[Vraag] Verhaal schrijven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Melanie_B

[Vraag] Verhaal schrijven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 15:31

Heey !

Ik schrijf graag verhalen., alleen de laatste tijd heb ik weinig inspiratie..
Ik heb wel al het een en ander in mn hoofd..maar ik wil eerst is een goed begin..
Niet een begin zoals; Er was eens...
Maar echt een goed, grijpend begin..

Schrijf jij ook verhalen, of kan je me helpen? Stuur gerust een pm of antwoord hier Lachen

Groetjes, Melanie

Ahtnamas

Re: [Vraag] Verhaal schrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 15:54

Pff. Mel, ik heb ooit wel verhalen geschreven Knipoog. Niet dat ze ooit echt goed waren. Ik probeer altijd een beetje mysterieuse verhalen te schrijven.

Als ik aan verhalen denk dan gaan ze voornamelijk over verdriet: de dood etc. Knipoog. Iets waardoor de lezer gegrepen wordt.

Klinkt misschien stom maar ik heb net Hannibal Rising gekeken en daar zit het verhaal op dezelfde manier in elkaar: jongen raakt iedereen kwijt op gruwelijke manier en gaat uit op wraak (kan het verhaal niet echt beschrijven hier zo Knipoog).

Probeer eens te denken aan iets wat je erg interesseert en je nieuwsgierig maakt en probeer daar een verhaal rondom te maken.

Zoals ik al zei is het voor mij vooral de dood. De dood van een kind, ouder etc.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 16:00

fallenangel3 schreef:
Pff. Mel, ik heb ooit wel verhalen geschreven Knipoog. Niet dat ze ooit echt goed waren. Ik probeer altijd een beetje mysterieuse verhalen te schrijven.

Als ik aan verhalen denk dan gaan ze voornamelijk over verdriet: de dood etc. Knipoog. Iets waardoor de lezer gegrepen wordt.

Klinkt misschien stom maar ik heb net Hannibal Rising gekeken en daar zit het verhaal op dezelfde manier in elkaar: jongen raakt iedereen kwijt op gruwelijke manier en gaat uit op wraak (kan het verhaal niet echt beschrijven hier zo Knipoog).

Probeer eens te denken aan iets wat je erg interesseert en je nieuwsgierig maakt en probeer daar een verhaal rondom te maken.

Zoals ik al zei is het voor mij vooral de dood. De dood van een kind, ouder etc.

Jaja...Ik houd me meer & deel toch nog wel bezig met gewoon iets over paarden ofzo weet je.,ik heb hier wel een verhaaltje voor je liggen, misschien dat het iets is..Wil je het lezen? Dan stuur ik het je in pm..
(tis wel al ouder verhaal..)

Ahtnamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 16:15

stuur maar op hoor Knipoog

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 16:58

Als je zegt waar je het over doet, kan ik misschien wel een paar zinnen als begin voor je opzetten als je dat wilt? Of het verhaal in grote lijnen? Ikzelf ben bezig met een verhaal die midden in een handeling valt.
(meisje valt van berg en bungelt aan een touw)Ergens klinkt dat ook best wel erg... Alsof, 'ja die bungelt dagelijks aan een touw bij een berg.. Nagelbijten / Gniffelen Goed, lekker offtopic

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 17:01

ik heb wel een soort verhaal..die ik je eventueel kan sturen..? Het moet zoals dat een beetje gaan..
Dat verhaal is wel oud..

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 17:10

Stuur maar hoor! Het kan even duren voordat je een reactie hebt... Zal zo snel mogelijk een reactie erop geven. Je mag hem pb-en als je wilt Ja

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 19:05

ik vind schrijven ook leuk en doe het zo af en toe. Ik kan je misschien ook tips geven, of verder helpen met het verhaal waar je nu mee bezig bent.
Misschien is dit: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=68&t=728186&hilit= wat voor jou?

