12:32

Monique1963 schreef:
Heerlijke foto's! En netjes opgelost met je drie voerplekjes.


Ik heb altijd minstens 2 voerplekken, omdat Jolly zo'n onderdanig mutsje is. Punette is gewoon de lompe ego en Miracle is haar zoon dus die mag er vrijwel altijd bij. Jolly alleen als het een heeeel groot vol net is.

Tamary, de pony's zijn het daar inderdaad over eens!

JudithO

Berichten: 7084
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-24 08:12

Sneeeeeeuw!!!!

Dus ik ging gisteren op pad om te skiën, direct nadat de sneeuwschuiver langs was geweest.
Afbeelding
Ik kwam wel de hele 150m tot aan de buurman, waar de auto gewoon rechtdoor ging :')

De buurman was toevalig buiten en hij startte de tractor om me eruit te trekken. Maar eerst moesten we even wat anders doen:
Afbeelding

En daarna heeft de buurman me bevrijdt. Dat viel niet mee! Ik ben nog een keer vol onderuit gegaan, het was echt spekglad. Uiteindelijk heb ik de auto op het terrein van de buurman laten staan want ik kon de oprit niet op komen.

Dus dan gaan we maar wat anders doen!
Afbeelding
Afbeelding
Ik heb het pad achter ons huis uitgekozen, daar zijn Jolly en ik gewoon heel vaak heen en weer gegaan. Niet te steil en zo konden we een paadje uitslijten zodat het niet te zwaar zou zijn voor Jolly. Want de sneeuw ligt aardig hoog, een goede 30 cm.

In de middag, na een zonnige dag, was de oprit genoeg ontdooid en heb ik de auto weer naar huis kunnen halen.
Ik hoop dat ik vandaag nog wel kan gaan, want na het weekend gaat het helaas alweer regenen en morgen wordt het 7 graden wat natuurlijk ook niet handig is. We gaan het zien!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37354
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 09:43

Oeps. Wel een mooi laagje. Hier lag maar liefst 1 cm sneeuw toen ik gister aankwam

Voor volgende week voorspellen ze 14 graden 8)7

Hopelijk kom je aan skieen toe. Lief kalfje wel <3

Monique1963

Berichten: 8701
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 10:47

Eerlijke deal, jij trekken aan het kalfje, hij trekken aan je auto ;-) Maar jammer dat je niet kon gaan skiën. Sleeën is ook heel erg leuk. Deden wij ook met Shadow. Leuker dan skiën haha. Maar heb je geen sneeuwkettingen?

JudithO

Berichten: 7084
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-24 13:56

Jawel, maar ook dat hielp niet helaas.
Geen probleem, alleen wat onhandig.

En kijk wat ik nu aan het doen ben:
Afbeelding

Tinka

Berichten: 3808
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 17:27

Leuk, dus je bent er toch gekomen.
Hier is vlakbij een langlauf route, maar wij kunnen er niet komen omdat de gemeente 100 meter voor ons huis is gestopt met sneeuw schuiven. Niet dat we willen gaan langlaufen hoor.

JudithO

Berichten: 7084
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-24 18:54

Hier schuiven ze wel tot aan huis, maar vanwege de steilte en de scherpe bochten kon ik gisteren dus alsnog niet wegkomen, ondanks goede nieuwe banden, kettingen en 4x4.
De pas is nu dicht, dat betekent enorm ver omrijden. Een rit van normaal een goed half uur heeft me nu anderhalf uur gekost, ook omdat ongeveer alles wat geen N-weg is gewoon nog helemaal wit is en dus spekglad. Maar dat is voor mij geen probleem, gewoon geen gekke dingen doen en dan komt het wel goed. Het betekent dus wel dat je niet pas na de middag van huis moet gaan als je iets wil doen.

Monique1963

Berichten: 8701
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 19:17

Ja dat herken ik van de Corrèze. In de slechte winter van ik meen 2010, moest je echt voor het donker terug zijn. Dan vroor alles weer op. Het was toen zo koud, dat de waterleidingen vanaf de gemeentebron ondergronds, dus dieper dan 60cm bevroren waren. We hadden toen een aantal dagen geen water en konden dan jerrycans komen vullen bij het gemeentehuis waar een tankwagen met water kwam. Voor de boeren een megaprobleem, want de tankwagens konden hun vaak niet bereiken. Wij moesten tig keer rijden om voor de paarden het water te kunnen vullen. We hebben toen -20 gemeten.

Tinka

Berichten: 3808
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 19:24

Met dat schuiven blijft er ook altijd een dun laagje sneeuw liggen en dat kan best glad zijn, zeker als het bevriest en aangeplet wordt door de schuif auto of tractor.

JudithO

Berichten: 7084
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-24 20:31

Dat is precies wat er gisteren mis ging, Tinka. Dat was een laag van 5 cm en zo ontzettend hard en glad dat er gewoon niks mee te beginnen was.

