Reisverslag Iran

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LuvdaTossa

Reisverslag Iran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 17:44

Tijdens de kerst vakantie heb ik een twee weekse rondreis gemaakt door Iran. Het land is een beetje negatief in het nieuws geweest de afgelopen dagen, maar wat een prachtig land is het!

Aankomst in Teheran, her en der lag nog wat sneeuw. Het was (ook door de smog) een beetje grauw.

Afbeelding

Veel auto's, maar dat ging allemaal heel netjes. Niet zo'n getoeter als bijv in Egypte. Er werd netjes gewacht en langzaam kom je door het verkeer heen. Dan kun je beter de metro pakken, ook erg druk. Moderne winkels aanwezig, iedereen kleed zich ook vrij modern. Meestal springt er wat haar onder de hoofddoeken vandaan en meestal zijn de gezichten van de vrouwen perfect opgemaakt.

Via, voor de sjiieten de heiligste stad, Mashad zijn we door gegaan naar Shiraz (zuiden). De druiven zijn hier vooral heel bekend door het gebruik in de wijnen. Helaas hier geen alcohol.. maar een aantal bewoners maakt zelf nog de wijnen van deze druiven. Hier is het prachtig weer. Strakblauwe luchten en een heerlijk zonnetje. Wel winter en dat is maar goed ook, met de hoofddoek op loopt de temperatuur snel op.

Afbeelding

Vanuit Shiraz trekken we naar het zuiden en onderweg doen we de beroemde ruines aan van Persepolis, daarvoor nog een kort bezoek aan Pasergadae http://nl.wikipedia.org/wiki/Pasargadae. Daar zien we het graf van koning Cyrus de Grote. We zijn de enige toeristen die dit historische moment bezoeken dus ik kan alleen op de foto met het enorme graf!

Afbeelding

Eerste teksten van spijkerschrift zijn hier gevonden, maar meestal werden de verhalen verteld op de bergwanden.

Dezelfde dag door naar Persepolis, waar ik enorm naar uit keek. http://nl.wikipedia.org/wiki/Persepolis Wat indrukwekkend was dat! Ik stond een aantal keren met open mond te kijken tussen de ruines. Ook de tekeningen op de wanden waren nog zo intact, heel erg bijzonder als je weet dat het meer dan tweeduizend jaar al bestaat. Dat zelfs in barre weersomstandigheden, enorm heet en heel koud. Een kleine impressie:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vanuit Persepolis zijn we richting Kerman gereden. Oorspronkelijk wordt de kleistad Bam bezocht, maar na de aardbeving in 2003 (waar meer dan 40.000 mensen stierven) wordt er gereisd naar Ryan. Een kleinere kleistad waar vroeger een heel dorp in zat. Een week geleden lag er nog een meter sneeuw, nu was het zonnig en al verder boven het vriespunt. Met de besneeuwde bergen op de achtergrond leverde het mooie plaatjes op.

Vanuit het oosten reden we door naar het zuiden terug naar Teheran. Onderweg hebben we een aantal dagen in het betoverende Isfahan gezeten. Beroemd om zijn bruggen en met name de bogenbrug, hier bij nacht.

Afbeelding

Isfahan zijn Imam plein is één van de grootste pleinen ter wereld. Hier liggen moskeen en paleizen aan. De moskee die ik het mooist vond is de moskee met de gele koepel. Meestal zijn deze koepels in het blauw of turquiose. Van binnen was de moskee ook erg mooi. Heb er veel gezien, maar deze stak er echt boven uit!

Afbeelding

Via Isfahan door naar de heilige stad Qom en door naar Teheran. Op de heilige plekken zie je veel goud. In Mashad is het goud nog meer te vinden. Qom is beschaafd met zijn goud:

Afbeelding

In Teheran een 'grote' demonstratie tegen de aanval van Israel in de Gazastrook. Deze is ook op tv geweest, als je van voren filmt lijkt het alsof er heel veel woendende mensen zijn. In werkelijkheid is het een groepje vrouwen die, met geld als tegenprestatie, voor de regering demonstreert. Dit was voor de Zwitserse ambassade. We hebben geen enkele last gehad van onrusten.

