Rome/Florence 2010, hoe aanpakken/tips gevraagd?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Rome/Florence 2010, hoe aanpakken/tips gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 02:29

Hallo allemaal,

Mama en ik hebben vanavond besloten dat we in juni/juli een paar dagen naar Rome gaan en misschien naar Florence.

We willen vooral veel dingen gaan bekijken(Sint pieter, Collosseum, Trevi fontein etc.). Ik ben in april met school naar Italië geweest en ook 2 dagen naar Rome en ik vond dat helemaal geweldig, mama is er nog nooit geweest.

Nu wilde ik vragen of jullie nog tips hebben over hoe we het het beste kunnen aanpakken(we waren aan het denken om gewoon een hotel te boeken, logies + ontbijt, en dan met de metro overal heen te gaan, maar ook weer: hoe kun je het het makkelijkst doen met de metro etc?).

Als er tips zijn voor nog meer dingen te bezichtigen in Rome mogen jullie het zeggen!

Verder willen we misschien ook nog een dagje naar Florence(bv de eerste of laatste dag), maar hoe dit het makkelijkst aan te pakken is weten we ook niet helemaal.

Ik ga ook op internet kijken en we gaan bij het reisbureau kijken, maar we hebben niet zo heel veel zin in een compleet georganiseerde stedentrip.

Groetjes Desiree

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 11:33

als je naar rome gaat moet je gewoon even met de hostels kijken op de kaart of het bij een metrostation is. ik zou gewoon zo dicht mogelijk bij termini proberen, want hoe verder van het centrum hoe lelijker. sowieso metro b vanaf station tiburtina tot aan rebibbia is het echt lelijk (en niet super veilig), hoe het met de andere metrostations verder van het centrum zit weet ik niet.
hoe lang blijf je? misschien kan je ook wel een dagje naar het strand (ostia). heel makkelijk te bereiken met de metro en dan met de trein.
wat je sowieso moet zien in rome (vind ik :D ):
colloseum, palatijn, foro romano, pantheon, largo argentina (allemaal zwerfkatten :D ), villa borghese, engelenburcht, vaticaan, piazza venezia, spaanse trappen, fontana di trevi, piazza navona (veel leuke restaurantjes en uitgaansgelegenheid), via del corso (shoppen :D ). dit zijn wel zo'n beetje de standaard dingen. een leuke wijk om in te kijken is trouwens trastevere, met leuke kleine straatjes enzo. :) als je nog tijd over hebt, kan je misschien ook nog naar deze minder bekende, maar ook heel mooie dingen: vila doria pamphilij (heel groot park), tivoli (ligt buiten de stad, staan oude vakantiehuizen van keizers enzo), sportpark dat mussolini heeft laten bouwen, ben even de naam vergeten). in het centrum, bij metrostation barberini, zit trouwens een kerk die door moniken is gemaakt met overal botten en skeletten enzo. misschien ook interessant. :)) als je uitwilt kan ik testaccio (metrostation piramide) aanraden, energy bij ciampino, gewoon het centrum rondom piazza navona of trastevere (vooral buiten zitten met een drankje).
florence is met de trein denk ik ongeveer 2 uur van rome af. het is niet heel groot en compact (1 straat die naar alle highlights gaat zo'n beetje) dus je zou altijd nog met florence kunnen doen dat je 's ochtends weggaat uit rome en 's avonds weer terugkomt.

haha oeps, beetje lang verhaal. :))

Many

Re: Rome/Florence 2010, hoe aanpakken/tips gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 12:17

Ik ben in de herfstvakantie naar Rome geweest en wij zaten in hotel Aphrodite, ongeveer tegenover station Termini. Dat is wel ideaal, want bijna alle bussen en de beide metrolijnen komen langs dat station. Er zijn kaarten te koop die voor bus, metro en tram gelden en die meerdere dagen geldig zijn. Die kun je halen bij kraampjes op het station zelf.

Verder ga ik mee met Loose want die weet er een heleboel van :))

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:06

Rome is vrij goed te lopen allemaal....... ik zou je ook aanraden dat te doen, want je komt dan onverwacht zó veel moois tegen :j
Ik weet wel een erg leuke B&B in het centrum van Rome. Goed betaalbaar en om de hoek van het collosseum. Geen super grote kamers, maar in zo'n stad ben je toch bijna niet op je kamer is mijn ervaring :)

Als je genoeg tijd hebt ga dan vooral naar Ostia (Antica). Een opgraving van de oude havenstad van Rome. Is nog heel erg veel te zien van hoe de stad er vroeger uit zat (staan nog delen van huizen, mozaiekvloeren etc.).

Verder is er nog iets vrij nieuws en dat is ABSOLUUT een aanrader om de hoek van het colosseum.
Heb alvast een linkje van nu.nl http://www.nuvideo.nl/algemeen/20067/index.html

Zal nog even zoeken naar de echte website en naar de website van de B&B.

Pfff, kan wel uren praten over Rome, maar dat zal ik je niet aan doen ;)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:10

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:59

Wij hebben in 2008 3 dagen in Hotel Verona gezeten in Rome, is wel echt een aanrader :j Is 10 minuten lopen vanaf Termini (centraal station), gelegen in een rustige zijstraat, maar wél met de bushalte op de hoek die je overal naar toe brengt :j

Florence is ook geweldig, zijn we afgelopen zomer geweest, maar daar zijn wij toch ook echt 2 dagen zoet geweest :j Hadden toen geen hotel, dus 2x heen en weer gereisd vanaf de camping, dus een ho(s)tel in Florence is ook wel een tip!

Wat betreft de reis etc: Allemaal los boeken! Gewoon goed kijken bij low-cost vliegmaatschappijen en op het vliegveld in Rome een treinkaartje naar de stad kopen.

Wij waren een vermogen kwijt voor een stedentripje naar Rome van 3 dagen, achteraf hadden we het zeker voor de helft van de prijs kunnen boeken als we zelf alles los geboekt hadden ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 17:34

Even weer een reactie, zie dat ik helemaal niet meer gereageerd heb :o

Ik heb al jullie tips etc opgeschreven.

Vandaag hebben mama en ik samen gekeken, we gaan van 7/06 tot 12/06 met Ryanair. En we gaan naar hotel Principe Eugenio.

De rest moeten we nog uit gaan zoeken(excursies etc).

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 18:38

Het topic is al wat ouder, maar heb toch nog een hele goede tip dus wilde even reageren ;) Ik ben zelf ontzettend vaak in Rome geweest, maar de allerleukste plekjes/wandelingen/restaurantjes/winkeltjes staan toch wel in 100% Rome (een serie van reisgidsjes over alle grotere steden). Verder zijn er al veel goede tips gegeven! Het boekje is verkrijgbaar bij de meeste grotere boekhandels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 19:12

Bedankt voor de tip! Helemaal niet erg dat je nog even reageerd hoor vind ik :P. We gaan toch pas over 3 maanden :P.