iedereen kan schrijven deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fenn

iedereen kan schrijven deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 19:35

Het tweede iedereen kan schrijven alweer. Succes iedereen Lachen
De vorige topic's waren:

ieders verhaal bij dezelfde foto toppic 1
ieders verhaal bij dezelfde foto toppic 2
Ieders verhaal bij dezelfde foto toppic 3
iedereen kan schrijven deel 1

De bedoeling van dit topic is dat iedereen zijn/haar verhaal kan plaatsen. Iedereen kan namelijk schrijven. Om jullie een handje op weg te helpen is er elke keer een thema. Dat kan een foto zijn, maar ook iets anders. Het is in elk geval een onderwerp waar je inspiratie vandaan kan halen en waar je verhalen over kan schrijven.
Een verhaal schrijven is helemaal niet zo moeilijk, maar er zijn een paar dingetjes waar je op moet letten:
*Leestekens. Zet punten, komma's en 'aanhalingstekens'.
*Maak gebruik van de entertoets. Die zit echt niets voor niets op je toetsenbord. Niet na elke zin erop drukken, maar schrijf wel in alinea’s.
*Verledentijd/tegenwoordige tijd. Als je begint in de verledentijd moet je ook in die tijd blijven schrijven. Dat klinkt heel logisch, maar is soms best lastig.
*Spellingsfouten. Het is heel irritant om een verhaal te lezen waarin veel spellingsfouten zitten. Je hoeft niet direct elk woord zonder fout te schrijven, maar gooi er in elk geval een spellingscontroller overheen of laat het voor je het plaatst even door iemand lezen.

jullie inspiratie bron deze keer zijn woorden. Deze woorden zijn uitgekozen door WildWings, die volgens Eve_lien en mij het beste verhaal geschreven had. Zij mag degene aanwijzen die het volgende onderwerp mag kiezen.
de woorden:
'laatste kans', vergeten, ogen, 'laten gaan', liefde

Deze woorden Moeten in het verhaal terug komen.

Om het allemaal wel overzichtelijk te houden zijn er regels:
Citaat:
1. Iedereen heeft twee weken de tijd om een verhaal te schrijven bij het onderwerp.
2. Degene die het mooiste verhaal heeft geschreven, volgens degene die de keer ervoor 'gewonnen' had, mag een nieuw onderwerp verzinnen.
3. Het onderwerp zou kunnen afgeleid zijn van:
- Een foto.
- Vijf losstaande woorden die verwerkt moeten worden.
- Krantenartikel.
- of een andere interessante inspiratiebron.

Laat je fantasie de vrije loop gaan!
4. Oneliners worden niet op prijs gesteld. Wil je reageren op een verhaal van iemand anders, doe dit dan netjes onderbouwd.
5. Je verhaal hoeft niet van ontzettend goede kwaliteit te zijn, maar doe wel je best. Blijf origineel en probeer als je vaker schrijft verschillende stijlen uit.
6. Per onderwerp mag je maar 1 verhaal plaatsen.
7. Er is geen minimum aantal te plaatsen woorden, zo lang je er maar voor zorgt dat het verhaal inhoud en waarde heeft. Let hier op!
8. Als je jouw verhaal plaatst, zien we graag dat je ook reageert op andere verhalen.
9. Eve_lien of Ik plaatst het nieuwe topic met het uitgekozen onderwerp van de laatste ‘winnaar’.
10. Als jij het laatst een onderwerp hebt gekozen zorg dan dat je goed meeleest en op tijd een pb stuurt naar degene die het nieuwe onderwerp mag kiezen. PB Eve_lien en Fenn ook even wie je gekozen hebt.
11. Ben je gekozen stuur je onderwerp zo snel mogelijk naar Eve_lien en Fenn.

Wees creatief en probeer telkens het beste van jezelf te laten zien!
dit topic is met toestemming van Fairie

nujaro

Re: iedereen kan schrijven deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 19:40

moeilijk, maar is wel weer leuk Haha!

Butterfly14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 19:44

leuk! Ja even een stipje Lachen

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 19:59

Idd moeilijk, ik ga eens even flink nadenken Haha!