Monique, ik doelde er meer op dat je zo lang onderweg bent en de dag dus al voorbij is als je te laat vertrekt ;)

De pony's drinken uit de beek, die stroomt gewoon met hele koude temperaturen ook door. Echt ideaal!

Tinka

Berichten: 3808
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 22:58

Wij hebben een bron die met een buis uitkomt in een badkuip en dus altijd stroomt, ook ideaal, bevriest nooit.
Die gladde laag, daardoor ging ik gisteren al onderuit.

JudithO

Berichten: 7084
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-24 15:07

Het is weer tijd voor een filmpje!

Monique1963

Berichten: 8701
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 16:27

Haha ik zag het eerst niet goed, ik denk wat zit er nou in die boom? Maar het was je pony, en niet in de boom. En je hoeft geen kippen meer, je hebt al fazanten ;-)
Leuk het uitwisselen met de buren van taartjes!
En lekker sneeuwgekte! Mooie plaatjes met opgevroren ijspegels. En gaaf een moufflon in je slaapkamer ;-)
Het nieuwsgierig aargje is dat een nerts of marter? Kan de grootte niet goed zien.

JudithO

Berichten: 7084
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-24 16:42

Ja de fazanten zijn voorlopig onze kippen! Al hebben we er geen eieren van helaas.

Het nieuwsgierig aagje is een hermelijn! Die woont in het oude pad achter de wei van de pony's. Hij hoort normaal wit te zijn deze tijd van het jaar, heel gek. Vorig jaar was die dat wel!

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18192
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 16:48

Prachtig filmpje, ik dacht eerst dat jullie de vos bedoelden in het veld maar toen zag ik die hermelijn in het bosje.

Tinka

Berichten: 3808
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 17:24

Mooi filmpje, vind dat ijs bij die waterval erg mooi. En lekkere broodjes, krijg er honger van.

JudithO

Berichten: 7084
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-24 18:27

Ah ja die vos. Het waren er 2! Ze waren zo zonder camera goed te zien, maar de camera vond die takken niet zo leuk om doorheen te filmen. Erg lastig. Zonde, want ze bleven echt heel lang zitten. Wilco kon behoorlijk dichtbij komen.

Dat ijs bij de watervallen is zeker mooi! Dat blijft ook, ik kan er geen genoeg van krijgen.
En die broodjes, ja die waren zeker ontzettend lekker. Vooral de knoflookbroodjes waren favoriet!

JudithO

Berichten: 7084
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-24 10:54

Eergisteren 40mm regen gehad, gisteren 60mm. En afgelopen nacht vroor het -8. Resultaat, ik kon vanochtend de hooinetten niet meer open krijgen, 1 zelfs niet eens van het hek af :')

Dus bij hoge uitzondering een baal zo in het weiland gekiept.
En ik verbaas me nu al over de zooi...
Afbeelding
Laten we zeggen dat het een goede reminder is van waarom we normaal alles in netten geven.

Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig hoe lang ze hierover doen en hoeveel er verspild wordt. En wegwaait, want het waait weer eens mega hard.

tamary

Berichten: 29236
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 11:32

Er zijn mensen die doelbewust hooibalen zo voeren op slechte stukken weide, tussen extra voeding/mulch en graszaden verbeterd de weide dan voor de volgende zomer. Al zijn dat eerder grote ronde balen die ze dan uitrollen voor de dieren, wat ze niet eten mengt met mest en voedt de bodem.

Tinka

Berichten: 3808
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 12:08

Wij gooien het hooi altijd zo op de grond. Geeft inderdaad veel verlies en een zooi, ze trappen het in de modder en poepen en plassen erop.
Hooinetten zou bij ons in de stal moeten en dan wordt de stal weer zo'n zooi. En ik heb een zwart monstertje die overal graag haar voet inslaat. Dan zouden die netten heel hoog moeten hangen, wat weer geen goede eet houding is en slecht voor de luchtwegen.
Hier is het trouwens ook erg koud en vannacht veel wind, die is nu weer gaan liggen.

JudithO

Berichten: 7084
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-24 12:12

Tamary dat ken ik inderdaad. Het is hier alleen bepaald niet nodig.

Tinka dat is wel vervelend zeg, standaard zoveel verlies. Ik knoop ze hier aan de vaste houten palen van de omheining, waar geen stroom op staat logischerwijs. De locatie wijzig ik met elke voerronde zodat de grond niet te veel vertrapt wordt bij nattigheid. En dan nog 1 in de stal. Alles in de stal kan niet want Punette duldt niet iedereen tegelijk daarin.
Ik heb trouwens hooinetten met een kleine maas, 3 cm. Daar krijgen zelfs de shetlanders hun voeten nooit in vast. Dus hier hangen de netten wel heel laag.