Voor langere tijd naar buitenland,hoe deden jullie het?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Saskia9

Voor langere tijd naar buitenland,hoe deden jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 19:14

Hoi Allemaal,

Ik zit met een aantal vragen,ik zie regelmatig topics voorbij komen waarin mensen voor een langere tijd naar het buitenland gaan,hoe doen jullie dit?
Ik bedoel hiermee,zijn jullie klaar met school? Nemen jullie een tussenjaar?
En voor de mensen die werken? Nemen jullie ontslag?
Ook vraag ik me af wat jullie met jullie dieren doen?gaan jullie die niet ontzettend missen?

Ik ben erg benieuwd!

Goof

Re: Voor langere tijd naar buitenland,hoe deden jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 19:20

Ik ben ook meerdere keren voor langere tijd in het buitenland geweest.
Ik ben nadat ik mijn Havo afgerond had gaan werken, puur en alleen met als doel om te gaan reizen. Ik heb ooit eens onbetaald verlof gehad, ideaal want toen ik terug kwam kon ik direct weer aan de slag, en heb ook wel eens ontslag genomen om bij terugkomst een andere baan te zoeken.
Mij is dat prima bevallen.
Pas na die jaren van werken en reizen ebn ik weer aan een opleiding begonnen. Ik heb het dus echt tussendoor gedaan, wist toch niet wat voor opleiding ik wilde doen en reizen wilde ik al vanaf dat ik klein was.

En tja, mijn beesten heb ik uiteraard vreselijk gemist, maar reizen op deze manier doe je gewoon niet meer als je een vaste baan hebt, gesettled bent etc etc, dus die kans moet je gewoon te allen tijde grijpen :D

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 19:25

Ik ben naar Canada en Ijsland geweest. In totaal een jaar weggeweest. Mijn paard bleef in NL achter. Zomers stond ze op de boerderij waar ze altijd stond. Lekker 24/7 in de wei en de boer kwam 2x per dag in de wei en ze stond bij hem achter huis met haar vriendjes. Een vriendin van mij reed haar. In de winter is ze verhuist naar een plek waar ze ook in de winter 24/7 buiten kon staan met ijslander vriendjes, bij vrienden in de 'achtertuin'.

Nu ben ik in Denemarken en heb ik mijn 2 paarden meegenomen.

Ik ben na mijn havo examen naar Canada en IJsland geweest. Nu ben ik al een jaar in Denemarken en heb besloten hier te gaan studeren de komende 4 jaar. Ik heb dus tussenjaren genomen.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 19:29

Ik vind het knap hoor,want dat is iets wat mij toch wel tegen zou houden..

Momenteel heb ik geen vaste baan,en werk via het uitzendbureau.. opzich ideaal natuurlijk,zo hoef ik geen ontslag te nemen.. het gaat nog wel even duren voordat ik eventueel weg zou gaan..niemand weet het nog ook,maar ik ben erover aan het nadenken.. voor hoelang,hoe te doen met mijn dieren.. en dat soort dingen allemaal... Moeilijk... Mijn paard red zich wel,die heeft een super verzorgster,alleen ik ga mijn hond zo erg missen!!! daar zie ik echt tegenop...
Misschien moet ik dan maar voor 2 maanden gaan ofzo..
Ach..de hersend denken langzaam verder... ;)

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 08:07

Ik ben een half jaar weggegaan naar de Antillen na mijn opleiding. Mijn huisje had ik opgezegd, verder had ik geen werk en geen school meer. Mijn ouders hebben voor mijn konijn gezorgd, want die kon niet mee. Die heb ik in mijn nieuwe leventje daar niet eens zo gemist, dat kwam pas toen ik terug kwam en ze er niet meer was ;( (ze was al bijna 9).

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 08:16

ik ga elk jaar een maand (niet echt een langere tijd, maar ja...) naar amerika om paarden te rijden. ik werk gewoon de rest van t jaar zoveel mogelijk over om zoveel uren op te kunnen nemen (5 weken). Zo krijg je niet een gat in je pensioen en hou je je verzekeringen... Net niet te lang om veel te moeten regelen (met werk en dieren enzo) en net lang genoeg om ff gesnoven te hebben van een andere levensstijl ;)

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 15:20

Ik ben twee keer voor langere tijd weggeweest. Eerste keer was 6 maanden Aruba voor stage. Dit was nog tijdens mijn studie, maar ik hoefde geen vakken meer te volgen. Kamer heb ik toen voor die periode onderverhuurd, auto bij m'n ouders gezet en m'n paard heeft bij mijn toenmalige vriend aan huis gestaan. Hij reed er af en toe op en verder stond hij op de wei.

