Paarden voor dummies les 8: hogeschool+improvisatiedressuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kwanyin

Paarden voor dummies les 8: hogeschool+improvisatiedressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 23:58

vorige topic:
viewtopic.php?f=7&t=554831

Welkom voor onze (eventjes kijken), ja hoor, reeds 8ste les in onze cursus “paarden voor dummies”!
Ik heb even de statistieken nagekeken en ik moest zeggen dat ik tamelijk verschrokken was. Naar het schijnt is 99% van de cursisten afgehaakt. Ik vond het eerst heel erg omdat ik dacht dat ze de lessen gewoon niet goed vonden. Nu heb ik het eventjes nagekeken, en wat bleek? 98,99% zijn gewoon wegens omstandigheden moeten stoppen met de lessen. De meeste hebben trouwens de intensieve al mogen verlaten. Dit zijn dus niet de échte ruiters. Als u nog bij die 1% hoort die cursus wel netjes volgt, mag u erg trots zijn dat u wel een echte bent. Trouwens, die 0.01 procent die niet wegens omstandigheden is gestopt, is gewoon een vervelend betwetertje, niets van aantrekken.

Maar nu even terug over het onderwerp. Na even goed de tijd te hebben gehad om ons te concentreren op de GP-oefeningen, gaan we nu nog een stap verder. We gaan onze paarden opleiden tot echte toppaarden. Daarom gaan we eerst even de hogeschool paarden van dichterbij bekijken.
Eeuwen geleden was er eens een groot genie die in Wenen woonde. Die kwam op voor de gelijke rechten voor mens en paard. Hij vond dat paarden dezelfde kansen als mensen moesten krijgen. Hierdoor had hij het moeilijk dat mensen wel slim mochten worden door aan zogenaamde hogescholen te studeren. Toen hij zijn paard daar wilde laten inschrijven, werd hij echter uitgelachen. Hij vond dit niet kunnen, en volgens de legende heeft hij daarom de eerste hogeschool opgericht. Zijn paard kwam uit Spanje, daarom werd het al vlug omgedoopt tot “Spaanse school” uit respect voor het paard, en later de “Spaanse rijschool”. Alle paarden die het gewone onderwijs met glans doorbracht hadden, mochten zich hier inschrijven voor een cursus aan de hogeschool. De paarden werden allemaal in een wit uniform gestopt en kregen de naam ‘Lipizaners’, genoemd naar deze nobele man: Lipizano.

Vandaag gaan we in ere van de man deze oefeningen aanleren aan onze paarden. Het is een hele eer om aan een hoge school te studeren voor een paard, maar met zo’n genie van een ruiter op zijn rug als uzelf is dat geen probleem. De drie voornaamste hogeschool-oefeningen worden hier geschreven.

Als eerste zullen we de ‘Levade’ oefenen. Dat is gewoon steigeren, met de achterbenen ietsje ingezakt en de voorbenen netjes gevouwen. Hiervoor gaan we eerst weer aan elk voorbeen een touw bevestigen die we kunnen vastnemen vanuit het zadel. Als benodigdheid hebben we nog 3 pennymeisje nodig. Eentje mag iets groter zijn en een opgeblazen ballon met naald vasthebben. De andere twee moeten van het jongere pennymeisjesgeslacht zijn, liefst onder de 7 jaar.
Stap op uw paard en schop hem in draf. Laat het pennymeisje met de ballon en de naald ergens midden in de bak plaatsnemen. De andere twee moeten een paar meter voor de andere gaan staan, met hun gezicht naar haar toegedraait. Rijdt nu vlot naar de drie toe. Zodra u de twee kleinste voorbij bent gestoken en vlak voor het derde pennymeisje staat, laat u deze de ballon ontploffen.
Uw paard zal zich nu verschrikken. Op het moment dat uw paard wilt steigeren, schopt u met de sporen en trekt u aan de teugels. Om ervoor te zorgen dat de voorbenen niet kappen, trekt u aan de twee touwtjes zodat het paard de benen moet buigen. Om het moment dat het paard omhoog gaat, beveelt u de andere twee pennymeisjes om aan de achterbenen te gaan hangen. Deze zullen door het gewicht beter gaan doorzakken.
Mocht het probleem optreden dat uw paard het voor elkaar krijgt op op slechts 1 of zelfs geen enkel been te gaan staan en de twee pennymeisjes weg te maaien, moet u zich geen zorgen maken. Er worden genoeg pennymeisjes gekweekt, gewoon twee nieuwe zoeken en deze ergens op een andere plek dumpen voordat de pennymoeder argwaan ruikt.
Als u dit ritueel nu enkele keren herhaalt zult u merken dat uw paard na een poos al omhoog zal komen als u maar aan de teugels trekt en met de benen schopt.

Na de Levade komt de Courbette. Dit vraagt voor enige precisie(daarom is het ook hoge school). Plaats eerst in het midden van de bak twee veringen, die zover als de achterbenen uit elkaar staan. Rij nu naar de vering toe en zorg ervoor dat de voorbenen de vering niet raken. Als het paard met de achterbenen op de veringen staat, doet u het teken van de levade. Uw paard zal met al zijn gewicht op de veringen komen. Wanneer u paard in de lucht is geeft u nog een extra schop. In plaats terug gewoon neer te komen, zal het paard door de vering een eind de lucht in komen. Hierdoor maakt hij al steigerend een kleine sprong voorwaarts. Herhaal dit opnieuw en na een tijdje krijgt het paard weer door dat het vanzelf een courbette maakt als u hem tijdens de Levade schopt.

