[VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muga

Berichten: 2089
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 17:40

Jeetje wat een water. Daar ben ik best van onder de indruk. Jij liever dan ik hihi.

JudithO

Berichten: 7110
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-23 17:58

Ik vind het prachtig, en ook enorm indrukwekkend!
Voor bij de pony's is het niet hinderlijk, behalve dan dat ik de eerste beek van het filmpje wel moet oversteken om bij de pony's te komen. Dat is nu lastig maar nog wel te doen gelukkig.
Verder heb ik geen last van modder, omdat ze op zo'n groot stuk land staan en alleen nog gras krijgen. Geen vaste voerplaatsen voor hooi dus, en dat zorgt ervoor dat ik nergens blubber heb.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18217
Geregistreerd: 24-08-02

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 01:41

Heel indrukwekkend, daar wordt je even stil van. Gelukkig dat je er geen last van hebt verder. Dit zal toch niet de eerste keer zijn denk ik?
Maar jullie hebben bij aankoop al goed opgelet dus.

JudithO

Berichten: 7110
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-23 08:08

Dit is zo erg wel de eerste keer voor ons. In het voorjaar hadden we ook veel regen en water wat op random plaatsen uit de berg kwam, maar de beken waren toen niet overstroomd.
Uit het dal horen we ook geluiden over het vele water, dit is wel uitzonderlijk blijkbaar.

JudithO

Berichten: 7110
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-23 09:15

Ik heb het nog iets verder nagevraagd. De hoeveelheid water en overstromingen in het dal gebeuren wel vaker, maar meestal aan het einde van de winter als grote hoeveelheden sneeuw smelten. Zo in de herfst is het behoorlijk zeldzaam.

In het dal hebben ze dus wel flinke overstromingen. Voor zover ik hoor zijn de huizen allemaal nog droog, maar de rivier staat behoorlijk buiten de oevers en op sommige delen zijn wegen ook overstroomd, waardoor een aantal huizen dus afgesloten is van de buitenwereld.

Monique1963

Berichten: 8734
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 09:50

Welkom in opwarmend Frankrijk :-(

JudithO

Berichten: 7110
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-23 10:26

Jup. De buren hebben het er ook steeds over. Hoe ze het klimaat hier zien veranderen. Zo hoefden ze vroeger niet te proberen hier fruitbomen neer te zetten, want het zou toch geen fruit opleveren. Inmiddels kan dat wel, zij het met rassen die tegen een stootje kunnen.
Ook is de hoeveelheid sneeuw al jaren niet meer hoe het geweest is. Toen de buurman nog een kleine buurjongen was, gebeurde het regelmatig dat ze 's ochtends via het raam op de eerste verdieping het huis uit moesten omdat de sneeuw zo hoog lag. Dat is al zo'n 30-40 jaar niet meer gebeurd.

De extremen worden groter. Dit soort hoeveelheden regen, is echt niet normaal. Zoals ik al zei, normaal gebeurt het aan het einde van de winter. Maar dan is het smeltwater, nu is het regenwater.

We zijn vooral erg blij dat dit iets is waar we echt goed op gelet hebben bij de huizenjacht. Zo hadden we ook een leuk huis bezichtigd, maar die stond vrij dicht langs een grote beek met weinig hoogteverschil tussen het huis en de oevers van de beek. Dat is vragen om problemen.

lizy29

Berichten: 6253
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 11:35

Er is gewoon ontzettend veel regen gevallen. Schijnbaar hier in 2 weken wat normaal in 2 maanden valt in de herfst. Eerst baalden we als een stekker dat de regen sneller was dan wij en een gedeelte van het land wel geploegd is maar we het niet meer konden zaaien. Achteraf zijn we blij dat het zaad er nog niet in zit want dat had nu waarschijnlijk allemaal op een rij onderaan de wei gelegen...

Hopelijk kunnen we deze week nog een gedeelte ploegen en zaaien en wie weet toch nog een gedeelte van het al geploegd inzaaien....