Tweede keer was een jaar Australie. Toen was ik al afgestudeerd en had een jaar bij m'n vader gewerkt en woonde ook weer bij m'n ouders. Baan en huis opzeggen was dus zo gebeurd :D. Auto heeft daar weer voor de deur gestaan. Voor m'n paard heb ik toen via een vriendin die instructrice is iemand gevonden. Zij had een lesklant die een jong paard had waar ze nog niet op kon rijden, maar het rijden wel miste en dus een 'tijdelijk' rijpaard zocht. Ik heb toen wel het hele jaar alle kosten betaald (daar had ik eerst een jaar voor gespaard) en in Australie vrij veel gewerkt om rond te kunnen komen.
Ik moet er eerlijkheidshalve wel bij zeggen dat ik de tweede keer soort van 'afscheid' genomen heb van m'n paard voor ik wegging, omdat hij al behoorlijk op leeftijd was. Dit bleek onnodig achteraf! Daarnaast heb ik verder alles losgelaten (dus niet bemoeid met rijden/verzorging e.d.), m'n vader ging om de week bij hem kijken en die gaf niets dan positieve berichten door!! Verder heb ik tijdens dat jaar weinig contact gehad met de verzorgster.

En al een paar keer 5 weken met vakantie geweest :o Gewoon alle vakantiedagen en geld opsparen, ma voor de planten laten zorgen en een paar verzorgsters voor m'n paard strikken. Das meestal niet zo moeilijk; ik maak gewoon een schema wie welke dag doet, is het voor iedereen duidelijk.

Edit: als je de kans hebt om te gaan... DOEN!!!!! Ik heb nooit 1 sec. spijt gehad van mijn reizen.

NatassJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 15:29

Ik ben vorig jaar voor 3 maanden naar Amerika geweest en heb ontslag genomen op mn werk. Was allemaal sneller gegaan dan ik dacht en erg kortaf, maar nooit geen spijt van gehad! Zou het zo weer doen!

Mn moeder deed mn beesten allemaal. Konijn, cavia`s, hamster en parkiet. Tuurlijk mis je ze wel, maar je weet toch wel dat je ze weer terug ziet en ik weet dat ze het bij mn moeder ook goed hebben!

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 15:32

Ik ben een jaar naar Zwitserland geweest (10 jaar geleden alweer). Ben toen gestopt met school en heb mn kamer opgezegd. Bleek toen ik daar aankwam dat het nog helemaal niet zeker was dat ik de baan zou krijgen, er waren nog 2 andere gegadigden. Gelukkig ben ik het toen wel geworden, anders had ik fijn zonder kamer (en school of werk) gezeten.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 17:00

Ik ga in januari voor 5 maanden (tot 25 mei) naar Finland, uitwisseling :). Ga die periode daar officieel journalistiek studeren, alleen moet ik mijn vakkenpakket nog samenstellen. Verder hoop ik daar nog wat kunnen rond te reizen en nog wat andere landen te bezoeken.
Erg spannend allemaal. Aan de ene kant vind ik het doodeng, maar heb er aan de andere kant zoveel zin in! En wat opleiding betreft laat ik hier niet veel achter. Wel mijn familie en vrienden en ik ga stoppen met mijn bijbaantje. Die kunnen mij namelijk maar voor 5 weken verlof geven en ik ben wel iets langer weg ;) Als ik dan weer bij mijn huidige bijbaan terug zou komen begin ik weer een stuk lager met mijn loon, en daar heb ik geen zin in.

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 17:03

Ik was een 16 jarig verlegen meisje, dat net haar VMBO had afgerond en wilde is wat anders. Binnen een paar maanden zat ik in Nieuw Zeeland bij een ontzettend lief gastgezin en een superleuke school. Een heerlijk tussenjaar waar ik meer heb geleerd dan al die andere 16 jaar. Fantastische vrienden aan overgehouden en een familie. Geen seconde last van heimwee gehad, alhoewel nu ik thuis ben heb ik heimwee terug. :+

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 17:57

Leuk om jullie positieve verhalen te horen!

Het lijkt me inderdaad super voor je ontwikkeling,volgens mij leer je een hoop over jezelf in de tijd dat je weg bent van huis en haard.