Verder zou ik met schrijven vooral beginnen met letten op alle standaard belangrijke dingen. Je schrijven moet goed zijn, leestekens oké, alinea's op de goede plek enz. De lijn van het verhaal moet je ook wel grotendeels in je hoofd hebben, maar ik houd me daar nooit te veel aan vast. Een begin en een einde heb je en daar tussen in kan je spelen met alles wat je wilt.

Als je wilt dat ik je verhaal een keer nakijkt wil ik dat best doen Ja

edit: je vroeg ook nog om tips om een begin. Die moet pakkend zijn. Hoeft niet eens per se over de dood te gaan of een heel aangrijpend onderwerp. Maar een goed begin is het halve werk en ik heb er altijd moeite mee om door te lezen als ik het begin niets vind. Verder inderdaad niet starten met: Er was eens een jongen die heel erg gepest werd op school. Hij vond dat zo stom dat hij liever niet meer naar school ging. Daarom besloot hij op een dag thuis te blijven en niet meer naar school te gaan. De jongen, Bart, bleef dus thuis en had de tijd om lekker uit te slapen. In zijn bed begon hij na te denken over het pesten en dook hij nog dieper zijn dekbed in. Je kan wel zo beginnen, maar of het fijn leest. Volgens mij is het nu Gaaaap

Zijn handen zaten diep in zijn zakken. Bart liep met zijn hoofd gebogen richting huis. Weer een rotdag op school gehad. Stomme jochies ook! Zijn schouders hingen iets naar voren, het was een zielig beeld. De jongen die het niet voor elkaar had. Dat straalde die uit. 'Stomme eikels.' zei hij zachtjes en hij schopte tegen een denkbeeldig steentje, die er zelfs niet voor hem was gaan liggen. En die leraren! 'Ze kunnen de schijt krijgen.' mompelde hij. Toen hij iemand achter zich hoorde lopen keek hij schichtig op, maar het waren niet de jongens. Het was een leraar van zijn klas,
'Hoe is het, Bart?' Sprak die hem aan.

Behalve dat het uitgebreider is dan het bovenstaande kan je denk ik meer inleven. Zit me wel te bedenken dat dit niet echt een super begin is Nagelbijten / Gniffelen Bloos

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 19:37

Een goed begin schrijf je eigenlijk vanuit een bepaald gevoel, een bepaald beeld. De hoofdpersoon heeft een doel en je wilt de lezer nieuwsgierig maken. Dat probeerde ik je ook te laten zien in dat aangepaste stukje begin. Let er wel op dat je het nog veel meer kan uitbreidden!
Denk aan de persoon die jij voor je ziet als je schrijft, hoe is zij, hoe denkt zij. Hoe zien anderen haar? Hoe wil zij dat anderen haar zien. Als je haar 'echt' inbeeld komt ze op papier veel echter over.

(beetje rare uitleg, ik hoop dat je het begrijpt)

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 19:40

Ik heb al weer wat geschreven net, willen jullie het zien?
Fenn wat ik je nu laat zien, is wat in jou topic komt te staan..het is alleen nog niet helemaal af..maar willen jullie het zien?

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 08:48

prima Ja Ik vind het wel leuk om te lezen.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 10:13

Oke, zodra ik uit school ben, zal ik het even plaatsen;)
Leuk dat je belangstelling hebt !

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 15:07

Hier komt ie;

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 15:08

‘Titel nog verzinnen? ‘’