Afbeelding

Dit is een hele kleine impressie van een hele indrukwekkende reis. Hieruit gelaten zijn onder andere veel bezoeken aan moskees, bezoek aan de karevanserai, bezoek aan armeens orthodoxe kerk, vele musea, steden en dorpen, het zoroatrisme, de quanats etc. Heel bijzonder waren de contacten met de bevolking, die in de ontwikkelde steden goed engels spraken. Je valt op als toerist en daardoor heb je snel contact. Ook het contact met de andere toeristen is erg leuk. Er zijn niet veel dus je herkent ze snel, we hebben contact gehad met mensen uit Duitsland, Engeland, Japan, Griekenland, Pakistan etc. De hotels zijn erg goed en als je ze wilt vergelijken dan is een viersterren in Iran ongeveer een driesterren in Nederland. Ook over het eten niets te klagen gehad.

Alleen geen McDonalds... maar de westerse invloeden komen overal voorbij. De bevolking wil wel, maar de regering houdt veel tegen.

Afbeelding

Als je ooit twijfelt om hierheen te gaan dan zeg ik doen!!! Wel natuurlijk als de omstandigheden qua veiligheid het toelaten. Het is een hele bijzondere ervaring, eentje om nooit te vergeten. Ik heb een heel uitgebreid reisverslag, mocht iemand interesse hebben dan kan ik die per pb wel geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 18:31

Geweldig! En ben super jaloers op je! :j
Mooi verslag, moie foto's!

Wil graag nog naar o.a. Iran, Jemen en Saoudi Arabië, maar helaas... in mijn sociale omgeving krijg ik tot nu niemand zo ver om mee te gaan...

mbkaatje

Re: Reisverslag Iran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:08

Aparte vakantiebestemming, in die zin, dat het niet echt populair is. Maar ik heb eerder gezien, volgens mij bij 3 op reis, dat het een mooi land is.
Je hebt het erg naar je zin gehad zo te lezen. Mooi verslag en mooie foto's.

daban

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:15

Iran is een mooi land ben er in 2005 geweest, en zijn toen via Tehran naar kermashan met vliegtuig en met de auto naar meriwan gegaan. Een erg mooi land ik ben vooral verliefd geworden op de bergen. Helaas maar 3 dagen in iran geweest aangezien we op doorreis waren naar Iraq. Terug in Tehran geslapen in een 5sterren hotel met zijn 4en voor 80 dollar en leuke bedragen voor zo'n mooi hotel
Nog een tip als je echt mooie steden wilt zien ga dan naar erbil of slemania in koerdistan(noord-iraq) deze steden en omliggende dorpen zijjn nog mooier dan iran en de mensen gastvrijer/vriendelijker dan de iraniers

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 12:05

@ Kanelly; ik kon ook niemand vinden om mee te gaan... In mijn eentje zag ik direct nog niet zitten en ik ben dus met een reisgezelschap gegaan. Ook erg bijzonder trouwens; mensen hebben meestal al heel veel gereisd voordat ze naar Iran gaan. Daardoor krijg je mooie reisverhalen! Jemen is ook nog een bestemming waar ik heel graag heen zou willen.

@daban; ik ben ook op het gebergte in het oosten verliefd geworden. Zeg maar dat gebied tegen de grens van Pakistan en Afghanistan. Ik heb al een adresje in Pakistan waar ik wel langs kon komen :D Ook Irak lijkt me verschrikkelijk mooi. Maar goed, ben nog een studentje en mijn reis voor zomer 2010 ligt ook al vast.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 16:53

Kanelly schreef:
Geweldig! En ben super jaloers op je! :j
Mooi verslag, moie foto's!

Wil graag nog naar o.a. Iran, Jemen en Saoudi Arabië, maar helaas... in mijn sociale omgeving krijg ik tot nu niemand zo ver om mee te gaan...

