Vakantie-ervaringen en tips Egypte ???

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Vakantie-ervaringen en tips Egypte ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-04 22:00

Hi,

Ik ben benieuwd wie van de Bokkers er al in Egypte is geweest, en dan bedoel ik niet alleen maar een strandvakantie (alhoewel ik ook wel benieuwd ben hoe het bij Hurghada is.. ) maar ook echt het bezichtigen van piramides, tempels etc. Cheese!

Wij zijn namelijk van plan om in september 2 weken naar Egypte te gaan!

We denken aan een 15-daagse reis, we vliegen dan naar Hurghada (aan de rode zee), aldaar 2 dagen "bijkomen" op strandvakantie, vervolgens naar Luxor waar we dan inschepen op het schip waarmee we een 5 daagse Nijlcruise maken met veel excursies op het programma naar bekende tempels, piramides etc.
Daarna 3 dagen in de hoofdstad Cairo (met o.a. Egyptisch museum, piramides van Gizeh) en tot slot weer 5 dagen strandvakantie in Hurghada.

Het lijkt mij helemaal geweldig, maar ik ben natuurlijk erg benieuwd naar reiservaringen! En vakantie-tips zijn ook welkom.

Op de site staat dat A'dam-Hurghada 5 uur vliegen is, klopt dat ??
Ik had het eerlijk gezegd korter verwacht namelijk..

Dus, nog meer Bokkers in Egypte geweest Lachen ??

cracker

Berichten: 3155
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 22:04

Wij zijn vorig jaar naar Egypte geweest in de herfst het weer was toen ook nog goed. Alleen het eten vond ik minder, vrij veel dingen met rijst en dat ligt mij niet zo... Wel heel mooi weer, lekker warm. Wij zijn niet naar de piramides geweest omdat we maar 10 dagen waren, dan al om 6 uur met een busje zonder airco heen moesten daar de hele dag lopen en 's avonds met dat busje om een uur of 9 weer terug....
We zijn ook nog in Hurghada geweest en hebben een dagje met zo'n boot op verschillende plaatsen gesnorkeld.
Nog een tip geen oogcontact maken met mensen in winkeltjes weet niet meer precies waarom maar dat mochten wij toen ook niet doen...

Fijne vakantie alvast!!

Ik geloof dat de vlucht toch wel 5 uur duurde ongeveer...

astra4

Berichten: 1076
Geregistreerd: 20-05-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 22:49

Jaaaa Egypte..ik heb een paar jaar geleden een reis van 21 dagen gedaan..ook in september. De plekken die je opnoemt moet je zeker bezoeken..hartstikke mooi, en erg indrukwekkend allemaal. Verder een kleine waarschuwing vooraf: veel zielige beessies daar, waaronder paardjes en ezeltjes. Helaas gaan ze daar toch heel anders met dieren om...

In Luxor heb ik me wel gewaagd aan het huren van een prachtig arabiertje..die paarden verkeerden in prima gezondheid. Zeker een aanrader, als je een goed adresje kunt vinden. Is echt een heel bijzonder gevoel om op een echte arab door de woestijn te racen Haha!

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 08:23

ik ben ook in egypte geweest, en heb de tempels in luxor bekeken, echt geweldig om te zien, helaas was het 50 graden in de schaduw en vonden we het te warm om ook nog eens in cairo pyramides te gaan bekijken.
de vliegreis duurt tussen de 4 en 5 uur, ik ben drie keer in egypte geweest en 1 keer deden we er 4 uur over, maar een een keer 5 en een half.
BTW vrienden van mij hebben in hurghada een dutch bar, is erg gezellig.
voor meer info pb-tje

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-04 10:05

Wat leuk al die informatie OK dan! !

Dus het is inderdaad rond de 5 uur vliegen...

Rond welke tijd van het jaar was het daar 50 graden in de schaduw, newie?
Bij de reis die wij van plan zijn zitten alle excursies er al bij in, dus ik ben benieuwd hoe warm het daar zal zijn, het schijnt in september gemiddeld 32 graden in de schaduw te zijn.. zal mij niet verbazen als het warmer is?

Maar eerst dus 2 dagen strandvakantie in Hurghada.

