[Tutorial] PSP 9 - Het downloaden van lettertypes en brushes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chann

[Tutorial] PSP 9 - Het downloaden van lettertypes en brushes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 00:23

Aangezien er nogal eens gevraagd wordt naar uitleg over het installeren van lettertypes, bij deze een tutorial. En ik heb er meteen uitleg over brushes (in PSP) bijgemaakt.

Een lettertype downloaden en installeren

Afbeelding

Stap 1. Het lettertype uitzoeken en downloaden.
Ga allereerst naar een site waar je lettertypes (gratis) kan downloaden - bijvoorbeeld http://www.dafont.com.
Ik heb gekozen voor het lettertype Lazy Dog, maar bovenaan zie je allerlei categorieën staan die je maar even moet bekijken.

Afbeelding

Klik rechts op download en kies vervolgens voor Opslaan.
Zoek de map C:\WINDOWS op. Daar zie je een mapje 'Fonts' staan, het is de bedoeling dat het lettertype daar in komt te staan.
Afbeelding

Tip:
Maak een nieuw mapje in WINDOWS aan (mijn mapje heet 'Fonts download'), waar je de fonts in opslaat. Daarna moet je ze 'uitpakken' (zie stap 2) in Fonts.

Laat de naam gewoon staan zoals is aangegeven, je hoeft daar verder niks mee te doen.

Stap 2. Het lettertype installeren.
Nadat je hebt gedownload, klik je op Map openen.
Afbeelding

Zoek in de map het lettertype op, en klik met je rechter muisknop.
Afbeelding

Vervolgens klik je op 'Extract files...'. In het schermpje wat nu verschijnt, zoek je de map Fonts op:
C:\WINDOWS\Fonts. Klik vervolgens op Ok:
Afbeelding

Tip:
In plaats van 'Extract files...' kan er ook iets heel anders staan, dit is afhankelijk van het standaardprogramma dat je hiervoor op de computer hebt staan. Vaak staat er iets als 'uitpakken' ofzo, dat moet je zelf even kijken, maar het principe is hetzelfde.

Tip:
Het kan zijn dat het dialoogvenster automatisch sluit na downloaden, als dat is aangevinkt. In dat geval zoek je het mapje gewoon even op via Deze computer -> C: -> WINDOWS -> Fonts download (of hoe je het zelf ook genoemd heb).

Stap 3. Het lettertype gebruiken.
Ja, eigenlijk hoef je nu niks meer te doen: het lettertype staat geinstalleerd op je pc. Als je nu een programma opent, staat hij als het goed is automatisch tussen de andere (standaard) lettertypes.
Als je al een programma open hebt staan en tussendoor een lettertype hebt gedownload, moet je even naar het mapje C:\WINDOWS\Fonts gaan en zorgen dat je het lettertype in de lijst ziet. Bij mij is dit al genoeg, als ik vervolgens in PSP opnieuw de tool 'Tekst' gebruik, staat ie erbij. Is dit niet het geval, start dan gewoon even het programma opnieuw op. Lachen

Brushes downloaden en installeren (Alleen voor PSP)
Afbeelding
Deze tutorial is iets moeilijker, maar het moet lukken. Cool

Stap 1. Een brush uitzoeken, downloaden en uitpakken.
Om te beginnen, open je 'Deze computer', en ga je naar:
C:\Program Files\Jasc Software Inc\Paint Shop Pro 9
(Als je Paint Shop Pro ergens anders geinstalleerd hebt, moet je hem zelf even opzoeken.)
Maak een nieuw mapje, met bijvoorbeeld de naam 'Brushes'.

Open een site waar brushes te downloaden zijn - bijvoorbeeld http://www.faketragedy.org/YOU/pspbrushes.html.
Zoek daar een brush die je wilt downloaden. Om te downloaden, klik je op de afbeelding van de brush die je wilt hebben, dan opent het schermpje om te downloaden.
Sla hem op (zie stap 1 van lettertypes). Niet in het mapje 'Fonts download', maar in het mapje dat je zojuist in de map Paint Shop Pro 9 hebt aangemaakt.

