[Tutorial] Aquarelpapier spannen en tips voor aquarelpotlood

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DianneM

[Tutorial] Aquarelpapier spannen en tips voor aquarelpotlood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 22:08

Deze tutorial gaat over het spannen van aquarelpapier en ik heb enkele tips voor het werken met aquarelpotloden

Tip 1: Koop vrij glad aquarelpapier, het is niet zo heel erg duur als je het in de aanbieding koopt. Aquarelpapier met bobbeltjes is een beetje lastig met potloden. (rond de 3 à 5 euro heb je 20 vel A4 formaat)

Tip 2: Koop ook meteen een rol spanband voor aquarellen. (5 euro voor een gigantische rol)

Tip 3: Bij de gamma hebben ze gratis resthout, kijk eens of daar een stukje watervast multiplex in zit, gebruik geen gelakt of gefineerd hout, want dat houdt geen water vast. (gratis)

Voor minder als 10 euro heb je je aquarelpapier-uitzet compleet

Uitleg aquarelpapier spannen op hout.

Bij gebruik van een nieuw plankje: Maak eerst je houten plankje goed schoon, goed schrobben, zodat er geen geel meer vanaf komt.

Stap 1: je plankje goed nat maken.
Afbeelding

Stap 2: Je aquarelpapier onderdompelen, zodat het goed nat is.
Afbeelding

Stap 3: Leg dit op de natte plek op het plankje. Strijk de luchtbellen eruit met een zacht sponsje. Dep het overtollige water weg met de spons.
Afbeelding

Stap 4: knip stukken spanband op maat
Afbeelding

Stap 5: leg het aquarelspanband half over het papier, half op het hout. Strijk hier met je hand ook de luchtbellen onderuit.
Afbeelding

Stap 6: Laat het papier goed drogen en begin pas met de aquarelpotloden als het papier goed droog is geworden.
Afbeelding

Ik heb eerst de schets op het papier gemaakt, met gewoon HB potlood, dat vind ik persoonlijk makkelijker, dit hoeft echter niet persé. Je kan de schets ook maken als het papier opgespannen is.

Groetjes Dianne

Elanor

Re: [Tutorial] Aquarelpapier spannen en tips voor aquarelpot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 09:26

Oh, da´s handig!

En dan?
Ik heb geen idee hoe je met aquarelpotloden dient te werken. Eerst gewoon tekening kleuren en dan met water? Eerst weer papier natmaken en dan kleuren?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 09:31

Shoot, ik ben al net begonnen met mijn nieuwe tekening.. Ik had gister nog even afgewacht of jouw vraag nog zou komen, maar die kwam niet, dus ben ik begonnen. Anders had ik daar ook nog foto's van kunnen maken..

Je moet na het spannen dus eerst het papier heel goed laten drogen en dan ga je met de aquarelpotloden dus droog intekenen. Daarna doe je een wassing met water en een penseel. Mochten je accenten donkerder moeten, moet je eerst weer wachten tot het droog is, daarna weer met water.. Als je echt een hele donker accent neer wil zetten maak je eerst je papier nat en dan met het potlood eroverheen..

Ik ben nu alleen helaas al zover dat ik het lichaam van het paard af heb, de staart is bijna klaar, alleen de manen en de witte voetjes moeten nog

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 09:35

Citaat:
Geplaatst: Gisteren 22:08

Toen jij ging beginnen lag ik al op bed!

Oké, daar kan ik wel een stuk verder mee. Je laat het resultaat nog wel even zien?
En hoeveel van die lagen wassingen doe je dan ongeveer? Echt miezerlaagje voor laagje of kun je meteen flink inkleuren met potlood?

(Ik moet het gewoon zelf maar eens gaan experimenteren denk ik.)

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 09:40

elanor schreef:
Toen jij ging beginnen lag ik al op bed!

Oké, daar kan ik wel een stuk verder mee. Je laat het resultaat nog wel even zien?
En hoeveel van die lagen wassingen doe je dan ongeveer? Echt miezerlaagje voor laagje of kun je meteen flink inkleuren met potlood?

(Ik moet het gewoon zelf maar eens gaan experimenteren denk ik.)

Ik heb inderdaad vakantie, dus ben tot een uurtje of 12 doorgegaan

Het kan inderdaad allebei.. Als je iets echt donker wil hebben, dan moet je wel eerst al flink inkleuren..

De volgende tekening zal wel een stap voor stap tutorial worden!

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 09:46

Dat heb je knap uitgelegd!Heel duidelijk met die foto's erbij!

Nevony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 15:47

*Zet bij favorieten*

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 18:01

Kijk dat noem ik nou eens handig! Ik ben net nu iets van 2 weken bezig met aqua potloden.
Nog een turtiol met basis dingen en ik ben helemaal happy