paarden voor dummies: les drie; optuigen,op-afstappen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kwanyin

paarden voor dummies: les drie; optuigen,op-afstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 20:55

viewtopic.php?f=7&t=532111
viewtopic.php?f=7&t=535314

Heeft u les 1 en 2 overleefd? Zo nee, gecondoleert aan familie en nabestaanden (graag een halve milliseconde stilte alstublieft...) … Zo ja, Hiep hoi gefeliciteerd!

Vandaag gaan we een aanloop nemen naar het échte werk. Nu uw paard mooi gepoetst en hopelijk roos ingevlochten is, is het tijd voor het opzadelen. Dat is vrij simpel, u moet wel nog eerst het beste materiaal zoeken dat het beste bij u past. Hiervoor gaan we eerst het hoofdstel pakken en daarmee naar het paard toe gaan. U doet gewoon eerst de teugels over de hals en probeert dan dat ijzeren ding in zijn mond te duwen.

Probleem: Uw paard gooit zijn hoofd zo hoog dat u uw teugels onmogelijk over de oren krijgt gegooid. Geen probleem: Loop nog vlug de (nu overgelukkige) pennymeisjes achterna en tracht er 2 te vangen.Hang ze om de hals van uw paard. Indien twee niet volstaat, hang er dan een derde aan. U zult zien dat uw paard langzaam weer naar beneden zal komen. Indien het paard dat niet doet en besluit al steigerend de meisjes af te slaan, kunt u de bewusteloze kinderen beter stiekem ergens in een verlaten stal of schuur dumpen en probeert u het paard naar beneden te lokken met een snoepje. Indien u later hysterische pennymoeders voorbij ziet lopen, doe alsof u van niets weet.

Nu probeert u het ijzeren geval in zijn mond te stoppen(dat noemen we voortaan ook bit).
Probleem: uw paard doet zijn kaken op elkaar
Geen probleem: U neemt gewoon een wortel en laat hem dat eerst eten, als hij aan het kauwen is zal hij gemakkelijker zijn mond open doen.
Bijkomend probleem: U paard heeft iets meer in zijn mond geslokt dan gewoon zijn bit…
Geen probleem: Probeer voorzichtig met uw andere hand achteraan de mond de tong te kietelen zodat het paard uw hand terug loslaat(en helaas ook het bit.) Ga even uw handen wassen, en vraag de dokter uw vinger er terug aan te naaien.

Misschien is dit gewoon niet het juiste bit voor uw paard en wil hij dat u met een ander rijdt. Jep, dit paard heeft een menseninstinct. Een gebroken trens als dit is iets voor watjes, die hun paard nog niet aan de teugel kunnen of durven rijden en nog niet zover zijn om moeilijkere oefeningen te doen. Aangezien dit een snelcursus is, gaan wij dat natuurlijk wel doen en hebt u daar een beter bit voor nodig.
Ga op google op zoek naar afbeeldingen van deze bitten: pessoabit(dit is afgeleid van het drankje Passao, wat wil zeggen dat het paard het lekker vind) vlinderbitje (Hiermee zal u paard zo vrolijk worden als een fladderende vlinder), dressuurstang(natuurlijk voor de topdressuurprestaties), en een pelhambit(een bit met een hefboomwerking(hef= u kunt het paard makkelijker opheffen, boom=uw paard ziet er als een boom uit ermee, hiermee gaat u gemakkelijker kunnen steigeren als we de hogeschooldressuur gaan oefenen)

Bekijk deze goed en ga ermee naar een lasser. Vraag deze om een bit te maken dat zo dun is als het vlinderbitje, in het midden hetzelfde boogje heeft als de dressuurstang, dezelfde ringen als een pessoabit heeft en daar de pelham nog aan vast te lassen(voor dresuur rijdt men altijd met twee bitten, de stang en trens, maar u bent zo gevorderd dat u heus wel met deze combinatie kan rijden). Nu u uw speciaal aan uw behoefte aangepast bit hebt, kunt u het in de mond van uw paard stoppen. Om te voorkomen dat zijn kaken weer iets te vroeg toevallen, kunt u een ijzeren staaf in zijn mond rechtop zetten zodat hij ze niet meer kan toedoen tot u het bit erin hebt gestoken. Maak nu nog de keelriem vast(doe er maar een hand tussen, die moet u pas vaster trekken als het paard vervelend wordt) en de neusriem(die dient om het bit binnen te houden, aangezien u er twee binnen te houden hebt, kunt u de neusriem beter zo strak mogelijk aantrekken.