Daarna de Nijlcruise en tijdens die cruise excursies naar:
* Tempel van Karnak
* Tempel van Luxor
* De Vallei de Koningen waar je meerdere graftombes kunt betreden
* Kolossen van Memnon
* Tempel van Edfu
* Dubbeltempel Kom Ombo
* De High Dam
* Tempel van Philea
* Per Felukka (Egyptisch zeilscheepje) naar de botanische tuinen van Aswan
* Abu Simbel tempel

In Cairo (hoofdstad Egypte) excursies naar:
* Citadel en Mohammed Ali moskee
*Khan el Khalili markt
* Egyptisch museum (met schatkamer van Toetanchamon!)
* Piramides van Gizeh
* Piramides van Sakkara (trappenpiramide) en Memphis (oudste piramide)

En dan nog 4/5 dagen strandvakantie in Hurghada!

Ik ga in ieder geval naar aanleiding van jouw verhaal, cracker, even checken in wat voor bus wij vanuit het schip (nijlcruise) bij al die tempels etc. komen, want airco is daar wel een must ja!
Op zich is het een 5 ***** rondreis, dus ik verwacht dat wel, maar toch maar even checken Haha! !

Zonnebrandcreme met een heel flink hoge factor is zeker ook geen overbodige luxe, of wel?

Met eten ben ik sowieso een beetje lastig => vegetarisch.
Maar het schijnt dat in die 5* hotels meestal gewoon een redelijk Europees buffet is, dus dan red ik me wel Lachen .

Ben benieuwd naar meer ervaringen en tips !

manzano

Berichten: 23905
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 15:12

GAAAF!!! Wil ik ook . Die vliegtijd zal wel kloppen. Wij zijn net terug uit griekenland en dat was 3,5 uur vliegen. Waar heb je deze reis gevonden eigenlijk. Want zo'n combi met strand/excursie klinkt super.

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 15:22

Ik ben 5 jaar geleden in Hurghada geweest en we hebben daar zelf excursies geboekt oa naar Caïro (pyramides).

De pyramides vond ik waanzinnig mooi. We hadden door de excursie alleen vrij weinig tijd ervoor. Het reizen vond ik daar minder. Erg grote afstanden en niets anders dan kale woestijn om naar te kijken.

Verder is de zee heel erg mooi. We hebben echt heel veel gesnorkeld. Onzettend mooie vissen en koralen daar. Echt een aanrader.

De mensen vond ik behoorlijk opdringerig daar. Inderdaad beter niet te veel oogcontact maken, want dan staan ze meteen voor je neus.
Terrasje pakken was toen vrij prijzig (drank is duur). Ons hotel 4* was best redelijk.

Sabine

Berichten: 5823
Geregistreerd: 15-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 15:41

Ik wil echt ontzettend graag een keer naar Egypte met vakantie.
Ik houd dit topic dus in de gaten (en ik laat mn ouders ook even kijken als er wat boeiends staat Knipoog)

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 15:47

Wij zijn 3 jaar geleden naar Egypte geweest, in eerste instantie gewoon om uit te rusten aan het strand, maar we zijn ook een dagje naar Caïro geweest.... ik zou zo nog een keer gaan!

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-04 22:40

Nou, inmiddels is het al wel 99% zeker dat we de hierboven omschreven rondreis gaan doen! We moeten alleen nog boeken, maar er is nog plek dus daar zal het ook niet aan liggen Lachen. Ik heb er echt zin in !

Dat snorkelen bij Hurghada... moet je dan eerst met een boot speciaal de zee op en dan op een bepaalde plek snorkelen, of kan dat gewoon "aan de kust" zo vanuit het strand ??

De piramides etc. lijken mij ook geweldig en we zullen er heel wat van te zien krijgen Lachen !

Heeft Hurghada trouwens een groot vliegveld, weet iemand dat? Of moet je met een trappetje uit je vliegtuig Haha! ?

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 01:09

De kolossen van Memno daar ben je binnen 5 minuten langsheen *LOL*, de botanische tuinen is ook zo weer gedaan, hoor. Leuk rondje, maar als je krap in je tijd zit zou ik dat als eerste overslaan. Tenzij je een echte bomen/planten en planten liefhebben bent.
De piramides van Sakkara zijn steeds moeilijker te bereiken. Als je deze excursie zelf plant, dan moet je echt goede afspraken maken met je chauffeur.

