Discussie: Wanneer ben je een 'paardenmens'?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AnneB

Discussie: Wanneer ben je een 'paardenmens'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 12:27

Ik las laatst in een onderschrift (weet niet meer van welke bokker):
'Je hebt mensen met paarden en je hebt paardenmensen.'

Nou ben ik benieuwd wanneer jullie vinden dat iemand een 'paardenmens' is of wanneer iemand een 'mens met paarden' is. En waarom vind je dat?

Hoop dat hier een leuke discussie uit komt. (Aangezien ik zelf nog al van de discussies ben.)

caat_eve

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 12:31

Paardenmens: ikv ind als je gevoel hebt voor paarden.. ofja.. hoe leg je dat uit.
mens met paard: Iemand die zonder leifde en vriendschap een paard heeft..

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 12:33

Hmmm, gevaarlijk hoor..... hahaha...
Ik denk er zo over (ieder zijn mening natuurlijk)

Een mens met paarden:
* iemand die paarden heeft omdat hij / zij geld heeft (status)
*iemand die een paard heeft omdat de kinderen het leuk vinden en
vervolgens de pony laten verzorgen op stal
* iemand die een paard koopt en er geen ideevan heeft hoe te
verzorgen, zich er niet in verdiept en zich er ook niet echt voor
interesseert
* iemand die een paard koopt, nooit komt en 10 verzorgers heeft maar wel kan zeggen "ik heb een paard"

Paardenmensen zijn :
* mensen met "gevoel" voor paarden, veel verstand ervan hebben
en er duidelijk mee opgegroeid zijn
* of mensen die er minder verstand van hebben maar wel
doorhebben wanneer er iets mis is met een paard

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 12:34

Er zal nog meer te zeggen zijn maar in het kort denk ik er dus zo over...

Marijkjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 12:34

Mens met paard: iemand die niet persee iedere seconde bij z'n paard hoeft te zijn, en ook niet zielsveel van zijn of haar paard houd.

En een paardenmens: Iemand die echt om z'n paarden geeft, iemand die iedere vrije minuut bij z'n paard wilt zijn. En dat je ook gevoel heb voor paarden.

AnneB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 12:37

Mee eens tot nu toe.

Ik heb wel eens iemand horen zeggen: Je bent pas een echt paardenmens als je 24/7 bij je paard bent en je er je beroep etc. van maakt. Dat vond ik echt onzin want dat zou dan betekenen dat er nauwelijks iemand een paardenmens is.

Many

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 12:57

Ik vind iemand een paardenmens als hij/zij echt om het paard geeft, en ook als het paard ziek is of een blessure heeft, naar het paard toegaat enzo.
Een mens met paarden is IMO iemand die het paardje even afbeult, allerlei hulpteugels eraan hangt zonder te weten wat de inwerking etc. daarvan is, en vervolgens weer weggaat en het paard laat wegkwijnen in zijn stal.
(even overdreven gezegd )

Avanti

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 13:16

En mens met paarden rijd een uurtje en zet daarna het paar weer voor 23 uur in stal.

Paardenmensen doen ook nog andere dingen met het paard.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 13:19

Ik vind dat je een paardenmens bent als je alles voor het dier over hebt en er onvoorwaardelijk van houdt...

Mens met paard ben je gewoon als je een paard hebt omdat je het leuk vind.....

(mijn bescheiden mening... )

di_Segno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 13:21

Paardenmensen: Die net zo graag rijden als gewoon knuffelen, die goed voor hun paard zorgen en niet overal ermee gaan opscheppen, die niet hun paard verkopen na slechte wedstrijdresultaten, die hun paard de tijd gunnen voor het rijden(niet alles te snel willen.)

mensen met paarden: Vrienden/vriendinnen in 't leven, verkering en stappen, PAARD ERUIT..
Even rijden, en verder niks..
elk weekend op wedstrijd, niks gewonnen? paard is slechtt/fout.
uuhm.. ik kan nog wel even doorgaan

wrangler

Re:

ik denk dat je een paarden mens bent als je het paard altijd voor bent weet wat hij gaat doen.

