(Lettertype is Redensek)
Ik ga nu nog zo'n tekstje maken voor SmeeJ, met de tekst Madelief. Die gebruik ik hier als voorbeeld.
<...> betekent dat dat wat tussen de pijltjes staat, een sneltoets is voor die tool/handeling/...
Stap 1.
Kies twee kleuren die je voor het tekstje wilt gebruiken. Open in PSP een nieuwe afbeelding (grootte maakt niets uit, zolang de tekst er maar in past). Kleur deze in met de kleur die het randje van je tekst moet krijgen.
Stap 2.
Zet de tekst in de afbeelding. Gebruik de kleur die je wilt gebruiken voor de binnenkant en zorg dat je de instellingen zo hebt staan:

Stap 3.
Klik nu bovenaan in de menubalk op selecties > wijzigen > uitbreiden en breid de selectie uit met 1 pixel.
Dit komt er zo uit te zien:

Stap 4.
Kopieer <Ctrl+C> de tekst en plak hem als nieuwe afbeelding <Ctrl+V>.
Nu moet er nog een 'lichtval' inkomen. Bepaal of je die vanaf rechts- of linksboven, of rechts- of linksonder wilt hebben. Ik heb gekozen voor een lichtval vanaf linksboven. Kleur alle hoekjes met een hele lichte variatie van de binnenste kleur/bijna wit met je penseel (klik), let op de instellingen (klik).

(Deze afbeelding is sterk uitvergroot en ik heb de lichte/witte puntjes geselecteerd om het duidelijk te maken. Bij de d van Madelief is trouwens een klein stukje van de donkerdere rand geselecteerd, deze had niet geselecteerd moeten zijn, foutje.

Stap 5.
Kopieer <Ctrl+C> de tekst opnieuw (nu met lichte puntjes). Open Animation Shop, en plak <Ctrl+V> de tekst.
Stap 6.
Ga weer naar het tekstje (met verlichte puntjes) in PSP. Klik de tool Pipet <E> de kleur van de binnenkant aan te klikken:

Klik nu rechts bij je kleuren een iets donkerdere variatie van je kleur aan:

Stap 7.
Klik weer op penseel gebruik de juiste instellingen (zie stap 4).
Kleur nu de binnenste randjes in met de nieuwe (donkerdere) kleur die je in stap 6 hebt gekregen. Let op dat je de verlichte stippen NIET inkleurt! Nu krijg je dit:

Stap 8.
Kopieer <Ctrl+C> de afbeelding die je nu hebt. Open Animation Shop, en plak heb achter de andere afbeelding <Ctrl+Shift+L>. Dit heb je nu in AS staan:

Stap 9.
Sla je afbeelding op, upload hem (http://www.imageshack.us), gebruik de onderste link, en klaar!
En zie hier mijn resultaat:

Oja: Je kan ook een ander lettertype (en uiteraard andere kleuren) gebruiken, maar niet bij alle lettertypes is dit mooi!