Verlegen en verscholen achter mijn lange haren loop ik de manege binnen. Ik kijk tevreden naar alle paarden, die rustig op hun hooi staan te knabbelen. Het geeft mijn een goed gevoel.
Ik kijk is rustig om me heen, gelukkig Anna & Isabella zijn er nog niet. Ik zucht eens diep. Hier maakte ik me de hele dag al zorgen om..Dat hun er eerder waren dan mij. En dat ze me weer zouden opwachten, net als vorige keer..De vorige keer waren Anna & Issabella er al veel eerder dan ik, en wachtte ze mij op. Toen ik naar Boy wou lopen, mijn lievelingpaard gooide ze zomaar in het niets een grote bak met water over me heen.
Om dit nu te voorkomen, was ik vandaag al eerder naar de manege gegaan.
Ik keek naar de lijst waarop staat op wie je zit. Ik zat op Famous. Wie is Famous dacht ik? Ik liep naar de stalhulp Marjolein toe, en vroeg wie Famous was.
‘’ Famous is een nieuw paard. Ze is eer gister aangekomen. Het is die zwarte daar in de hoek’’. En ze wees naar een afgelegen hoek in de manege. Ik was hier nog nooit eerder geweest. Dit was nieuw voor mij. Ik keek nieuwsgierig om mee heen. Ik liep door een smalle gang, en belandde uit eindelijk bij een grote afgelegen donkere box. Ik keek op het naam kaartje; Famous. Het was de goede merrie. Voorzichtig liep ik haar box in. Ze keek me met angstige,bange ogen aan. Ik stak voorzichtig me hand naar haar uit. Famous schrok meteen al, en schoot in een hoekje van haar stal. Ik bleef rustig. En liep zachtjes naar haar toe, met een appel nu in mijn hand. De merrie wou wel..Maar ze was bang. Ze durfde niet. Ik bleef een poosje staan. Ik gaf het niet op, en bleef. Famous kwam al weer dichterbij. En voorzichtig pakte ze de appel, met bange felle ogen.
‘’ Het is goed meisje,’’ stelde ik haar gerust. En aaide haar vriendelijk over haar mooie zwarte hoofd.
Ik pakte mijn poetskoffer en begon haar in alle rust te poetsen. De merrie ontspande al wat meer. Na het poetsen liep ik naar de zadelkamer om haar spullen te pakken. Tot mijn grootste schrik zag ik Anna en Issabella daar staan. Ik kon er niet meer omheen. Ik moest wel..

‘’ En heb je die afgrijselijke trui van haar niet gezien dan?’’ hoorde ik Anna zeggen. ‘Ja, vreselijk ! dat kind is echt wanhopig als ze er zo bij loopt zeg ! Die heeft zeker… ‘ en Issabella stopte gelijk met haar zin toen ik binnen liep. Verlegen liep ik naar het desbetreffende zadel en hoofdstel. Zonder ook maar iets te zeggen liep ik weer uit de zadelkamer.
Een diepe zucht toen ik weer veilig bij Famous stond. Die me nog steeds met bange en felle ogen aankeek. Maar toch met een tikje vertrouwen erin.
‘ Zo erg is mijn trui toch niet Famous?’ snikte ik. Famous beweegde oplettend met haar oren.
‘Wat zou er mis zijn met mijn trui, begon ik weer. ‘Het is gewoon een normaal rood truitje. Het komt alleen bij de Zeeman vandaan..Alleen hoe weten hun dat?. Voorzichtig liep ik naar Famous toe. De merrie vertrouwde me al weer wat meer. Voorzichtig, maar nog met wat angst, snuffeld ze in mijn jaszak. ‘Ja meisje, je krijgt zo je appeltje, na het rijden’. En ik begin haar op te zadelen.