aan een paard ziet wat en of er iets loos is.

ik wil me zelf geen paarden mens noemen maar ik kan wel een aantal voorbeelden geven uit me werk.

ik ben hoefsmid en als ik voor het paard sta en zijn been op me standaard,dan weet ik of hij gaat bijten of alleen met ze lip friemeld op me rug.

als ik een paard zie staan weet ik of hij makkelijk te doen is of dat het een ramp wordt.zonder dat ik ook nog maar 1 been heb op gepakt.

als het achter been op me schoot ligt om te bekappen nog voor dat hij het doet voel ik al dat hij zijn been trug gaat trekken.

mensen die een paard dat niet op de trailer wil, uit angst of verzet
binnen 10 min zonder hulp middelen op de trailer zetten.

dat zij voor mij paarden mensen.

groet hoefsmid melvin

Liberte

Re:

paardenmensen zijn mensen die van hun paard houden en alles ervan weten en een mens met een paard is gewoon een mens met een paard en verder niets anders

AnneB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 13:24

En wat vinden jullie van de mensen die aardig wat geld hebben, één of meerdere mooie paarden onder hun kont hebben, altijd serieus aan het trainen zijn en wat dan ook doen om hoger op te komen (of dit nu goed of slecht is) máár wel gek zijn op hun paard(en)?

@Wrangler: Dan heb je er gewoon feeling voor als je dat allemaal aanvoelt.

kiss

Re: Discussie: Wanneer ben je een 'paardenmens'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 13:28

Eigenlijk komt dit gezegde gewoon van vroeger.
Vroeger hadden de boeren paarden, en hun kinderen groeiden daar mee op. Dit zijn eigenlijk paardenmensen, mensen die al heel wat jaren met paarden omgaan, dan hoeft je niet perse een ruiter te zijn, maar je kan bv ook een fokker zijn.
"Mensen met paarden" zijn eigenlijk ontstaan uit de mensen die niet uit een paardennest komen, maar een paard kopen en eigenlijk niet al die wetenschap van familie etc mee hebben gekregen,
Dit wil niet zeggen dat alle "paardenmensen", alle wijsheid in pacht hebben, dus dat ze ook niet alles weten en alles kunnen met een paard.
En dat alle "mensen met paarden" helemaal niets van paarden weten, tegenwoordig kan je heel veel leren bij allerlei disciplines, horsemanship etc. en een hoop mensen die nog niet zo veel weten van paarden steken gelukkig ook eerst hun licht op bij ervaren mensen. Of lezen goede boeken die over paarden bestaan.
Dit is ongeveer het verschil, dus niet of je veel of weinig doet met je paard!

AnneB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 13:35

Zo kan je het inderdaad ook zien.

Ik zelf ben niet opgegroeit met paarden, mijn opa, oma en moeder hebben wel vroeger gereden maar ik rijd pas vanaf mijn 9de.
Ik zie mijzelf toch als paardenmens, dat bedoel ik dus absoluut niet kapsones.
Voor mij ben je een paardenmens als je het paard in zijn waarde laat en dus niet de achterlijkste hulpteugels eraan hangt en er dan bij denkt: 'Nou maar voor het oog ziet het er nu tenminste wel goed uit!'
Fout vind ik dat. En je laat het paard erbij totaal niet in zijn waarde want je dwingt 'm gewoon tot arbeid waar hij waarschijnlijk nog helemaal niet aan toe is of op de één of andere manier niet voor jou wilt doen.
Ik vind dan ook dat de fouten (tijdens het rijden, in de verzorging etc.) die worden gemaakt bijna altijd vanuit de ruiter komen en dan als de ruiter niet wil beseffen of toegeven dat hij/zij zelf het proefje heeft verkloot (bijvoorbeeld) dat hij/zij dan erg fout bezig is.