JudithO

Berichten: 7110
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-23 18:55

Vanochtend de auto naar de APK gedaan. Officieel is die pas nodig in februari, maar zo middenin de winter leek ons niet zo'n goed plan. Dus. Vol spanning hield ik het weerbericht al in de gaten, want surprise surprise, er stond ineens sneeuw op de planning voor afgelopen nacht en vanochtend :')
Dus, bedacht om het maar even aan te kijken, ik moest er om 9:45 uur zijn dus ik zou wel tijd hebben om het te verplaatsen mocht het nodig zijn.
Vanochtend lag er hier nog niks, we zaten nog onder de sneeuwgrens gelukkig. Dus besloten toch maar gewoon op pad te gaan. Onderweg moest ik 2 passen over, en daar sneeuwde het flink! Vooral op de Prat du Bouc lag echt flink sneeuw op de weg, 10-15 cm. Dus even kalm aan rijden op die stukken.

De APK ging goed, op alle technische punten werd hij goedgekeurd. Maar toch is hij afgekeurd.
Waarom? Omdat de koplampen niet fel genoeg zijn. Men, echt niet te geloven. De auto is in september voor een beurt geweest en een bandenwissel, dus ik had op zich ook geen gekke dingen verwacht. Maar de lampen?! Echt hoor.
Dus ik naar de garage, die zit daar 2 straten verder. Die vond het onzin, kon het niet geloven. Meneer heeft mijn auto gepakt en is naar de APK pipo gereden om verhaal te halen. Daar heeft de APK meneer de check nogmaals uitgevoerd en het bleek gegrond. De lampen stralen echt veel te weinig uit.

Dus. Lampjes vervangen kunnen we nog wel zelf en ik kwam toch nog langs een supermarkt. Op de parkeerplaats van de supermarkt snel in de handleiding van de auto gekeken welke ik precies moest hebben en daar een nieuwe setje van gehaald.

Vanmiddag thuis. Ik helemaal klaar om de lampjes te vervangen, verpakkingen al opengeknipt zodat ik niet buiten in de kou tussen de korte sneeuwbuitjes met een schaar hoefde te klooien.
Zitten er hele andere lampjes in... In het verleden is bij onze auto dus een keer iemand op het geweldige idee gekomen om de originele halogeenlampen te vervangen voor xenon. My goodness. Dus nu zit ik met 45 euro weggegooid geld voor 2 lampjes die ik niet retour kan doen, en moet ik dat geld plus nog flink extra (want die xenon krengen zijn duur!) nieuwe lampjes regelen. Die heb ik maar online besteld deze keer, want dan zijn ze er voor het weekend al en ik kom voor die tijd niet meer bij een super in de buurt.

Wat een ervaring haha. Nu kan ik erom lachen, vanmiddag was het wel even flink ongezellig met mezelf :')

Tinka

Berichten: 3835
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 18:58

Wat een narigheid. Gelukkig heb je iets van een maand om het probleem te verhelpen en te laten herkeuren. Onze auto's waren ook afgekeurd.

JudithO

Berichten: 7110
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-23 19:03

Ja klopt, 2 maanden de tijd.
Als de lampjes er zijn en ze inderdaad weer fel schijnen, ga ik gelijk een nieuwe afspraak regelen. Gelukkig kan dat vrij snel.

Monique1963

Berichten: 8734
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 19:45

Ga met die lampjes en bonnetje naar die garage, misschien wil hij ze van je overnemen van je. Je hebt nu in ieder geval een klik met hem, je lampjesman ;-)

palousa_boy

Berichten: 10435
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 09:28

:D apk is dus een dingetje hier in Frankrijk :Y)

Ik ging de banden van de auto wisselen voor de keuring van de week en met het opkrikken duw ik zo een gat in het chassis |o die is dus gewoon doorgerot. Weinig kans dat hij ooit nog door de keuring komt daarmee zonder het te repareren dus maar kijken voor een andere auto :$ :$

JudithO

Berichten: 7110
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-23 11:44

Nee dat meen je! Ai, dat is wel echt heel zuur.

