Iedereen kan schrijven - Deel V.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fenn

Iedereen kan schrijven - Deel V.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 12:39

Iedereen kan schrijven - deel 5

We gaan lekker. Veel succes weer in deel vijf.

de vorige topic's waren:
    ~ ieders verhaal bij dezelfde foto deel 1
    ~ ieders verhaal bij dezelfde foto deel 2
    ~ ieders verhaal bij dezelfde foto deel 3
    ~ iedereen kan schrijven deel 1
    ~ iedereen kan schrijven deel 2
    ~ iedereen kan schrijven deel 3
    ~ iedereen kan schrijven deel 4

De bedoeling van dit topic is dat iedereen zijn/haar verhaal kan plaatsen. Iedereen kan namelijk schrijven. Om jullie een handje op weg te helpen is er elke keer een thema. Dat kan een foto zijn, maar ook iets anders. Het is in elk geval een onderwerp waar je inspiratie vandaan kan halen en waar je verhalen over kan schrijven.
Een verhaal schrijven is helemaal niet zo moeilijk, maar er zijn een paar dingetjes waar je op moet letten:

*Leestekens. Zet punten, komma's en 'aanhalingstekens'.
*Maak gebruik van de entertoets. Die zit echt niets voor niets op je toetsenbord. Niet na elke zin erop drukken, maar schrijf wel in alinea’s.
*Verledentijd/tegenwoordige tijd. Als je begint in de verledentijd moet je ook in die tijd blijven schrijven. Dat klinkt heel logisch, maar is soms best lastig.
*Spellingsfouten. Het is heel irritant om een verhaal te lezen waarin veel spellingsfouten zitten. Je hoeft niet direct elk woord zonder fout te schrijven, maar gooi er in elk geval een spellingscontroller overheen of laat het voor je het plaatst even door iemand lezen.

inspiratiebron
dit keer mocht Ik jullie onderwerp kiezen. Ik geef jullie een locatie. Daar moet het zich afspelen, of op zijn minst een stukje. Verder zijn jullie vrij om te doen wat jullie willen.

Om het in boktstyle te houden een locatie die jullie vast allemaal kennen:
de manege
*de plek van pennymeisjes, roddelen & paardenliefdes verdriet.

En als laatste de regels. We willen het graag overzichtelijk houden, probeer je eraan te houden.
Citaat:
1. Iedereen heeft twee weken de tijd om een verhaal te schrijven bij het onderwerp.
2. Degene die het mooiste verhaal heeft geschreven, volgens degene die de keer ervoor 'gewonnen' had, mag een nieuw onderwerp verzinnen.
3. Het onderwerp zou kunnen afgeleid zijn van:
- Een foto.
- Vijf losstaande woorden die verwerkt moeten worden.
- Krantenartikel.
- of een andere interessante inspiratiebron.

Laat je fantasie de vrije loop gaan!
4. Oneliners worden niet op prijs gesteld. Wil je reageren op een verhaal van iemand anders, doe dit dan netjes onderbouwd.
5. Je verhaal hoeft niet van ontzettend goede kwaliteit te zijn, maar doe wel je best. Blijf origineel en probeer als je vaker schrijft verschillende stijlen uit.
6. Per onderwerp mag je maar 1 verhaal plaatsen.
7. Er is geen minimum aantal te plaatsen woorden, zo lang je er maar voor zorgt dat het verhaal inhoud en waarde heeft. Let hier op!
8. Als je jouw verhaal plaatst, zien we graag dat je ook reageert op andere verhalen.
9. Eve_lien of Ik plaatst het nieuwe topic met het uitgekozen onderwerp van de laatste ‘winnaar’.
10. Als jij het laatst een onderwerp hebt gekozen zorg dan dat je goed meeleest en op tijd een pb stuurt naar degene die het nieuwe onderwerp mag kiezen. PB Eve_lien en Fenn ook even wie je gekozen hebt.
11. Ben je gekozen stuur je onderwerp zo snel mogelijk naar Eve_lien en Fenn.

Wees creatief en probeer telkens het beste van jezelf te laten zien!
Dit topic is met toestemming van Fairie.

JodieR

Re: Iedereen kan schrijven - Deel V.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 12:46

Yes weer een nieuw topic Ga maar is hard na denken voor een verhaal
* alleen met het vorige topic meegedaan Tong uitsteken maar het lezen vind ik altijd ook erg leuk *

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 13:01

Ik ga maar eens even hard nadenken. Lachen
Weinig inspiratie. Clown
Wel een leuke inspiratiebron, het is eventjes goed nadenken om er iets origineels uit te halen. Ja

Eve_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 13:01

Leuk leuk!
Ik ga ook maar weer 'ns.

Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 13:07

nieuw topic Lachen
een heel erg leuk idee! hier moet voor iedereen wat over te vertellen zijn Lachen ga alvast een opzetje maken Vork

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 19:18

even een stipje !
Leuk onderwerp ik ga er even over nadenken Lachen

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 19:59

Leuk onderwerp! Ik ga aan de slag.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 20:17

"Hij zei dat 'ie wilde worden gepoetst!"
Eenmaal bij de manege aangekomen pak ik mijn poetspullen, open ik de box van mijn pony en begin ik met het poetsen. Ja, je hoort het goed; Hij staat op de manege. En oh, wat vind ik dat vreselijk. Elke dag rennen er weer kindertjes langs de bak en moet ik er wat van zeggen. "Jennie, houd daar 'ns mee op!", "Tessa, wil je even rustig doen?", echt élke dag. Milvester, zo heet mijn pony, spitst zijn oortjes als er hoog gegil klinkt vanuit een van de boxen. Ik snel zijn box uit en onderzoek alle boxen. Dan zie ik een zwarte pony met zijn oren plat in zijn nek staan en een meisje op de grond liggen. "Shadow, dat mag niet!" zeg ik tegen de zwarte pony en geef hem een tik op zijn neus. Het meisje staat op en kijkt me aan. "Waarom schopte hij mij?" vroeg ze. Er klonk wat gestommel in een van de boxen en er klinken hoefstappen, dat zal wel een van de manegepony's zijn. "Ja, dat zal je eigen schuld wel wezen..." zeg ik als ik zie dat ze een roze sjabrakje in haar hand heeft. Arme pony... "Maar hij zei dat hij het leuk vond!" snikte het meisje. "Nou, ik zal maar even een andere pony gaan poetsen." zeg ik met een grijnsje en loop weer terug naar Milvester. Ik schrik me rot, hij is nergens te bekennen, het was Milvester die ze meenamen. Ik loop naar buiten en zie daar een meisje worstelen met hem, ik snel me er naar toe. "En mevrouwtje, wat dacht jij met mijn pony te doen?" snauw ik naar het meisje en ik ruk het touw uit haar handen. "Ik ging hem poetsen." zei ze zachtjes. "En vroeg ik daar om?" "Nee, maar je pony wel..." antwoordt ze zelfverzekerd.

Onderweg naar huis komen alle penny's mij tegemoet. "Ik hoorde dat je van Milvester afgevallen bent!", "Milvester vind jou stom, mij vind 'ie lief!". Nou, ik wist niet wat ik hoorde en ik werd zo kwaad dat ik iets zei wat nogal erg eh, hard was; "Ach joh, stomme kleuters! Ga toch lekker op die rotmanegeknollen rijden, joh. Doe ze een slof om, pak je grootste sporen, de langste zweep en niet te vergeten een roze sjabrak." Hun monden vielen open en ze draaiden snel om. Zo, hadden ze een koekje van eigen deeg.

Dit is echt een slecht verhaal, veel te penny-ig Nagelbijten / Gniffelen

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 10:23

Ik vind het nog niet zo slecht Haha!

Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 11:09

ik kan me helemaal inleven in je verhaal - vooral het laatste stukje Nagelbijten / Gniffelen en dat te bedenken dat ik vroeger zelf ook zo ben geweest Lachen ik denk dat ik ook wel zo zou reageren als ze er met mn paard vandoor zouden gaan Knipoog het is inderdaad heel penny-achtig geschreven, maar dit geef je zelf ook al aan, dus daar zal ik niet meer over doorgaan.

misschien zou je in het verhaal meer details kunnen verwerken, zoals wat meer te vertellen over de ik-persoon. die is namelijk op dit moment erg 'onbekend'.
de rest van het verhaal is ook een beetje oppervlakkig. alleen dan het laatste stukje heb je wel goed uitgeschreven en dan merk je gelijk dat het lekkerder leest Lachen probeer hier extra aandacht aan te besteden.

Ja, je hoort het goed; Hij staat op de manege. - volgens mij hoef het na een puntkomma de zin niet te beginnen met een hoofdletter. weet het niet zeker, dus ik kan het fout hebben. ga het nog even opzoeken Lachen

ga vooral door met schrijven en blijf lekker oefenen! ik vind te leuk om werk van je te lezen Lachen

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 16:00

@ Kimmm; Dankje. Ik ben héél slecht in dit soort verhalen, en dat merk je meteen. Heb liever 'echte' verhalen om te schrijven, droevig etc.

Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 16:30

graag gedaan! maar inderdaad, weet ook nog niet waar ik over wil gaan schrijven (hoe ik het uit wil gaan werken) - heb al wel iets in mn hoofd zitten, maar het komt er nog niet echt uit Knipoog

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 17:06

Experanca, ik vind hem niet te penny. Heerlijk overdreven juist. Het had misschien nog meer in de collumnstijl gekunt, nog ietsjes overdrevener.
Waar ik me wel aan stoor is dat je bij de dialogen twee gesproken zinnen achter elkaar zet. Het leest wat rommeliger. Verder wel heel lekker geschreven Lachen

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-07 13:50

geeft een schopje.