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 20:38

Jah, moeilijk met die woorden, maar wel weer makkelijker om een thema te bedenken Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 22:19

Nog even een toevoeging, het leek me duidelijk maar voor de zekerheid Haha! Je mag zelf weten in welke volgorde de woorden zitten, dus je hoeft niet perse eerst 'laatste kans' dan 'vergeten' etc etc en als laatste 'liefde'... als jij 'liefde' als eerste wilt gebruiken is dat dus ook goed, zolang alle 5 de woorden (nouja, en 2x 2 woorden -laatste kans- en -laten gaan- dus) er maar in voorkomen Knipoog Succes allemaal!

Eve_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 20:45

Ik ben met mijn verhaal bezig Lachen

Eve_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 21:35

Het kasteel.

Vanonder mijn grote eik nam ik voor de zoveelste maal het landschap in me op. De gele bloemen die straalden in de zon. De groene grassprietjes die zorgden voor een mooi contrast. Het kleine huisje in de verte waar mevrouw Jacobs woonde en heel, heel in de verte kon ik nog het kasteel onderscheiden. Vanaf mijn plek onder de oude boom leek het net een speelgoedkasteeltje. Maar ik wist wel beter.
    Telkens als het grote grijze gebouw op het netvlies van mijn ogen zichtbaar werd, voelde ik de spieren in mijn lijf verstijven en bekroop een angstig gevoel me. Een voorgevoel; ik wist niet waarom. Ik wist niet waar het vandaan kwam. Van de ene op de andere dag boezemde het gebouw me angst in. Alsof ik wist wat er ging gebeuren.

De zomer geurde heerlijk die dag. De bijen deden wat ze moesten doen en vlogen af en aan over het veld. Ik glimlachte en liep met mijn zware boekentas tegen mijn rug geplakt tussen de gele bloemen door. Het was heet. Met een zucht van verlichting zette ik de tas onder de eik en plofte er naast neer. Een fijne dag, een dag uit duizenden. Er ontbrak echter iets. Ze was niet op komen dagen. Mijn beste vriendin, degene die me begreep. Die alles van me wist. Ze was er gewoon niet. Normaal zou ze het verteld hebben. Ze zou me verteld hebben wat ze zou gaan doen. Dat deed ze wel vaker; een dag weg blijven. Maar niet zonder iets te zeggen.

Ze had me wel verteld over het kasteel. Ze zou er wel eens heen willen. Zelfs al was dat het laatste wat ze deed. Dat zei ze, letterlijk. ‘Al is dat het laatste wat ik doe, ik wil er heen.’

We ontmoetten elkaar in de brugklas. Beiden waren we de buitenbeentjes, de personen waar niemand om gaf. Voor mij was het niets nieuws; zo was het altijd al geweest. Voor haar was het nieuw. Ooit was ze een populair meisje geweest. Tot dat vreselijke ongeluk.
    De littekens in haar gezicht herinnerden haar er iedere dag aan. Ze zou het nooit vergeten. De rest van haar leven zou het haar achtervolgen; zelfs de plastische chirurg kon er geen verandering in brengen.
    Voor mij was het eigenlijk wel fijn. Eindelijk had ik een vriendin. Iemand waarmee ik kon praten. Iemand die ook buiten de groep stond. Ik vertelde haar alles. Vaak zei ze niets terug.

Met mijn blik op het kasteel gericht stond ik op. Mijn passen veroorzaakte heel wat chaos onder de bijen en lieten de gele bloemen geknakt achter. Ik gaf er niet om. Het was zaak zo snel mogelijk bij het kasteel aan te komen.
    Vanonder de eik had het kasteel redelijk dichtbij geleken, maar niets was minder waar. Het leek uren te duren voor ik uiteindelijk bij de ophaalbrug aankwam.
    Het water in de slotgracht was al jaren verdwenen en de grond was droog en gebroken.
    Aarzelende zette ik mijn weg voort over de warme stenen van de brug. Ik kon de hitte die er vanaf kwam door mijn schoenzolen voelen. Voor de grote houten deur bleef ik stil staan. Stond deze altijd op een kier? Of was ze er echt. Waren mij vermoedens juist?

Zij en ik. Een tijd lang hadden we ook elkaar genegeerd, maar na een paar dagen zochten we elkaar toch op. We moesten toen wel. Er was niemand anders die wat om ons gaf.
    In eerste instantie had haar gezicht me angst aangejaagd. Het zag er niet uit, dat wist ze zelf ook maar al te goed. Ik probeerde er doorheen te kijken, maar het meisje achter het gezicht was eveneens beschadigd. Het lieve, zorgzame meisje was verbitterd en veranderd in een gesloten persoonlijkheid.
    Vaak zat ze stil voor zich uit te staren, alsof niets of niemand haar kon zien. Ik praatte veel, maar er kwam weinig respons. Mij kon het niet veel schelen toen. Als er maar iemand luisterde.