Alles op je paard afschuiven, 'Godver het is zo'n rotbok en hij rent om alles weg etc. etc.', is lekker makkelijk maar de echte reden waarom de paarden dit doen zullen de mensen met paarden nooit kunnen achterhalen of beseffen dat het bij zichzelf ligt.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 13:37

Paardenmensen zijn in mijn ogen mensen die weten wat voor dier een paard is en er ook als dusdanig mee omgaan. Die het gedrag begrijpen en er volledig op kunnen anticiperen op de goede manier.
Die er voor zorgen dat het paard de verzorging krijgt die het nodig heeft, zonder dat dit uitmondt in betutteling.
Die met paarden zijn opgegroeid en vanuit jarenlange ervaring er mee om gaan.

Mensen met paarden zijn in mijn ogen mensen die een paard hebben en er menselijke eigenschappen aan toedichten en er ook zo mee omgaan. Die het paard geen paard laten zijn. Die leuke setjes e.d. belanrijker vinden dan dan het paard weidegang geven. Die het snel te koud vinden om een paard buiten te zetten, die de bovendeur van de box dichtdoen als eht vriest....want anders heeft hij het koud (terwijl frisse lucht belangrijker is)...etc..
Die zijn niet met paarden opgegroeid, maar leren al doende wel bij en worden zo op den duur misschien wel paardenmensen...

Beide groepen kunnen evenveel om hun paard(en) geven en er evenveel voor over hebben (qua tijd en geld bijv.), maar de manier waarop ze dit besteden is verschillend.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 13:39

Ik ga mee met de hoefsmit.

Paardenmensen zijn in mijn ogen mensen die weten waar ze mee bezig zijn. Het karakter van het paard(en) kennen en paarden vooral paarden laten zijn! Ze zorgen gewoon goed voor hun dieren en dat het ze aan niets ontbreekt. Ze hebben discipline. Deze mensen zijn ook vooral realisten, nuchter. Bij deze mensen zie ik ook dat ze down to earth zijn, rustig, niet snel in paniek, nuchter en natuurlijke leiders. De paarden van deze mensen zijn dan ook vaak stabiel van karakter.

Ik ken mensen die inderdaad 24/7 bij hun paard willen zijn en er tot in den treure alles voor over hebben, zichzelf compleet wegcijferen (bij gebrek aan wat dan ook?). Ze gunnen het paard geen moment voor zichzelf om paard te zijn. Nee, ze krijgen de meest idiote 'mensen'trekjes aangepraat.
En geloof me; als je een paard zou laten kiezen tussen z,n beste paardenmaatje of een mens.... legt de mens het af.

Mensen met paarden. Inderdaad misschien mensen die het iets ruimer hebben en genieten van paarden die zij laten rijden in de sport om zelf te staan glunderen langs de lijn of in de VIPruimte. Ook prima!

**ongeveer als hierboven dus, zij was me voor**
Laatst bijgewerkt door EeCee op 03-01-06 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

AnneB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 13:41

polly2 schreef:
Paardenmensen zijn in mijn ogen mensen die weten wat voor dier een paard is en er ook als dusdanig mee omgaan. Die het gedrag begrijpen en er volledig op kunnen anticiperen op de goede manier.
Die er voor zorgen dat het paard de verzorging krijgt die het nodig heeft, zonder dat dit uitmondt in betutteling.
Die met paarden zijn opgegroeid en vanuit jarenlange ervaring er mee om gaan.

Mensen met paarden zijn in mijn ogen mensen die een paard hebben en er menselijke eigenschappen aan toedichten en er ook zo mee omgaan. Die het paard geen paard laten zijn. Die leuke setjes e.d. belanrijker vinden dan dan het paard weidegang geven. Die het snel te koud vinden om een paard buiten te zetten, die de bovendeur van de box dichtdoen als eht vriest....want anders heeft hij het koud (terwijl frisse lucht belangrijker is)...etc..
Die zijn niet met paarden opgegroeid, maar leren al doende wel bij en worden zo op den duur misschien wel paardenmensen...