Hier precies hetzelfde, iedereen verklaart mij voor gek dat ik zulke plannen heb, en niemand heeft ook maar de minste interesse om mee te gaan. Ik zou dolgraag Iran eens bezoeken, dus ik zou met veel belangstelling je reisverslag lezen :D
Hoe veilig heb jij je gevoeld?

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 16:32

Heel veilig!

Ik ben twee keer (niet op toeristische gebieden) naar Egypte geweest. Daar voelde ik me op zich wel veilig, alleen het is daar door die politiemensen met enorme geweren wel dreigent. Er zal niet snel wat gebeuren, maar je voelt wel die aanwezigheid. In Iran heb ik dat geen moment gehad. Je kunt makkelijk met twee vrouwen de straat op gaan en een stad verkennen. Het viel mij echt mee.

Mijn totale reisverslag is zelfs zeven kantjes, ook nog lettertype 10 :D

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 19:48

Doe maar een PB'tje hoor, ik zal er in ieder geval aan beginnen xD

Vind het wel positief klinken wat je zegt. Ben je nog in meer gebieden in het MO geweest behalve Egypte, voor vergelijkingsmateriaal? Vond Egypte ook niet helemaal toppie met al die mannen met geweren, dat voelt idd dreigend omdat we het niet gewend zijn, terwijl de gidsen juist zeggen dat het zo veilig is omdat ze er zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 22:16

Klinkt zeker positief Ludva!
Maar eigenlijk had ik ook niet echt anders verwacht... Iran was immers (net als Afhganistan en Algarije) een erg modern land. Alleen door de komst van de ajatollahs ( vast niet goed geschreven) en het islamitische regime is dat nu anders. Maar dat wil nog niet zeggen dat de bevolking er ook zo over denkt. Veel van de inwoners denken nog erg modern, ze mogen het alleen niet meer uitdragen.
(althans, zo is mijn visie op het geheel, correct me if i'm wrong)

Egypte ga ik waarsch. in nov. heen. Trekt me eigenlijk helemaal niet zo, maar ja... ik delf toch weer het onderspit met de reis-ideeën :+

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 22:36

Ik weet het niet hoor. Met indoctrinatie gedurende een jaar of 30 kun je een heleboel doen, als het een beetje goed gebeurd. Desondanks denk ik ook dat de anti-westerse houding van Iran vooral iets is van de geestelijke leiding (ayatollahs met een y) en niet iets is wat onder de gehele bevolking zo verschrikkelijk leeft. De jeugd (en daar hebben ze nogal wat van) is wel geïnteresseerd in het westen. Dat kun je met geweld proberen in te dammen, maar zoiets kun je niet volledig uitbannen.

Egypte is ook een verschrikkelijk gaaf land hoor, die geschiedenis is om te kwijlen! Overal om je heen oude stenen, piramides, tempels... Alleen die Egyptische mannen, die zijn mij niet zo heel erg bevallen :o Ga je een rondreis doen? De toeristenoorden zijn niet zo heel boeiend als je cultuur en geschiedenis wil :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 22:50

Uhu, wij zeggen nou op zich toch hetzelfde Nayra ;) ( of begreep je mij verkeerd?)

Ja, het word dus Hurghada of Sharm el Sheik...
Vind ik op zich ook niet heel erg, ben ook wel van het luieren. Maar wil ook wel wat zien en ik gok zo dat excursies het ook niet echt gaan worden...

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 22:56

In principe is jouw mening mijn mening, maar daarbij wil ik ook zeggen dat je het effect van indoctrinatie en propaganda niet moet onderschatten. De feiten zouden ook anders kunnen liggen.