Klik vervolgens op 'map openen' (zie stap 1 van lettertypes) en pak het bestandje uit. Dit kan met Extract here (hier uitpakken). Als je hem (voor de overzichtelijkheid?) in een ander mapje wilt hebben, kan je nog een nieuw mapje aanmaken en hem daar in uitpakken, maar dat moet je zelf weten. Het maakt niets uit in welke map je de uitgepakte brushes uitpakt.

Stap 2. De brush installeren.
Open Paint Shop Pro. Klik dan op bestand > importen > aangepast penseel...
Afbeelding

Er verschijnt een nieuw schermpje. Klik op 'Openen...' en zoek het mapje op waarin je net de brush hebt opgeslagen.
Klik vervolgens de brush aan, en druk weer op openen. Dit verschijnt nu:
Afbeelding

Tip:
De brushes die je hier links ziet staan, zijn bij jou hoogstwaarschijnlijk anders. Dat ligt dus aan de brush die je gedownload hebt.

Selecteer de brush die je wilt hebben, en klik op toevoegen. Hij verplaatst nu naar het rechtervakje. Als je op Ok klikt, is de brush in PSP te gebruiken.

Tip:
Je kan meerdere brushes tegelijk toevoegen, door op 'Alles toevoegen' te klikken. Alles gaat dan naar de rechterkant, en staat dus meteen in PSP.

Tip:
Als je veel verschillende brushes download en de 'pakketjes' gaat installeren, kan je dat het beste 'brush voor brush' doen. Dus downloaden, uitpakken, via bestand importeren, en als hij in PSP staat, de volgende downloaden, uitpakken, importeren, etc. Dan raak je de draad niet kwijt over welke brushes je wel of niet al in PSP hebt staan.

Stap 3. De brush gebruiken.
Open een nieuwe afbeelding, waarin je brushes wilt hebben (als je al een afbeelding geopend heb, hoef je natuurlijk geen nieuwe te openen). Klik de tool 'Airbrush' aan:
Afbeelding

Klik bovenaan op de brush die je ziet staan; er verschijnt een 'vakje' met alle brushes die standaard in PSP staan en de brushes die jij al gedownload en geinstalleerd hebt. Kies de brush die je wilt gaan gebruiken.
Afbeelding

Als je nu de brush op de juiste plaats in het plaatje houdt en je klikt, verschijnt hij. Hoe langer je ingedrukt houdt, hoe minder transparant hij wordt. (Afhankelijk van de getallen die je bij dekking en snelheid hebt ingevuld)

Tip:
Ga zelf een beetje met de instellingen spelen om te kijken wat alles inhoudt, en wat je zelf het mooiste vindt. Dit verschilt natuurlijk ook per afbeelding, welke stijl brushes er het beste bij past.

Tip:
Gebruik voor brushes een aparte 'laag' in een bewerking, zo kan je ze "op of onder" andere afbeeldingen en lagen zetten, en er stukjes van uitgummen zonder dat je de foto zelf uitgumt:
Afbeelding

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben. Mocht je nog vragen hebben, dan kan je me altijd PB'en of gewoon hier je vraag stellen. Knipoog

Sappos

Re: [Tutorial] PSP 9 - Het downloaden van lettertypes en brushes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 00:33

Woow gaaf gemaakt mn pappie heeft PSP 9 op de pc geinstalleerd maar snap er geen hol van dus ga nu even aan de slag met jou tutorial ernaast. Dat met die fonts werkt dat altijd want ik ben bezig met een site en daar heeft ie maar heel weinig (=alle standaard) lettertypes. Voegt ie ze dan ook automatisch toe?

