Paarden voor dummies, les 1: het paard vangen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kwanyin

Paarden voor dummies, les 1: het paard vangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 20:18

Paardrijden is moeilijk. Voordat je een paard kunt aanschaffen, moet je er eerst over leren. Paardrijden kan je niet alleen, daarvoor heb je proffesionele les nodig.
Vergeet die dingen maar. Met paarden bezig zijn is zo simpel als iets, je hebt alleen een goede handleiding nodig. Als je de komende lessen goed instudeert en toepast, zal je op het einde in staat zijn een olympische dressuurproef neer te zetten, en daar heb je geen enkele instructrice voor nodig.
Voordat we hier zijn echter, moeten wel vanaf het begin beginnen: Les 1: "Uw paard uit de wei halen."

Als u wilt paardrijden, is het natuurlijk makkelijk als u daarvoor een paard hebt. Paarden vind u overal, ze staan meestal ergens in de wei. Zoek zo een wei en kruip vervolgens onder de draad door.

Sta terug recht en strijk de omhooggekomen haren terug glad. Herhaal tien keer hardop: "Op een stroomdraad staat stroom" en denk eraan de volgende keer wat dieper onder de draad te bukken.

Neem het eerste best paard wat u vind en doe er een halster om. Doe nu het halster terug af, bestudeer het goed en probeer het nu fatsoenlijk om te doen. Pak uw paard bij het touw en wandel naar de poort. U zult merken dat u paard als afscheid nog even naar de rest van de groep wil roepen.

Doe het halster terug af en laat uw paard terug lopen. Herhaal tien keer tegen uzelf: "Een paard doet HIHIHI en niet MEEEUHH!" Ga naar huis, zoek op uw pc bij google afbeeldingen naar een foto van het "paard" en pak deze mee naar uw volgende wei, zodat u zeker weet dat u niet weer het verkeerde dier aan uw touw hebt.

Kruip terug onder de draad. Sta op, vloek even en herhaal nogmaals dat er stroom op staat. Nu vergelijkt u de dieren in deze wei met de foto die u van het internet geplukt heeft. Als ze er veel van weg hebben, kunt u aan de slag om er eentje te vangen. Iemand als u met veel status kan beter ook een stoer paard nemen om anderen te kunnen imponeren. Hiervoor kunt u het beste de leidende hengst uit de groep zoeken. Een hengst vangen is niet moeilijk, het vraagt een lichtjes andere aanpak dan een merrie. Een hengst zal zijn kudde willen beschermen van indringers en zal dus niet onder de indruk zijn als u het even lief vraagt om mee te komen. Wilt u aan de hengst laten zien dat u de baas bent, maak uzelf dan groot, doe uw armen hoog in de lucht, laat uw tanden zien en roep HOEEEWAAA! terwijl u in een spurt recht op de hengst afloopt.

Probeer voorzichtig terug onder de hengst zijn hoeven vandaan te kruipen. Probeer al kruipend op grashoogte weg te sluipen zodat de hengst u moeilijker kan zien en hij niet opnieuw op u springt.

Ok, hengsten is niet echt uw ding. Maar geen paniek, een ander paard dat veel indruk maakt is de arabier. Deze staan bekend om hun temperament. Benader uw arabier rustig en doe het halster om met het touw, zeg daarna JIP! zodat hij met u meegaat.

Als het u na honderd meter over het weiland glijden achter uw op hol geslagen arabier nog niet gelukt is om stil te komen, probeer dan voorzichtig tijdens het meegesleurd worden over de grond het touw korter te nemen zodat u uiteindelijk de paniekhaak los kunt trekken en u uw arabier kunt laten gaan.

Ok, arabieren zijn het misschien ook niet. U hoeft zich niet te schamen dat u een merrie moet zoeken, die staan ook bekend om hun wisselvallig humeur en zijn ook niet gemakkelijk. U hebt dus nog altijd geen deuk in uw ego. Zoek een merrie, doe het halster om en probeer haar mee te nemen.

Doe opnieuw het touw met uw paniekhaak vlug af, en ren zo snel als u kan naar de draad. Probeer onder de draad door te zijn(vergeet de stroom maar even) voordat de hengst die zijn kudde wil beschermen u te pakken heeft.