Wat ik zo jammer vind van die nijlcruises is voornamelijk dat je er echt doorgeen wordt gejakkerd en op die tijden komt dat iedereen er komt, in de valley kun je max 3 tombes bezoeken en dat ligt er weer aan welke open zijn. Voor Toet als ze deze open is moet je apart bij betalen, 40 E.pond.

Hoe gaan jullie naar Abu Simpel (insiders joke *LOL*) met de bus? Neem dan maar een extra kussen(je gaat vroeg (half 4)) weg mee, wij zaten 3,5 uur met onze knieen opgetrokken in een klein busje *LOL*, maar we hebben daarna wel lol gehad om onze kaartjes nog te bemachtigen, nu weet ik hoe een knakworst zich voelt.
Vliegtuig bespaart je trouwens geen tijd hoor, je moet minstens een uur van te voren aanwezig zijn en de reis is ook een uur. En het is nog duurder ook.

Verder vind ik je lijstje wel erg redelijk, ik mis alleen 2 dingen waarvan ik zou zeggen: echt heen gaan als je de kans krijgt! En dat is medinet Habu, deze tempel ligt een beetje af gelegen, maar niet erg ver van de centrale ticketservice dit is oo kde reden dat deze tempel steeds meer links gelegd wordt. Terwijl dit echt zo`n mooie tempel is! We waren daar echt alleen met ons groepje en konden rustig op ons eigen gemakje bekijken.
nr. 2 is de tempel van hatshesut, de 3 trappen tempel. Een tempel ter ere van de enige vrouw die zich als mannelijke farao af liet beelden verguist maar niet vergeten!.

En ik mis eigenlijk ook de sfinx, deze ligt een endje af van de tempels, maar is echt wel het bezoeken waard, al is het maar om je te beschuren over de KFC en mac die er 300m voor zitten. *LOL*
Afbeelding

Pas op voor tempelmoeheid Haha!, edfu zou ik zeker bezoeken en die markt!!!! Lovers Als je een Egyptische jurk wilt kopen moet je het echt daaar doen! Ik heb er nu nog spijt van dat ik er daar geen een heb gekocht! Boos! Let wel op het afdingen, echt doen hoor! En let ook op wat je terug krijgt.
Naar Edfu is maar 1 weg, dus het is daar erg druk! File van paardenwagentjes, taxis en busjes. En iedereen wilt eerst.
Echt het verkeer in Egypte, vooral Cairo is gewoon een gekkenhuis.

En ja reken maar dat je met een trapje het vliegtuig uit en in gaat. Een bus brengt je naar de vertrek/aankomsthal.

De piramides zijn zeker geweldig, maar als je in de piramide met de grote galade wilt, dan moet je vroeg opstaan, kans dat je met zo`n cruise dat niet doet. Er mogen maar een beperkt aantal mensen(120) naar binnen per dag. De great piramid, met het glazuurlaagje, die ik heb bezocht, is opzich wel leuk, maar verwacht echt niks te zien o.id. je moet gebukt een trap af en oplopen(van beide kanten lopen er mensen) en het wordt steeds warmer en benauwder hoe dieper je naar binnen gaan. Je voelt je spieren dan echt, Mensen met claustrofobie hoeven dit echt! niet te doen.
Afbeelding

Het is dan ook meer het idee dat je binnen ben geweest, grafiety op de muur een kleine, lege graftombe en dat is het. maar het blijft mooi Haha!
Probeer(al zal dat haast wel) naar het piramide view point te gaan. Alle drie mooi op een rij en met een beetje geluk kun je een foto maken zonder mensen erop.
Afbeelding