Piepend ging de zware deur verder open. Mijn ogen moesten geruime tijd wennen aan het duister. Vluchtig nam de ik de koele hal van het kasteel in me op. De wanden waren behangen met schilderijen die me vanaf hun veilige plek hoog aan de muur doordingend aankeken.
    Ik versnelde mijn pas en liep door de hal naar de voorkamer. Het was er nog killer dan in de gang. Ik huiverde.
    Midden in de grote ruimte stond een klein houten tafeltje. In tegenstelling tot de rest van het meubilair was dit niet bedekt met een dikke laag stof. Het stond daar, alsof het er net neergezet was. Het felle witte papier dat erop lag, sterkte dit vermoeden. Een brief. Het was een brief.
    Als aan de grond genageld bleef ik er naar staren. Zelfs vanaf deze afstand herkende ik haar ronde handschrift. Hij was van haar.
    Langzaam en met kleine pasjes begon ik me in de richting van het tafeltje te begeven. Ik wilde het niet zien. Ik wilde het niet weten. Terwijl ik het tafeltje naderde, kon ik de letters op het papier al onderscheiden.

‘ Dit is mijn laatste kans. ‘

Meer niet. Alleen die woorden. Was dit het? Was het nu voorbij? Waar was ze?
    In paniek begon ik rond te rennen.

Sinds ik met haar omging, was alles veranderd. Zij was niet meer populair. Zij was verminkt. Ik durfde met haar om te gaan.
    De mensen op school begonnen me met respect te behandelen. Iemand die aan zo’n gedrocht nog vriendschap kon geven, moest wel aardig zijn.
    Ze pestten me niet langer, ze hielde deuren voor me open. Mijn boeken bleven voortaan in mijn tas en ik werd niet langer uitgelachen.
    Het was raar, ik had het tegenovergestelde verwacht. Niets was echter minder waar.
    Door haar had ik weer aanzien. Door haar mocht ik gezien worden. Ze had mijn leven veranderd.

En toen zag ik haar. Niet dood. Ze leefde nog. Ze leefde, zoals ze nog nooit geleefd had.
    Ze stond daar maar, met die enorme hamer in haar hand.
    Zo in het donker leek ze nog het meest op een monster. Een monster dat uit de dierentuin ontsnapt was en nu van zijn vrijheid genoot.

‘Daar ben je eindelijk.’
    Haar stem klonk kalm en bedeesd. Mijn adem stokte.
    ‘ W-wat...’
    Haar lach weergalmde door het kasteel. Een bevrijdende lach.
    ‘Och, mevrouw heeft toch altijd haar woordje klaar? Waar blijf je nu, met je verhalen?’
    Het bloed trok weg uit mijn gezicht. Zo had ze me nog nooit aangesproken. Wat was er aan de hand? Zou ze het doen? Was dit het dan?
    ’Wat kijk je verbaasd? Had je het niet verwacht? Dacht je dat ik zo eeuwig door zou kunnen leven?
    Ze tilde de hamer nog wat hoger boven haar hoofd.
    N-niet doen.
    Ik hoorde hoe onvast mijn stem klonk. Ze mocht het niet doen. Ik kon haar toch niet laten gaan?
    ’Waarom niet? Jouw liefde voor mij is nep. Je gebruikt me. Dat kan ik niet toestaan, het moet ophouden. Eens was ik het, tegen wie iedereen opkeek. Ze hielden van me. Maar jij, jij was het die mijn leven verpestte.’
    Happend naar adem staarde ik haar aan. Ze stond stil als een levend standbeeld. Wat kraamde ze nu voor onzin uit?
    ’ M-maar... ik ben je vriendin. Ik probeerde je te helpen!
    Opnieuw die lach. Die koude, kille lach. Met het kippenvel op mijn armen strompelde ik in haar richting.
    ’ Vriendin? Dan ben je zeker even vergeten, dat het bij vriendschappen gaat om geven en nemen. Aangezien jij alleen maar neemt, zal k nu wat terug moeten nemen..’

Na die woorden werd de zaal nog donkerder dan hij al was. Met een duizelingwekkende vaart kwam de grond op me af. Een steek schoot door mijn hoofd. Mijn ogen werden groot, mijn mond sperde zich open. Ik wilde gillen, maar er kwam geen geluid meer. Het was voorbij.