Chann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 00:37

Ik denk niet dat ie ze bij een website automatisch toevoegt. De fonts die daarop staan, zijn namelijk standaard op de website en waarschijnlijk niet te veranderen.
Als je met HTML werkt, kan je misschien andere lettertypes uitproberen, maar de vraag is maar of dat werkt (en daar heb ik ook weinig ervaring mee Clown).

Misschien kan je proberen om bij een website als afbeeldingen te 'typen', dus zoals vaste profielen op bokt in achtergrondkleur van de site?

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 00:39

Mmm want het wordt wel gewoon aan Word en Paint toegevoegd?

Chann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 00:41

Jep, al je 'eigen' programma's daar kun je ze mee gebruiken, maar ze komen dus niet op een site.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 00:43

Maar die site doe ik ook met een programma (= site spinner) en heb zitten kijken in het mapje waar het geinstalleerd is en zie er geen apart lettertype mapje bijstaan dus dacht misschien dat ie de lettertypes dan ook aan dat programma toevoegd

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 00:44

owkej dit is nu wat te laat voor mij om te lezen want dan ben ik morgen alles vergeten maar super tof om het morgen even te lezen

Chann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 00:48

Als het een programma op je eigen pc is en je hebt het lettertype geinstalleerd, zou die het inderdaad ook in dat programma moeten doen. Maar, er is een grote kans dat het lettertype op andere computers (die het niet geinstalleerd hebben) niet herkend wordt, dus zien anderen daarvoor in de plaats bijvoorbeeld een standaardlettertype zoals Times New Roman, Verdana, oid.

Overigens, als je een lettertype geinstalleerd hebt in C:\WINDOWS\Fonts, komt daar geen apart mapje maar staat hij er gewoon tussen. Hetzelfde is bij het downloaden van het lettertype, dan maakt hij geen mapje maar een bestandje dat je moet uitpakken. (Weet niet zeker of je dit bedoelt hoor Clown)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 00:50

Zal even naar andere computer gaan om wat printscreens te maken

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 01:10

Yes hij doet het Go jij! Go jij!

Thanks Chann Afgod

Chann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 08:11

Okee, mooizo! Haha!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 08:16

Ziet er leuk uit Ja dit ga ik eens rustig lezen...bedankt OK dan!

Manderino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 11:12

Joepie ,hij is er Haha! Go jij! Go jij!

sorry als ik het niet goed gelezen heb,je
kan die lettertypes ook bij paint en word gebruiken of niet ? Vork

Chann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 15:52

Jep, de lettertypes worden op jouw computer (en dus in alle programma's) geinstalleerd. Ja

MandyR_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 20:44

maar dat schrepje gaat heel snel bij mij :S
Afbeelding

Chann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 20:46

Dat staat bij de tip: als hij meteen sluit, moet je het even opzoeken. Knipoog

MandyR_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 20:50

Chann schreef:
Dat staat bij de tip: als hij meteen sluit, moet je het even opzoeken. Knipoog

maar dat doet het ook niet :S ( ik heb gewoon een gekke computer dat is het Haha!)

Chann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 20:51

Deze computer openen (via start), dan naar C:, dan naar WINDOWS en dan Fonts download (of hoe je 't mapje ook genoemd heb). Dan zou hij 'm moeten vinden, anders weet ik 't ook niet Nagelbijten / Gniffelen

_LoutJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 09:58

Hoe doe je vleugels?

Chann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-07 13:19

Vleugels? Hoe bedoel je 'hoe doe je vleugels'? Blond

xLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 13:21

Waar installeer je brushes ? Bloos

Chann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-07 13:25

In het zelfde mapje als je gedownload hebt.
(Ik neem aan dat je het uitpakken/unzippen bedoelt tenminste?)

_LoutJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 13:37

Oh laat maar verkeerde topic Bloos

Honesty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 17:12

Goed uitgelegd Chann! Pling

Chann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-07 17:12

Dankje. Knipoog Is 't inmiddels gelukt? Haha!