Als het door zou gaan zou ik voor maximaal 3 maanden naar Turkije gaan,dit om het land goed te leren kennen,omdat mijn vriend hier woont.
Hij is dan aan het werk,als chauffeur,en de planning is tot nu toe dat ik dan met hem mee zal gaan.Niks is nog zeker,alles zit nog in de begin fase,maar ik ben er wel serieus over aan het nadenken,het enige wat me dwars zit zijn mijn dieren,en ik moet natuurlijk nu sparen,om in die maanden dat ik weg ben,mijn vaste lasten gewoon door kunnen lopen.hoe en wat verder weet ik nog niet,dat ben ik aan het uitzoeken,maar het lijkt me een enorme uitdaging!

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 18:00

Grappig, was net even aan het uitrusten van m'n koffer inpakken toen ik dit topic zag. :+ Was even aan het kijken hoe zwaar alles werd enzo.
Ik ga over precies een week naar Italië, Rome. :) Ik heb net mijn vwo-diploma, dus het is een tussenjaar voor mij. Heb ook echt totaal geen zin om nu al te gaan studeren. Werkte bij een supermarkt als bijbaantje en heb daar ontslag genomen, maarja dat is logisch en ook niet echt een echte baan. :D
De paarden zijn verkocht, eentje vorig jaar september al en de andere in april. Ik heb nog wel een jong poesje en 2 parkieten, daar gaat mijn moeder ook voor zorgen. Het poesje zorgde ze trouwens sowieso al voor, we hebben meer katten. :)

Ik denk dat ik vooral onze hond ga missen van de dieren.
En mijn vrienden.. En m'n familie natuurlijk. :D

Maar heb er wel zin in! Niet teveel over nadenken wat je allemaal kan gaan missen enzo. :) En denk dat het voor mij allemaal makkelijker is omdat ik nog jong ben en gewoon thuis woon.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 18:47

Ik ga in februari een half jaar naar Thailand om te studeren. Wat dat betreft dus geen problemen, studie loopt gewoon door. Bijbaantje is op oproepbasis dus hoop na het half jaar gewoon weer aan de slag te kunnen. Paarden zijn verzorgpaarden, dus die krijgen hun verzorging gewoon van de eigenaren, daar hoef ik me geen zorgen om te maken - al ga ik ze uiteraard ontzettend missen. Verder ga ik mijn kamer onderverhuren, als het lukt, om de kosten te dekken. :)

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 13:43

Wat leuk Loose en Mocca!
hele ervaringen hoor!

Goede tip inderdaad,om niet teveel na te denken over wat je allemaal gaat missen,al weet ik nu al dat ik het wel ga missen als ik daar ben en het even moeilijk heb,maargoed,het is voor een goed doel zullen we maar denken!
Je leert er altijd van!

marleeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:55

Hier nog 1! ik zit nu voor 8 maanden in Kaapstad om stage te lopen! Tuurlijk is het even slikken als je op schiphol die poortjes door moet, maar het is een van de meeste geweldige ervaringen ooit! echt zeker de moeite waard en kan het ook iedereen aanraden! En de mensen en dingen die je hier laat zijn er ook nog als je weer terug komt, en tegenwoordig kun je zo makkelijk contact houden via internet ( skype! ) enz.

Echt als je de kans hebt; doen! je krijgt er zeker geen spijt van, en bevalt het echt niet? Nou dan ben je ook zo weer terug toch?

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:12

tot nu toe nog niemand met meerdere eigen paarden die alles zelf doet voor zn paarden? dan ligt het toch wel wat moeilijker denk ik?

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:16

Ik heb ook een jaar in het buitenland gestudeerd. Het was echt een top jaar een veel geleerd. Mijn paardje bleef thuis bij mijn ouders dus daar had ik zeker geluk mee!

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 14:22

Gelukkig heb ik een goede bijrijdster,en mijn moeder die veel voor me doet met paard.wat dat betreft ga ik hem wel goed achterlaten,maar het missen lijkt me zo erg haha!

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:33

Ik wil in februari weg! waar, wat en eventueel met wie staat nog allemaal open.
Ik ben nu net in een winkel hier begonnen te werken maar daar weten ze dat ik tegen die tijd naar het buitenland ga :)
Ik heb (helaas :P ) geen paarden wel een enorm lief verzorgpaard. Haar ga ik als het zo ver komt ook wel enorm missen.. en stiekem duim ik een beetje dat ik na mijn paar maanden weg haar weer mag bijrijden maar dat is nog zo ver vooruit plannen. haar ga ik wel enorm missen..

