als je naar rome gaat moet je gewoon even met de hostels kijken op de kaart of het bij een metrostation is. ik zou gewoon zo dicht mogelijk bij termini proberen, want hoe verder van het centrum hoe lelijker. sowieso metro b vanaf station tiburtina tot aan rebibbia is het echt lelijk (en niet super veilig), hoe het met de andere metrostations verder van het centrum zit weet ik niet.
hoe lang blijf je? misschien kan je ook wel een dagje naar het strand (ostia). heel makkelijk te bereiken met de metro en dan met de trein.
wat je sowieso moet zien in rome (vind ik
):
colloseum, palatijn, foro romano, pantheon, largo argentina (allemaal zwerfkatten
), villa borghese, engelenburcht, vaticaan, piazza venezia, spaanse trappen, fontana di trevi, piazza navona (veel leuke restaurantjes en uitgaansgelegenheid), via del corso (shoppen
). dit zijn wel zo'n beetje de standaard dingen. een leuke wijk om in te kijken is trouwens trastevere, met leuke kleine straatjes enzo.
als je nog tijd over hebt, kan je misschien ook nog naar deze minder bekende, maar ook heel mooie dingen: vila doria pamphilij (heel groot park), tivoli (ligt buiten de stad, staan oude vakantiehuizen van keizers enzo), sportpark dat mussolini heeft laten bouwen, ben even de naam vergeten). in het centrum, bij metrostation barberini, zit trouwens een kerk die door moniken is gemaakt met overal botten en skeletten enzo. misschien ook interessant.
als je uitwilt kan ik testaccio (metrostation piramide) aanraden, energy bij ciampino, gewoon het centrum rondom piazza navona of trastevere (vooral buiten zitten met een drankje).
florence is met de trein denk ik ongeveer 2 uur van rome af. het is niet heel groot en compact (1 straat die naar alle highlights gaat zo'n beetje) dus je zou altijd nog met florence kunnen doen dat je 's ochtends weggaat uit rome en 's avonds weer terugkomt.
haha oeps, beetje lang verhaal.