[tek]Fox, nu eindelijk met Raster.

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fenn

[tek]Fox, nu eindelijk met Raster.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 16:29

Toen er vanmiddag iemand aan me vroeg of ik een paard wilde natekenen zei ik direkt ja. Ik verveelde me toch ontzettend.
Dus de foto uitgeprint en op m'n kamer gaan zitten. Een tijdje naar de foto gestaart en naar m'n tekenvel, maar ik wist meteen dat de foto niet bepaald standaard was. Het paard heeft namelijk een nogal lang, smal hoofd. Ik had het idee dat er niets zou gaan kloppen. Dus toen dacht ik aan alle wijze boktraad gevingen over het raster. Normaal was ik te koppig om eraan te beginnen (vraag me niet waarom. Ik deed het niet), maar nu was de nood te hoog. Met m'n nieuwe geodriehoekje heb ik eerst de hokjes op de foto getekent en toen een tijdje gepuzzeld. De hokjes op m'n vel tekenen was iets moeilijker, maar met m'n geo en een fotolijst heb ik hokjes getekent. Ze waren niet helemaal kloppend recht, maar goed.
En daarna begonnen met schetsen en dat ging echt vet makkelijk met raster. Je werkt van hokje naar hokje, hoeft je maar op een cm2 te concentreren per keer en ziet zo veel meer details. Waarom heeft niemand me gedwongen dit te gebruiken? Het is net therapie... Lachen

de tekening. A3 niet geheel bladvullend, de foto ligt er naast (misschien onduidelijk...) Oja, hij is ook nog niet af, moet nog de hals en de manen tekenen.
Afbeelding

Tips zijn welkom en ik wil graag jullie mening. Ik ben zeker niet van suiker dus wees gerust eerlijk.

Oja, nog een technische vraag. Dat raster was heel handig tot ik het weer uit moest gummen. Wanneer gummen jullie dat weg, of zorgen jullie gewoon dat het al zo onzichtbaar is dat er bijna niet gegumd hoeft te worden?

8Eveline

Re: [tek]Fox, nu eindelijk met Raster.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 16:41

Het lijkt of ie iets te dun is, hoewel dat misschien ook alleen maar lijkt door het witte bles Lachen en het oog wat groot is
Het raster gum ik wel voordat ik ga "inkleuren" met een goede gum.
Zelf heb ik een keer met een raster getekend, het is wel handig maar tekenen toch liever zo uit de hand. Straks als ik ga beginnen met me eerste hele paard ( Tong uitsteken klinkt raar) ga ik het denk ik ook even proberen weer met raster.

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 16:47

Haay! Lachen Hij is heel mooi! Lachen .. Ik denk dat je hem op sommige plekken wat donkerder kan doen Lachen

Mariet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 18:26

Ik vind hem echt practig worden Fen!! Haha!

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 18:29

Ziet er al goed uit hoor !! Lachen
Alleen de bovenkant van de neus lijkt de lijn wat bibberend .. Ik kan niet goed zien of dat op de foto ook zo is.

Ik denk dat je het raster heel lichtjes moet tekenen en er gewoon overheen kunt tekenen dan. Lachen

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 20:23

Fox, ik vind het echt knap van je. Ik kan absoluut niet tekenen. Ga zo door wordt vast een mooie tekening!

Saskia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 20:48

Ahh mijn Foxje Haha!. Hij wordt echt ontzettend leuk. Ik moet zelf ook weer eens een poging gaan wagen en dat rastersysteem lijkt me een erg goeg idee Ja

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 12:07

Da´s inderdaad een lastig hoofd! Haha!

Je mag denk ik de donkere accenten nog wel ietsje meer nadruk geven, hij is nu nog wel erg ´lief´. Lachen Bijvoorbeeld neusgaten, schaduw bij kaak, en de ogen. Dat geeft je tekening net iets meer diepte. Ik zelf deed het ook altijd zo, en het is éven slikken als je iets meer aanzet, maar het geeft vaak wel een sprekender resultaat. Lachen

Zelf wel ik liever niet met raster. Ik heb dan toch altijd een beetje het idee dat ik hem dan net zo goed helemáál kan overtrekken. Te mechanisch ofzo.
Wat je ook kunt doen is vanuit een aantal basiscirkels werken. Als je deze goed op papier hebt kloppen de verhoudingen praktisch altijd. Misschien ook leuk om een keertje te proberen? Lachen

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 12:27

Ziet er goed uit Fenn Ja !

Ik ben zelf ook geen rasterfan, je hoort toch vaker dat je met al die kleine hokjes net t grote geheel uit t oog verliest Lachen .
Maar denk wel een leuke en goede oefening?
Ik zou opletten dat je de overgangen tussen de hokjes iets soepeler maakt, nu lijkt t her en der ietsje te stroef over te lopen (ooromtrek, neuslijn) Lachen .

Mss is t gedeelte net boven de mond wat te donker? Volgens foto loopt daar die aparte bles nog, en op de tekening lijkt dat de vos-kleur weer te geven? Lachen

Maar een erg mooi geheel! Ben benieuwd hoe t eruit ziet als ie helemaal af is Lachen .

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 15:06

heel mooi Haha!