Uw hoofdstel is al klaar. Nu nog uw zadel. Neem het zadel, en gooi het op het paard.
Sta terug recht en ga een touw halen. Bind de achterbenen die u zojuist weer mooi gelanceerd hebben(mooie vlieghouding hebt u wel moet ik toegeven) en bind ze aan de voorbenen. Leg het zadel terug op, haal de singel onder buik door en singel u paard aan.
Probleem: uw paard blaast zich op
Geen probleem: Nu de benen van uw paard stampvrij zijn, kunt u gerust met de ijzeren staaf waarmee u juist zijn bek hebt opengehouden, een flinke slag tegen zijn flanken geven. U paard zal nu omvallen, probeer wel zo te mikken dat hij de andere kant opvalt en niet op u, anders kunt u er weer onderuitkruipen, hem rechtzetten en de andere kant op laten vallen. Nu zult u zien dat het aansingelen weer stuk gemakkelijker gaat.

Help u paard terug recht, maak de benen los en ziezo: uw paard is zonder moeite opgezadelt. Pak uw paard bij de teugels(2 paard die u trouwens aan de onderste bitringen van elk bit hebt bevestigd) en neem hem mee de bak in. Nu komt het gemakkelijk deel: het opstappen. Zet uw voet in de beugel en zwaai uw been over het paard heen.

Voel nu met uw handen op de vacht van uw paard. Merk op dat er wel een hoop haren op het einde beginnen, maar geen hoofd. Draai u om en merk op dat hoofd aan de kont van het paard is geplakt. Nee, u heb gewoon uw verkeerde been in de stijgbeugel geplaatst. Stap terug af en zet nu de juiste voet in de beugel.

Probleem: uw paard blijft niet stilstaan.
Geen probleem: bind de twee voorste benen weer aan elkaar vast zodat ze niet meer kunnen bewegen en stap dan op. Als u erop zit, geeft u een zacht tikje met de benen om hem vooruit te laten stappen.

Sta terug op en spuw het zand uit. Herhaal 10 keer: “een paard dat met de voorbenen vastgebonden is, kan alleen nog maar zijn achterbenen bewegen, en dat gaat meestal in verticale richting.”

Doe de voorbenen dus maar beter los en probeer de techniek van het snel opstappen: voordat het paard het doorheeft zit u in het zadel. Ga een meter of tien van het paard verwijdert staan, neem een aanloop en spring als een cowboy op uw paard.
Kruip terug uit het zand en spuw het opnieuw uit. U kunt er niets aan doen dat dit paard blijkbaar gevoellig is aan zijn rug en u terug lanceerde(u blijft een uitstekende vlieghouding hebben, alleen de landing is nog niet mooi afgewerkt).

Dan gaan we maar beroep doen op ons mirakelmiddel. Roep een van de pennymeisjes en vraag haar het paard vast te houden. Hoort u haar praten over vreselijk bit en mishandeling, gewoon negeren en vertellen dat u ervaren genoeg bent om er mee om te gaan, u weet wel beter.

Nu u weer op uw paard zit jaagt u uw pennymeisje weer weg door te zeggen dat er buiten een hengst is losgebroken (als u een chrono op uw horloge hebt is het leuk om te timen hoelang het duurt tussen het zinnetje en dat het meisje uit het zicht verdwenen is).