Ze had genomen.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-06 21:39

Super Eve_lien Ja Goed om de woorden heen gedacht en heel scherp. Ik heb meerdere malen aan wat anders lopen denken. Beetje lopen gissen, het begin deed me denken aan het eind van WildWings vorige verhaal. Knap, bij zulk soort woorden kreeg ik eerst heel andere ideeën Knipoog

Eve_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 21:40

Heb je snel gelezen zeg *LOL*.
Dankje!

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-06 21:41

Ik zag het net staan en kon het niet laten te gaan lezen Knipoog Helemaal tegen mijn plan in, want ik heb nog niets. (ben druk bezig met een ander verhaal...)

Mariss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 21:50

Wow Evelien, super.

Heel mooi in details beschreven. Weer blijkt dat een zieke geest een erg geliefd onderwerp is, maar jij hebt het bijzonder goed beschreven. Toen ik begon met lezen had ik nooit verwacht dat het zo zou aflopen. Top.

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 06:50

Heel mooi geschreven Evelien. Lachen
Bij mij deed het aan het begin ook aan het verhaal van WildWings denken (dat ze niet kwam hoewel ze normaal wel kwam) en "was echter minder waar" gebruikte je na mijn idee net wat te vaak.

Eve_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 09:43

Hmmm.
Ik zie het zo snel drie keer. Best vaak inderdaad Scheve mond

Bedankt, ga er voortaan op letten.

Butterfly14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 17:31

mooi! inderdaad heel anders dan ik aan het begin gedacht had! Ja

wat ik wel wat tegenstrijdig vind; in het begin heb je het over een speelgoedkasteel in de verte, waarbij ik aan iets echt ver weg denk. In het stukje daarna lijkt het echter alsof ze veel dichterbij was, de inschattingsfout enzo lijken mij niet horen bij een kasteel dat klein ergens staat, maar meer bij iets waarvan je denkt dat je er met 10 minuutjes, kwartiertje wel bent.
waarschijnlijk niet zo bedoeld, maar zo komt het wel op mij over. Lachen

wat me ook opviel, is dat ze eerst gewoon uit school komt enzo, ze dan toevallig naar de eik gelopen lijkt te zijn, vrolijk en al, maar dan opeens bedenkt dat haar vriendin er niet was zonder iets te zeggen.

Of was ze er echt.
het is een vraag, dus moet er een ? ipv een .

Met het kippenvel op mijn armen strompelde ik in haar richting.
ik zou persoonlijk 'het' weghalen, alhoewel het niet echt fout is.

Ze had genomen.
een beetje vage zin, ik snap hem niet echt. zou je hem wat uit willen leggen? Als het een zin is die niet uitgelegd moet worden (net zoals met een mop) hoeft het niet hoor Knipoog

Maar, zeker een sterk verhaal, en heel knap met de woorden omgegaan!

Eve_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 19:02

Butterfly14 schreef:
Ze had genomen.
een beetje vage zin, ik snap hem niet echt. zou je hem wat uit willen leggen? Als het een zin is die niet uitgelegd moet worden (net zoals met een mop) hoeft het niet hoor Knipoog

Maar, zeker een sterk verhaal, en heel knap met de woorden omgegaan!

Allereerst: bedankt voor de tips.
Verder..

Het 'ze had geomen' is eigenlijk de clue van het geheel.
Vriendschap is geven en nemen.
De hoofdpersoon 'nam' alleen maar dingen.
Zij wilde wat terug.
Daarom heeft ze haar vermoord, haar leven genomen.

Butterfly14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 19:13

ah, zo! ik zat op een andere manier te denken, maar nu snap ik hem! dan vind ik hem heel sterk Ja

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 19:19

Heel mooi evelien!
Juist die laatste zin is heel pakkend Ja

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 19:34

bijna een week bezig. De vorige keer was er meer opkomst mensen. Kom op, wil die niet lukken?

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 19:51

Fenn schreef:
bijna een week bezig. De vorige keer was er meer opkomst mensen. Kom op, wil die niet lukken?