Hier wel een opmerking dat er roest aan het ontstaan is op het chassis, dat is wel kak en even iets om op te letten. Gelukkig strooien ze hier geen zout in de winter, alleen op de echt grote wegen maar daar kom ik zelden als het glad is.

Van de buurman kreeg ik de tip dat als we naar een andere auto gaan kijken, we niet naar een auto uit DE moeten kijken maar liever uit Spanje. Vanwege hetzelfde zout. De DE auto's zijn vrij snel afgeschreven vanwege roest aan het chassis, en de auto's uit Spanje zouden daar veel minder last van hebben. Dat had hij dan weer gehoord van de 4x4 autodealer.

palousa_boy

Berichten: 10435
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 18:33

Nou daar is ons "nieuwe" werkpaard :Y)
Afbeelding

Met wel wat kleine aandachtspunten maar dat is vrij simpel zelf te repareren in principe.

JudithO

Berichten: 7110
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-23 18:34

Wauw nice! Een echte pickup! Stiekem wel een beetje jaloers ;)
Wat voor 1 is het? Ik zie alleen limited op de zijkant :D

palousa_boy

Berichten: 10435
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 19:55

Een Opel Campo, 23 jaar jong :Y)
Ken dit model eigenlijk verder niet, blijkt door isuzu gemaakt te zijn dus zal verder wel goed zijn.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18217
Geregistreerd: 24-08-02

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 17:51

Mooie steiger ook palausa_boy *D. Benieuwd hoe de truck het gaat doen,
ik ken alleen de noord-Amerikaanse. Heb zelf een Dodge.

Goeie tip van Monique, garage kan misschien wel wat met de lampjes.

palousa_boy

Berichten: 10435
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 10:31

balance schreef:
Mooie steiger ook palausa_boy *D. Benieuwd hoe de truck het gaat doen,
ik ken alleen de noord-Amerikaanse. Heb zelf een Dodge.

Goeie tip van Monique, garage kan misschien wel wat met de lampjes.


Ja die steiger is van de timmerman die sinds weken niets meer van zich laat horen -:(- -:(-

Beetje jammer dat het dak voor een deel wordt ondersteund door stempels ipv de constructie (die hij zou repareren) en dat dat ons in 3 ruimtes tegenhoudt om wat te kunnen doen.

Dus ben zelf maar begonnen aan het dak. Hoe minder hij doet, hoe minder hij aan ons kan verdienen :Y)

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18217
Geregistreerd: 24-08-02

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 22:13

En zo is dat :).

JudithO

Berichten: 7110
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-23 11:28

Inmiddels zijn de temperaturen gestegen naar 11 graden! Dat betekent dat ik weer wat kan doen in de aanbouw. De laatste weken liep dat rustig omdat beton, mortel, enduit, cellenbetonlijm, kit en verf niet onder de 5 graden gebruikt kunnen worden en daar zaten we steeds onder of op. Verwarmen kunnen we op welke manier nog even niet dus we hebben het op een lager pitje en doen dingen als het kan.

De platen liggen nog steeds niet op het dak, we verwachten dat het na de winter pas gaat worden. De boel is goed waterdicht en alles ligt nog perfect op zijn plek na alle keiharde wind die we al meer dan 4 weken hebben.

Langs de doorgaande weg zijn diverse stukken berm weggespoeld vorige week. Afbeelding
Nu staan op diverse plekken deze borden. Uitkijken geblazen want op die plekken kun je elkaar niet passeren met 2 auto's tegelijk.