U zit nu op het paard, dus het is ook gemakkelijk om het afstappen gelijktijdig te oefenen. Dit kan op verschillende methodes:
-de lanceermethode: voor de snelle afstapper, geef een goede ruk aan het bit en schop dan met de schoenen in de flanken. U zult merken dat u in geen tijd in het zand ligt.
-de hangmethode: doe een voet uit de beugel en zwaai uw been over het paard heen en terug op de grond. Probeer nu uw andere voet uit de beugel te halen. Trek wat harder. Trek nog wat harder als u paard plotseling genoeg krijgt en gaat lopen. Als u achter een galopperend paard aanhangt, is het misschien beter om uw schoen even los te maken.
-de gewone methode: gewoon u voeten uit de beugels en afstappen.

Maar de laatste is maar iets voor saaie pieten. Als u echt een topruiter wilt worden, stel ik voor dat u goed oefent op de juiste lanceermethodetechniek te creëren, u zult zien dat u dan veel bekijks heeft.

Goed, u kan uw paard terug op stal zetten. Afzadelen hoeft niet, we doen volgende week toch verder, hij kan wel even een weekje opgezadeld blijven.

Volgende week gaan we verder met deel 4: de verschillende disciplines. Tot dan!

Mayra_

Re: paarden voor dummies: les drie; optuigen,op-afstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 21:51

In een woord: G-e-w-e-l-d-i-g !! . Ben benieuwd naar les 4, kan d'r vast nog wel wat van leren.

Ilzjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 22:28

En weer geweldig.

Mowoah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 22:34

Haha deze is weer nét zo tóp

Avelienvd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 23:33

Geweldig!!!!!!!!!!!
Lach me dood om de topics van jou.

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 23:44

Hij is weer geweldig!
Waar haal je het toch vandaag?

Dreamer_S

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 23:59

Ik vind hem echt GENIAAL

Anouskaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 23:59

hahahahha
Echt geweldig!

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 00:02

haha, jij hebt mijn soort humor! Ik ben benieuwd naar het volgende deel!

Eve_lien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 00:52

Hahahaha.
'een paard dat met de voorbenen vastgebonden is, kan alleen nog maar zijn achterbenen bewegen, en dat gaat meestal in verticale richting'
Geweldig komisch opnieuw .

Nerwen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 13:27

Ik besluit te wachten totdat ik positieve berichten hoor van andere cursisten Dit is mij iets te risicovol

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 13:31

Ik ga meteen oefenen

Winged

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:40

het is gelukt!!!
ik heb een perfecte lanceerhouding!!!
*geniaaaaal!!*

Mich_elle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:49

Ge-wel-dig!!!
Ik heb het overleeftt

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 16:40

Citaat:
Ga even uw handen wassen, en vraag de dokter uw vinger er terug aan te naaien.

OMG!!
*Echt geweldig. Ik lig hier helemaal dubbel!!

Jettie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 16:57

Geweldig, alweer!

Puera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 17:00

Grandioos! Ik heb met volle teugen van de eerste 2 lessen genoten, maar deze is ook zeer waardevol.

Vooral dat stuk met 't indoen van het bit vond ik geweldig, net als het opstappen. Haha!

Hier moet je wat mee doen! Het is supergrappig!

Thats_Me

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 17:07

Echt goed!

ben benieuwd naar deel 4

wyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 17:24

hahahaha lachen!! die ene lanceer methode dat je achter een galopperend paard hangt heb ik al uitgeprobeerd. is me niet zo goed bevallen!
of ze hadden de achterbenen vast moeten binden want een schop in je kruis is nooit grappig!!!! hehehe

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 19:02

weer een gewelidig stuk !! Ik kijk al uit naar deel 4!!

Maya1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 20:56

hahha! Hij is weer geweldig! Hoe kom je erop?!
dat met dat bit en die pennymeisjes is echt goed!
X

saaraah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 20:57

Gewoon SUPERGENIAAL!! (zoals altijd)

HedwigO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 21:57

wat super dit ! echt geweldig

Noeps

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 22:02