Wintersport 2011/2012

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 10:56

Ik weet nog toen de helmplicht voor kinderen onder de 16 werd ingevoerd in O'rijk.
Mijn dochter was nog nét geen 16 en weigerde het in de eerste instantie gewoon :+ . Wij hadden gezegd dat er dan gewoon niet geskied werd }> !
Nu ist mijn dochter een koppige Stier :roll: en is de eerste dag niet wezen skien!
Wel zag ze dat de tieners allemaal met helm op, de piste afkwamen en ook steeds meer volwassenen. V.a. de tweede dag heeft ze 'em toen toch maar opgezet ;) !

Carowl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 11:42

Ik vind het erger dat je niet overal en altijd kan stoppen wanneer je dat wil! Dat is pas gevaarlijk en daar erger ik mij aan.. Dan gebeuren er ongelukken. Ik snap ook niet hoe je op iemand kunt skiën?
En ja ik heb op een ijspiste geskied, daar heb ik een mooie blauwplek aan overgehouden op mijn bil! Ik was uitgegleden en ter plekke blijven liggen (controle!) dus hoe val je dan op je hoofd?
Ik ski, ik ga sowieso nooit snowboarden maar dan kun je niet echt voorover of achterover klappen?
En ik heb toen we met school zijn gaan skiën een helm moeten opzetten omdat het inderdaad verplicht was.
Die week heb ik me toch redelijk doodgeërgerd en skiën moet wel leuk blijven toch?
Misschien koop ik volgend jaar wel een helm, ik zie wel :)
(ik heb getwijfeld of ik nog wel zou antwoorden maar ik heb het toch gedaan omdat ik niet van jullie argumenten overtuigd ben, ik vind een helm niet nutteloos en ze kunnen mooi zijn enz maar ik heb nog geen doorslaggevend argument gehoord)

capopjekop

Re: Wintersport 2011/2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 11:48

Dat moet ook ieder voor zich weten. Ik heb weleens een blackout gehad na een val met mijn snowboard, dan klap je toch sneller op de hoofd dan met skien denk ik. Dus met boarden altijd een helm op. Als je met skiën van achter flink geraakt wordt onverwachts dan kun je ook niet kiezen hoe je valt, dus een helm is wel veilig. Met skiën draag ik hem niet, vind het zonde van mijn hippe muts. Maar goed, dat is dit jaar toch geen issue aangezien ik niet mag skiën. Als het verplicht is dan doe ik hem met skiën ook zonder morren op.

Waarom erger je eraan als je met helm moet?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 11:57

Carowl schreef:
Ik vind het erger dat je niet overal en altijd kan stoppen wanneer je dat wil! Dat is pas gevaarlijk en daar erger ik mij aan.. Dan gebeuren er ongelukken. Ik snap ook niet hoe je op iemand kunt skiën?

Het materiaal wordt door technologische innovatie steeds beter. Je kunt makkelijker hard gaan op de ski, zonder hiervoor de juiste techniek in huis te hebben. Je wordt dus aangeskied door mensen die technisch een stapje minder kunnen dan hun materiaal en niet goed meer kunnen sturen om je te ontwijken.

Het ligt aan de sneeuwcondities en de drukte. Heb je een slecht sneeuwjaar in combinatie met een piekmoment in de drukte (bij. vakantie in ongeveer alle Europese landen), dan is het gewoon druk op de piste en dan wordt je sneller aangeskied. Is het rustig, dan is het automatisch al een stukje veiliger.

Uiteindelijk is het dragen van een helm je eigen verantwoordelijkheid en keuze.

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 12:08

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 12:09

Ziet eruit als een fijne :D

Miss_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 12:15

Ik heb dit jaar ook een helm op, je hebt tegenwoordig hele hippe enzo dus dat is helemaal niet erg!
Beter dan hoofdletsel.

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 12:54

Ga ik nu bestellen. :D
Lizz schreef:
Heb je je jas al?

Iedereen moet het zelf weten ja, maar ík vind het gewoon dom als je het niet doet. Met skiën kan je ook rete hard vallen, dus dat vind ik geen goed argument. Je zal maar net een bochtje draaien op een stuk ijs, of je kan door slecht zicht niet goed zien waar je overheen gaat.. ;)

Ach.. Ik doe lekker m'n helmpje op. Lekker warm en veilig.
Laatst bijgewerkt door Fee_ op 26-01-12 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 12:58

Hallo allemaal, als stille meelezer wil ik graag actief gaan mee praten hier, als dat mag :D

Ik sta sinds 3 jaar op de ski's (kaprun, winterberg & la joue du loup) en ben 3 maanden geleden voor de eerste x indoor wezen snowboarden (2x op vakantie met vriend&vrienden geweest die allemaal boarden, dus voor mij moest t ook eens gaan gebeuren :P )
beviel best goed en ben eergister naar landgraaf geweest, gave baan daar! en het was lekker rustig. Ik ga nog niet helemaal soepel de berg af, maar het lukt al steeds beter.
Had van eeen vriend een rugprotector & bescherm/val broekje geleend van spex, ideaal!