Kruip onder de draad van de wei ernaast. Doe het halster aan de 25-jarige ingevallen slapende manegknol die er staat en neem hem mee. Als u niet zo sterk bent om hem het hele eind vooruit te slepen, kunt u misschien een wortel voor zijn neus hangen. In de meeste gevallen zal uw paard dan uit eigen initatief meekomen.

Hebt u eindelijk uw paard en bent u ermee uit de wei? Proficiat, u hebt net les 1 over het verzorgen en rijden van paarden met glans doorstaan

kjoetie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 20:22

hij lijkt op een bestaande handleiding over het wassen van uw kat, maar wel erg leuk

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 20:22

hahahahahaha geweldig!! ben benieuwd naar les 2

dutchy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 20:26

wyona schreef:
hahahahahaha geweldig!! ben benieuwd naar les 2

Haha ik ook
Het is echt supergrappig!

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 20:33

tsss, ik lig hier in een deuk,
ben benieuwd naar les 2

vamp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 20:40

wahahaha, fantastisch ik wil les twee!!

Sirius_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 21:02

Haha lig dubbel!
Had je die les niet wat eerder kunnen posten? Had me heel wat kleerscheuren en deukjes in mn ego gescheelt..

charily

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 21:14

whahahhahah, *komt hier niet meer bij:P
wat is les 2???

_Eline_

Re: Paarden voor dummies, les 1: het paard vangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 21:34

Haha geweldig !!

Nerwen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 21:37

Wahahahahahha
Hoe verzin je het Wanneer komt les 2? En wanneer het boek over de achtergrond van de theorie? Het praktijkboek? De speciale 10 geboden voor het omgaan met paarden gebaseerd op jouw lesmethode? Wanneer komt de complete doe-het-zelf-trainingsmethode-hoe-ga-ik-met-een-paard-om-terwijl-ik-beter-op-dammen-had-kunnen-gaan? Ga je clinics organiseren? Lezingen? Enzovoort, enzovoort?

En o ja, we zouden dit graag geïllustreerd willen hebben

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 21:42

Ik lig hier plat van het lachen over mijn bureau heen.
Hoe verzin je het?
Ben benieuwd naar de volgende lessen en zal ze ook goed opvolgen.
Ben vooral benieuwd naar het onderwerp optuigen.

Graag meer.......

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 21:55

xKatleentjex schreef:
Sta terug recht en strijk de omhooggekomen haren terug glad. Herhaal tien keer hardop: "Op een stroomdraad staat stroom" en denk eraan de volgende keer wat dieper onder de draad te bukken.

Dat vonk toch wel het mooist!

horsiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 21:57

Hhahaha hij is echt goed hoor
Wanneer komt het volgende deel?!!

Kwanyin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 22:01

Les 2 zal in de loop van volgende week verschijnen. Cursisten die graag deze gratis aangeboden cursus over het internet willen volgen, krijgen nu een week de tijd om les 1 grondig in te oefenen. Het is aan te raden om tegen volgende week uw poetsgerief in de aanslag te houden, want dan gaan we leren hoe we een paard moeten poetsen

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 22:11

Citaat:
Herhaal tien keer tegen uzelf: "Een paard doet HIHIHI en niet MEEEUHH!"

Geweldig! Ik ben zeer benieuwd naar les 2!

RodeoRoxy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 22:13

*gaat heel hard oefenen met het vangen een een dier dat hihihi zegt en hoopt volgende week klaar te zijn voor les 2*

Felinde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 22:16

Ik schrijf me bij deze ook in. Zo kan ik tenminste nog eens wat leren

Nerwen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 22:16

Tis jammer da'k geen paard meer heb....

Sirius_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 22:24

Nerwen schreef:
Tis jammer da'k geen paard meer heb....

Je moet ook nog geen eigen paard hebben. Dit is om aan een paard te komen

Miepmiept

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 22:27

Precies, je gaat gewoon een willekeurige wei in!

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 22:30

haha jah grappig, je kruipt even onder de hoeven vandaan

_Micha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 22:32

ik doe graag mee met de cursus dan leer ik nog eens nuttige dingen

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 22:47

Whahah geweldig!!

Eve_lien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 23:14

Hahaha.
Zo leer ik nog eens wat .

Sani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 00:02

Sta terug recht en strijk de omhooggekomen haren terug glad. Herhaal tien keer hardop: "Op een stroomdraad staat stroom"

Waarom zie ik mezelf dit nog wel doen, als ik zoo dom was.