Ik woon nog gewoon thuis dus dat is lekker makkelijk. Mijn cavia's blijven gewoon hier en de Katten en Hond zijn van ons allemaal. Al denk ik wel dat het erg saai wordt zonder al die beesten om me heen ;(

daarom ga ik ook iets zoeken MET beesten :P

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:38

kynshiri schreef:
tot nu toe nog niemand met meerdere eigen paarden die alles zelf doet voor zn paarden? dan ligt het toch wel wat moeilijker denk ik?

Ik heb er idd maar eentje, dat is nog wel uit te besteden. Als je er meerdere hebt, wordt het zeker een stuk lastiger. Maar das ook een keuze die je maakt als je meerdere paarden (of andere huisdieren) hebt.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:49

ik heb er ook maar 1tje, maar heb vaak ook nog een paard in training staan. Meestal wordt die dan ff voor een maandje door een ander getraind... Het trainingspaard van dit jaar is toevallig net gister verkocht en volgende week zaterdag ga ik weg. Dat was wel geluk hebben, want degene die hem zou trainen heeft haar enkelbanden gescheurd...

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 19:08

Ik zit nu voor stage 'n half jaar in Suriname.
De laatste avond bij m'n paardje heb ik me toch wat afgejankt, terwijl het bij vrienden/familie eigenlijk vrij makkelijk ging. Het enige wat ff moeilijk is is het échte afscheid bij schiphol. Het liefste was ik weer mee naar huis gereden maar dat kon natuurlijk niet :+.
Mijn paardje begin ik nu ook echt ontzettend te missen, en heb nog 5 maanden te gaan :o. Gelukkig wordt ze goed verzorgd en rijdt 'n ander meisje haar zo'n 1 a 2 keer per week. Ook neemt 'n ander meisje haar zo nu en dan mee op buitenrit. Maar pfoe ik moet niet te veel foto's gaan kijken want dan :+.. De mensen om je heen kun je nog spreken (skype etc) maar je paardje kan je gewoon echt ff niet zien/voelen/ruiken..
Ik ben hier nu iets langer dan 'n week maar heb nu al zó veel geleerd. Ik zou eigenlijk met een klasgenoot gaan maar deze is gisteren alweer naar huis vertrokken dus nu ben ik helemaal op mezelf aangewezen, en dat terwijl thuis echt alles maar dan ook alles voor me gedaan wordt :o. Ik moet nu dus ook weer op zoek naar een nieuwe verblijfplek etc.
Daarnaast ben ik vanaf dag 1 ziek geweest, wat ook niet echt fijn was in deze hitte :P. Het gaat nu gelukkig iets beter.
Wat betreft de klasgenoot. Dat is dus echt wel iets waar je rekening mee moet houden. Ook al zit het even tegen en is het niet zoals je het verwacht hebt, je hebt er toch voor gekozen en ga er dan ook gewoon voor. Komop zeg, om een week later ipv 5 maanden later al naar huis te gaan is toch te triest voor woorden. Je hebt zo veel voorbereiding er aan gedaan en het is 1 keer in je hele leven. En omdat het dan even niet gaat vlucht je maar gewoon weer naar huis!? Vraag me af wat hij hiervan geleerd heeft...
Mijn bijbaantje kan ik nadat ik terug ben gewoon weer oppakken (thuiszorg), gelukkig :).

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 22:19

Ik heb vier maanden in Galway, Ierland gewoond. Ik heb daar aan de universiteit gestudeerd via het Erasmus uitwisselingsprogramma.
Ik heb heeeel veel gewerkt voor ik weg ging, maar kreeg dat niet uitbetaald. Tijdens de maanden die ik weg was kreeg ik mijn overwerk uitbetaald, zodat ik wel gewoon inkomen had.
Mijn paarden hebben die maanden onder toezicht vakantie gehad.

Ik heb geen seconde heimwee gehad, miste Nederland ook absoluut niet. Vrienden een beetje, familie een beetje, mijn paarden het meest. Maar vooral fantástische maanden gehad, veel geleerd, vooral over mezelf. Ik zou zo terug gaan. Ooit ga ik ook zeker terug naar Ierland, dan mét paarden en voorgoed :)