Ik kan niets leuks verzinnen...
Ben nog heel hard aan het denken maar als het niet lukt sla ik deze keer wel over Knipoog

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 20:07

kom op! Het is dat ik nu ergens anders meebezig ben, maar zie dit als een uitdaging.
Trouwens, er is pas één verhaal geschreven. Nog genoeg ideeën over lijkt me Knipoog

Eve_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 20:47

Mjah.
Ik heb er nog genoeg (:

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 19:57

Ik plaats dit verhaal voor iemand anders omdat er zo redenen zijn dat zij het zelf niet wil plaatsen onder haar eigen account.

Ik ben zelf ook bezig met een verhaal nu, maar het ontbreekt me wat aan tijd. Hoop dat ik hem afkrijg voor het nieuwe topic.

Ilzjuh schreef:
Een rustig zomerbriesje blaast zacht door mijn lange blonde haren. Ik sta op de rand van de rots en kijk naar beneden. Daar, ver weg onder mij, zie ik de zee.
Ik weet het zeker, de sprong die ik van plan ben te wagen zal het einde zijn. Precies zoals ik het wil.
Ik denk terug aan de tijden die geweest zijn. Die mooie tijden samen met jou, alles aan jou waar ik zo van hield. Eigenlijk waar ik zo van houd, want ik houd nog steeds van je. Vergeten zal ik je nooit.
Ik probeer me jou weer voor de geest te halen. Jouw ogen die altijd zo trouw keken, jouw lieve gezicht.
Ik probeer die dag weer terug te halen. Die dag die mijn leven verwoestte.

Nog niet zo lang geleden, misschien een maand, misschien niet eens. Huilend stond ik daar, jij op een meter afstand. 'Nee dit kan niet zo zijn, wij zouden voor altijd samen zijn!'
Misschien een klein beetje hoop dat de "liefde" tussen ons weer zo zou worden als eerst. Maar ik wist zelf best wel, dat dat niet zou gebeuren.
'Het is over. Je zult het moeten accepteren. Zoals het nu gaat, is het beter als we elkaar gewoon vergeten'.
Zoals het toen ging? Hoe ging het toen dan? Er was geen enkel teken dat ik dit ooit had kunnen zien aankomen, we waren nog altijd zo close. Ik snapte eigenlijk niks van wat je me probeerde te vertellen.
Ik herinner me jouw gezicht van dat moment nog zo goed. Het stond niet zoals altijd, want dan stond het lief en trouw, maar nu stond het koud en kil.
Ik keek je diep in jouw ogen, maar geen blik zoals altijd, geen blik die zonder woorden zei "ik houd van je", maar een blik die zei "Het is over, dit is voorbij, definitief".

Het geraas van de zee diep beneden mij sleept mij weer terug naar het heden, hier en nu. Ik sta niet meer vlak voor je te huilen, we zijn nu een paar weken verder en ik sta hier op de rand van de afgrond, nog steeds aan je te denken.
Hoe kon ik je zomaar laten gaan? Jij was zoveel voor mij, jij was alles voor mij. Nu ben jij weg, onze wegen zijn gescheiden, wij zijn samen niet meer één.
Wat moet ik zonder jou? Gewoon verder gaan? Nee, dat is voor mij niet mogelijk, ik kan niet zomaar doorgaan, doen alsof het er nooit geweest is. Alsof wij samen niet ooit één waren.
Ik kijk weer naar beneden, de zee is er nog steeds, even diep onder mij als daarnet. Wil ik dit nog steeds? Weet ik dit nog steeds zeker?
Ja.

Kreeg ik nog maar een laatste kans. Een laatste kans om in jouw armen te liggen, een laatste kans om in jouw lieve ogen te kijken en om tegen je te zeggen dat ik van je houd.
Maar die kans krijg ik niet, het is over. Definitief, voor altijd. En niks kan dat nog goedmaken.
Ik kijk weer. Wil ik dit écht?
Ja.
En dan neem ík dit keer een definitief besluit.
"Het is over".

Butterfly14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 16:39

Heel mooi! Bloos!
Het klinkt als een eigen ervaring, en anders alsof de schrijfster zich er heel goed in ingeleefd heeft.

Twee puntjes:
-Misschien een klein beetje hoop dat de "liefde" tussen ons weer zo zou worden als eerst. Ik zou 'weer zou worden zoals eerst' doen.
-Alsof wij samen niet ooit één waren. niet-ooit klinkt wat vreemd, zou ik persoonlijk anders doen.

Maar verder vind ik het echt heel mooi! Ja

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 17:47

Naja je hebt mijn commentaar al gehoord, vind het ook een erg goed ingeleefd verhaal. Lachen

Butterfly; niet - ooit. Nooit?