Nog 3 weekjes wachten en dan op naar La Joue du Loup :) 6 dagen via Husk, met mijn vriend en een vriend van ons. We zijn daar vorig jaar ook geweest en is ons goed bevallen!!

Voor een helm ben ik nog aan het kijken. Ik weet namelijk nog niet wat ik ga doen in LJDL, skiën of boarden....
Ik wil proberen eerst 2 dagen te boarden, als dit goed bevalt doorgaan en anders de ski's pakken!

Carowl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 12:59

Neej misschien koop ik er volgend jaar wel gewoon 1 haha ^^ Mijn zus heeft er een hele mooie, daar stoor ik mij niet aan. Ik vind het gewoon niet aangenaam.

En ja dat is het probleem, je weet niet wat andere mensen kunnen natuurlijk..
Maar als je aangeskied wordt heb je eerder iets aan je benen of heup ofzo (daar heb ik wel ervaring mee) behalve als je al gevallen bent.
Als het verplicht is zet ik er ook 1 op hoor, zo koppig ben ik ook niet =)

Er is trouwens een student (van mijn richting) vorig jaar gestorven aan een gebroken nek, gewoon verkeerd terecht gekomen want die had helm, rug- en heupbeschermer.. Dat is gewoon dikke pech..
En is het dan ook naïef om die andere bescherming niet te dragen?

Mitch_Beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:00

No way dat ik nog zonder helm de piste op ga. Liever iets minder mooi dan blijvende schade!
Natuurlijk moet ieder dit voor zichzelf beslissen ;)

Klinkt goed Joolien! Al kan ik me goed voorstellen dat je aardig kapot was! Door de sneeuw heen moeten ploegen is vrij zwaar :')

Vertrekken er nog mensen deze week? :D

Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:04

Mn vriend heeft trouwens net een GoPro camera aangeschaft, en is daar nu helemaal fanatiek mee bezig :D
http://www.youtube.com/watch?v=x_DJWdkQ ... ature=plcp

Een indruk van dagje landgraaf. oh ik ben t meisje met bruine broek, beige trui.. krullen.. :P
Die het meeste valt haha, iemand nog tips?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:06

Carowl schreef:
Er is trouwens een student (van mijn richting) vorig jaar gestorven aan een gebroken nek, gewoon verkeerd terecht gekomen want die had helm, rug- en heupbeschermer.. Dat is gewoon dikke pech..
En is het dan ook naïef om die andere bescherming niet te dragen?

Ergens wel. En toch heeft (zelf)bescherming een grens - voor mij dan. Als je echt bang bent dat je iets overkomt kun je beter thuisblijven.

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:07

Ik zit er zeker over na te denken om ook rugprotector te kopen. Heb er zelfs al een paar aangehad. Knie bescherming heb ik al.
Maar je hoofd, ja.. Daar loop je toch wel snel letsel mee op als je verkeerd terecht komt, en dan hoef je nog niet eens enorm hard te gaan. Je loopt zo een hersenschudding op.

Net zoals het niet dragen van een cap met paardrijden....

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:11

Marije__ schreef:
Mn vriend heeft trouwens net een GoPro camera aangeschaft, en is daar nu helemaal fanatiek mee bezig :D
http://www.youtube.com/watch?v=x_DJWdkQ ... ature=plcp

Een indruk van dagje landgraaf. oh ik ben t meisje met bruine broek, beige trui.. krullen.. :P
Die het meeste valt haha, iemand nog tips?

Die camera zal wel iets duurder zijn dan die sleutelhanger schat ik zo in?

Ben zelf ook geen pro, maar ik denk als jij je bord meer recht naar beneden houd je makkelijker kan draaien, je draait nu net te snel weg en dan hap je sneeuw. Je kunt dit oefenen door je armen goed langs je te houden en dan gewoon je armen te draaien naar de kant dat je opwilt. Je gewicht verplaatst dan automatisch. En natuurlijk goed door de knieën.