Toch te weinig inspiratie bij dit onderwerp? Ik ga nu/vanavond beginnen en wat doet de rest?

Mariss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 14:30

Ik wil ook wel weer een keer meedoen, maar het is wel een moeilijk onderwerp.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:17

Esperanca schreef:
Heb liever 'echte' verhalen om te schrijven, droevig etc.

Dat heb ik ook hoor. Clown
Ik kan hier ook niet echt inkomen. Scheve mond
Maar ik ga het nog eens proberen. Lachen

Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 16:42

Fenn schreef:
geeft een schopje.

Toch te weinig inspiratie bij dit onderwerp? Ik ga nu/vanavond beginnen en wat doet de rest?

heb even he-le-maal geen tijd Bloos ben een weekje ziek geweest en moet nu boel inhalen van school, omdat ik daar niets voor heb gedaan Knipoog maar ga snel denken en iets plaatsen! Vork

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 21:02

Is dit topic dood Nagelbijten / Gniffelen ?

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 21:46

nee!
Wacht, morgen staat er wel een verhaal. Geen tijd eigenlijk, maar als het dood is is het zonde. Ik verzin wel wat Knipoog

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 13:58

Spontane inspiratie. Clown

't Is niet geweldig, maar het is iets toch? Lachen

Ik heb iets overmatig gebruik gemaakt van de entertoets weer, maar dat schijn ik maar niet af te leren. Nagelbijten / Gniffelen Nou ja, het is te lezen. Tong uitsteken
Komt 't;

Citaat:
Met een zucht pak ik mijn halster uit het kastje.
Ik kijk om me heen, het is rustig om dit tijdstip op de manege. De lessen zijn af dus alle kinderen zijn naar huis.
Terugdenkend aan vanmiddag staar ik even voor me uit.
Nu was het dan echt zover, vijf maanden heeft mijn paard te koop gestaan, maar vanmiddag waren er mensen komen kijken die haar gelijk dezelfde dag nog op wilden halen.
Extra vroeg waren we heen gegaan zodat ik nog eventjes goed afscheid kon nemen. Ik kijk op mijn horloge, half zes, om zes uur zouden ze komen.
Voor de juiste box stop ik, ik doe mijn paard haar halster om en haal haar uit de stal. ‘Dit is het dan meisje, drie jaar een team, maar nu gaan jij en ik onze eigen weg’.
Bewegingloos staat ze als een standbeeld naar buiten te kijken, ik strijk haar manen even recht. Wat is ze eigenlijk een mooi paard.
Ik herinner me nog goed hoe we begonnen zijn, hoe ze op de manege kwam als manegepaard en later van mij werd.
In het begin ging het niet altijd goed, maar na een tijdje werden we een team en ging het steeds beter.
Tot de dag van vandaag, nu was dat over. Bedenkend dat het mijn eigen keuze is geweest besef ik dat dat het er niet makkelijker op maakt. Afscheid nemen is altijd moeilijk.
Ik hoor een stem, ‘ze zijn er!’
Mijn paard, die tot nu toe geïnteresseerd naar buiten had gekeken, draaide haar hoofd naar de stem toe. ‘Kom op’ zeg ik zachtjes, en we lopen naar buiten.
Ik zie de trailer staan waar zometeen míjn paard in zal staan. Nou ja, dan is ze eigenlijk mijn paard niet meer.
Mijn paard ziet de trailer ook, en zodra we erop af willen lopen begint ze te steigeren. Ik moet lachen, weet nog zo goed dat ik in het begin helemaal niet blij was met die trucjes van haar. Maar nu kan ik ze wel hebben.
Nu ging het snel, de vrouw die haar gekocht heeft neemt haar over van mij, en ik zie “mijn” paard een beetje overenthousiast de trailer in springen. De trailer wordt dichtgedaan en ik kan enkel nog het gebries en gestamp horen.
Ik voel een traan opkomen en knipper even met mijn ogen. Terwijl ik de auto met trailer zie wegrijden bedenk ik me dat ze het daar vast goed zal hebben.
Tevredengesteld met die gedachte, draai ik me om en loop weg…

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 16:14

Ik vind het een goed verhaal, maar nou niet echt penny ofzo... Nagelbijten / Gniffelen

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 16:20

Er staat ook nergens dat het penny moest zijn toch? Blond
Alleen de locatie is gegeven, daar moest het zich (of op z'n minst een stukje) afspelen, en voor de rest was je vrij om te doen wat je zelf wilde. Ja

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 18:28

Haha! Ik ben een sukkel! Ik dacht dat het penny moest zijn. Tong uitsteken

*slaat zichzelf voor hoofd

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 18:33

*LOL* .
Ach, het gaf wel een leuk effect. Tong uitsteken

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 09:49

het hoeft absoluut niet penny te zijn Knipoog Juist leuk als dat niet het geval is. Lekker orgineel Haha!