Kroatië met identiteitskaart?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hetja

Kroatië met identiteitskaart?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-06 15:44

Gister was ik bij het gemeentehuis om een paspoort aan te vragen, de rij was enorm lang en besloot daarom om het later weer te proberen. Ik kwam daar toevallig in gesprek met een mevrouw die mij vertelde dat je ook naar Kroatië kan met je identiteitskaart. Ik was er heilig van overtuigd dat ik een paspoort nodig had.
Nu ben ik opzoek gegaan naar wat info op internet en kwam dit tegen.

Nuttige informatie Reisdocumenten: Nederlandse staatsburgers kunnen zowel met een geldig paspoort als met een geldige identiteitskaart naar Kroatië reizen. Dit geldt echter alleen voor die Nederlandse staatsburgers, die in het bezit zijn van een identiteitskaart waarop staat aangegeven dat de nationaliteit van de betreffende persoon de Nederlandse is. Deze personen hebben het recht om 90 dagen in Kroatië als toerist te verblijven. Kijk voor recente en gedetailleerde informatie op www.wijsopreis.nl of raadpleeg de ambassade van Kroatië, tel. 070-3633014 of het Ministerie van Buitenlandse Zaken van de Republiek Kroatië www.mvp.hr ,tel.: +385 (0)1 4569 964; E-mail: stranci@mvp.hr

Op de wijsopreis site kan ik steeds niet komen en ik heb geprobeerd de ambassade van Kroatië te bellen maar wordt steeds niet opgenomen.

Is er hier iemand naar Kroatië geweest en dit weet?

Alvast bedankt!

RelarDevi

Re: Kroatië met identiteitskaart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 15:52

Ik heb net op mijn broertje zijn ID gekeken.
"alle landen die bij EU horen" + de landen die niet bij EU horen maar wel in Europa zitten o.a andorra, liechtenstein, ijsland, noorwegen enzo.

Als kroatie bij EU hoort, kun je gewoon met je id naar Kroatie gaan. (Ik dacht dat Kroatie inmiddels bij EU hoorde)

Edit: http://europa.eu/abc/governments/index_nl.htm
Ik kan hier niet op uitmaken dat kroatie ook bij EU zit. Roemenie iig wel dacht ik.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-06 15:59

Ben nog even verder aan het speuren op internet, daar heb ik gelezen dat Kroatië een identieteitskaart wel accepteerd, maar de oosterlijke buurlanden weer niet.

Voor de zekerheid probeer ik nog wel even de ambassade te bellen.

MoonCloe, thanx voor het checken!

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 16:05

Bij mijn weten mag je met een ID-kaart niet naar Kroatië, ik zou zelf in 2004 naar Kroatië gaan en heb daar toen speciaal een paspoort voor moeten aanschaffen (reis is niet doorgegaan, maar toen had ik het paspoort al Haha! ).

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-06 16:24

Okee, ik had er ook nog niet eerder over gehoord, tot dat die mevrouw mij dit zei. Nu ik wat verder aan het zoeken ben op internet kom ik meerdere teksten tegen gelijk aan wat er in mijn eerste post staat. Maar ben bang dat het straks niet zo is.
Ik probeer nu en iig morgen nog de ambassade te bellen en anders ga ik morgenmiddag een paspoort halen (opvragen).

Deetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 16:28

Kun je dan ook naar griekeland met ID kaart?Hoort wel bij de Eu landen meende ik ?

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-06 16:35

Griekenland kan wel, dat weet ik zeker!

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 17:37

Griekenland kan wel, daar hebben ze zelfs de euro Lachen

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 18:03

Dit staat er op de site van de gemeente Maastricht:

De Nederlandse identiteitskaart is evenals het Nederlands paspoort vijf jaar geldig.
Ze geldt alléén als volwaardig legitimatiebewijs voor de volgende Europese landen: Andorra, België, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Groot-Brittannië en Noord-Ierland (inclusief Kanaaleilanden), Hongarije, Ierland, IJsland, Italië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Malta, Monaco, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal (inclusief Azoren en Madeira), San Marino, Slovenië, Slowakije, Spanje (inclusief Canarische eilanden), Tsjechië, Turkije (met visum USD 10,00 op vliegveld Turkije), Zweden en Zwitserland.

Volgens mij heb je dus een paspoort nodig!

Glenurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 13:03

Ik ben net terug uit kroatië (met de bus), sommige in onze bus hadden alleen een ID kaart en toen de douane kwam controleren in de bus was dat gewoon oke Lachen Ik heb zelf het risico niet genomen...maar 't kan dus wel met je ID.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 13:07

Ik ben in mei naar Kroatie geweest.
Volgens de gemeente was een paspoort verplicht.
Sommige mensen gaan idd met een ID kaart, maar officieel mag het niet.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 13:53

Heb net naar het reisbureau gebeld, (ambassade neemt maar niet op) en in eerste instantie zeiden ze dat het met een identiteitskaart mogelijk was, maar nu net belde ze me op, omdat ze toch twijfelde had ze het bij de visumdienst gevraagd en je hebt toch een paspoort nodig...
Toch vreemd dat er op internet te vinden is dat het wel kan en ook dat de medebuspassagiers van Glenurtje zo het land binnen mochten....

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 19:39

Op een site over kroatie vond ik dat een idpas genoeg was, maar aangezien veel mensen zeiden dat dat niet mocht heb ik alsnog een paspoort aangevraagt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 23:16

Officieel heb je een paspoort nodig. Maar de douane doet daar niet zo moeilijk over en dan kom je er met een id-kaart ook wel in. Maarja als je net een streng iemand treft, dan heb je pech.

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 17:34

Ik had hetzelfde probleem met Tunesie. Hoor van alle kanten dat het echt wel kan met een ID kaart. Ik heb toen ook zelf informatie verzameld en zowel gemeente als ambassade konden het paspoort aanraden.

Ik ga nooit op vakantie met een ID kaart als het land niet op de achterkant staat! Veel landen hebben wel een soort afspraak met Nederland. Alleen kan je dus wel in de problemen komen als lokale autoriteiten die afspraak niet kennen of erkennen.

Van een kennis die bij de gemeente heeft gewerkt hoorde ik verschillende verhalen over landen zoals Turkije, Tunesie en Kroatie. Alleen accepteren een ID, tot het verkeerd gaat. Ze vertelde van burgers die grote problemen en vertraging opliepen bij aangifte bij de politie, bezoek ziekenhuis of controle tijdens een excursie.

Je neemt in het buitenland toch geen enkel risico met een id kaart? Gewoon een paspoort halen .

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 09:58

Ik heb m'n paspoort vorige week ook aangevraagd, als het goed is kan ik 'm vandaag of morgen ophalen, wil net risico nl. ook niet lopen dat ik daar straks in m'n eentje aan de grens sta Haha!
Maar wilde nou wel eens weten hoe en wat precies, gezien niemand mij een duidelijk antwoord kan geven, zelfs bij het reisbureau wisten ze het niet zeker (zie vorige post) en de ambassade is gewoon niet te pakken te krijgen, vandaar.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 14:37

officieel mag je met een ID kaart, maar een paspoort wordt aangeraden.
als je bijvoorbeeld een ongeluk krijgt schijnen kroaten nogal moeilijk te kunnen doen omdat je geen paspoort hebt.

ik heb ook voor de zekerheid een paspoort aangeschaft, dit was zowiezo makkelijker omdat we anders om moesten rijden via italie. nu konden we gewoon door slovenie, want daar heb je wel een paspoort voor nodig.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 12:40

Ik heb het bij de douane in Kroatië gevraagd en het mag wel.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 20:00

Bij ons was ook het probleem dat we met de auto gingen, en dus door Slovenië moesten. Daar heb je dus wel een paspoort voor nodig, voor Kroatië kennelijk niet dus. Dacht ook altijd dat het daarvoor was ,maar is dus voor de buurlanden.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-06 11:59

Ook in Slovenië kun je met een identiteitskaart (ook gevraagd) al weet ik niet wat er gebeurd als er echt iets aan de hand is, bijvoorbeeld als je een ongeluk veroorzaakt o.i.d, daar heb ik ook geen duidelijk antwoord op gekregen. (wij waren ook met de auto)

greens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 12:13

In Kroatië is het volgens mij geen probleem, maar andere landen wel. Wij zijn in de zomer naar Montenegro geweest, en daarvoor werd me wel expliciet aangeraden een paspoort mee te nemen..( ipv een identiteitskaart)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 12:56

Maar ik heb nog eens op mijn idpas zitten kijken. Op de achterkant staat in welke landen hij te gebruiken is en daar stond Kroatië niet bij.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-06 13:17

Staat er ook niet op, ze dogen het wel.

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 13:20

Ja hoor dat kan ik ben dit jaar ook met mijn id kaart gegaan en heb er niemand over gehoort Haha!

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 23:23