Hurghada was echt een troosteloze zandbak, daar hoef je niets ouds bij te verwachten. Is wel leuk als je van duiken of een woestijnritje houdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 22:59

Ja zo, ik snap je :j

Ik duik niet en woestijn heb ik al gezien, wil ik nog wel eens zien, maar dan 'echt' zeg maar.
Ik had al zo'n vermoeden... nah ja, we'll see.
(wilde zelf graag naar Gambia, maar denk niet dat ik dat erdoor krijg)

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 23:02

Gambia? Daar kan ik mij dan weer heel weinig bij voorstellen, behalve jonge mannen en oude toeristen. Dat komt ervan als je je vader's foute blaadjes leest :') Wat is daar nog meer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 23:12

Zal je ff PB-en, anders gaan we zo off-topic in Luvda d'r topic :+

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 07:49

Ik vind het allemaal wel interessant hoor ;) Zelf ga ik volgend jaar naar Zambia. Allemaal niet toeristisch, maar ik hou er echt van om dicht bij de bevolking te staan!

@ Narya, kun je even je mail sturen per pb? Dan stuur ik het naar je toe. Nee, in het midden oosten ben ik helaas nog niet naar andere landen geweest. Dat staat zeker nog op de planning.

Voor de rest zijn de mensen in Iran (tot in het zuid-oosten en op het platteland) erg modern. Het haar wat ze nog mogen laten zien is super mooi verwerkt en heel vaak zie je er groen, blauw, rood, roze in terug, klinkt gek, maar het steekt mooi af tegen het pikzwarte haar. Door het contact met de Iraniers die ons overal wel aanspraken, kreeg ik het gevoel dat ze vrij willen zijn. Ze willen zonder hoofddoek graag hun leven opbouwen. Een leven met ook verboden zaken, zoals een aantal kunstvormen, openbaar elkaar kussen, homofilie e.d. Ze zitten echt in de greep van de regering. Vandaar ook al die protesten van de afgelopen tijd.

Ik vind het heel jammer dat de president weer herkozen is, maar met een andere president weet ik ook niet of dat ze helpt. De raad van hoeders blijft er toch boven hangen...

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 10:29

Wel verrassend, dat ze dat daar zo open over praten. Je zou verwachten dat ze dat onderwerp koste wat kost willen vermijden.

Is er trouwens geen negatief reisadvies op het moment? Had dat wel gedacht, maar als er reisorganisaties nog naar toe gaan, kan het niet zo erg zijn, toch?

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 10:33

Heel mooi verslag en mooie foto's! :j
Het lijkt mij ook een hele mooie ervaring om naar zo'n land te gaan over een paar jaar..

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 14:12

@ Narya, je moet de onlusten niet opzoeken. Zoals het na de verkiezingen was, zou ik er niet snel heen gaan. Alhoewel dat alleen in Teheran is en je in principe overal wel veilig bent in hotels en dergelijke. De gids die wij hadden wilde het beste voor ons en kon alles goed inschatten.

@xMariekee ik heb juist nu besloten omdat het nu nog een heel gesloten land is en niet heel erg toerischisch. Je kunt zeg maar alle oudheden van meer dan 2000 zo aanraken (bij wijze van dan ;)) en dat vond ik wel het bijzondere eraan.

Het enige wat ik vervelend vond is dat we in de ietwat achtergebleven gebieden niet aangekeken werden tijdens gesprekken met jongens/mannen. Alleen de mannelijke persoon werden vragen gesteld. De vrouwen zijn minder toegankelijk, maar als je zelf open bent, dan stappen ze wel over de drempel en praten ze voluit.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 11:52

Wauw wat ontzettend gaaf zeg! Dat lijkt me zo gaaf om dat eens te doen! Mag ik vragen hoe je dit geboekt hebt?

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 14:18

Eigenlijk heel gewoon via een reisorganisatie :D Alleen was ik heel beperkt tot Rosetta reizen en Djoser. Djoser viel voor mij op de verkeerde data dus heb ik het via Rosetta gedaan.

De reizen die aangeboden worden zijn allemaal precies hetzelfde, dat is omdat de Iraanse overheid wil weten wat de toeristen zien en ze reisleiders hebben die hetzelfde rondje elke keer maken. En dan heb ik het voornamelijk over de rondreis van Teheran - Mashad - Shiraz - Isfahan.