Andere tips: zorg voor voldoende kleingeld,
Ding af,
Egyptenaren hebben vreemde humor,
geef voldoende tips,
blijf lachen, ook na het `bezoek van de lokale marktjes(sjoeks). Het is nl. heel anders dan in nederland. Je kunt daar NIET rustig winkelen en iets uitzoeken. Nee dat doen zij wel voor je Haha!, blijf gewoon rustig en beleeft, dit is hun manier van`verkopen`en boos worden helpt echt niet!,
Wees als vrouw beleeft naar hun manieren, ga niet in je bikini de stad in, in Hurghada op een resort geen probleem, maar op bezoek in tempels/sjoeks/piramides, de stad e.d. draag gepaste kleding, bedek je bovenarmen/hals en benen, hoofddoek hoeft echter niet,
Let op je geld wat je terugkrijgt, eerder te weinig dan te veel Haha!,
Dingen zoals chocolade, mentos, wijn(ja het wordt soms geschonken) zijn daar duur! Ook betaal je altijd nog een extra bedrag(noem het btw) boven op het eten dan de prijs die in de kaart vermeldt staat.
De luxe wordt daar ècht anders ervaren, pas je aan en verwacht geen zelfde luxe als hier in Nederland,(bijv. restaurants, ik heb al eens een half verbrand toetje gehad en in het hoofdgerecht zat nog een stukje plastic verwerkt Verward)
Drink niet van het lokale water, probeer water in je hotel te kopen, bij de tempels is het vaak schreeuwend duur.
Fotorollen e.d. bij tempels. let op de datum.Bovendien zijn ze erg duur en hebben erg lang in de zon gelegen. Je kunt beter van thuis meenemen. (ikzelf heb 320 fotos gemaakt, dus weet waar je aanbegint Haha!) En dan heb ik het nog niet over de anderhalfuur aan film Lips are sealed

NOu uhhhh, wat nog meer, ik weet zeker dat ik nog iets vergeten zal. Reken maar op een hete september, ik ben met nieuwjaar geweest(doen hun niks aan) en toen was het lekker 24 graden overdag, al kon het snachts wel erg koud worden.

Succes en veel plezier alvast! Ik heb nog veel meer fotos en voor meer (unieke) tips, ik weet nog een leuke over abusimpel pb me maar, ik heb ook nog een site met allerlei fotos en tips en dingetjes en datjes, is wel in het Engels, maar wel leuk om te bezoeken, in mijn profiel staan nog een aantal fotos en ook die link naar `mijn` website`s homepage.

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 08:40

Het snorkelen kan je ook direct aan de kust bij Hurghada.
We zijn nog wel met een bootje de zee opgeweest en daar was het natuurlijk wel wat mooier.
Ook hebben we een excursie gemaakt naar een soort natuurreservaat (ca. 1 uur rijden). Daar kon je heel mooi snorkelen. Het stikte daar zo van de tropische vissen dat je ze voor je gevoel aan de kant moest duwen. Ze bleven maar tussen je benen door zwemmen. (Ik vond ze ENG)

Wij zijn toen ook met een trapje uit het vliegtuig gekomen.
Wij zijn toen begin september geweest en toen was het nog boven de 40°.
Wel heel veel wind direct aan het water in de stad was het ontzettend heet.

manzano

Berichten: 23905
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 10:41

Waar ga je deze reis nou boeken??

Mijn tante heeft ook zoiets gedaan en die was heel enthousiast. Maar idd. bij georganiseerde dingen wordt vaak overal langs geracet. Heb ik ook vaak zo ervaren. En zo te zien is dit programma ook overvol.

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 12:01

mijn ouders hebben die nijlcruise gedaan en dat was ze goed bevallen. Ik zou je aanraden om in de herftvakantie te gaan. Dan is de temperatuur wat lekkerder

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-04 18:13

@ manzano: via gobest (we hebben dit soort reizen bij meerder aanbieders gezien, maar die van gobest zag er het best georganiseerd uit en zij vliegen alleen met transavia/martinair/dutchbird terwijl die anderen met name met egyptische maatschappijen vlogen..)

Of het programma overvol is vind ik moeilijk te beoordelen, als je bijv kijkt naar die nijlcruise daar bekijk je gemiddeld 2 dingen op 1 dag. Moet wel te doen zijn toch ?!