Als we deze goed onder de knie hebben kunnen we de laatste oefening, de Capriole inoefenen. Deze is vrij simpel als uw paard de courbette beheerst. Vraag opnieuw uw pennymeisje met de balon u de assisteren. Timing is nu zeer belangrijk. Vraag uw paard om een courbette uit te voeren. Vanaf het moment dat uw paard in de lucht zit, laat u de ballon ontploffen. Aangezien uw paard als steigerend in de lucht zit, is er maar 1 manier om te tonen dat hij zich verschrokken heeft, bokken. Uw paard heeft nu een nette capriool uitgevoerd. Tijdens deze oefeningen geeft u hem trouwens een tik met de zweep. En na een poos zal hij er weer achter komen dat wanneer hij een tik met de zweep krijgt tijdens de courbette hij een capriole moet uitvoeren.

Zo, nu kent u de hogeschool oefeningen. Uit navolging van Lipizano zou ik nu met iets nieuws willen starten: Het universiteitsniveau. Het enige wat u hiervoor nodig heeft een grote trampoline. Stap er met uw paard om en spoor hem aan. Door aan de teugels te trekken en sporen te schoppen gaat u paard allerlei sprongen maken. Wanneer u tijdens een sprong bijvoorbeeld hard aan de teugels trekt en achterover leunt, kunt u een achterwaartse salto maken. Door links op de beugel de steunen en aan de teugel te trekken tijdens een trampolinesprong van een paar meter hoog, kunt u ook een zogenaamde tornado nabootsen. In ieder geval weet u dat universiteit niveau veel zelfstudie is. Daarom wens ik u veel plezier met het oefenen van nieuwe sprongen op de trampoline. Vind zelf maar uit welke oefeningen een paard door aan welke teugel te trekken of hoe te schoppen.

Veel plezier ermee,
In de volgende aflevering gaan we eindelijk showen met onze talenten: De wedstrijd. Tot dan!

Machie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 03:37

ha! Weer nieuwe oefeningen! Gelukkig staat mijn paard al gezadeld klaar! Ga na een paar uur slaap eens aan het werk

HedwigO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 14:14

hahaha prachtig weer

Ilzjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 15:31

Weer erg leuk.

Maya1990

Re: Paarden voor dummies les 8: hogeschool+improvisatiedress

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 18:51

Ik ben n trouwe cursist hoor!
mn paard heeft wat moeite met de capriole... Hij zakt steeds door zijn benen als ik hem sla
X

liekje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 21:04

zeer leuk ik ga het morge meneetn uitproberen...

maarh hoe kan je een shetje zoiets leren? ook gewoon erop gaan zitten ? ja he

Winged

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 21:06

*jeej!! nieuw deel!! *

jammer genoeg ging het op de trampoline niet super..
het paard maakte een prachtige duikeling achterover
en tja, ik zat der nog achterop...
*doet uiteraard wel mee aan de wedstrijd!!

Noeps

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 21:37

Hahahahahahahahahahaha.
Wéér geweldig

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 10:08

Geweldig weer

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 13:43

Hij is weer goed
Ga gelijk oefenen

Puera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 13:48

Jahaa... daar is les acht. Ik was allang klaar met les zeven, dus zat met smart te wachten.

Alleen hoe ga ik uitleggen dat ik met paard en al door de trampoline ben gezakt...

Midnight16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 18:44

* Zet haar trampoline op om fanatiek te gaan oefenen voor de wedstrijd*

Kwanyin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 18:44

liekje schreef:
maarh hoe kan je een shetje zoiets leren? ook gewoon erop gaan zitten ? ja he

Een shetje moet je onder zijn hoeven plateauzolen van minstens 50 cm aandoen, dan zit je een stuk hoger en gemakkelijker .

SHALALA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 14:43

Ik zeg je één ding....

JE BENT GENIAAL

Jeany

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 21:13

ohw leuk! ...... we zijn dankzij jouw cursussen vanuit de kleuterschool naar universiteit \geschoten! ....... de trampoline gaat super.... is het eigelijk raar als mijn knol van de trampo valt met zen voorbenen?

lolletje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 19:18

weer een geweldige les!!!!

_Ingrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 12:54

hihihihihihihihi schiterend, lol

biyoulover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 15:50

whaha ik vind ze echt super!

wanneer komt de volgende -x-

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 13:23

Kathleentje... ik heb morgen concours en zit met smart te wachten op je wedstrijdles...!!

Help me.. ik kan toch moeilijk ongetraind op wedstrijd....

randyLOVER

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 22:44

Er worden genoeg pennymeisjes gekweekt, gewoon twee nieuwe zoeken en deze ergens op een andere plek dumpen voordat de pennymoeder argwaan ruikt.

ik ga het zelf meteen uitproberen de shetlander is al klaar nu kiki nog

lightmorebh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 12:27

deze is ook weer geweldig ik moet alleen een iets lagere tramopline kopen want bij deze kom ik er nog geeneens op. ik ga hardt trainen en binnekort de wedstrijd.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 15:49

Gelukkig staat de trampoline al klaar in de achtertuin. Ga gelijk verder oefenen.

Hij is weer leuk

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 13:10

geweldig!!!

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 16:00

Wederom een uiterst interessante les,
graag verneem ik van u de adressen waar pennymeisjes gekweekt worden, ik ben inmiddels door m'n voorraad heen.

lightmorebh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 22:39

ik wil ook adressen wnat ik heb helemaal geen penny meisjes in de buurt het moeten wel flinke meisjes zijn want heb een erg sterk paard