Qazwsxedc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 17:12

Leuk hoor, ga zo door !! iets donkerder had van mij wel gemogen Knipoog .
xx Kim

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 17:31

nou ja, hier dus m'n update. Al gemaakt direkt nadat ik het erop had gezet, dus al jullie tips er nog niet in verwerkt. Ga er zo direkt weer naar kijken Knipoog

Afbeelding

ik vind het Raster vooral fijn omdat ik nu zo goed als zeker weet dat de verhoudingen kloppend zijn, omdat ik daar normaal altijd een foutje in maak, maar ik wil het er niet in houden.
Zat er in eerste in stantie aan te denken het steeds minder te doen (nu had ik echt super veel hokjes, maar dat zou ik steeds kunnen verminderen), maar dat met die basis cirkels klinkt ook handig.
mmm... krijg veel uit te proberen Lachen (trouwens.... heeft iemand tips om jezelf te leren wat kleiner te tekenen. Het lukt me tegenwoordig haast niet meer om een paard normaal op een A4 te tekenen....)

edit: zat er nog even naar te kijken en wat jullie zeggen over wat donkerder klopt wel heel erg. Hihi, ik pak m'n potloodje er straks weer bij Lachen

Saskia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 19:53

Hij lijkt echt sprekend op Fox Ja

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 10:40

Hij ziet er inderdaad goed uit! Over het tekenen met raster nog een tip: de hokjes op je tekenvel moet je heel erg licht tekenen dan zijn ze makkerlijker uit te gummen (laten dan geen sporen na). Ook is het, zelfs met raster, belangrijk om je tekening regelmatig van een afstandje te bekijken. Een raster is namelijk nooit 'waterdicht' ik bedoel dus dat met het tekenen van een raster krijg je die nooit tot op de millimeter helemaal kloppend dus heb je altijd wat afstandsverlies t.o.v. het origineel. Door de tekening van een afstandje te bekijken kun je dat corrigeren. (snap je?)
het is dus ook nooit zo dat omdat je met raster getekend hebt alles gelijk altijd klopt. Soms kan de tekening er toch wat afwijkend uitzien door bovenstaande reden.
Je kunt uiteindelijk ook een kruis op je papier zetten en op je voorbeeld zodat je maar 4 'hokken' hebt Knipoog

Deze ziet er echt heel mooi uit. Vind hem wel wat aan de lichte kant, ik hou zelf meer van wat duidelijker contrasten. Het oog zou ik donkerder gemaakt hebben dan spreekt het meer. Nu lijkt het net of hij een beetje staar heeft zeg maar. Ben nu al benieuwd naar je volgende tekening Ja

Mariet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 18:56

Ik vind hem echt super op fox lijken, heel mooi fenna! Haha!

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 19:13

Nou, ik ga met de bovenstaande reacties mee, ik vind hem echt onwijs goed, je gaat met sprongen vooruit! Ik heb er echt niks aan toe te voegen.
Ik denk wel dat je nog wat meer spanning en sfeer in de tekening kan toevoegen door middel van licht-donker. Wat me leuk lijkt is om deze tekening nog een keer van je te zien, maar dan met een zwarte stift. En dan zodanig, dat je als het ware zo de zwarte vlakken zou kunnen uitknippen of uitgutsen, snap je? Je neemt gewoon wat overtrekpapier en trekt de tekening over (of op een lichtbak natuurlijk als je die hebt), maar dan niet de verschillende grijstinten, maar slechts de randen van de donkere vormen. Je moet dan echt een keuze maken tussen wit of zwart. Als je deze vormen later "inkleurt" met een zwarte stift, heb je al iets heel anders waarschijnlijk. Dit is een beetje speelse opdracht om te leren loslaten, om niet altijd vast te blijven houden aan voorzichtigheid. Savvy? Lachen
En lukt het niet, dan geetf het niet, je hebt altijd je oude tekening nog.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 19:15

hihi, overtrekpapier heb ik niet dus ik zal daarvoor een handigmaniertje moeten vinden en een zwarte stift, maar ik zal het proberen juffrouw tessel Vork

edit: mmm... als brave leerlinge heb ik direkt een pennetje gepakt en als alternatief voor het overtrekpapier of de lichtbak een heus printerpapiertje. Ik zag bijna niets, maar de omtrek kon ik een klein beetje overtrekken, daarna liet ik het overtrekken zitten en begon ik gewoon lekker na te tekenen met pennetje. Het pennetje was een zwarte fineliner als alternatief voor een dikke zwarte stift.
Maar goed toen ik eenmaal de strakke vaste lijnen neer had en het overtreksel had aangepast ben ik langzaam begonnen steeds meer zwart neer te planten. Ik geloof niet dat ik al heel veel verder ben gegaan dan de schaduwen eens angeven en een klein beetje grens zoeken, maar goed. De grens vind ik de volgende keer wel.

Een natekening van een tekening. Tada Lachen

Afbeelding

hihi, contrast nu al wat beter Schijnheilig

edit: kijkt nu van dit naar de tekening en wil nog even ter verdediging van de tekening toevoegen dat die met camera is gemaakt en deze is ingescant. Vork

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 22:59

Haha! dat is leuk!! Ja

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 23:11

't Is niet helemaal wat ik bedoelde, maar het ziet er al heel gaaf uit, zoals ik net al zei Ja
Je krijgt een 7,8 want hij kan nog beter, probeer je arceringen eens helemaal los te laten en gewoon helemaal in vlakken te werken. Misschien lukt dat nog beter met een foto die nog meer contrast tussen licht en donker bevat.
Een 7,8 met een stickertje erbij Haha!Afbeelding