Beide groepen kunnen evenveel om hun paard(en) geven en er evenveel voor over hebben (qua tijd en geld bijv.), maar de manier waarop ze dit besteden is verschillend.

Ja ben ik het ook mee eens. Weten hoe je een paard als paard behandeld en er geen levende barbie van maken.
Het paard 'in zijn natuur laten' zeg maar.

Odess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 14:58

Ik ben een paardenmens omdat ik onwijs gek met mn diertjes ben. Ik ben niet zozeer een ruiter, maar geniet vooral van het contact met de dieren.

Aan een mens met een paard moet ik denken als ik die huppel in de clubles na mij weer langs zie komen op haar paard, die elke week weer een ander setje aan heeft in de zelfde kleur als de kleding van de ruiter... En dan met voorkeur met veel bont en strass-steentjes Ik heb altijd het gevoel dat die meer om het leuke van een paard gaan, dan om het dier zelf.

Miss_Monet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 15:39

ElCamino schreef:
Hmmm, gevaarlijk hoor..... hahaha...
Ik denk er zo over (ieder zijn mening natuurlijk)

Een mens met paarden:
* iemand die paarden heeft omdat hij / zij geld heeft (status)
*iemand die een paard heeft omdat de kinderen het leuk vinden en
vervolgens de pony laten verzorgen op stal
* iemand die een paard koopt en er geen ideevan heeft hoe te
verzorgen, zich er niet in verdiept en zich er ook niet echt voor
interesseert
* iemand die een paard koopt, nooit komt en 10 verzorgers heeft maar wel kan zeggen "ik heb een paard"

Paardenmensen zijn :
* mensen met "gevoel" voor paarden, veel verstand ervan hebben
en er duidelijk mee opgegroeid zijn
* of mensen die er minder verstand van hebben maar wel
doorhebben wanneer er iets mis is met een paard

Ik ben er niet mee opgegroeid, nouja vanaf mijn 7e dan. Maar ik woonde in het dorp en dus kon het niet. Ik hield er wel heel erg van
Ben ik nou een mens met een paard ?

Fun_Fun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 15:46

Ik vind mensen die op concour rijden paardenmensen.

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 16:43

Nou met fun_fun ben ik het dus niet mee eens...zie zoveel mensen op concour en sommige zijn echt geen paardenmens.Stappen op als die los gereden en is en gaan er zo weer..af allleen omdat er thuis geld zat..is paard niet goed genoeg..weg ermee.Nee vind echt niet allemensen op concour een paardenmens.

Paarden mensen zijn of mensen vind ik die er mee opgegroeid zijn of die er verstand en gevoel voor hebben en het welzijn van het dier altijd voorop staat.

AnneB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 16:45

Ben ik het ook niet mee eens Fun_Fun. Ik rijd geen concours omdat ik daar nu nog de mogelijkheid niet voor heb.
Wel ben ik met veel liefde en passie bezig met mijn paarden maar dat zou dan betekenen dat ik pas een paardenmens ben zodra ik op concours ga?

Maaiikii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 19:12

Paardenmens: Mensen die veel liefde,aandacht en passie hebben.
Mensen met paarden: Die alleen maar paarden hebben voor de heb en er verder niet veel mee doen.

wrangler

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 21:26

als je bezig bent met je paard ben je niet alleen bezig met je paard.
maar met alles er omheen.

ik sta op een manege een paard te beslaan.
er komt iemand aan rennen zij naderd het paard gaat gewoon lopen passeerd het paard en rent vervolgens verder (ze denkt na)
en is bezig met het paard.

later sta ik weer onder een ander paard. en nu rent ze in volle vaart langs en ik vraag waarom ze het eerst niet deed en nu wel.

ik kreeg als antwoord ach das mac daar kan je een bom naast afsteken die verzet geen stap maar matilda trekt de ankers uit de muur.

dit was een meisje van 13 op een manege met 68 paarden.
dit is (wordt een echt paardenmens)

groet hoefsmid melvin