@ miekelover: wij gaan dan van half tot aan eind september. Dit is de enige periode die ik dit jaar nog vrij heb van mijn werk... ik zal eens op meerdere sites gaan zoeken hoe warm het dan in Egypte is... Cool

@ Deesdebest, echt super bedankt voor je gigantische verslag, OK dan! !!
Wat betreft kleingeld... moet ik dat van tevoren in NL regelen ?? Of kan ik daar ergens pinnen (:D ) op het vliegveld ofzo of in Hurghada?
En dat van bovenarmen en hals bedekken had ik nog niet eens bij stilgestaan (waarmee bedek je in vredesnaam je hals Verward )..

manzano

Berichten: 23905
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 14:13

Met een pareo ofzo. Die kan je ook om je schouders slaan en je hals. Of een wat bredere sjaal.

manzano

Berichten: 23905
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 14:14

Of gewoon een lekkere warme koltrui Knipoog.

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 19:01

Oja nog een goede tip

Neem een wegwerponderwatercamera mee (van Kodak) Dat is daar echt de moeite waard. Wij hebben hele mooie onderwaterfoto's gemaakt.
Cameraatje kostte toen iets van fl. 25,00.

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-04 19:04

Bedankt voor de tip

Maar op welke plaatsen moet je dan je bovenarmen/bovenbenen/hals bedekken? Ook als je piramides gaat bekijken of rondloopt in Cairo ??

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 21:51

Ik heb niets speciaal hoeven bedekken hoor. (ook niet in de piramide)
Ik had gewoon een t-shirt aan met korte mouwen en een korte broek.

Normaal moet je wel meer bedekken als je een moskee in gaat.
Maar ik heb eigenlijk altijd nog gehad dat er voor de touristen rokken en sjaals klaar liggen om je mee te bedekken, dus ik zou je er niet te druk over maken.

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-04 18:27

Ah, dat is wel handig, dat die dingen klaar liggen

Het snorkelen lijkt me ook erg mooi daar in de Rode Zee!

manzano

Berichten: 23905
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 19:20

Als ik jou was zou ik toch zelf wat meenemen, want het is misschien niet altijd zo!! En het zou zonde zijn als je daardoor niet naar binnen mag. Een T-shirt is op zich ook goed, want het gaat erom dat je schouders bedekt zijn. Van je hals bedekken had ik nog nooit gehoord.
Vaak neem ik zelf een wikkelrok mee (je knieen moeten meestal bedekt zijn, soms meer) en een shirtje met mouwtjes.

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 20:01

Ik ben al meerderekeren in Egypte geweest.
De eerste keer heb ik een rond reis gemaakt en de laatste twee keren waren we er puur voor het uitrusten en duiken geweest.
Luxor en Cairo vond ik echt top en dan de piramides.
Als je de piramides in wilt moet je zeker geen last van claustrofobie hebben, want je gaat echt door hele smale gangetjes.
Ik heb ook niet hoeven bedekken maar het gaat erom dat je er een beetje op let als je iets gaat bezoeken ze stellen het namelijk wel op prijs.
Luxor en alle tempels daar vlak in de buurt zijn zo indruk wekkend en zo mooi.
We hebben ook een woestijn trek tocht gedaan, echt zo bijzonder.
Ik kan er nog wel honderd keer naar toe gaan maar ik blijf het mooi vinden.
Uitgaan kan je daar niet echt maar daar gingen wij ook niet voor in Egypte en de drank is duur omdat dat eigenlijk niet veel geschonken word.
Duiken is echt een plaatje en idd neem een onder water camera mee dat is echt de moeite waard.

Oja ga niet in de zomer dat hebben wij de eerste keer wel gedaan, het kan dan oplopen tot ongeveer 50 graden.
Herfst en winter is echt heerlijk van temperatuur daarzo.

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-04 22:26

We gaan van half tot eind september Haha!, volgens diverse internetsites is het dan gemiddeld 32 graden in Egypte... maar ik vrees dat het wel wat warmer kan zijn dan... hopelijk valt het wat mee Cool ..

De piramides en tempels lijken mij ook echt indrukwekkend!
Voor zover ik weet ben ik niet claustrofobisch aangelegd (en anders kom ik daar dan vanzelf wel achter... Nagelbijten / Gniffelen Haha! )
Voor het uitgaan gaan wij er ook niet heen hoor, echt voor de rondreis, zoveel mogelijk bekijken en daarna lekker strandvakantie en snorkelen OK dan!

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 14:45

Nou ik wens je dan heel veel plezier, ik vondt het alle keren weer de moeite waard dan ik geweest was.