En ik vond de pony's ineens aan de verkeerde kant van de bomenrand.
Afbeelding
Er was een dikke tak op het draad gevallen dus daar hebben ze mooi van geprofiteerd. Dit grapje deden ze de volgende dag nog een keer, toen kon ik draad repareren en kapotte paaltjes vervangen. De accu bleek niet vol genoeg meer bij gebrek aan zon in de afgelopen weken (accu op zonne-energie). Dus die even opgeladen, het draad van de sporadische takjes vrij gesnoeid en nu is het opgelost.

Door onze geweldige waterdichte kozijnen en deur hebben we inmiddels onze eigen binnentuin in de aanbouw :D
Afbeelding

Inmiddels hangt in de woonkamer ook weer een balk voor de verdiepingsvloer.
Afbeelding

En vermaak ik me weer met het smeren van enduit nog steeds in de piskleur :')
Afbeelding

De lampjes van de auto heb ik afgelopen weekend vervangen, morgenmiddag gaan we voor de herkansing.

Monique1963

Berichten: 8734
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 12:23

Mooie update, wij hebben twee van onze schrikdraadapparaten op het netwerk. Erg handig en zeker.

Fijn dat jullie toch telkens door kunnen gaan. En je kweekte toch taugé en zo? Ik zou zeggen, zaai het onder de ramen en je kunt oogsten ;-)

JudithO

Berichten: 7110
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-23 13:39

Ik heb er voor als ze direct aan huis lopen, ook een op het net. Ze lopen daarvoor nu alleen te ver van huis, dus voor nu moeten we het doen met de accu op zonne-energie.

De microgreens hebben we hier niet, dat was in Canada. Momenteel kunnen we het klimaat helaas nog niet voldoende stabiel houden om dat weer op te pakken. Dat is iets voor in de toekomst :)
Voorlopig eten we nog volop uit de moestuin. Kolen, wortels en sla zijn er nog prima te oogsten zolang er geen sneeuw ligt. Zodra er een sneeuwdump komt moeten we dan wel allemaal eruit halen want het gaat kapot onder zo'n zware lading. Je zag met de 10 cm van laatst al dat er best wat planten geknakt zijn.

palousa_boy

Berichten: 10435
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 14:39

Bij jullie blijven de paarden iig in de buurt van hun wei :D

Hier hebben ze vanochtend 2,5km naar huis gelopen |o

JudithO

Berichten: 7110
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-23 14:47

Fijn dat ze dan in elk geval naar huis zijn gegaan! Dat scheelt zoeken ;)

In het verleden, laaaaang geleden, zijn ze wel eens echt een takke-eind op pad geweest. Ze liepen toen bij Zwolle in de uiterwaarden. Zwaar ijzeren hek gesloopt en hopppaaaa! De boer waar ze toen stonden heeft ze onder de IJsselbrug op kunnen halen. Hij vertelde het ons pas de volgende dag, haha. Dan schaam je je ook wel een beetje hoor, maar die man vond het helemaal geweldig.

Nu staan ze natuurlijk wel in het paradijs dus als ze op een plek staan met veel gras en niet te steil dan zijn ze al gauw tevreden. Waar ik ze vond is net aan de andere kant van het draad, daar is het relatief vlak. De rest van de opties was een steile berghelling, dat vonden ze niet zo'n goed plan.
En hun eigen stuk is ook enorm steil met maar weinig vlakke stukken. Dus dan was de keuze voor hen snel gemaakt.

Nog 2 weken en dan moeten ze weer naast huis staan. De 2 grotere weilanden mag ik in de winters helaas niet gebruiken. Ik heb nog gras op de stukken voor en naast huis voor een week of 2, misschien 4. Maar eind van de maand lijkt het toch weer kouder te worden met sneeuw. Zolang er geen echte sneeuw ligt kunnen ze nog van gras bestaan tot eind december gok ik zo.
Binnenkort nog even een lading hooibaaltjes halen, dan heb ik op 2 plekken hooibalen langs het land liggen. Toch wel prettig, want sjouwen met volle netten in een meter sneeuw is vast ook niet zo'n goed idee :')