[tek] Niels, in aquarelpotloden. Iemand verstand van?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fenn

[tek] Niels, in aquarelpotloden. Iemand verstand van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 15:01

Afbeelding

Deze tekening heb ik dus gemaakt met aquarelpotloden ben er zelf wel tevrede mee, maar het kan nog altijd beter en eerlijk gezegt weet ik niet eens zo goed hoe ik precies met aquarel potloden moet werken. Ik probeer zoveel mogelijk uit, maar echt heel anders wordt het niet.

andere tekeningen in aquarelpotlood van mij: http://www.mijnalbum.nl/Foto=F3ZRS6MI[url]
[url]http://www.mijnalbum.nl/Foto=7HHOSBQ4

Aan de tekeningen hier boven is al wat aangepast, maar die heb ik niet meer in gescand verder. Is er al een beetje vooruitgang zichtbaar?

Ik zat trouwens me ook nog af te vragen of je aquarelpotlood bijvoorbeld met een pastel achtergrond kon mengen, maar daarin ga ik zelf ook nog expirimenteren

Voor de rest graag commentaar en tips waar ik wat mee kan.

SilverStorm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 15:58

hmm moet je dit niet bijwerken met water? aquarel?

Anne_Baukje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 16:30

Dat dacht ik ook al
Verder mooi hoor

Remy

Re: [tek] Niels, in aquarelpotloden. Iemand verstand van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 19:22

De clou van aquarelpotloden is dat je wat preciezer kunt werken dan met een kwast, dat je eerst rustig kleuren kunt aanbrengen die je dan later gedoseerd met een natte kwast tot Aquarel maakt. Of je combineert de potloden met de aquarelverf.

Daar zou ik toch wat mee experimenteren als ik jou was, want je gebruikt je aquarelpotloden als kleurpotloden terwijl je er veel meer effecten mee kunt bereiken

Fenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 20:07

mmm... ik heb al met water en met het kwastje gewerkt hoor (zie alle schaduwen rond het oog, dat was eerst korrelig zwart) verder heb ik de zwarte manen eerst nat gemaakt en daarna met potlood gewerkt. Ook heb ik bij het halster van fries nummer twee eerst het nat gemaakt en daarna met een nat potlood het hoofdstel gekleurt. Maar erg goed ben ik er nog niet mee inderdaad

maar dan gebruik ik het vast nog niet op de goede manier (wat vast te verwachten was aangezien ik er gewoon mee probeer) wat zijn verder manieren hoe je kunt werken? (ik ga zelf ook maar even googlen)

Zwartwitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 20:26

zoals Remy al zegt, kan je met een nat kwastje over je tekening heengaan. maar echt tips erover kan ik je niet geven, ik heb nooit geaquarelleerd
ik vind de tekening al best goed gelukt, maar naar mijn gevoel mag ie veel contrastrijker, dus meer licht en donker erin brengen! als je dan toch met kleuren werkt, gebruik dan zo min mogelijk zwart als schaduw, dat maakt het plat. hiervoor moet je eigenlijk iets van kleurenleer weten, maar waar het op neerkomt is dat een schaduw van een gekleurd voorwerp altijd precies de complementaire kleur is. dus een groen blok heeft een rode schaduw (das wel heel grof gezegd hoor, maar de basiskleur is dan iig rood )... ik leg het je nog wel een keertje uit
denk eraan, iig zo weinig mogelijk zwart. volgens mij kloppen de verhoudingen nu beter dat bij de vorige versie van dit paard, de ogen spreken goed, de snuit mag nog wat meer naar voren komen, maar hij is al heel leuk zo

Zwartwitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 20:42

ik heb nog eens naar de foto gekeken, en de hals staat toch echt heel anders ten opzichte van het hoofd kijk maar goed, de hals komt niet van opzij, maar van achteren naar voren. en het punt waar de kaak in de hals overgaat, daar begint de borst eigenlijk al meteen dus als je de foto nog eens mocht willen natekenen, kijk maar eens goed naar die hals

Van

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 10:14

Zoals Remy al zei, aquarel potloden kun je beschouwen als een soort verf.
Zo gebruik ik het ook, op mijn werken is haast niet te zien dat het met potlood is gemaakt.
voorbeeldje: http://www.freewebs.com/lynnsdrawings/v ... %20013.jpg

Zowieso kan je bij je tekeningen veel meer water gebruiken.
Je kunt ook de potlood eerst nat maken en dan op het papier zetten.
gewoon wat meer uitproberen dus

Joscaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 10:59

Ik heb die ook, ben lekker wat aan het proberen. Ziet er goed uit hoor. !

Tempus_Fugit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 12:05

ziet er wel okej uit. Maar miss kan je wat minder heftig met zwart werken. M'n leraar tekenen zegt altij dat je beter (donker) grijs kan gebruike, dan zwart. Want dat zwart springt er echt uit (in beide tekeningen) en daardoor valt de rest een beetje weg

rink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 19:56

ik heb ook deze potloden gehad ik gebruikte ze altijd in combinatie met echte verf (om het maar ff zo te zeggen.) het leuke van de potloden is dat je heel erg gedetaileerd kan schilderen omdat je de potloden later met ene natte kwast kan overtekenen zodat het potlood al het ware vervaagd.. je moet dus met meer water werken.. het is nu meer een gewone kleurpotloden tekening..

doe eens gek maak een gekke tekening en werk hem uit met water en je potloden en verf.. je zult zien dat je hele leuke mooie schilderijen kan maken! succes

CaPrIoLe`79

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 20:31

Die potloden heb ik ook nog. Heel oud al...
Ik heb eigenlijk nooit geweten hoe je er eigenlijk mee moest werken, nuttig topic dit. Ik kan weer vooruit.

nathalia1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 20:34

woow ik vind echt dat je goed kan tekenen! ik teken zelf ook altijd heel veel heb ook een 9 op mijn rapport ervoor.. maar die van jou zijn echt kei mooi met die schaduwen (A) kan je mij wat van leren:P

speedylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 23:47

heb je m al bewerkt? Ik ben benieuwd. ik zou graag het resultaat willen zien

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 23:51

ik heb je andere tekening ook gezien van dit paard, maar vind nog steeds dat ie een scheve snoet heeft...
Gewoon dooroefenen.... tips qua aquarel heb ik niet... nog nooit meegewerkt...

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 08:05

Vind hem wel leuk gemaakt

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 15:17

Leuk gedaan.
Ik zou alleen ook eens aquarel proberen.