polly2 schreef:Paardenmensen zijn in mijn ogen mensen die weten wat voor dier een paard is en er ook als dusdanig mee omgaan. Die het gedrag begrijpen en er volledig op kunnen anticiperen op de goede manier.
Die er voor zorgen dat het paard de verzorging krijgt die het nodig heeft, zonder dat dit uitmondt in betutteling.
Die met paarden zijn opgegroeid en vanuit jarenlange ervaring er mee om gaan.
Mensen met paarden zijn in mijn ogen mensen die een paard hebben en er menselijke eigenschappen aan toedichten en er ook zo mee omgaan. Die het paard geen paard laten zijn. Die leuke setjes e.d. belanrijker vinden dan dan het paard weidegang geven. Die het snel te koud vinden om een paard buiten te zetten, die de bovendeur van de box dichtdoen als eht vriest....want anders heeft hij het koud (terwijl frisse lucht belangrijker is)...etc..
Die zijn niet met paarden opgegroeid, maar leren al doende wel bij en worden zo op den duur misschien wel paardenmensen...
Beide groepen kunnen evenveel om hun paard(en) geven en er evenveel voor over hebben (qua tijd en geld bijv.), maar de manier waarop ze dit besteden is verschillend.
Ja ben ik het ook mee eens. Weten hoe je een paard als paard behandeld en er geen levende barbie van maken.
Het paard 'in zijn natuur laten' zeg maar.