Eenmaal in de bak aangekomen dribbeld Famous druk en opwindend heen en weer. Ik word er zelf een beetje zenuwachtig van. ‘Rustig maar meisje, rustig’’ praat ik tegen haar. De merrie blijft druk.
Ik zet haar netjes op de A-C lijn, zodat ik netjes kan opstijgen. Ik blijf tegen haar praten. Famous ontspant alweer wat, maar blijft oplettend. Ik stap rustig op. Famous begint geïrriteerd met haar been te trappelen. Gelijk nadat ik net op haar zat, schoot ze er alweer vandoor. ‘’ Hoo, meisje praat ik nog rustig tegen haar. Famous reageerd totaal niet. Vlug probeer ik mijn beugels aan te krijgen. Het lukt. Ik neem Famous met moeite terug, maar het is gelukt.
Ik klopte de merrie op de hals.’’ Rustig maar lieverd..Rustig maar’’
Ik kijk naar Anna die binnenkomt. Anna lacht gemeen naar me. Ik word er verlegen en tergelijke tijd ook bang van.
Ik richt me weer op Famous. Die nog steeds druk onder me heen dribbeld. Ik praat weer kalm tegen haar. De merrie kijkt gespannen naar de andere paarden. Naast mij zie ik opeens Boy verschijnen. Ik kijk wie er op zit. Tot mijn grootste schrik is dat Issabella ! Issabella, die op mijn lieverd zit ! Ze verpest hem ! Ze kan niet rijden denk ik boos.
De les begint, en ik stel Famous goed in de hand. Famous richt zich nu eindelijk ook op mij.Ze concentreerd zich goed. Al heb ik moeite om mijn gedachten erbij te houden. Ik kijk steeds richting Issabella die lekker in de mond van Boy zit te trekken, in de hoop dat Boy aan de teugel gaat lopen..
‘Dat werkt niet, denk ik teneer geslagen in me zelf. ‘Boy is niet zo makkelijk, zeker niet zo op zijn oude dag! Je moet hem met geduld en een zachte hand berijden.’ Ik weet dat mijn woede nu niets beter maakt voor Boy en richt me weer op Famous en de les.

De titel verzin ik nog. Eerst richt ik me op mijn verhaal. Hij is nog niet af !

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 22:55

Goed begin stuk Lachen

Er zijn een aantal kleine dingetjes, ik haal er een paar uit. Je moet ze absoluut niet zien als kritieken of wat dan ook. Het zijn gewoon tips. Al het vetgedrukte zijn veranderingen

Citaat:
Ik kijk is rustig om me heen. Gelukkig, Anna & Isabella zijn er nog niet. Ik zucht eens diep. Hier maakte ik me (mij) de hele dag al zorgen om..Dat hun er eerder waren dan mij. En dat ze me weer zouden opwachten, net als vorige keer..De vorige keer waren Anna & Issabella er al veel eerder dan ik, en wachtte ze mij op. Toen ik naar Boy wou lopen, mijn lievelingpaard, gooide ze zomaar in het niets een grote bak met water over me heen.

Verklaringen:
Bij de 2de zin nu. Gelukkig (komma, want het is een 'adempauze' en een verklaring.
Me is spreektaal. Mij is goed Nederlands.
.. --> Voor stiltes in het verhaal kun je beter 3 puntjes neerzetten. Maar in dit geval is dit niet nodig.
2x de vorige keer vlak na elkaar. Leest dubbel.
zomaar 'vanuit' het niets, is het geloof ik.
Verder is het een goed stuk hoor! Ben benieuwd naar het volgende.
Dit is trouwens een klein uitgelicht stukje. Ik neem aan dat het wel goed komt met het veranderen/verbeteren. Mocht je er niet uitkomen, zijn er genoeg die jou wel een aantal tips willen geven.
Denk trouwens wel om de VT en TT. Wachtte -> wachtten, geloof ik.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-07 10:33

Okee, dank je wel!
Hier kan ik wel wat aan doen Lachen

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 20:52

er zitten nog wel een aantal fouten in van de VT en de TT.
Een klein voorbeeldje:
Zo erg is mijn trui toch niet Famous?’ snikte ik. Famous beweegde oplettend met haar oren.

Ik vind die zin niet lekker klinken... weet niet waarom

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 21:16

Ik vind het een erg leuk verhaal Lachen
maar denk erom dat je niet te vaak de zin met 'Ik' begint Knipoog

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 22:17

ma_rie_tje schreef:
er zitten nog wel een aantal fouten in van de VT en de TT.
Een klein voorbeeldje:
Zo erg is mijn trui toch niet Famous?’ snikte ik. Famous beweegde oplettend met haar oren.

Ik vind die zin niet lekker klinken... weet niet waarom

tis 'bewoog' geen beweegde, beweegde is geen goed NL. Knipoog