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:16

Lizz schreef:
Weet niet of je hem al besteld hebt. Hier hebben ze hem ook, super zaak. Ik koop vaak mijn wintersport producten hier.
(maar dan niet online, ik ga naar de winkel)
http://www.voorwinden.nl/detail/89997/b ... dames-jack

Bedankt voor de site trouwens, hij is daar zelfs nog iets goedkoper. Heb 'm daar besteld, ben erg benieuwd. :D
Laatst bijgewerkt door Fee_ op 26-01-12 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Mitch_Beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:28

Ik zit er ook over te denken om een rugprotector aan te schaffen... Iemand van jullie tips waar ik op moet letten en welke jullie zouden aanraden? Ik vraag me ook af of zo'n protector je bewegingsvrijheid erg verminderd?

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:32

Geen tips. Maar ik denk dat het in het begin wel even wennen is, maar dat het na een dagje wel gewoon goed zit. Denk ook niet dat je echt een verminderde bewegingsvrijheid hebt, de meeste zitten namelijk alleen op je rug en daar kan je nog wel gewoon je rug mee buigen zeg maar.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:41

Ach ja iedereen zn eigen keuze mbt helmen... ik val ook bijna nooit, maar je weet het nooit he, het hoeft maar 1x fout te gaan en t is toch je hoofd, die is nou niet bepaald vervangbaar ;)

Geen ervaring met rugprotectors, maar ben dan ook een skier.

Hoe is LAndgraaf? Meerdere pistes? wat voor lift?
Lijkt me best leuk keertje te gaan indoor skien, maar ik heb een hekel aan de lift in bottrop :P

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:44

Carowl schreef:
En ja ik heb op een ijspiste geskied, daar heb ik een mooie blauwplek aan overgehouden op mijn bil! Ik was uitgegleden en ter plekke blijven liggen (controle!) dus hoe val je dan op je hoofd?
Ik ski, ik ga sowieso nooit snowboarden maar dan kun je niet echt voorover of achterover klappen?

Nou, ik ben dit jaar anders op mijn hoofd geklapt, waarschijnlijk door achterover te klappen. Op skies. Hoe, geen idee, ik ging niet eens hard en het was op een blauwe piste. Ik ben mijn helmpje heel dankbaar, anders kon ik denk ik per helikopter afgevoerd worden. Ben een stuk kwijt geweest en ik heb geen idee of ik even out ben geweest, maar ik denk het wel (vrienden waren al beneden toen het gebeurde)
Dus je kunt wel degelijk en achterover klappen en op je hoofd vallen met skies ;)

Ik vind wel dat je het zelf moet weten hoor, wel of geen helm. Ik heb verder geen protectie, als ik zou boarden denk ik wel. Maar ik ben iig heel blij dat ik mijn helm droeg :)

@maaike:
Landgraaf is volgens mij best groot, even geleden dat ik er ben geweest en ze hebben een stoeltjeslift :)

Carowl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:45

Haha ik weet het maar ik ben het al zo lang gewoon en vind het gewoon een gevoel van vrijheid ofzo?
Misschien ben ik iets te niet bang aangelegd :+
En tja mijn bompa ligt ondertussen in een revalidatiecentrum door een val van de fiets, die wordt nooit meer de oude.. Hij had een schedelbreuk en hersenkneuzing. Maar ik hoef nog altijd geen helm op de fiets hoor.. (koersfiets vind ik dan weer iets anders)

En landgraaf ben ik ook geweest, er is zeker 1 stoeltjeslift =) Best wel groot, je kan langs 2 kanten skiën en er is ook een klein snowpark dacht ik.

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:59

Ik heb op de gewone fiets ook geen helm op, wel op mn mountainbike. Terwijl je idd net zo hard kan vallen met een gewone fiets.. snap je punt wel hoor. Tis voor mij meer het risico wat ergens aan zit

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 15:00

Tsja zoals mn moeder altijd zegt: dr zit geen reset knopje op je leven!
Ik heb ook 20 jaar lang zonder helm geskied en toch zet ik m nu lekker op mn koppie :)

Carowl ben je wel is in duitsland geweest? Daar fietst bijna iedereen met een helm !

Carowl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 15:17

Dat is net het punt! Ik vind het zo leuk die wind in mn haren en straks wordt het overal en altijd verplicht met helm skiën, fietsen noem maar op.. Dus ik wil nog eventjes genieten :)
En hopelijk is dat dan niet de laatste keer :+

astriidj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 15:43

Landgraaf heeft inderdaad een stoeltjeslift met aan beide kanten een piste, en tussen de pistes in een funpark. Beide pistes hebben ook nog een sleeplift (eentje tot helemaal boven, de andere tot de helft dacht ik). En verder zijn er nog 2 kleine oefenpistes met een lopende band ipv lift.